Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@14:18:18 GMT

سیل تحقیقات کشاورزی در همدان

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۵۷۶۹۴

سیل تحقیقات کشاورزی در همدان

به مناسبت هفته خبرنگار جمعی از خبرنگاران فعال حوزه کشاورزی استان همدان از بخشهای مختلف مرکز تحقیقات، آموزش و منابع طبیعی استان بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، عضو هیئت علمی و رئیس بخش چغندرقند مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان  در بازدید از مزرعه تحقیقاتی چغندرقند در استان همدان، با تأکید براینکه چغندرقند از محصول استراتژیک در کشور است، گفت: 60 درصد شکر  کشور از چغندرقند  تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر مهدی حسنی با بیان اینکه سالانه 2.5 میلیون تن شکر در کشور نیاز داریم، اظهار کرد: 40 درصد از شکر کشور از طریق نیشکر خوزستان تولید می‌شود و همدان یکی از مستعدترین شهرهای تولید چغندرقند است که رتبه ششم تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
تولید ارقام مقاوم؛ بهترین و امن‌ترین روش برای کنترل آفات و بیماریها در چغندرقند
وی با اشاره به تولید ارقام مقاوم به بیماریها، افزود: بهترین و امن‌ترین روش برای کنترل آفات و بیماریها، تولید ارقام مقاوم به بیماریهای رایزومانیا و ریزوکتونیا در چغندرقند است.
حسنی با بیان اینکه تولید ارقام مقاوم از اهداف مؤسسه تحقیقاتی چغندرقند کشور و همدان است، خاطرنشان کرد:  مرکز تحقیقات چغندرقند همدان جزء مراکز قوی در حوزه تولید ارقام چغندرقند است و سالانه اکثر والدهای پدری و مادری و هیبریدهای چغندرقند از همدان تولید می‌شود.
رئیس بخش چغندرقند مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اظهارکرد: برای تولید ارقام مقاوم باید منابع مقاومت را شناسایی کنیم که در این راستا ارقام مختلف چغندرقند در میکروپلات‌ها کشت شده و مقاومت گیاه نسبت به بیماری ریزوکتونیا را بررسی می‌کنیم و در نهایت ارقام مقاوم به عنوان منابع ژنتیکی برای تلاقی و تولید هیبرید مقاوم استفاده می‌شود.
وی درباره استفاده کشاورزان از ارقام مقاوم معرفی شده، بیان کرد: در کشور40 درصد از کشاورزان از ارقام مقاومی که توسط مرکز تحقیقاتی چغندرقند معرفی شده است، استفاده می‌کنند.
حسنی با بیان اینکه رقم اکباتان در همدان تولید شده است، افزود: این رقم مقاوم به بیماری ریزوکتونیا است و طی 7 سال گذشته توسط کشاورزان استفاده و کشت می‎‌شود.

کشت رقم "دنا " و "سینا" از سال آینده
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان یادآورشد: خوشبختانه دو رقم "دنا" و "سینا" جایگزین رقم اکباتان خواهد شد و در سال زراعی آینده کشاورزان این ارقام را مزارع خود کشت خواهند کرد.

وی با تأکید براینکه اکثر ارقام مقاومت دوگانه نسبت به بیماری‌ها و آفات دارند، تصریح کرد: بذور جدیدی که معرفی می‌شوند دارای مقاومت دوگانه هستند و امیدواریم در سالهای آینده کیفیت ارقام و استقبال کشاورزان بالا برود.

حسنی با اشاره به اینکه چغندرقند یک محصول آب‌بر است، بیان کرد: در آبیاری غرقابی مزارع چغندرقند 12 هزار مترمکعب آب در هر هکتار مصرف می‌شود اما در سیستم آبیاری که به کشاورزان چغندرکار توصیه می‌شود آبیاری قطره‌ای است که مصرف آب را به نصف کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه آبیاری قطره‌ای باعث افزایش کارایی، عملکرد و مقاومت به بیماری‌های چغندرقند شده است، ادامه داد: با وجود اینکه چغندرقند یک محصول پرآب‌بر است اما کارایی چغندرقند در مصرف آب بسیار خوب بوده به طوریکه ضریب تبدیل چغندرقند خوب است.

