Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@14:44:35 GMT

دیپ ماست و خیار برای یک پیش غذای سرد و خنک ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۲۸۷۶

دیپ ماست و خیار برای یک پیش غذای سرد و خنک ایرانی

آشپزی ایرانی سرشار از دستورالعمل‌های خوشمزه گوناگون و مربوط به فصل‌های مختلف است. هر کدام از اجزا غذا بنابر دلیلی در آن غذا گرد آمده‌اند. در آشپزی ایرانی ماست یک پیش غذا و یا همراه محبوب برای غذاهاست و حتی گاهی به عنوان یک وعده سبک از نان و ماست استفاده می‌شود. انواع غذا‌هایی که با ماست درست می‌شوند همانند ماست و خیار، بورانی اسفناج و آبدوغ خیار و آش دوغ، غذا‌های محبوبی هستند که در سرتاسر ایران شناخته شده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ماست و خیار در واقع یک نوع دیپ ماست و خیار ایرانی سبک و خوش طعم است. این دیپ خوشمزه را می‌توان با غذا‌های اصلی یا به عنوان یک میان وعده با مقداری چیپس یا نان خشک و نان پیتا سرو کرد. دیپ ماست را معمولا با غذا‌هایی مثل قرمه سبزی و عدسی پلو همراه می‌کنند.

چه نوع ماست و خیاری را می‌توان استفاده کرد؟

برای درست کردن ماست خیار باید از خیار بدون دانه استفاده کنید که تعداد دانه‌های کمی دارد. خیار چمبر هم در بیرون سفت و در داخل نرم است و اگر چه می‌توان استفاده کرد، اما خیار مناسبی نیست. می‌توانید وسط خیار را که نرم است و آب می‌اندازد خالی کنید.

ماست معمولی خانگی و یا ماست بسته بندی غلیظ و خامه‌ای از همه بهتر است. البته من ترجیح می‌دهم فقط از ماست محلی یا خانگی که مطمئنم بدون پالم است، استفاده کنم. اگر ماست کمی ترش باشد یا طعمی نیمه ترش و نیمه شیرین داشته باشد بهتر است. ترشی ماست با گیاهان معطر، طعم بهتری را ایجاد می‌کند. می‌توانید از ماست یونانی یا ماست چکیده استفاده کنید تا هم ظاهری خامه‌ای و غلیظ داشته باشد و هم بتوان از آن به عنوان یک بغل بشقابی استفاده کرد. برای درست کردن ماست یونانی هم بهتر است که یک پارچه تنظیف چند لا یا کیسه ماست را در آبکشی که روی کاسه‌ای بزرگ قرار گرفته، بریزید و بگذارید تا آب آن به مرور زمان خالی شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

• ماست غلیظ محلی یا چکیده: ۴ پیمانه

• خیار خرد شده: ۲ پیمانه، نگینی درشت

• نعناع خشک: ۲ قاشق چایخوری

• گل سرخ خشک: ۱ قاشق چایخوری

• کشمش: ۱/۲ پیمانه (سیاه بهتر است)

• گردو: ۱/۲ پیمانه

• نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

• فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چایخوری


طرز تهیه

۱. ابتدا خیار را به صورت مربع‌های کوچک یا همان نگینی ریز درآورید. میزان خرد بودن آن دست شماست، اما اگر کمی درشت‌تر باشد ظاهر آن زیباتر شده و در ماست خیار بیشتر مشخص می‌شود.

۲. نمک، فلفل و نعناع خشک را به آن‌ها اضافه کرده و مخلوط کنید. لازم به ذکر است که بهتر است وسط خیار را جدا کنید تا آب نیندازد.

۳. ماست را به خیار‌ها افزوده و خوب ترکیب کنید. بعد گردو و کشمش را هم به این ترکیب اضافه کنید.

۴. روی ماست خیار را با نعناع خشک، گردو، کشمش و گل سرخ خشک شده تزئین کنید.

۵. ۳۰ دقیقه قبل از سرو آن را در یخچال خنک کنید سپس سرو کنید. می‌توانید آن را در کاسه‌ای بزرگ در وسط میز بگذارید یا آن را در کاسه‌های جداگانه کشیده و با نان پیتا، چیپس، نان خشک یا نان لواش برشته مصرف کرد.



نکات مهم

• ماست خیار معمولی با ماست، خیار، نمک و نعناع خشک و گاهی فلفل استفاده می‌شود. اگر بخواهید خوش طعم‌تر شود از کشمش و گردو استفاده کنید.
• برای طعم بیشتر مقداری پودر سیر یا کمی سیر رنده شده به دیپ ماست اضافه کنید.
• برای درست کردن ماست خیار معمولا خیار را ریز و نگینی می‌کنند، اما رنده هم خوب است. اگر خیار را رنده کنید پس از گذاشتن ماست خیار در یخچال آبکی می‌شود بنابراین در صورت رنده کردن ابتدا آب اضافی خیار را بگیرید.
• ماست خیار بطور سنتی با نعناع خشک درست می‌شود، اما شما می‌توانید از نعناع و ریحان تازه به صورت خرد شده استفاده کنید. اینطوری طعم خوشمزه‌ای دارد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آشپزی پیش غذا ماست و خیار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درویش: کار غیرممکن، ممکن شد/ دایی؟ اوسمار گزینه اول ماست

