Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@10:30:06 GMT

واردات نشانه ضعف کشور نیست

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۲۹۰۳

واردات نشانه ضعف کشور نیست

«محمدرضا مودودی» در حاشیه همایش آشنایی با فرصت‌­های سرمایه‌­گذاری و تجارت در سوریه بیان کرد: سوریه دوره بازسازی خود را آغاز کرده و چه در بخش ساخت­‌و­ساز مانند منازل مسکونی، ساخت جاده و نیروگاه و چه در بخش صنایع نیاز به بازسازی دارد و همه این­ها فرصت­‌هایی برای سرمایه­‌گذاران کشور است.

وی با بیان اینکه یک زمان سوریه نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار از دنیا واردات داشت، افزود: واردات این کشور بر اثر جنگ‌­های رخ­داده تقریبا به مرز ۸ میلیارد دلار رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته آن زمان ما سهم بالایی از تامین این واردات نداشتیم و در برهه‌­ای از زمان تا مرز نیم میلیارد دلار صادرات به سوریه داشتیم اما این رقم سال گذشته به حدود ۱۶۸ میلیون دلار کاهش یافت.

مودودی با اشاره به توانمندی­‌های شرکت‌­های خدمات فنی مهندسی افزود: ما صنایع توانمندی داریم که هم می‌­توانند تولیداتشان را به سوریه صادر کنند و هم اینکه بخشی از خطوط تولیدشان را به سوریه منتقل کرده و از ظرفیت سوریه و ارتباطاتی که با کشورهای عربی دارند استفاده کنند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اعتقاد به اینکه به راحتی می­‌توانیم مرز جغرافیای صادراتی خود را گسترش دهیم، اظهار کرد: در حوزه صادرات کالا به سوریه می­‌توانیم به رقم یک میلیارد دلار دست یابیم و رسیدن به این اعداد برای ایران کار سختی نیست.

وی ادامه داد: همه چیز به توافقات تجاری بین ایران و سوریه بازمی­‌گردد که اکنون در سطح تجارت آزاد آن را دنبال می‌­کنیم. مثلا با توجه به ممنوعیت واردات برخی اقلام به ایران، سوریه خواسته که این کشور را از این قانون مستثنی کنیم. با توجه به اهمیتی که سوریه برای ایران دارد می‌توانیم از این کشور به عنوان پایگاه خوب تجاری و سرمایه‌­گذاری استفاده کنیم.

مودودی مطرح کرد: سوریه اکنون جزو ۲۰ کشور اول شرکای تجاری ایران نیست، اما به دلیل پتانسیل در بازسازی می‌تواند به سرعت به فهرست ۱۰ کشور اول تجاری ایران تبدیل شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی ایرنا مبنی بر اینکه آیا سیاست خودکفایی سوریه منجر به مانع­ تراشی در برابر صادرات کالاها به این کشور نمی‌شود، توضیح داد: آن­ها نمی­‌خواهند واردات را محدود کنند، بلکه می­‌گویند چشم‌­انداز و سیاستمان حرکت به سمت خودکفایی است که تمام کشورهای دنیا این علاقه را دارند.

وی ادامه داد: حتی کشورهای خودکفا و قدرتمند در صادرات، قدرتمند در واردات هم هستند و وقتی به ۱۰ کشور قدرتمند اول دنیا نگاه می­‌کنیم، صادرات و وارداتشان تقریبا برابر است.

مودودی با تاکید بر اینکه واردات نشانه ضعف کشور نیست، تصریح کرد: مساله اینجاست که سوری‌­ها نمی‌­خواهند مصرف‌­کننده کالاهای مصرفی کشرهای دیگر باشند و می‌­خواهند خودشان تولیدکننده باشند؛ ولی در عین حال پیوستگی صنعتی فراتر از محصولات مصرفی می­‌شود بنابراین این سیاست مانعی برای صادرات به سوریه نیست.

وی درباره وضعیت امنیت در سوریه خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت برنامه­‌هایی از جمله اعزام هیات­‌های تجاری به سوریه دارد تا تجار خودشان از نزدیک فضای حاکم بر سوریه را ببینند و از امنیت آن مطمئن شوند. در مجموع قبول دارم هنوز سوریه تا امنیت کامل فاصله دارد، اما بخش عمده­‌ای از فضای سوریه برای سرمایه‌­گذاری و جلب مشارکت بخش خصوصی ایران امن است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سوریه سازمان توسعه تجارت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۲۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی

خالد جنگجو ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی با اشاره به صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان، گفت: از مجموع این میزان صادرات یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار آن مربوط به گمرکات خود استان و ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان بوده است.

وی با بیان اینکه در استان ۹ گمرک بعنوان مبادی تجاری صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند، افزود: ارزش این مقدار صادرات در مقایسه به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی کشور‌های ترکیه، آذربایجان و عراق و تعدادی از کشور‌های اروپایی را مقصد صادرات کالا‌های ایرانی از گمرکات استان اعلام کرد.

جنگجو در ادامه به روند ترانزیت کالا از استان هم اشاره و اضافه کرد: در طول پارسال در مجموع ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع کالا از استان ترانزیت زمینی و ریلی شده که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن مربوط به ترانزیت از گمرکات خود استان و بقیه ترانزیت عبوری سایر گمرکات بوده است.

وی همچنین از توافقات رؤسای گمرکات ایران و ترکیه در راستای توافق ۲ کشور برای تحقق سقف تجارت مشترک دو طرف تا ۳۰ میلیارد دلار هم اشاره کرد و گفت: مقرر شد ۱۲ بند از ۱۹ بند توافقنامه دو طرف برای تسهیل در روانسازی تجارت بزودی عملیاتی شود.

ناظر گمرکات استان تصریح کرد: تجاری‌سازی مرز رازی از مهمترین این توافقات بود که با تکمیل زیرساخت‌ها این رویه امسال عملیاتی می‌شود.

جنگجو در ادامه به تردد مسافر در مرز‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: در شش روز اول امسال ۵۵ هزارو ۵۰۰ نفر مسافر و سه‌هزار و ۹۰۰ دستگاه سواری از مرز‌های بازرگان، رازی و سرو تردد کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به برخی از محدویت‌ها در مرز بازرگان بعلت برخی تعمیرات در گمرک و پایانه طرف ترک از مسافران خواست تا مرز‌های رازی و سرو را برای سفر به کشور ترکیه انتخاب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • افزایش صادرات از گمرک شهرستان پلدشت
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • کالا‌هایی که با خروج ۱۶ میلیارد دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ وارد کشور شدند/ ۲۲۹ میلیون دلار برای واردات چای علی‌رغم حواشی دبش!
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی
  • اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
  • واردات ۳.۲ میلیارد دلار تلفن همراه در سال گذشته/ ۳۰ تن شمش طلا وارد کشور شد