رئیس بخش چغندرقند مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: در چغندرقند روش دیگری برای کاهش مصرف آب وجود دارد که استفاده از آب سبز(باران) در پاییز و بهار است که در پاییز انجام می‌گیرد اما در همدان به دلیل سرما این کشت ممکن نیست.

اکثر مزارع آلوده به ریزومانیا هستند
وی خاطرنشان کرد: در خوزستان، گلستان، فارس و جنوب کشور چندین سال است که کشت پاییزه چغندرقند دارند و ما را از نظر تولید امیدوار کرده است تا بتوانیم شکر را تأمین کنیم.

حسنی ادامه داد: در سال زراعی جاری 22 پروژه تحقیقاتی چغندرقند درحال اجرا داریم که در خصوص مقاومت به بیماری‌ها، روش‌های زراعی و تولید ارقام مقاوم فعالیت ‌دارند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره وضعیت مزارع چغندرقند استان همدان از نظر بیماری پوسیدگی ریشه، یادآور شد: 40 درصد مزارع کشور آلوده به ریزوکتونیا هستند و می‎‌توان گفت اکثر مزارع ما آلوده به ریزومانیا و ویروسی هستند بنابراین حتما باید ارقام تولیدی مقاوم به ریزومانیا باشند.

وی با تأکید بر اینکه اصلاً ارقامی که به ریزومانیا مقاومت نداشته باشند به کشاورزان معرفی نمی‌کنیم، اذعان کرد: در ارقام تولیدی مقاومت دوگانه مورد تأکید است به‌طوریکه باید یک پایه به ریزومانیا و یک پایه به ریزوکتونیا مقاوم باشند.

آبیاری زیرسطحی روشی نوین در کاهش مصرف آب کشاورزی

همدان یکی از استانهایی است که امروزه با چالش آب روبرو بوده و به عقیده برخی از نمایندگان این استان چالش  آب یک ابر بحران برای همدان است.

در این راستا محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان به اجرای روشهای نوین و معرفی آن به کشاورزان اقدام کرده‌اند که آبیاری زیرسطحی به عنوان جدیدترین دستاورد پژوهشگران علوم کشاورزی معرفی شده است.

آبیاری زیرسطحی نوعی از آبیاری قطره ای است با این تفاوت که در روش آبیاری زیرسطحی تمامی تجهیزات از جمله لوله ها و قطره چکان ها در زیر خاک دفن می شوند از مزایای زیادی نسبت به آبیاری قطره ای برخوردار است


50 درصد دشت‌های کشور ممنوعه و بحرانی است
در ادامه خبرنگاران از پروژه تحقیقاتی آبیاری زیرسطحی در مزرعه یونجه بازدید کردند که استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه کم آبی یکی از چالش‌های امروز کشور است، گفت: از 609 دشت کشور بیش از 50 درصد از دشتها ممنوعه شده و حالت بحرانی پیدا کرده‌اند.
علی قدمی فیروزآبادی اظهارکرد: متوسط بارندگی در کشور 250 میلی‌متر بوده که در سالهای اخیر کمتر نیز شده است یعنی بارندگی کشور یک سوم میانگین جهانی است درصورتیکه پتانسیل تبخیر در کشور دو برابر میانگین جهانی است..

وی تصریح کرد: سالهای گذشته اعلام شده منابع آب‌های تجدید پذیر کشور 130 میلیارد متر مکعب است که در حال حاضر به زیر 100 میلیارد مترمکعب رسیده است بنابراین ناچاریم به سمت استفاده بهینه از منابع آبی برویم.

وی خاطرنشان کرد: در استان همدان متأسفانه به دلیل اضافه برداشت‌هایی که  از منابع زیرزمینی صورت گرفته سالانه 90 سانتی‌متر تا یک متر افت سطح ایستابی داریم که یکی از روشهایی که می‌تواند با این معضل مقابله کند افزایش بهره‌وری مصرف آب است.

بهره‌وری آب در مزارع همدان 1.6 کیلوگرم بر مترمکعب است

قدمی فیروزآبادی ادامه داد: بهره‌وری مصرف آب در کشور 1.43 کیلوگرم بر مترمکعب بوده که خوشبختانه در استان همدان 1.6 کیلوگرم بر مترمکعب است که این موضوع به استفاده از سیستم‌های آبیاری مزارع استان برمی‌گردد.

