Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، تحریم‌های جدید آمریکا که رهبر انقلاب اسلامی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته است، درست در زمانی عملیاتی شدند که بمباران توئیتری ترامپ برای اعلام آمادگی مذاکره بدون قید و شرط با ایران، به دستاویزی رسانه‌ای برای فشار رسانه‌ای بر ایران تبدیل شده بود. بسیاری از رسانه‌های رادیکال وابسته به تیم «بی» بدون کوچکترین اشاره‌ای به عهدشکنی‌های ترامپ در معاهدات مختلف بین‌المللی و بکارگیری ابزارهای فشار بر ایران و هر کشور دیگری که توافقات حقوقی با آمریکا داشته، گناه عدم پذیرش مذاکره با آمریکا را به ایران نسبت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در شرایطی‌ست که ایران به عنوان عضوی از جامعه بین‌المللی، ضمن پایبندی به کنوانسیون‌های مختلف، مذاکرات منتهی به برجام را به عنوان ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت، به مثابه یک سند بین‌المللی الزام‌آور، به عنوان پیش‌شرط منطقی و حقوقی برای آغاز هر مذاکره‌ای می‌داند. با این حال، تحریم ظریف تیر خلاصی بر پیکره ایده مذاکره با ایران بود که راه را بر هرگونه تعامل دیپلماتیک خواهد بست. دکتر «پیتر آندریاس» استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه کارولینای شمالی و عضو دپارتمان مطالعات بین‌المللی دانشگاه کرنل که البته سابقه مدیریت گروه پژوهشی مطالعات خاورمیانه در اندیشکده بروکینگز را نیز در کارنامه دارد و در گفت‌وگو با ایلنا، از دلایل اعمال محدودیت‌های دولت آمریکا برای ظریف می‌گوید:

مشروعیت دولت آمریکا با نقض معاهدات بین‌المللی، به خطر افتاده است

دلیل تحریم‌ مقامات ارشد ایران توسط دولت آمریکا چیست؟

 من خبر تحریم رهبر عالی ایران و وزیر خارجه ظریف را از تلویزیون فاکس شنیدم و بسیار متاسف شدم! دولت ترامپ با این رفتار، از دولت ایران مشروعیت‌زدایی نمی‌کند بلکه این مشروعیت دولت آمریکاست که به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، با نقض معاهدات بین‌المللی، به خطر می‌‌افتد! در واقع ترامپ با این رفتارها، تمامی اصول تعیین شده توسط پدران بنیان‌گذار آمریکا را نقض می‌کند و با این کار، مبنای ایجاد آمریکا را نیز زیر سوال برده است.

دولت آمریکا، به پشتوانه حقوق اساسی داخلی خود و قدرت اقتصادی‌اش، توانسته بود که نقشی تعیین‌کننده در شکل‌گیری کنوانسیون‌های مختلف حقوق بین‌الملل داشته و زیر پا گذاشتن آن‌ها توسط دولت آمریکا، باعث می‌شود که آبروی حقوقی و بین‌المللی آمریکا مخدوش شود. برای مثال، توجه کنید که پیش‌نویس کنوانسیون وین، توسط دولت‌های ایالات متحده و اتریش طراحی شده است و نقض این کنوانسیون توسط هرکدام از این دو دولت، مضحک و در عین حال دردناک است!

دلیل تحریم مقامات ایران، نپذیرفتن خواسته های ترامپ است

مقامات ایران، برای تحت فشار گذاشته شدن، برای پذیرفتن آن چیزی که حکومت ترامپ می‌خواهد به آن‌ها دیکته کند، تحریم می‌شوند. این فشارها، برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی هم هست و به نظر می‌رسد که دولت آمریکا از توان چانه‌زنی وزیر خارجه ایران، خوشحال نیست!

ایرانی‌ها منافع خود را تشخیص می‌دهند

آیا تحریم‌های وزیر خارجه ایران، دلایل اقتصادی هم دارد؟ آمریکا دقیقا چه سیاست اقتصادی را از تحریم ایران دنبال می‌کند؟ برخی از تحلیلگران به هیچ وجه حاضر نیستند که دلایل تحریم‌های اخیر ایران را صرفا سیاسی بدانند...

