Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی با انتشار مقاله‌ای در وب سایت مجله " نشنال اینترست" آمریکا مدعی شد در صورت وقوع جنگ بین ایران و بریتانیا، انگلیس برتری تکنولوژیک دارد و می‌تواند با سلاح‌های نامتعارف خود ایران را به عصر حجر بازگرداند!

به گزارش عصرایران، "مایکل پک"، روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی( دانش آموخته علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی "را تجرز" در نیوجرسی) با اشاره به مطلب چند روز پیش نشریه بریتانیایی "اکسپرس" درباره مقایسه توانایی‌های نظامی متعارف ایران و بریتانیا و اذعان وب سایت تخصصی" گلوبال فایر پاور" به برتری نسبی نظامی ایران بر بریتانیا در برخی شاخص‌های نظامی، نوشته است، این قبیل مقایسه‌ها از توان نظامی دو کشور معتبر نیست چون بریتانیا با توجه به متحدان قوی و فناوری برتر نظامی، بر ایران برتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه نوشته است:" در حالی که ایران فاقد قابلیت سلاح هسته‌ای است اما بریتانیا قطعا این نوع سلاح را در اختیار دارد. بریتانیا 4 زیردریایی پیشرفته دارد که در هر کدام از آنها 16 موشک بالستیک هسته‌ای وجود دارد.این میزان نیروی اتمی کافی است تا کشورهایی چون روسیه و چین را به عصر حجر بازگرداند، چه برسد به کشوری مثل ایران!

او افزوده: "هرچند احتمال بسیار اندکی وجود دارد که بریتانیا بنا به دلایل سیاسی و انسانی در هر گونه تقابل نظامی احتمالی با ایران از سلاح هسته‌ای استفاده کند."

او افزوده: اما از جنبه سلاح‌های متعارف هم بریتانیا برتری فناوری مشهودی دارد. برای مثال در حوزه هوایی، نیروی هوایی ایران متشکل از موزه‌ای از معدود هواپیماهای نظامی دهه 1970 ( اف4و5 و14) و هواپیماهای روسی ارتش صدام است که در زمان جنگ کویت (1990) به ایران گریختند و ایران آنها را توقیف کرد. همچنین ایران پارسال هواپیمایی بومی به نام صاعقه را رونمایی کرد که در بهترین حالت شبیه اف5‌های آمریکایی دهه 1970 است.

او افزوده: اما نیروی هوایی بریتانیا دارای هواپیماهای فوق پیشرفته "یوروفایتر" است و اخیرا نخستین هواپیمای رادارگریز اف-35 خود را تحویل گرفته است؛ هواپیماهایی که قادرند ناوگان نظامی بریتانیا (در منطقه خلیج فارس) را پشتیبانی کنند.

این تحلیلگر آمریکایی در عین حال اذعان کرده احتمال درگیری نظامی بریتانیا و ایران پایین است با این حال اگر بریتانیا بخواهد با ایران وارد درگیری شود این کار را در قالب ائتلافی با متحدان غربی از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی به انجام خواهد رساند.

   

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ایران و بریتانیا تنش بین ایران و انگلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۳۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران معادله بازدارندگی جدیدی تحمیل کرد

سرلشکر فایزالدویری تحلیلگر نظامی عرب گفت: ارزیابی نهایی حمله ایران به اسرائیل مشخص نیست، اما این حمله قواعد جدیدی را برای بازدارندگی و ضد بازدارندگی معکوس ایجاد کرد.

 الدویری در گفتگو با الجزیره گفت: حجم و اثربخشی حمله ایران هنوز مشخص نیست، اما تهران «برای ایجاد قواعد جدیدی مبتنی بر بازدارندگی مقابل بازدارندگی تلاش می‌کند و هدف قرار دادن خاک ایران با هدف قرار دادن اسرائیل همراه خواهد بود.»

ادعای رهگیری موشک‌ها نمی‌تواند درست باشد

وی در واکنش به ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه «بیشتر موشک‌های ایران را رهگیری کرده است»، اظهار کرد: اگر این ماجرا صحت داشته باشد، به دلیل در اختیار داشتن بسیاری از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل است.»

به گفته این کارشناس نظامی، گنبد آهنین برای مقابله با موشک‌های کوتاه برد با برد ۵ تا ۷۵ کیلومتر و گلوله‌های توپ طراحی شده است، اما می‌تواند با موشک‌های بالدار در زمانی که در برد خود باشد، مقابله کند.

این تحلیلگر نظامی خاطرنشان می‌کند: پس از آن، سامانه‌های فلاخن داود و در سطحی بالاتر سامانه‌های پاتریوت و حیتس-۲ و حیتس۳ هستند و این یعنی اینکه اسرائیل پنج سطح پدافند هوایی از جمله حیتس -۳ را که هنوز در حال آزمایش است، فعال کرده است.

با این حال الدویری تاکید کرد: فعالسازی همه این سامانه‌های دفاعی شاید بتواند ۸۰ درصد از اجسام تهاجمی را دفع کند و نه ۹۰درصد آن طور که اسرائیل ادعا می‌کند.

وی درباره سلاح‌هایی که در این حمله استفاده شد، گفت: ایران سامانه‌های موشکی زیادی مثل کروز و بالدار دارد که برای رسیدن به اسرائیل حدود دو ساعت زمان نیاز دارند. این کشور همچنین موشک‌های هایپر صوت دارد که بیش از سیزده دقیقه نیاز ندارد.

تحلیلگر عرب در پایان گفت: ایران در این حمله از موشک‌های هایپر صوت استفاده نکرد و شاید آنها را برای هرگونه اقدام آتی در صورت پاسخ اسرائیل نگه داشته است.

منبع: شفقنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی
  • تحلیلگر آمریکایی: ایران نشان داد در حمله مستقیم تردید ندارد
  • قهقهه تحلیلگر آمریکایی وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی را شنید!
  • جاسوسی با نشان «خادم نظام امپراتوری بریتانیا»
  • اذعان رسانه آمریکایی به استفاده ایران از سلاح پیشرفته
  • اسکات ریتر: بازدارندگی ایران تثبیت شد
  • بالندگی حزب اصلاحات انگلیس خطر بزرگی برای محافظه کاران
  • ایران معادله بازدارندگی جدیدی تحمیل کرد
  • بیانیه وزارت دفاع انگلیس در واکنش به حمله پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل
  • واکنش بریتانیا به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی / نخست‌وزیر انگلیس: از امنیت اسرائیل دفاع می‌کنیم