Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@10:10:34 GMT

۸۰ درصد تخفیف برای مالکانی که اجاره را بالا نبرند!

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۷۶۴۰

۸۰ درصد تخفیف برای مالکانی که اجاره را بالا نبرند!

مدیر املاک جامع اراک با اشاره به اینکه در این بنگاه از عقد قرارداد کلیه ملک هایی که با قیمت نامتعارف و غیر کارشناسی شده پرهیز می کند، گفت: همچنین به صاحب خانه هایی که کرایه سال گذشته را زیاد نکنند، ۸۰ درصد از مبلغ کمیسیون به آنها تخفیف داده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ با آغاز تابستان و تعطیلی مدارس، جابه‌جایی مستأجران نیز از راه می‌رسد، به تعبیر بنگاه‌داران این فصل، فصل خوب اجاره کردن و اجاره دادن خانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای امسال قیمت‌های پیشنهادی در بازار اجاره نیز روند روبه افزایشی داشته است به‌گونه‌ای که بسیاری از مستأجران با پول قبلی خود توان اجاره همان ملک را ندارد و باید ملکی را با متراژ کمتر و یا در محله‌های پایین‌تری را انتخاب می کند.

در کنار بالا رفتن اجاره‌ها و افزایش قیمت اقلام خوراکی که سرپرست‌های خانه را خجالت‌زده کرده پیدا می‌شوند صاحب‌خانه‌هایی که برای املاک اجاره‌ای خود گزینش‌هایی خاص یا بعضاً تعجب‌آوری از جمله اجاره به زوج‌های بدون بچه و یا سرپرستان دارای شغل دولتی و ...  می گذارند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اراک :

افزایش ۴۰ درصدی کرایه مسکن در اراک

محمود نوروزی رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اراک در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص افزایش قیمت خرید و فروش مسکن و اجاره بها با بیان اینکه قیمت مسکن معمولا در ابتدای تابستان تعیین می شود، گفت: افزایش قیمت مسکن بستگی به انصاف مردم و تورم قیمت سایر کالاها دارد.

وی افزود: امسال به دلیل افزایش قیمتی که در بخش خرید و فروش مسکن صورت گرفت، اجاره نشینی نیز تحت تاثیر آن با رشد مواجه شد، به صورتی که در برخی از نقاط شهر تا ۴۰ درصد افزایش کرایه نسبت به سال گذشته را هم شاهد هستیم.

نوروزی با بیان اینکه خرید و فروش مسکن دچار رکود شده است، گفت: قیمت مسکن در اراک تا اردیبهشت ماه ۹۸ سیر صعودی داشت ولی پس از آن خرید و فروش مسکن راکد و متقاضی خرید بسیار کم شده است و به نظر می رسد اگر همین روند رکود ادامه دار باشد و به شرط حاکمیت ثبات اقتصادی در کشور، قیمت ها واقعی تر شده و از حباب آن کاسته شود.

فروش تراکم مازاد از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اراک افزایش قیمت زمین را یکی از دلایل افزایش نهایی قیمت مسکن دانست و تشریح کرد: قیمت زمین در تعیین قیمت نهایی انبوه سازان بسیار موثر است، فروش تراکم مازاد بر ضابطه رینگ بندی که رشدی چند برابری در سال ۹۸ داشته از دیگر دلایل افزایش قیمت مسکن بوده است به طوری که تراکم مازاد در سال ۹۷ از متری ۴۰۰هزار شروع شده و تا متری ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می رسیده است؛ این در حالی است که این قیمت در سال ۹۸ با تصویب شورای شهر از متری ۷۰۰هزار تومان شروع شده و به متری ۴میلیون تومان هم می رسد. افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانند بتن، سیمان و آهن آلات نسبت به سال گذشته حدود ۲ برابر بوده است که تاثیر مستقیمی در قیمت مسکن داشته است.

ورود نامناسب دولت به بخش عرضه مسکن باعث افزایش قیمت

نوروزی افزایش هزینه نیروی کار را از دیگر عوامل افزایش قیمت تمام شده مسکن دانست و افزود: تمامی این مؤلفه دست‌به‌دست هم داده و قیمت مسکن را به این میزان رسانده است. همچنین عدم ارائه مسکن ارزان‌قیمت، عدم عرضه مسکن اجاره به‌شرط تمدید توسط دولت، و ورود نامناسب دولت به بخش عرضه مسکن باعث افزایش قیمت‌ها شده به‌طوری که اگر فردی تا سال گذشته می‌توانست با مبلغ معقولی صاحب‌خانه شود در حال حاضر با آن میزان تنها می‌تواند خانه‌ای را رهن کند.

