Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت گوگل در مدل پیکسل ۴ از فناوری Motion Sense به‌ منظور ایجاد ژست‌های حرکتی هوشمند و گسترده برای مدیریت تلفن هوشمند استفاده خواهد کرد.

به گزارش شریان نیوز،  مدت زیادی است که شایعات مربوط به تلفن هوشمند جدید گوگل در فضای اینترنت منتشر می‌شود و با نزدیک شدن به زمان معرفی مدل پیکسل ۴، به‌طور طبیعی اخبار و شایعات پیرامون این مدل افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون چندین تصویر و رندر موسوم به گوگل پیکسل ۴ انتشار یافته که طراحی و شکل ظاهری این مدل را آشکار می‌کند و حاشیه نسبتا ضخیم پیکسل ۴ موجب تعجب کارشناسان و طرفداران گوگل شده است. با وجود اینکه تمامی مدل‌های جدید دارای حاشیه بسیار باریک و نمایشگر بزرگی هستند، این حاشیه ضخی در پیکسل ۴ بی‌دلیل نیست. در ابتدا تصور می‌شد که این شرکت نتوانسته از نظر فناوری، حاشیه دور تلفن هوشمند خود را مانند تولیدات دیگر برندها کاهش دهد، اما با توجه به اطلاعات جدید، این حاشیه ضخیم، به‌دلیل یکی از جدیدترین و منحصر‌به‌فردترین فناوری‌‎های مورد استفاده در تلفن هوشمند به‌وجود آماده است.

ژست‌های حرکتی گوگل پیکسل ۴، تحولی بزرگ در دنیای فناوری

طبق تصاویری که از محافظ صفحه مدل پیکسل 4 منتشر شده، یک بریدگی بزرگ در کنار سنسور Face ID قرار دارد که محل قرارگیری ماژول رادار ژست‌های حرکتی گوگل است. این شرکت زمان زیادی است که برروی فناوری ژست‌های حرکتی خود کار می‌کند و حال برنامه دارد تا این فناوری را همراه با پیکسل ۴ معرفی و عرضه کند. این فناوری با نام "Motion Sens" همراه با تراشه اختصاصی گوگل با نام "سولی" در پیکسل ۴ قرار داده می‌شود.

با توجه به اطلاعات موجود، پروژه Motion Sens گوگل، شباهت زیادی به فناوری Multi ID ال‌جی دارد، شرکت ال‌جی در پرچمدار G8 ThinQ با استفاده از رادارهای سه‌بعدی و تشخیص حرکت دست انسان، ژست‌های حرکتی متنوعی را به پرچمدار خود اضافه کرد که البته نتیجه این کار نتوانست موجب افزایش فروش مدل G8 ThinQ یا رضایت کاربران از این ویژگی شود. عدم دقت کافی فناوری ال‌جی در تشخیص حرکات دست، مهم‌ترین دلیل استقبال پاین از این فناوری بود.

پایه و اساس کارکرد این فناوری مانند رادارهای بزرگ پروازی است که حرکت هواپیما‌ها را در آسمان تشخیص می‌دهد. در ابتدا فرکانس رادار تراشه سولی میان ۵۷ تا ۶۴ گیگاهرتز بود، به همین جهت کمیسیون ارتباطات آمریکا به دلیل بالا بودن فرکانس این رادار، اجازه استفاده از آن را در مدل‌های مختلف پیکسل منع کرد، در نسخه جدید این تراشه این فرکانس کاهش پیدا کرد و قانون ممنوعیت استفاده از این تراشه نیز لغو شد.

فناوری  Motion Sense چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادعا می‌کند که این فناوری قادر است تا حرکات جزئی میلی‌متری را با سرعت بالا شناسایی و پردازش کند، تراشه سولی این‌کار را با انتشار امواج گسترده الکترومغناطیسی و ثبت بازخوردهای انجام می‌دهد، سپس سنسورها و و الگوریتم‌های نرم‌افزاری به صورت ترکیبی، انرژی پرتوهای بازگشت داده شده را ثبت می‌کند. با این کار زمان، نحوه حرکت، خصوصیت‌ها، سرعت، جهت، فاصله، پویایی و شکل ظاهری شیء یا همان دست انسان محاسبه شده و ژست حرکتی تشخیص داده می‌شود.

گوگل الگوریتم‌های نرم‌افزاری این فناوری را به حدی هوشمند ساخته که حرکات جزئی، لرزش‌ دست و یا شرایط نوری نتواند در تشخیص ژست حرکتی اختلال ایجاد کند، درواقع مقدار درصد خطا طبیعی انجام ژست حرکتی در الگوریتم نرم‌افزاری این فناوری تعریف شده تا با صحیح بودن بخش اعظمی از یک دستور حرکتی، موارد مشخص شده برای آن اجرا شود. به این ترتیب دقت این فناوری، نسبت به سنسور‌های سه‌بعدی که در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود و عملکرد صحیح آن‌ها با شرایط نوری یا خط دید رابطه مستقیم دارد، بیشتر است.

آیا فناوری Motion Sense کاربرد دارد؟

طی سال‌های اخیر فناوری‌های تعاملی و شناخت رفتار انسان گوناگونی از سیستم تشخیص چهره در تلفن‌های هوشمند یا قفل‌های امنیتی تا سیستم تشخیص خواب‌آلودگی و عدم حرکت راننده در خودروها گرفته، برای افزایش امنیت و حفظ جان انسان‌ها تولید شده‌اند، اما استفاده از رادارهای تشخیص ژست‌های حرکتی با این دقت و گستردگی، فناوری نوینی محسوب می‌شود که می‌تواند انقلابی در نحوه استفاده از وسایل هوشمند و زندگی روزمره انسان‌ها ایجاد کند.

اما یکی از مشکلات این فناوری، استاندارد سازی ژست‌های حرکتی است، در حال حاضر در تمامی دنیا با استفاده از لمس گزینه‌ها برروی نمایشگر تلفن همراه، دستورات و برنامه‌های مورد نظر اجرا می‌شوند، اما اگر هر شرکتی بخواهد در محصولاتش از ژست‌های حرکتی به‌خصوصی استفاده کند، تنوع و تفاوت دستورات در تلفن‌های هوشمند مختلف باعث ایجاد سردرگمی و عدم کاربردی بودن این فناوری می‌شود. به طور مثال ژست حرکتی افزایش سطح صدا در محصولات سامسونگ به یک شکل و در محصولات هوآوی به شکل دیگر باشد، در این حالت با تعویض تلفن هوشمند خود، تطبیق با ژست‌های حرکتی جدید سخت خواهد شد. البته می‌توان ژست‌های حرکتی استانداردی را در سطح جهانی تعریف کرد اما نوع تصمیم‌گیری یا تبعیت تمامی شرکت‌ها از ژست‌های حرکتی استاندارد کار دشواری خواهد بود.

همچنین در هنگام کار با تلفن هوشمند برای افزایش سطح صدا یا اجرای یک برنامه با عناصر فیزیکی در ارتباط هستیم که دیده می‌شوند و کار با آن‌ها آسان‌تر است، اجرای ژست‌های حرکتی در فضای خالی مقابل تلفن هوشمند شاید برای همه خوشایند نباشد ویا پس از مدتی جذابیت خود را از دست بدهد. در هر صورت مشابه چنین سیستم هوشمندی در فیلم‌های هالیوودی دیده شده اما استفاده از آن در دنیای واقعی تجربه متفاوتی است. می‌توان گفت هر شخصی باید خود این سیستم را تجربه کند تا نظر واقعی عموم مردم در مورد نقاط قوت یا ضعف و کاربردهای آن مشخص شود.

دید گوگل برای تولید چنین فناوری استفاده آسان‌تر از وسایل هوشمند است، مدیران این شرکت اعتقاد دارند که وسایل روزمره زیادی به سیستم‌های هوشمند مجهز شده‌اند و هرروزه دستگاه‌های هوشمند بیشتری تولید و وارد بازار می‌شوند، به همین جهت می‌توان با ایجاد تعامل حرکتی جدید با دستگاه‌های هوشمند، دکمه‌ها، نمایشگرهای لمسی و به طور کلی عناصر فیزیکی را حذف کرد.