این محقق دانشگاه با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد  مزارع استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، بیان کرد: از 165 هزار هکتاراراضی مستعد آبیاری تحت فشار استان همدان 155 هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده است.

وی  با بیان اینکه آبیاری بارانی در مزارع استان همدان جوابگو نیست، گفت: با توجه به تغییر اقلیم دراستان آبیاری بارانی جوابگو نیست ناچاریم به سمت آبیاری میکرو حرکت کنیم.

استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه یونجه یکی از محصولات پرآب‌بر است، خاطرنشان کرد: در کشت یونجه نمی‌توانیم از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای سطحی استفاده کنیم به سمت آبیاری زیرسطحی این محصول حرکت کرده‌ایم همچنین طرح تحقیقاتی آبیاری زیرسطحی یونجه از سالهای گذشته در برخی مناطق کشور و استان همدان اجرا شده است.
مزایای آبیاری زیرسطحی

وی  گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف آب در آبیاری زیرسطحی مزارع یونجه به کمتر از 7 هزار مترمکعب در هکتار برسد درحالیکه در روشهای دیگر این میزان 16 هزار مترمکعب برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در روش آبیاری زیرسطحی از تبخیر آب جلوگیری می شود، تصریح کرد: جلوگیری از تلفات تبخیر، رواناب سطحی، تلفات نشتی و عمقی آب از مزایای آبیاری زیرسطحی است.

این استادیار دانشگاه افزایش عملکرد محصول یونجه را از دیگر مزایای آبیاری زیرسطحی این محصول دانست و بیان کرد: افزایش کمی و کیفی محصول یکی از مزیت‌های آبیاری زیرسطحی در یونجه است به‌طوریکه در این روش علاوه بر افزایش عملکرد افزایش کیفیت محصول را خواهیم داشت.

قدمی فیروزآبادی  با اشاره به اینکه در آبیاری زیرسطحی مواد غذایی و آب دقیقا به پای ریشه گیاه تزریق می‌شود، گفت: کاهش هزینه های کارگری، جلوگیری از سرقت تجهیزات آبیاری، کاهش مصرف انرژی از دیگر مزایای سیستم آبیاری زیرسطحی است.

وی هزینه اجرای آبیاری زیرسطحی در هر هکتار را 65 میلیون تومان دانست و افزود: با افزایش سطح زیرکشت هزینه‌ها سرشکن می‌شود و حتی به 40 میلیون تومان هم می‌رسد.

بذر گواهی شده ابزاری برای تحقق امنیت غذایی

نقش و اهمیت کنترل و گواهی بذر با توجه به نقش با اهمیت بذر اصلاح شده در توسعه کشاورزی نوین و ارتباط تأمین آن با اجرای صحیح برنامه کنترل و گواهی بذر بیش از پیش مشخص می‌شود.  بذر اصلاح شده ابزاری برای انتقال تکنولوژیهای نوین تولید محصول و ابزاری بنیادین برای تحقق امنیت غذایی، با تأمین پایداری تولید محصولات زراعی به ویژه در مناطق در معرض شرایط نامناسب تولید بوده و از این‌رو ابزاری مناسب برای بهبود سریع کشاورزی محسوب می شود.


تأمین سالانه 28 هزار تن بذر گندم و جو در همدان

رئیس مرکز کنترل و گواهی بذر مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان 8 شرکت تولید بذر گندم وجود دارد، یادآور شد: 5 شرکت تولید کننده بذر گندم آبی و 3 شرکت تولید بذر گندم دیم در استان همدان فعالیت دارند.

محمد حسین تات در بازدید خبرنگاران از مرکز کنترل و گواهی بذر مرکز تحقیقات استان همدان اظهارکرد: مرکز کنترل و گواهی بذر وظیفه دارد سالانه 28 هزار تن  بذر جو و گندم را تهیه و در اختیار کشاورزان قرار دهد که در سالجاری تا کنون نزدیک به 18 هزار تن گندم و جو خریداری کرده‌ایم و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به وظایف این مرکز، خاطرنشان کرد: مرکز کنترل و گواهی بذر مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان کلیه شرکت‌های تولید کننده بذر و نهال را تحت کنترل دارد تا بذور و نهالهای تولیدی استانداردهای لازم را داشته باشد.

