Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-16@20:46:30 GMT

راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۰۳۹۰

آفتاب‌‌نیوز :

پیشگیری از بروز بیماری‌ها، همواره بر درمان اولویت دارد؛ سبک زندگی به حتم در ابتلا به بیماری‌های مختلف تاثیر داشته و افراد می‌توانند با تغییر بعضی از روش‌ها و عادات بد، زمینه برخورداری از زندگی سالم را برای خود و خانواده فراهم کنند.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در خصوص ابتلا به سنگ کلیه گفت: افزایش کلسیم، اگزالات و اوریک در ادرار، شانس ابتلا به سنگ کلیه بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمدحسن افتخاری که در یک کارگاه آموزشی سخن می‌گفت، افزود: با افزایش میزان کلسیم و اگزالات ادراری، شانس تشکیل سنگ‌های کلیوی بیشتر می‌شود؛ اسید اوریک ادرار هم می‌تواند هسته‌ای باشد برای جمع شدن و تشکیل سنگ‌های اگزالات کلسیم.

او با بیان اینکه نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می توان شانس تشکیل سنگ های کلیوی را به کمترین میزان رساند، گفت: پروتئین‌های حیوانی مقدار کلسیم اگزالات و اسید اوریک ادراری را افزایش می دهد، بنابراین با کاهش مصرف پروتئین های حیوانی می توان خطر تشکیل سنگ های کلیوی را کاهش داد .

این استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: مصرف بیشتر فیبرهای غذایی دفع ادراری کلسیم را کاهش می دهد و رژیم های غذایی حاوی چربی و نمک زیاد و میزان کم فیبر خطر تشکیل سنگ را افزایش می دهد .

افتخاری همچنین دریافت زیاد نوشیدنی های دارای کافئین را عامل افزایش دفع ادراری کلسیم بیان و با بیان اینکه نوشیدن مقادیر زیاد آب و سایر مایعات موجب افزایش حجم ادرار و کاهش غلظت مواد تشکیل دهنده سنگ می شود، گفت: هر فرد باید روزانه 2 لیتر مایعات بنوشد، ترجیحا آب و نوشیدنی فاقد کافئین.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کاهش مصرف غذاهای دارای اگزالات بالا مانند لوبیا، شکلات، قهوه، جعفری، ریواس، هویج، کرفس، خیار، کریپ فروت، چای و بادام زمینی و مصرف ویتامین های گروه ب در کاهش خطر تشکیل سنگ، موثر است .

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سنگ کلیه کلیه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۰۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی

۱)ورزش کنید: فعالیت‌های بدنی اعم از ورزش‌های هوازی و عضلانی علاوه بر تاثیر مثبت بر گردش خون، عملکرد قلب و سلامت روان، در کاهش خطر ابتلا به زوال عقلی نیز موثر است. اما توصیه می‌شود در ترکیبی درست از فعالیت‌های هوازی و تقویتی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

۲)چکاپ مدام داشته باشید: فشار خون بالا، دیابت از جمله بیماری هایی هستند که در دراز مدت شما را با مشکلاتی مثل آلزایمر و زوال‌های عقل مواجه می‌کنند، بهترین راه مدیریت جسم ، چکاپ و معاینات پزشکی به موقع است. در کنار اهمیت دادن به ارتباط با پزشک سعی کنید رژیم غذایی خود را کنترل کنید، رژیم غذایی ناسالم عامل چاقی و چاقی زمینه‌ساز زوال عقل خواهد شد.

۳)مراقب شنوایی خود باشید: تحقیقات نشان داده بین ابتلا به

بیماری دمانس( زوال عقل) و مشکلات شنوایی رابطه جدی وجود دارد، از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، استفاده مکرر از هدفن ها بپرهیزید و اگر احساس اختلال در شنوایی دارید پیگیری‌ درمان را در لیست کارهای مهم خود قرار دهید. خبر خوب اینکه استفاده از سمعک برای کسانی که مشکلات شنوایی دارند، می‌تواند شانس ابتلا به خِرَدسودگی یا  همان زمان عقل را به اندازه ابتلا در فردی که اصلا مشکل شنوایی ندارد، کاهش دهد.

۴)مراقب سر خود باشید: آسب‌های ناشی از ضربه یا تکانه‌ به مغز که گاه منجر به بیهوشی های کوتاه مدت می‌شود، می‌تواند ماده‌ای را در مغز فرد آزاد کند که عدم درمان قطعی باعث تجمع و این ماده در گوشه‌ای از مغز و در نهایت منجر به مشکلات جدی در قدرت محاسباتی عقل شود. سعی کنید در فعالیت‌های مثل دوچرخه یا اسب سواری حتما از کلاه محافظ استفاده کنید.

۵)عوامل خطر زای محیط را برطرف کنید: عوامل مخرب محیطی مثل آلودگی هوا می‌تواند شما را مستعد پذیرش آسیب زوال کند اما از جایی که ساعات بودن در معرض آلودگی از کنترل بسیاری از افراد خارج است، سعی کنید با برقراری یک نسبت درست بین ساعت های کار و ساعات هواخوری از آسیب های ناشی از بودن در معرض آلودگی هوا بکاهید، نکته نهایی این است که    تاثیر تنش‌های محیطی مثل اضطراب و استرس همیشگی در ابتلا به زوال عقلی غیر قابل انکار است.

منبع : انجمن آلزایمر

ترجمه : لیلا شرفی خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • ابلاغ دستورالعمل تشکیل شورای راهبردی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری
  • چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
  • رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟
  • چاشنی پرطرفداری که استخوان‌ها را نابود می‌کند
  • همه چیز درباره کلیه سنگ ساز
  • این پنیر را بخورید تا آلزایمر نگیرید