وی با اشاره به پویش صاحب‌خانه خوب که به تازگی در کشور به راه افتاده تا صاحبان خانه جهت مراعات حال اجاره نشینان کرایه خود را نسبت به سال گذشته به میزان حداقلی افزایش دهند، گفت: این طرح به تازگی کار خود را آغاز کرده است و برای دیدن خروجی نیاز به گذشت زمان است. باید دید که چند درصد مردم از چنین طرح هایی استقبال می کنند چرا که بسیاری از مردم با پول بدست آمده از اجاره منزل خود امرار معاش می کنند و به واقع نمی توانند در طرح هایی از این دست شرکت موثر داشته باشند.

مشارکت حداکثر ۲۰ درصد مردم در طرح صاحبخانه خوب

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اراک مشارکت مردم در پویش صاحبخانه خوب را حداکثر ۲۰ درصد دانست و تصریح کرد: برای فراگیر شدن چنین طرح هایی نیاز به فرهنگ سازی به صورت گسترده است و نمی توان از همه مردم هم این انتظار را داشت که در این طرح شرکت کنند چرا که مردم بیش از انتظاری که دولت از آنان جهت افزایش ندادن اجاره بها دارد، انتظار همراهی دولت با آن ها جهت جلوگیری از افزایش قیمت مسکن دارند.

سود زیاد وام مسکن با حقوق های امروزی قابل بازپرداخت نیست

نوروزی با اشاره به اینکه افزایش وام مسکن تاثیر چندانی در قدرت خرید مردم ندارد، گفت: سود زیاد بازپرداخت وام مسکن که با تهیه اوراق حق تقدم مسکن به ۲۳ تا ۲۴ درصد می رسد، باعث شده تا بسیاری از افراد از دریافت چنین وامی خودداری کنند چرا که با حقوق های امروزی اصلا نمی توان آن را بازپرداخت کرد. به همین دلیل است که استقبال چندانی از این وام توسط مردم نشان داده نمی شود.

وی تصریح کرد: این تسهیلات برای خانه دار شدن در سال ۹۶ یا ۹۷ بسیار عالی بود منتها در حال حاضر بعید است که تاثیری در خانه دار شدن افراد بگذارد. البته اگر سود وام مسکن نیز کمتر می شد شاید امید به استقبال مردم جهت دریافت آن بود.

هر متر آپارتمان در اراک از متری ۳ میلیون تا متری ۱۴ میلیون تومان

نوروزی با اشاره به حداقل و حداکثر قیمت مسکن در شهر اراک گفت: قیمت آپارتمان دارای سند از متری ۳ میلیون تومان در حاشیه شهر شروع می شود و تا متری ۱۴ میلیون تومان در خیابان های مرکز شهر مانند شهید بهشتی و شهید رجایی ادامه دارد.

در کنار همه این‌ها انسان‌های شریفی پیدا می‌شوند که باخدای خویش معامله کرده‌اند و همه‌چیز را درگرفتن پول آن‌هم از مستأجر نمی‌بینند.

علاوه بر این پویش‌هایی در فضای مجازی در مورد نه به اجاره‌بهای سنگین خانه ها به راه افتاده که تا حدودی نیز تأثیر خوبی داشته اما این فقط بخش کوچکی از مشکل اجاره‌بها را حل می‌کند که با نیم‌نگاهی به بازار مسکن و میزان حقوق دریافتی کارکنان جامعه کارگری و غیره این واقعیت به اثبات می‌رسد که عمده پرداختی خانوارها به تأمین هزینه مسکن معطوف می‌شود که موضوع قابل‌توجهی است.

در واقع با حاکم شدن چنین شرایطی می طلبد دستگاه های مسئول برای ساماندهی و نظارت بیشتر بر روی اجاره بهای املاک برنامه ریزی های لازم را انجام دهد و دستورالعملی مشخص در این راستا عملیاتی کند.

در کنار همه موضوعاتی که در کنار افزایش قیمت اجاره بها وجود دارد برخی از مشاورین املاک انصاف را از یاد نبرده اند و برای حفظ کرامات انسانی از معامله هایی که رقم های نامعقولی دارند صرف نظر می کنند، املاک اراک جامع یکی از مشاورین املاک است که این کار خداپسندانه را انجام داده است، در این راستا به سراغ امیدی مدیر املاک اراک جامع رفتیم و از کم و کیف کارشان پرسیدیم.