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: خدا را شکر کار بسیار بسیار بزرگی انجام و پرسپولیس واگذار شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، رضا درویش درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: امروز یک کار نشدنی و غیر ممکن، ممکن شد. از سال 64 و نزدیک به 40 سال است سابقه همکاری با پرسپولیس را دارم و از آن روز تا الان شنیده بودم که واگذار می‌شود. خدا را شکر کار بسیار بسیار بزرگی انجام شد؛ این واگذاری نشان دهنده اراده همت مسئولان بود و زحمات طاقت فرسایی کشیده شد؛ هم وزارت ورزش و هم وزارت اقتصاد و دارایی.

وی ادامه داد: جا دارد از آقای قربان‌زاده (رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی) تشکر کنم که امروز نبود ولی در گذشته زحمات بسیار زیادی کشید. آن زمان گفتم کار بسیار بزرگی است. تا الان دغدغه ما مجوز حرفه‌ای بود و خدا را شکر با این واگذاری این دغدغه برطرف می‌شود. یکی از ارکان کسب مجوز حرفه‌ای رفع مشکل مالی بود که یقیناً با آمدن کنسرسیوم بانکی این مشکل برطرف می شود و باشگاه باید در پی این باشد که چطور سطح تیم را ارتقا دهد و به قهرمانی آسیا فکر کند.

پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ 5 درصد

درویش در مورد اینکه با توجه به سابقه همکاری با بانک خریدار پرسپولیس ابقای او در مدیرعاملی محتمل به نظر می‌رسد، گفت: تازه چند دقیقه است واگذاری انجام شده و فرصت این حرف ها نبوده است. یقیناً همه این آقایان به دنبال این هستند که سطح تیم را ارتقا دهند و هواداران خوشحال شوند. برای اینکه هوادار خوشحال شود باید تیم نتایج خوبی بگیرد. مهم این است که جایگاه پرسپولیس بالا باشد، چه ما باشیم و چه نباشیم. 45 سال است پرسپولیس بعد از انقلاب اداره شده و قهرمانی‌های زیادی هم به دست آورده است. مدیران زیادی هم زحمت کشیدند، امروز که ما هستیم و اگر یک روز هم قرار شد برویم حتما یک مدیر با تدبیر بهتر می‌آید که مشکلات را حل کند.

مدیرعامل پرسپولیس در واکنش به سوالی درباره شایعه حضور علی دایی در پرسپولیس و همچنین تمدید قرارداد اوسمار عنوان کرد: با اوسمار صحبتی درباره وضعیت تیم و دو بازی آینده داشتیم. قرار شد بعد از بازی با سپاهان برنامه‌اش را بدهد. او قبل از این هم نشان داده بود مربی بزرگ و با درکی است، ضمن اینکه بسیار با باشگاه و بازیکن همراه است. قطعاً اولین گزینه‌ای ما که به آن فکر می کنم اوسمار است. 

وی افزود: پرسپولیس خانه دایی است. ما با او مشورت هم می‌کنیم. آخرین صحبتی که با دایی چند ماه پیش داشتم اصلاً بحثی برای حضور در فوتبال ندارد. متأسفانه بعضی‌ها به این مسائل دامن می‌زنند تا فضای پرسپولیس را ملتهب کنند. چهار،‌ پنج تیم بالای جدول را نگاه کنید،‌کدام خبرنگار از مدیر آن تیم پرسیده که آیا با بازیکن تمدید کردید؟ در این سه هفته اخیر مدام از ما می‌پرسند. چرا از تیم‌های دیگر نمی‌پرسند؟ حتی در مورد مربی آنها هم نمی‌پرسند. اینها دنبال حاشیه هستند.

درویش در واکنش به این موضوع که مدیرعامل بانک شهر اعلام کرده او همچنان به عنوان مدیرعامل به کار خود ادامه خواهد داد، گفت: ایشان به ما لطف دارند اما هنوز تصمیم‌گیری نشده است. چه ما باشیم و نباشیم پرسپولیسی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیرعامل باشگاه پرسپولیس: دایی؟ اوسمار گزینه اول ماست
  • طراحی مد با الهام از یک غذای مکزیکی! (عکس)
  • درویش: دایی؟ اوسمار گزینه اول ماست
  • درویش: کار غیرممکن، ممکن شد/ دایی؟ اوسمار گزینه اول ماست
  • وزیر کشور: عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی مذهبی ماست
  • راه‌یابی به المپیک هدف ماست/می‌دانم در ایران والیبال اهمیت دارد
  • روش‌های خلاقانه و آسان برای برش زدن هنرمندانه میوه و خیار (فیلم)
  • تحت چه شرایطی می‌توان معامله را فسخ کرد؟
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم
  • توزیع ۸۰۰ غذای گرم در مجتمع نان شب ارومیه