تات افزود: مرکز کنترل و گواهی بذر مرکز تحقیقات در استان همدان برروی بذور جو، گندم، کلزا و نهال‌های هسته‌دار و دانه‌دار کار می‌کند.
تولید سالانه 400 هزار اصله نهال در همدان

وی با اشاره به فعالیت 4 شرکت تولید نهال در استان، ادامه داد: 4 شرکت نهال گردوی پیوندی و یک شرکت نهال انگور تولید می‌کند که به‌طور متوسط در سال 300 تا 400 هزار نهال مورد تأیید در استان تولید می‌شود و پس از لیبل گذاری در بین کشاورزان و باغداران عرضه می‌شود.

تات با  بیان اینکه استان همدان شرایط نگهداری بذور کلزا را داراست، تصریح کرد: بذور کلزا از استان خوزستان به همدان منتقل و در انبارهای استان نگهداری شده و فرآوری، بسته بندی و لیبل بذور کلزا در استان همدان انجام می‌شود که در سالجاری 200  تن بذرکلزا در همدان فراوری شده است.

تولید نهال استاندارد در مرکز تحقیقات همدان

نهال یکی از اولین نهاده‌های کشاورزی در ایجاد باغ‌های میوه است که سالها تیمار، نگهداری و رسیدگی به آن برای داشتن باغ میوه که دارای بازده اقتصادی باشد، ضروری است. آلودگی به آفات و به ویژه بیماری‌های گیاهی از جمله مهمترین دلایل کاهش تولید در باغ‌ها بوده و در برخی موارد به نابودی کامل باغ منتهی می‌شود. تعدادی از این عوامل بیماری‌زا از طریق ادوات کشاورزی، خاک، باد، حشرات، پرندگان،حیوانات و انسان به باغ‌ها منتقل می‌شوند که در بسیاری از موارد در صورت استفاده از سموم شیمیایی یا روش‌های به باغی و به زراعی قابل درمان بوده و خسارات آنها قابل جبران است؛ اما تعداد دیگری از عوامل بیماری‌زای مسری به دلیل فقدان اطلاعات کافی تولید کنندگان نهال و باغداران در مورد اهمیت و نحوه انتقال آنها، از طریق نهال به باغ منتقل می‌شوند که در بسیاری از موارد قابل درمان نبوده و تنها راه مقابله با آنها استفاده از نهال سالم و گواهی شده است.

از طرفی افزایش کیفیت میوه‌ها وقتی تحقق خواهد یافت که باغات میوه با رعایت کامل اصول فنی و بکارگیری فنون جدید باغبانی و کاشت نهال‌های سالم و مرغوب و از واریته‌های اصلاح شده احداث و مدیریت شوند.


کارشناس ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: در استان همدان 6 نهالستان فعال فضای باز هسته‌دارها، دانه دارها دانه ریز ودرختان مثمر وغیرمثمر و فضای بسته گردوی پیوندی وجود دارد.

محمدصادق روحانی در بازدید از نهالستان مرکز تحیقات استان همدان، اظهارکرد: در تولید نهال بذور پس از ضدعفونی شدن کاشته شده و مراحل رشدی را طی می‌کند و بعد از کشت پیوندک پاجوش‌گیری انجام گرفته و پیوند زده می‌شود و تا زمانی که شناسه بگیرد تحت نظارت موسسه ثبت بذر و نهال خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نهال‌هایی که شناسه ندارند فاقد اصالت بوده و نمی‌تواند تایید کند که نهال مورد نظر کشاورز و باغدار است.

بزرگترین مرکز گردوی پیوندی کشور در همدان

روحانی با بیان اینکه بزرگترین مرکز گردوی پیوندی کشور در همدان افتتاح شد، افزود: 6 هکتار باغ مادری گردو در استان وجود دارد که پیوندک از آن گرفته شده و برروی پایه انتقال داده می‌شود و گردوی پیوندی تولید می‌شود.

کارشناس ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با تأکید براینکه نیاز کشور به گردوی پیوندی بالاست، یادآور شد: بیشترین رقمی که در سراسر کشور متقاضی دارد ،رقم گردوی "چندلر"  بوده که از لحاظ پوست، روغن و مغز دارای کیفیت بالایی دارد.

وی درباره میزان تولید نهال پیوندی گردو در استان همدان، ادامه داد:  80 هزار نهال پیوندی امسال توسط نهالستان اتحادیه تعاون روستایی تویسرکان تولید شده است که آماده لیبل گذاری بوده است و علاوه بر آن 3 نهالستان فضای بسته در استان وجود دارد که هریک 5 تا 6هزار اصله نهال تولید دارند.

روحانی اظهارکرد: تمامی نهال‌های فضای باز از روش پیوندزنی تولید و پرورش داده می‌شود که محصولات برای پیوندزنی باید هم خانواده باشند.

کارشناس ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با تأکید براینکه بذر کاشته شده برای تولید نهال حتما باید گواهی شده باشند، تصریح کرد: پیوندک مورد نظر برای تولید نهال باید از باغ مادری تهیه شوند.

وی ضمن تأکید بر کاشت درختان دارای شناسه، بیان کرد: درصورتیکه درختی شناسه دار توسط باغدار کاشته شود اما کیفیت و محصول مورد نظر را نداشته باشد می‌تواند از این نهالستان شکایت کند.

تهیه از: بنت‌الهدا نوری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف پوست سرقت عضو هیئت علمی کشاورزی کشاورزی و منابع طبیعی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۷۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از تجهیز بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وی افزود: با توجه به اهمیت آب در بخش کشاورزی و وضعیت بارش‌ها در سال جاری، مدیریت مصرف آب در مزارع و باغات ضروری است.

حسین برزگر گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، یکی از روش‌های اصلی و کاربردی مدیریت آب در مزارع است که منجر به افزایش راندمان و بهره‌وری مصرف آب در مزرعه و پایداری تولیدات محصولات کشاورزی می‌گردد.

ایشان با تاکید بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری با راندمان بالاتر و مصرف آب کمتر گفت: یکی از موارد مهم و ضروری ارتقاء سامانه‌های نوین آبیاری و توسعه فناوری‌های نوین در این بخش است و استان ما، یکی از استان‌های پایلوت در خصوص آبیاری هوشمند در سطح کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در سالیان اخیر استفاده کشاورزان از این سامانه‌ها به شدت افزایش یافته است، گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی استان با کمک اعتبارات دولتی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی به سامانه‌های نوین آبیاری، مجهز گردیده است.

برزگر به اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور در اجرای پروژه‌های آب و خاک و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان اشاره کرد و افزود: این اعتبارات زمینه‌ساز جهش بزرگی در اجرای این طرح‌ها است.

وی به مشارکت کشاورزان و بهره‌برداران، نیز در اجرای این طرح‌ها اشاره و تاکید کرد که مشارکت بهره‌برداران در پیشبرد این طرح‌ها بسیار مهم است.

این مقام مسئول عنوان کرد: مدل سرمایه‌گذاری مشارکتی که در سال گذشته موجب جذب سرمایه‌گذار در بعضی از طرح‌ها گردید، به‌عنوان مدل کشوری معرفی و در همین راستا، از سوی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، استان چهارمحال و بختیاری به عنوان استان برتر معرفی گردید.

حسین برزگر در ادامه افزود: با توجه به درخواست متقاضیان در این بخش، استفاده از سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز کمک شایانی به اجرای این طرح‌ها می‌کند.

وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری بر اساس درصد تجهیز سطح مزارع، به سامانه‌های نوین آبیاری، جزو استان‌های پیشرو و برتر در کشور است تشریح کرد: بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان، تاکنون به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان گفت: این طرح‌ها خصوصاً در محدوده روستاها در افزایش بهره‌وری و راندمان مصرف آب، افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان و مهاجرت معکوس اثرات مطلوبی داشته و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت های اساسی این سازمان در سال ۱۴۰۳ است.

خبرنگار: لیلا حیدری

انتهای خبر/

کد خبر: 1225407 برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی تغییرات آب وهوایی

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین مرکز تخصصی فنی پنبه در گلستان
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در استان یزد
  • چهارمحال و بختیاری پیشرو در تجهیز اراضی به سامانه نوین آبیاری
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • تجهیز بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری
  • بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند
  • تامین آب مورد نیاز کشاورزی و آبیاری فضایی سبز با پکیج‌های تصفیه فاضلاب
  • توسعه حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری را در دستور کار داریم
  • تجهیز ۲ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به آبیاری نوین
  • اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی جهاد کشاورزی