مدیر املاک جامع اراک:

قیمت ها غیر قابل کارشناسی عمده دلیل نابسامانی‌های بازار مسکن است

رضا امیدی مدیر املاک جامع اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص بازار مسکن و اجاره بها در اراک گفت: متأسفانه امروز در کنار مشکلاتی که در خصوص معیشت مردم وجود دارد قیمت اجاره بها هم رشد زیادی داشته و بسیاری از خانواده ها را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه قیمت ها باید توسط کارشناسان املاک انجام شود، افزود: متأسفانه این موضوع هم اکنون انجام نمی شود و کلیه قیمت ها غیر قابل کارشناسی هستند و عمده دلیل نابسامانی‌های بازار مسکن از این موضوع خبر می‌دهد.

امیدی با تأکید بر اینکه فضای مجازی قیمت‌های غیر کارشناسی در حوزه املاک ارائه می‌دهند، گفت: این‌گونه سایت‌ها نباید در کار املاک دخالت کنند چراکه هرج و مرج ایجاد می شود و در خصوص قیمت های نجومی این بسترها به آن دامن زدند و ضربه جدی به املاک کشور وارد کردند.

مدیر املاک جامع اراک، کار کارشناسی شده در حوزه املاک را بسیار لازم و ضروری دانست و بیان کرد: اگر جایی قصد فعالیت روی املاک را دارد باید قیمت های آن کارشناسی شود چراکه بالارفتن وحشتناک قیمت ها نبود بحث کارشناسی در قیمت ها است.

وی با اشاره به اینکه کلیه مستأجران و صاحب های خانه باید قیمت ملک را متناسب با ارزش آن برنامه ریزی کنند، گفت: این مشکلات بیشتر به بحث فرهنگ ما بستگی دارد چراکه هرچیزی در کشور گران می شود مردم به خرید آن بیشتر روی می آورند و این موضوع در مورد املاک هم اینگونه است.

امیدی با بیان اینکه کلیه مشاورین املاک باید برای همکاری جهت تناسب قیمت ها نسبت به ارزش آنها مشارکت داشته باشند افزود: اگر این هم افزایی در بین همکاران ایجاد شود یک فرهنگ عمومی شکل می گیرد و آن زمان دیگر شاهد قیمت های غیر معقول در املاک نخواهیم بود.

بازار مسکن در رکود شدیدی به سر می برد

وی با اشاره به اینکه امروز بازار مسکن در رکود شدیدی به سر می برد عنوان کرد: شغل املاک حدأقل ۳۰۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است و قطعا با ادامه این روند مشکلات جدی تری در خصوص مسکن و حتی معیشت مردم به وجود خواهد آمد.

مدیر املاک جامع اراک، رشد نامعقول کرایه‌های مسکن در اراک را تأیید کرد و گفت: علیرغم اینکه توصیه‌های زیادی به صاحب‌خانه‌ها داشتیم که از افزایش قیمت‌های غیرمعقول پرهیز کنند ولی متأسفانه این روند افزایشی را شاهدیم و امروز اجاره نشین هایی داریم که حتی کرایه سال گذشته هم نمی توانند بدهند و این یک درد بزرگی است.

وی در این خصوص تصریح کرد: عمده ترین مشکل امروز ما فقر فرهنگی است چراکه تحریم های دشمنان به ما فشاری وارد نمی کند بلکه این خودمان هستیم که مراقب یکدیگر نیستیم و اگر فرهنگ انسان دوستی در ما تقویت شود قطعا بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد و امروز نیاز به این داریم هوای یکدیگر را بیش از گذشته داشته باشیم.

امیدی با اشاره به اینکه این مکان از عقد قرارداد کلیه ملک هایی که با قیمت نامتعارف و غیر کارشناسی شده، پرهیز می کند، افزود: همچنین به صاحب خانه هایی که کرایه سال گذشته را زیاد نکنند ۸۰ درصد از مبلغ کمیسیون به آنها تخفیف داده می شود و واقعا این موضوعات را که انجام می دهیم برای درمان بخشی از درد مردم است و این باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع را به کلیه همکاران دیگر انتقال دادیم و خیلی از آنها استقبال کردند و حتی رئیس اتحادیه املاک هم این کار را اقدامی مناسب عنوان کردند که پیشنهاد می کنیم کلیه همکاران این موضوع را به عنوان اصل قرار دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۷۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

دیگر خبرها

  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس در سال ۱۴۰۳ الزامی است 
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • مستاجران مراقب سامانه خودنویس املاک باشند
  • الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس در سال ۱۴۰۳