Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود یک ماه پیش، ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ را ۱۲۹۰۰ تومان تعیین کرد، ولی این روز‌ها این قیمت در بازار به حدود ۱۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است. رئیس انجمن صنایع طیور پیرامون این اختلاف قیمت به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: موضوع قیمت گذاری مرغ معمولاً بر اساس واقعیت‌های موجود صورت نمی‌گیرد و قیمت گذاری‌ها با توافق اکثریت تشکل‌ها همراه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پیش بینی کرد در روز‌های آینده و با برطرف شدن برخی عوامل با افت قیمت مواجه شویم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ تا یک ماه پیش، تمام مرغداران و تولیدکنندگان گوشت مرغ از پایین بودن قیمت آن شکایت داشتند، اما هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدی رسیده که گفته می‌شود این قلم خوراکی رکورد دو ساله خود را شکسته است.   برخی رسانه‌ها اعلام کردند که هر کیلوگرم گوشت مرغ به ۱۶ هزار تومان و حتی در برخی از استان‌ها و شهر‌ها با کمبود گوشت مرغ این رقم به ۱۸ هزار تومان هم رسیده است. بررسی‌ آمار‌های قیمتی نشان می‌دهد که میانگین قیمت مرغ کشتار در دوازدهم مرداد ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۴ هزار تومان بوده است.



این قیمت‌ها برای گوشت مرغ در حالی است که ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت مرغ برای مصرف کنندگان را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده است. محمدرضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه‌ای در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ گفت: در پی ارایه پیشنهادی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و پس از بررسی‌های انجام گرفته توسط سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، ستاد تنظیم بازار سقف قیمت مصرف کننده مرغ را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد.

همین اختلاف قیمت مرغ در بازار با آنچه ستاد تنظیم بازار تعیین کرده است، باعث شد تا شهرام میرآخورلو معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز گذشته، ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۸ به آن واکنش نشان دهد و طی مصاحبه‌ای اعلام کند: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در سراسر کشور است و هیچ واحد صنفی و فروشگاهی حق عرضه مرغ با قیمت بالاتر از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان را ندارد.

مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروش پرنده و ماهی به تازگی طی مصاحبه اعلام کرده که دلیل این اختلاف قیمت و گرانی گوشت مرغ، مرغداران هستند چرا که هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری را که باید ۸۵۰۰ تومان بفروشند تا بیش از کیلویی ۱۱ هزار تومان عرضه می‌کنند که با این نرخ‌ها قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است نه ۱۳ هزار تومان تنظیم بازار.

با این مصاحبه رئیس اتحادیه فروش پرنده و ماهی، این گونه برداشت می‌شود که احتمالا تولیدکنندگان و مرغداران، به مانند قیمت قبلی که ستاد تنظیم بازار برای گوشت مرغ تعیین کرده بود (۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) با قیمت جدید (۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان) موافق نیستند و به همین دلیل قیمت را خودسرانه افزایش داده اند.  
برای بررسی این موضوع، خبرنگار تابناک اقتصادی در گفت‌وگو با غلامعلی فاروغی رئیس انجمن صنایع طیور و رئیس هیأت مدیره انجمن ملی طیور و انجمن جوجه یکروزه پیگیر دلیل این اختلاف قیمت گوشت مرغ در بازار با ستاد تنظیم بازار شد. فاروغی به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: موضوع قیمت گذاری مرغ معمولاً بر اساس واقعیت‌های موجود صورت نمی‌گیرد و قیمت گذاری‌ها با توافق اکثریت تشکل‌ها همراه نیست.   وی افزود: برای قیمت گذاری مرغ، قیمت نهاده‌ها را بر اساس قیمت‌های رسمی در نظر می‌گیرند، حال آن که معمولاً بخشی از نهاده‌ها با این قیمت‌ها به دست تولیدکنندگان و مرغداران نمی‌رسد. رئیس انجمن صنایع طیور با اشاره به این که پیشنهاد ما برای قیمت مرغ، ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود و این قیمت با واقعیت‌ها و بازار همخوانی داشت، اظهار داشت: البته میزان تولید گوشت مرغ هم اکنون میزان مطلوبی است و بر اساس نیاز بازار می‌باشد، اما این روز‌ها مقداری عوامل بیماری زا روی تولید تاثیر گذاشته و در برخی نقاط تلفات نسبتاً زیادی را از مرغداران گرفته است.   همین عامل باعث شده است تا در برخی نقاط تهران و کشور قیمت بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار باشد؛ بنابراین این اختلاف قیمتی که هم اکنون در برخی نقاط شاهد آن هستیم، ریشه اش به کاهش عرضه مرغ گوشتی به دلیل وجود تلفات ناشی از بیماری نیوکاسل برمی‌گردد. بیماری که برخی گله‌های مرغ‌های گوشتی را در برخی مناطق درگیر کرده است. فاروغی با تأکید مجدد بر این که گوشت مرغ در بیشتر نقاط بر مبنای قیمت ستاد تنظیم بازار از قرار هر کیلویی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌باشد، افزود: باز هم می‌گویم این قیمت مورد قبول تولیدکنندگان و در راستای تامین منافع آن‌ها نیست و با ادامه این روند، طبیعی است که رفته رفته تولیدکننده تولید خود را متوقف خواهد کرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی طیور و انجمن جوجه یکروزه در پاسخ به این پرسش که چرا نهاده‌ها با قیمت‌های رسمی و دولتی به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد، گفت: دلیل این موضوع فرآیند توزیع، فرآیند دریافت پول، نحوه فروش نهاده‌ها و ... می‌باشد و همه این عوامل تاثیرگذار است و باعث می‌شود تا قیمت‌ها متفاوت شود. وی افزود: خوشبختانه با کمبود نهاده در بازار مواجه نیستیم و نهاده به اندازه کافی وجود دارد.

فاروغی در مورد پیش بینی خود از قیمت گوشت مرغ در روز‌های آینده گفت: این قیمت، هم اکنون قیمت متناسبی است و بالاتر نخواهد رفت و در اوج قیمت بازاریم. هم اکنون از یک سو به دلیل اوج گرفتن مسافرت‌ها و افزایش برگزاری مراسمی مانند ازدواج‌ها به دلیل نزدیک شدن به ایام محرم با افزایش تقاضا برای گوشت مرغ مواجه هستیم و از سوی دیگر با افزایش دما و کاهش روند وزن گیری مرغ‌ها شاهد کاهش عرضه هستیم که پیش بینی می‌شود در روز‌های آینده و با برطرف شدن این عوامل با افت قیمت مواجه شویم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا روند جوجه ریزی کاهش یافته است یا خیر و اگر پاسخ مثبت است این موضوع می‌تواند چه تاثیری بر روند تولید گوشت مرغ در ماه‌های آینده بگذارد، گفت: خیر اصلا کاهشی در جوجه ریزی دیده نمی‌شود و بر اساس نیاز کشور به گوشت مرغ، جوجه ریزی صورت گرفته است. همان گونه که عنوان کردم هم اکنون به دلیل عواملی با کاهش عرضه مرغ مواجه هستیم، اما در ماه‌های آینده و با برطرف شدن این عوامل و بهبود هوا حتی با مازاد عرضه گوشت مرغ هم مواجه خواهیم بود و قیمت روند طبیعی تری را طی خواهد کرد.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ صنایع طیور جوجه یک روزه مرغداری ها تولید مرغ گرانی گوشت گرانی مرغ قدرت خرید مردم فردین فرمند احسان دلاویز هادی رضوی کوهمره سرخی شیراز رامین مهمانپرست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۸۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳


به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین ،ممنوعیت واردات خودرو منجر به رشد تورم وسایل نقلیه شد تا جایی که تورم تجمعی وسایل نقلیه از بازدهی تجمعی نرخ دلار جلو زد و همچنان نرخ بیشتری نسبت به دلار دارد.

روزگار خودرو نوشت:با وقوع این سناریو خوش‌بینانه می‌توان ثبات بیشتری را در بازار خودرو امسال مشاهده کرد و پیش‌بینی می‌شود در این صورت شاهد برگشت تورم وسایل نقلیه به سطحی کمتر از بازدهی نرخ دلار باشیم.

سناریو دوم را می‌توان تداوم افزایش قیمت خودرو با روند تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ دانست.

تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۲ درصد بوده است که ادامه‌ این روند برای بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان از رشد ۳۹درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.

این سناریو با چند پیش‌فرض، احتمال بالاتری نسبت به سایر سناریوها دارد.

با فرض تداوم روند تولیدات و فروش خودروسازان داخلی و واردات خودرو در بین سطح ۵۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه در کنار عدم جهش شدید نرخ ارز می‌توان تورمی کمتر از ۴۰ درصد برای بازار خودرو متصور بود.

دیگر خبرها

  • دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟
  • ۲ پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳
  • تشکیل ۱۸۰ پرونده تخلف صنفی در خراسان جنوبی
  • قیمت گوشت قرمز امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • میوه با قیمت مناسب در کهگیلویه توزیع می شود
  • نظارت بر بازار قم امسال افزایش می‌یابد
  • فضای بازار در قم برای گران فروشان باید ناامن شود
  • نظارت بر بازار در سال جدید افزایش خواهد یافت
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / طلا بخریم یا نه؟