Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@05:31:12 GMT

شایع ترین سرطان های ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۵۵۸۷۷

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد مبتلایان به سرطان نشان می‌دهد که معده، روده بزرگ، پروستات، مثانه، سینه و ریه، شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران است.

​اخبار اجتماعی -دکتر رضا ملک‌زاد افزود: اکنون شایع‌ترین سرطان در مردان، معده و در زنان هم شایع‌ترین سرطان، سینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام اینکه سالانه حدود ۱۱۰ هزار ایرانی مبتلا به سرطان می‌شوند، اظهار داشت: برای اولین بار توانستیم در ۳۰ استان کشور نظام ثبت سرطان را فعال کنیم و با این کار آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان به دست آمده است.

ملک‌زاده افزود: با این اقدام، مشخص شده که در هر شهر و استان چه تعداد مبتلا به انواع سرطان داریم، این افراد به چه نوعی از سرطان دچار شده‌اند و در چه گروه سنی قرار دارند، آمار سرطان در سال ۹۳ در قالب یک مجموعه منتشر شده و آمار مربوط به سال ۹۴ هم به‌زودی منتشر خواهد شد و در تلاش هستیم این آمار را به روز کنیم.

۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

وی بر لزوم تشخیص زودهنگام بیماری سرطان تاکید کرد و گفت: ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و برای پیشگیری نیازمند آمار دقیق هستیم که بدانیم چه سرطانی در کدام مناطق کشور شایع است تا برنامه‌ریزی دقیق برای پیشگیری آن انجام گیرد که خوشبختانه آمار دقیق به دست آمده است.

 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: دو پروژه بزرگ برای پیشگیری از سرطان‌های مری و معده در کشور در حال انجام است که نتایج این پروژه‌ها حداکثر سه تا چهار سال آینده مشخص می‌شود.

وی چاقی و دخانیات را مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان اعلام کرد و گفت: ۳۰ درصد سرطان‌ها به دلیل چاقی بروز پیدا می‌کند و دخانیات نیز به همین درصد، عامل ابتلا به سرطان است.  

سرطان‌زایی تریاک به اثبات رسیده است

ملک‌زاده با توصیه به شهروندان برای پرهیز از مصرف سیگار، قلیان و تریاک، گفت: ما بالاترین مقدار مصرف تریاک را در دنیا داریم و ۴۸ درصد تریاک تولیدی دنیا، در ایران مصرف می‌شود.

وی به باورهای نادرست در مورد مصرف تریاک اشاره کرد و گفت: باور غلط این است که این ماده مخدر برای بدن مفید است، در حالی‌که محققان ثابت کردند که تریاک سرطان‌زا است.

ملک زاده به امکان تشخیص زودهنگام سرطان مثانه اشاره کرد و گفت: در مطالعات کوهورت گلستان مشخص شد افراد قبل از ابتلا به سرطان مثانه، یک ژن مشخص در ادرارشان تغییر می‌کند و از این راه می‌توان بیماری را بسیار زودتر تشخیص داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بیان داشت: بنابراین با یک آزمایش ادرار مشخص می‌شود که این فرد پنج یا ۱۰ سال آینده مبتلا به سرطان مثانه شود یا نه؟ این کار اقدامی مهم برای پیشگیری از سرطان مثانه است.

سونامی سرطان در ایران نداریم

وی با اشاره به اینکه سونامی سرطان در ایران نداریم، اظهار داشت: در ایران سالی حدود ۱۱۰ هزار نفر مبتلا می‌شوند که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور در هر سال، ۱۵۳ مورد ابتلا به سرطان خواهد بود.

ملک‌زاده، متوسط ابتلا به سرطان در دنیا را به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر  ۱۸۰ نفر اعلام کرد و گفت: میزان ابتلا به سرطان در اروپا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۴۰ نفر و در ترکیه هم به ازای هر یکصد هزار نفر، ۱۷۰ نفر است که آمار ایران از بسیاری کشورها پایین‌تر است.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: هرچند تشخیص بیماری نسبت به سال‌های گذشته بهتر و بیشتر انجام می‌شود، اما هنوز تعداد مبتلایان ما کمتر از متوسط جهانی و مبتلایان در اروپاست که این موضوع نشان می‌دهد که سونامی سرطان در ایران، پایه علمی ندارد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سرطان معده چاقی زنان سرطان سرطان سینه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی سرطان معده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالاترین آمار برای سرمربی اخراجی در ایران | او بهترین بود، اما برای خودش!

همشهری آنلاین- پاکو خمس بالاخره با توافق رسمی از تیم تراکتور جدا شد تا سرخپوشان تبریزی باز هم به دنبال یک مربی جدید بگردند. تیم تراکتور چه در دوره مالک فعلی‌اش و چه در زمان مالکان قبلی علاقه عجیبی به تغییر دادن مربی داشته و در این زمینه یکی از تیم‌های رکورددار ایران است.

