Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@07:54:30 GMT

کوه آرزوها

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۵۷۳۷۶

کوه آرزوها

به گزارش برنا از اراک ، اراضی کوهستان مستوفی اراک که از کمربندی شمالی تا پارک امیرکبیر ادامه دارد، دارای وسعت 150 هکتاری است که مابین کوی امام علی علیه السلام (فوتبال) و کوی امام سجاد علیه السلام (باغ خلج) واقع شده؛ از مناطقی است که به دلیل عبور هزاران وسیله نقلیه از اطراف آن، پتانسیل قابل توجهی برای توسعه صنعت گردشگری و ایجاد رفاه اجتماعی بین شهروندان اراکی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اراضی مستوفی در سال 89 براساس مصوبه کمیسیون ماده پنج به عنوان منطقه گردشگری با “کاربری فضای سبز” شناخته شد و توسط اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی (مالک اصلی اراضی 150 هکتاری مستوفی) به شهرداری اراک در جهت توسعه فضای سبز و انجام امور خدماتی، واگذار گردید اما از آن زمان تا به امروز باتوجه به اینکه راه و شهرسازی مالک اصلی اراضی فوق است، شهرداری در جذب سرمایه گذاران پروژه های خدماتی؛ ناکام بوده به طوری که ده ها مرتبه اشخاص حقیقی و شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند ولی به دلیل عدم واگذاری اراضی مربوطه از “مشارکت مدنی” به منظور توسعه فضای سبز کوهستان مستوفی، سر باز زدند.

شهرداری اراک نیز برای رفع این مشکل، اواخر سال گذشته در مکاتبه با اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی خواستار قیمت گذاری اراضی مستوفی آن هم به صورت “منطقه ای” از طرف این اداره کل شد تا شاید با خرید اراضی مذکور، جذب سرمایه گذار را تسهیل کند.

اداره کل راه و شهرسازی استان نیز به عنوان مالک کوهستان مستوفی طی نامه ای در تاریخ 22 فرودین سال جاری شرایطی را تحت عنوان «ارائه طرح جانمایی، طرح توجیهی، موافقت نامه اصولی و تغییر کابری» اراضی فوق، مشخص می کند تا پس از بررسی هر یک از آن ها، قیمت به صورت کارشناسی تعیین گردد.

به دنبال وضع این شرایط، شهرداری اراک در محافل مختلف انتقاد خود را نسبت به شروط مشخص شده اعلام می کند چرا که مدیریت شهری بر این باور است که ارائه طرح جانمایی و توجیهی برای اراضی دولتی کوهستان مستوفی، ارزش افزوده ایجاد می کند و قیمت فعلی را تا حدود ده برابر افزایش می دهد که سرمایه گذاری را فاقد ارزش اقتصادی خواهد کرد، امری که مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی آن را لازم الاجرا نمی داند چرا که معتقد است که اگر شهرداری اراک با کاربری فضای سبز اراضی مستوفی که به عنوان “بام اراک” شناخته می شود، اقدام به ارائه خدمات رفاهی و گردشگری کند؛ هیچ نیازی به پرداخت حتی یک ریال وجه نقد برای انجام سرمایه گذاری وجود ندارد. البته وی توضیحات کاملی را در این خصوص ارائه داد که در ادامه می آید.

احمد مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به اینکه اراضی کوه مستوفی اراک متعلق به این اداره است، درباره مباحث فوق گفت: بنده تا به امروز درباره حل مسائل اراضی کوه مستوفی و ایجاد فضایی رفاهی برای شهروندان، هیچگونه جلسه ای با شهردار اراک نداشته ام ولی قویا از این موضوع که در این منطقه فضایی مناسب برای رفاه حال شهروندان احداث شود، استقبال می کنم.

مرزبان ادامه داد: تمامی اراضی دولتی که در طرح جامع شهر اراک به عنوان فضای سبز مصوب شده باشند، می توانند با حفظ مالکیت دولت، به شهرداری واگذار شوند به طوری که در این واگذاری هیچ مبلغی از شهرداری طلب نمی شود و کاملا رایگان است.

وی افزود: زمانی که گفته می شود زمین ها با حفظ مالکیت به شهرداری واگذار می گردد به این دلیل است که پارک و فضای سبزی به منظور ایجاد رفاه برای شهروندان ساخته و نگهداری شود و “شهرداری تنها اجازه خرید و فروش” آن را نداشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار کرد: این امتیاز برای شهرداری دیده شده که اگر فضای سبز منطقه ای مانند کوه مستوفی را ساماندهی و نگهداری کند؛ اجازه دارد که در همان اراضی مجتمع های رفاهی گردشگری مانند رستوران ها و مراکز فرهنگی مورد تایید احداث و بهره برداری نماید.

مرزبان در توضیح روند واگذاری زمین های کوه مستوفی به شهرداری اراک، عنوان کرد: اگر زمین های کوه مستوفی در طرح جامع به عنوان فضای سبز دیده شده باشند، هیچ مشکل و زحمتی برای واگذاری آن ها و راه اندازی مراکز رفاهی وجود ندارد و همه چیز با یک مصوبه حل می شود.

وی اضافه کرد: اگر کاربری زمین های کوه مستوفی فضای سبز نباشد، ابتدا باید کاربری آن از طرف دستگاه های مرتبط مورد تایید قرارگیرد و سپس به تغییر کاربری اقدام شود. به طور مثال اگر کاربری اراضی کوه مستوفی اراک آموزشی مصوب شده باشد، اداره مرجع این مهم؛ عدم نیاز خود را به اداره کل راه و شهرسازی اعلام می کند و بعد از آن، تغییر کاربری در دستور کار کمیسیون ماده پنج قرار خواهد گرفت که به دنبال دستور این کمیسیون، دیگر هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: در حال حاضر ساخت مراکز رفاهی و توسعه فضای سبز در اراضی موسوم به کوه مستوفی، تماما همت شهرداری را می طلبد و از نظر قانونی سدی برای عدم تحقق این مهم وجود ندارد.

وی هدف اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی را ایجاد رفاه برای شهروندان دانست و گفت: واگذاری اراضی دولتی به منظور ایجاد فضای سبز و کاربری های رفاهی بارها با پیشنهاد اداره راه و شهرسازی به شهرداری های استان ارائه شده که آخرین نمونه آن واگذاری اراضی “کوکبیه” شازند به شهرداری این شهر به صورت کاملا رایگان بوده است.

مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در پایان اظهار کرد: منطقه کوکبیه شازند پنج دریاچه طبیعی دارد که بهترین محل برای توسعه گردشگری نه تنها برای شهر شازند بلکه برای استان مرکزی است لذا اگر دولت سیاستی به غیر از افزایش امکانات برای رفاه حال مردم را مد نظر داشت، دیگر این اراضی را به صورت رایگان تحویل شهرداری شازند نمی داد.

لذا تاکید دارم که کوی مستوفی اراک نیز آماده واگذاری به شهرداری برای گسترش فضای سبز و ایجاد امکانات رفاهی برای مردم است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرمایه گذاری شهرداری کوهستان گردشگری وسیله نقلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۷۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تصرف ۱۰۰ هکتار ‌اراضی دولتی در میرجاوه

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان مرزی میرجاوه از پیشگیری از تصرف حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی این شهرستان به ارزش ۳ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه سال جاری خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان مرزی میرجاوه از پیشگیری از تصرف حدود 100 هکتار از اراضی دولتی این شهرستان به ارزش سه هزار میلیارد ریال در فروردین‌ماه سال جاری خبر داد.

عبدالجبار اودک افزود: با هوشیاری و تلاش یگان حفاظت از اراضی این اداره و اداره‌کل راه و شهرسازی استان زمین‌های مذکور در همان مرحله نخست پیش از انجام هرگونه اقدام فیزیکی از سوی متصرفان شناسایی و به بیت‌المال بازگردانده شد.

وی با قدردانی از همکاری و مساعدت دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و معتمدین گفت: در راستای منافع عامه و با هدف صیانت از اراضی دولتی، یگان حفاظت از اراضی این اداره همسو با سیاست های اداره کل راه و شهرسازی استان با بهره گیری از اصل اساسی پیشگیری، حتی بعد از ساعات اداری و در ایام تعطیل نیز از اراضی ملی بازدید نموده و در صورت بروز هرگونه مورد تصرف به فوریت اقدام به رفع آن می‌کند.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان میرجاوه تاکید کرد: همچنین یگان حفاظت این اداره با حمایت دستگاه قضایی هیچ مماشاتی با زمین خواران نداشته و تصرف اراضی دولتی به هر بهانه‌ای، نتیجه‌ای غیر از تعقیب قضایی و محکومیت کیفری و قلع و قمع و زیان ناشی از آن برای متصرفان به همراه ندارد.  

وی گفت: از عموم مردم درخواست می‌شود در صورت مشاهده موارد تصرف و تعرض به اراضی دولتی مراتب را فوراً از طریق تماس با شماره تلفن 1656 و یا شماره پیامک 300041735 به یگان حفاظت از اراضی‌ دولتی استان اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزارت نفت اراضی مستعد ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد
  • وزارت نفت اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد
  • کاشت ۴۰ نوع پیاز گل لاله در اراک
  • جلوگیری از تصرف ۱۰۰ هکتار ‌اراضی دولتی در میرجاوه
  • رفع تصرف سه طبقه در زعفرانیه تهران
  • ۳۵۰۰سند مالکیت تفکیکی اراضی پروژه‌های نهضت ملی مسکن تحویل داده شد
  • تحویل اسناد مالکیت تفکیکی اراضی پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • سرانه فضای سبز کرج در طرح تفصیلی جدید توسعه می یابد
  • سرانه فضای سبز کلان‌شهر کرج چقدر است؟
  • ۱۶ هزار متر مربع از اراضی دولتی در امیدیه رفع تصرف شد