ایرانی‌ها مردم باهوشی هستند و می‌توانند منافع خود را تشخیص دهند. ترامپ یک رئیس‌جمهور محافظه‌کار است و به جناح نفتی حزب جمهوری‌خواه نزدیکی بسیار زیادی دارد. دیک چنی که یکی از سیاستمداران کهنه‌کار حزب جمهوری‌خواه است مدیرعامل یکی از غول‌های بزرگ نفتی است و رکس تیلرسون که در دولت ترامپ وزیر خارجه بود هم مدیریت یکی از هفت خواهران نفتی را برعهده دارد.

تشدید تحریم‌های ایران و ونزوئلا، به معنای ایجاد بازار برای آمریکا، در فروش نفت و مشتقات آن است. استراتژی دولت نومحافظه‌کار آمریکا،  ایجاد یک بازار فروش نفت برای غول‌های نفتی آمریکا، نکته بسیار مهمی در این زمینه است.

عربستان و اسرائیل موتور محرکه تحریم علیه ایران هستند

البته آمریکا در این زمینه، با دولت‌های روسیه و عربستان هم هماهنگ است و روس‌ها، هم برای بازار نفتی‌ و هم برای افزایش مشتریان گازی خود، نسبت به تحریم ایران خوشحال هستند! عربستان و اسرائیل هم به دلایل ژئوپلیتیکی، ایدئولوژیکی و سیاسی با دولت ایران رقابت و دشمنی دارند و موتور محرکه تحریم علیه ایران هستند.

تحریم ظریف، برای غیرفعال کردن ظرفیت مذاکراتی ایران در برابر فشارهاست

انسداد اقتصادی ایران و فشار بر روی مردم ایران برای افزایش نارضایتی از دولت، مهمترین هدف سیاسی این دولت‌ها برای فشار بر ایران است و تحریم وزیر خارجه ظریف، برای غیرفعال کردن ظرفیت مذاکراتی ایران در برابر این فشارهاست.

عقل سیاسی ایرانی‌ها، اجرای یک طرفه برجام را نمی‌پذیرد

 یکی از پیامدهای این فشارها، کاهش تعهدات ایران در برجام است و باعث تضعیف بیش از پیش این توافق خواهد شد. آیا رسانه‌ها، نهادهای حقوقی و محافل آکادمیک بین‌المللی نسبت به پیامدهای تضعیف این معاهده آگاهی دارند؟

تقریبا تمام دپارتمان‌های مهم علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای، این توافق مهم را از نزدیک دنبال کردند و تمام رسانه‌های جریان اصلی خبری دنیا هم، فرآیند مذاکرات منجر به برجام را پیگیری کردند و می‌شود گفت که یک کپسول تاریخی از تاریخ یک دهه از روابط بین‌الملل دوران معاصر، در این معاهده ذخیره شده است و تضعیف این معاهده، تحقیر روح روابط بین‌الملل است.

افکار عمومی ایرانیان، آغاز هر فرآیند مذاکراتی جدیدی را واقع‌بینانه نمی‌داند

با این حال، دولت‌های اروپایی توانایی ایستادگی در برابر آمریکا را ندارند و همزمان از ایران هم می‌‌خواهند که به تعهداتش در برجام پایبند باشد و این طبیعی‌ست که عقل سیاسی ایرانی‌ها، چنین موضوعی را نپذیرد آن هم در شرایطی که وزیر خارجه ایران مورد تحریم‌های غیرقانونی جدید واقع شده است و افکار عمومی ایرانیان، آغاز هر فرآیند مذاکراتی جدیدی را واقع‌بینانه نمی‌داند!

ترامپ با افزایش فشارها می‌خواهد ایران را وادار به واکنش‌های شدید کند

آمریکا به طور مشخص نشان داده که دنبال مذاکره با ایران نیست و با فشارهای تحریمی خود، می‌خواهد ایران را تحریک به واکنش‌های شدید کند. به نظر من، خویشتن‌داری تاریخی ایرانی‌ها ستودنی است و این اتفاق، حکومت ترامپ را بسیار عصبانی کرده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: نفت وزیر خارجه تحریم ظریف برجام ترامپ موسسه بروکینگز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۲۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) تمسخر ظریف و برجام توسط پژمان جمشیدی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • فیلم| افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان
  • (ویدیو) افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • (ویدیو) تمسخر ظریف و برجام توسط پژمان جمشیدی
  • آمریکا ۱۱ فرد و نهاد سوریه را تحریم کرد