تراکتوری‌ها در ۹سال اخیر ۱۵سرمربی داشته‌اند و به ندرت کسی توانسته یک فصل کامل روی نیمکت این تیم دوام بیاورد. پاکو خمس در آذرماه سال۱۴۰۱ و در میانه‌های لیگ بیست‌ودوم به تراکتور پیوست و جایگزین قربان بردیف روی نیمکت این تیم شد. تراکتور در آن فصل و تا پیش از آمدن پاکو خمس از ۱۱بازی صاحب ۴برد، ۳مساوی و ۴باخت بود و با ۱۵امتیاز به میانگین ۱.۳۶ امتیاز از هر مسابقه رسیده بود. بعد از آمدن خمس سرخپوشان از ۱۹بازی باقیمانده آن فصل صاحب ۱۱برد، ۴مساوی و ۴باخت شدند و با کسب ۳۷امتیاز به میانگین ۱.۹۵ امتیاز از هر بازی رسیدند که رشد قابل توجهی را نسبت به عملکرد ابتدای فصل نشان می‌داد.

تراکتور در این ۱۹بازی بردهای بزرگ و جالبی به دست آورد؛ از جمله پیروزی ۲ بر صفر مقابل استقلال و برتری یک بر صفر مقابل سپاهان که باعث شد زردپوشان اصفهانی در کسب قهرمانی ناکام شوند. تراکتور حتی ذوب‌آهن را در فولادشهر با نتیجه ۳ بر یک شکست داد، همین ذوب‌آهنی که حالا با برد ۴ بر یک در تبریز باعث قطع رابطه خمس و تراکتور شده است. در کنار این پیروزی‌ها اما فصل گذشته با یک باخت پرگل و عجیب برای تراکتور تمام شد و این در ورزشگاه آزادی ۷ بر یک مقابل استقلال شکست خورد. بعد از آن ۱۹بازی و شرایط نسبتا خوبی که تراکتوری‌ها داشتند به نظر می‌رسید این تیم در فصل جدید با خرید چند بازیکن و پوشاندن نقاط ضعف خودش به یک مدعی قهرمانی تبدیل شود. اما تبریزی‌ها با وجود ولخرجی در بازار فصل را بسیار بد آغاز کردند و رقبای اصلی و مدعیان قهرمانی یک به یک مقابل پاکو خمس پیروز شدند. شکست ۳ بر یک مقابل سپاهان و باخت خخانگی یک بر صفر مقابل پرسپولیس، شروع بدی را برای خمس رقم زد. او در ادامه کمی شرایط را بهتر کرد و نهایتا طی ۲۳بازی به ۱۲برد، ۴مساوی و ۷باخت رسید. ۴۰امتیاز و میانگین ۱.۷۴ امتیاز در هر بازی که به اندازه میانگین سال گذشته او قابل توجه نیست و اساسا نتوانسته هواداران و مالک باشگاه تراکتور را راضی کند.

خمس در مجموع طی ۴۲مسابقه لیگی که روی نیمکت تراکتور نشست به ۲۳برد، ۸مساوی و ۱۱باخت رسید. در جام حذفی هم فقط یک باخت نصیب خمس شده، چون فصل گذشته در همان اولین بازی به استقلال باخت و حذف شد و در این فصل هم حریف این تیم در دور اول حاضر نشده و تراکتور هنوز هیچ مسابقه‌ای انجام نداده است. به جز این بازی‌ها، خمس یک بازی هم در لیگ قهرمانان روی نیمکت تراکتور نشست که با شکست ۳ بر یک مقابل شارجه آن هم در ورزشگاه خانگی به پایان رسید. با ۲۳برد در ۴۴بازی یعنی آمار بردهای بالاتر از ۵۰درصد، خمس در تراکتور بهترین آمار خودش را در میان تمامی تیم‌های تحت هدایتش به جا گذاشت. اما آنچه برای او بهترین بود برای تراکتور بهترین نبود و اصلا کفایت نمی‌کرد.

کد خبر 844734 برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه تراکتور تبریز لیگ برتر فوتبال ایران

دیگر خبرها

  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • آمار عجیب پلیس راهور در خصوص عابرین پیاده (فیلم)
  • آبله مرغان، بیماری شایع اولین فصل سال است
  • بالاترین آمار برای سرمربی اخراجی در ایران | او بهترین بود، اما برای خودش!
  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • اسرائیل به دنبال حمله به ایران نیست /پیشنهاد جواد امام برای پیشگیری از اقدامات احتمالی اسرائیل /گوشمالی رژیم صهیونیستی لازم بود
  • افسردگی شایع‌ترین اختلال روان/ تدوین پیش نویس سند سلامت روان
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید