Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخیرا فیلمی منتشر شده است که در آن می‌توان نتیجه برخورد ذرات باردار خورشید به اتم‌های اتمسفر زمین را مشاهده کرد.

به گزارش ایسنا؛ هنگامی که ذرات باردار خورشید به اتم‌های اتمسفر زمین برخورد می‌کنند، باعث می‌شوند که الکترون‌های داخل اتمها به حالتی با انرژی بالاتر منتقل شوند.

هنگامی که الکترون‌ها به حالت انرژی کمتری باز می‌گردند، فوتون آزاد می‌کنند که نتیجه آن نور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرایند باعث ایجاد شفق قطبی یا نورهای شمالی یا جنوبی زیبا می‌شود.

شَفَق قُطبی(Aurora) یکی از پدیده‌های جوی کرهٔ زمین است. شفق قطبی پدیدهٔ ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولاً در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین که بر اثر برخورد ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود در یون‌سپهر(یونوسفر) زمین به وجود می‌آید.

شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که به‌طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند. آن‌ها در یونوسفر تشکیل می‌شوند و در سپیده‌دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آن‌ها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود. به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود زیرا آن‌ها غالباً در نیم کرهٔ شمالی رویت می‌شوند و هرچقدر به قطب شمال نزدیک می‌شوید با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می‌رود که بتوانید آن‌ها را ببینید.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اتمسفر شفق قطبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه‌های شهری جدید در شمال تهران از اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی صباغ شهردار منطقه یک در اولین جلسه کمیته فنی در سال جدید که با حضور معاونان برگزار شد گفت: اکنون فصل مناقصه است و معاونت‌ها تمام سعی خود را بر روی برگزاری به موقع مناقصات گذاشته و در خصوص اعتبارات برنامه‌ریزی واقع‌بینانه انجام دهند تا سال ۱۴۰۳ با یک شروع خوب آغاز شود.

وی افزود: برای رسیدن به نتیجه مناسب باید معاونت‌ها، ادارات و دفاتر فنی با هماهنگی کامل پیش بروند تا قراردادها برای مناقصه سریع ارسال و کار شروع شود.

صباغ با اشاره به اجرای پروژه‌های شهری جدید در شمال تهران از اردیبهشت تاکید کرد: عملکرد هر معاونت در اردیبهشت ماه بر اساس اعتبار و تعداد مناقصه برگزار شده بررسی می‌شود.

شهردار منطقه یک با اشاره به وضعیت جوی و جغرافیایی منطقه یک خاطر نشان کرد: بیشترین حجم کار در ۶، ۷ ماه اول سال متمرکز است تا با شرایط مساعد جوی کارها سریع پیش برود و تعریف قراردادها، مناقصه و عقد قرار دادها به نتیجه برسد.

صباغ تاکید سال جدید را برنامه‌ریزی دقیق دانست و گفت: اعتبارات اخذ شده با برنامه‌ریزی دقیق به نتیجه خواهد رسید تا هر ماه شاهد اتمام و بهره برداری پروژه‌ها در معاونت‌های مختلف باشیم.

شهردار منطقه یک افزود: پروژه‌های نگهداشت حجم بالایی از فعالیت مناطق را به خود اختصاص داده که باید در کنار پروژه‌های ابنیه، آنها را نیز به خوبی پیش ببریم.

کد خبر 6079654

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین کارت تاریخ به مهدی طارمی(عکس)
  • دریای مواج با وزش باد‌های نسبتاً شدید شمال غربی، ۳۰ فروردین
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • ببینید | لحظه عجیب برخورد مهدی طارمی با عکاسان کنار زمین
  • برخورد سرد قاتل بارسلونا با ژاوی (عکس)
  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • خورشید پنج میلیارد سال دیگر کل زمین را خواهد بلعید
  • اتمسفر زهره نشتی دارد
  • اجرای پروژه‌های شهری جدید در شمال تهران از اردیبهشت
  • شهرک نشینان آواره به منازل خود باز نمی‌گردند