گوگل ماژول رادار  Motion Sense را در قسمت بالای تلفن در کنار سنسور دوبین سلفی و Face ID قرار داده است تا تمامی ژست‌های حرکتی به طور کامل شناسایی و اعمال شود. در حال حاضر نمی‌توان نظر قاطعی در مورد این فناوری داد و باید تا زمان معرفی مدل پیکسل ۴ و انجام آزمایش‌های مختلف این فناوری صبر کرد. شاید ویژگی Motion Sense گوگل آغازی بر پایان عصر تلفن‌های هوشمند لمسی باشد.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوگل ۲۸ کارمند حامی فلسطین را اخراج کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، گوگل روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین، شماری از کارمندان خود را به دلیل اعتراض به امضای قرارداد این شرکت با رژیم صهیونیستی اخراج کرد.

به گزارش واشنگتن پست، تحصن کارکنان دفاتر شرکت گوگل در نیویورک و کالیفرنیا به بازداشت ۹ نفر به دست پلیس و اخراج ۲۸ نفر از سوی این شرکت منجر شد؛ کارکنان متحصن بازداشت‌شده به‌تازگی آزاد شدند.

شماری از کارکنان گوگل روز سه‌شنبه در اعتراض به قرارداد مشترک این شرکت و آمازون با رژیم صهیونیستی دست به برگزاری تحصن زده بودند.

این کارکنان بخشی از یک گروه به نام «فناوری برای آپارتاید نیست»، هستند که از سال ۲۰۲۱ علیه قرارداد گوگل برای فروش فناوری به رژیم صهیونیستی نامه اعتراضی می‌نویسند و تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌کنند.

تنش‌ها بر سر قرارداد رایانش ابری معروف به نیمبوس پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ بالا گرفت؛ منتقدان قرارداد یاد شده تاکید دارند که این کار نظارت رژیم صهیونیستی بر فلسطینی‌ها را تقویت می‌کند و منجر به تبعیض و آوارگی بیشتر آنها می‌شوند.

سخنگوی گوگل مدعی شد که این کارکنان به دلیل نقض آشکار خط‌مشی‌های شرکت و به دلیل ایجاد مشکلات فیزیکی در کار دیگر کارکنان اخراج شدند.

کارکنان اخراج شده گوگل می‌گویند که از طریق ایمیل از این موضوع آگاه شدند و از تصمیم گوگل شوکه و عصبانی هستند؛ یکی از کارکنان اخراج شده گوگل گفت: این یک پاسخ بسیار نامتناسب به کارکنانی است که از اخلاق و پاسخگو نگه داشتن گوگل در قبال وعده‌های خود دفاع می‌کنند؛ اقدام گوگل در اخراج کارکنان معترض، تغییری بزرگ در نحوه پاسخگویی گوگل به انتقادات کارکنانش است.

سخنگوی فناوری گروه «فناوری برای آپارتاید نیست»، اعلام کرد: تحصن کارکنان گوگل مسالمت‌آمیز بود و نباید با چنین پاسخی مواجه می‌شد.

شرکت آمازون هم با رژیم صهیونیستی قرارداد مشابهی دارد؛ با وجود حضور کارکنان این شرکت در تحصن روز سه‌شنبه هنوز گزارشی از برخورد آمازون با آنها منتشر نشده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گوگل ۲۸ کارمند حامی فلسطین را اخراج کرد
  • نحوه به‌روزرسانی Android ۱۵ Beta ۱؛ برجسته ترین ویژگی‌ها و تلفن‌های واجد
  • با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • (ویدئو) چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
  • بررسی کامل تلوزیون های شیائومی
  • رومن رینز و پروژه‌ای بزرگ خارج از دنیای WWE
  • چرا برخی از مردم یک گوشی "صامت" را به یک گوشی "هوشمند" ترجیح می‌دهند؟
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • با ۸ منبع پنهان گاز متان روی زمین آشنا شوید