Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@13:30:16 GMT

مناظره اساتید دانشگاه ها راه اندازی می شود

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۰۴۹۷

مناظره اساتید دانشگاه ها راه اندازی می شود

«بشیر معتمدی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در مورد اقداماتی که معاونت فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای سال جدید تحصیلی برنامه ریزی کرده است، اظهارداشت: در هیچ پژوهشگاهی معاونت فرهنگی و اجتماعی درنظر گرفته نشده و این معاونت فقط در پژوهشگاه علوم انسانی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی وظیفه معاونت فرهنگی و اجتماعی را بازتاب صداهای جامعه در درون فضای علمی پژوهشگاه عنوان کرد.
وی افزود: بازتاب این صداها باعث می شود اساتید علوم انسانی کشور در پژوهش ها و اقدامات علمی خود این صداها و دغدغه ها را مورد توجه قرار دهند. در کنار بازتاب صداهای جامعه به نخبگان علمی کشور، معاونت فرهنگی باید اقدامات و دغدغه ها و تولیدات فضای علمی را به سطح عموم جامعه هم منتقل کند و با ارتباط گیری با رسانه ها این تولیدات را عمومی و همگانی کند تا اندیشمندان علوم انسانی با جامعه پیوند خورده و در فضای علمی خود محصور نشوند.

 معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهارداشت: در سال جدید تحصیلی به دلیل اینکه وزارت علوم پذیرش دانشجوی ارشد را برای پژوهشگاه ها ممنوع کرده است ما با کاهش دانشجویان ورودی مواجه هستیم.

معتمدی یادآور شد: این امر باعث می شود که نقایصی در اقدامات فرهنگی و اجتماعی پیش آید اما با وجود این وضعیت برنامه ریزی ها در این معاوت انجام شده است. یکی از اصلی ترین برنامه هایی که با همکاری جهاد دانشگاهی اجرا می کنیم برگزاری جلسات مناظره بین اساتید است.

وی ادامه داد: این برنامه قبلا توسط جهاددانشگاهی برای دانشجویان در قالب مناظرات دانشجویی اجرا شده و ما تلاش داریم آن را به اساتید هم تسری دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: این اقدام جدیدی است که تا به حال به صورت نظام مند انجام نشده که برای شکل گیری همگرایی و رسیدن به وحدت گفتمانی در جامعه علمی کشور اقدامی ضروری است.

در گام دوم انقلاب تبیین مفهوم آزادی را باید در دستور کار قرار دهیم

معتمدی همچنین در پاسخ به این سوال که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چه اقداماتی در جهت تبیین بیانیه گام دوم رهبری انجام داده است، اظهارداشت: این پژوهشگاه دارای پژوهشکده های متعددی است که هر کدام در این زمینه برنامه های مختص به خود را عملیاتی کرده اند.

وی تصریح کرد: یکی از این برنامه هایی که اجرا شده، برنامه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی بود که با همکاری اندیشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدماتی که خود معاونت فرهنگی و اجتماعی انجام داده است طراحی برنامه هایی تحت عنوان مدرسته تابستانی با موضع توسعه و پیشرفت کشور است. در این مدرسه تابستانی اساتید برجسته کشور از گرایشات فکری مختلف حضور پیدا کرده و در مورد الزامات پیشرفت کشور که یکی از دغدغه ای اصلی رهبری است به ارائه بحث های خود پرداختند.
معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اقدام دیگر این معاونت را طراحی نشست های بصیرت افزایی عنوان کرد و گفت: در این نشست ها بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه مدنظر است. یکی از محور هایی که در بیانیه گام دوم  مورد توجه قرار گرفته است نقش دانشگاه در پیشرفت

کشور است.  

معتمدی یادآور شد: این مسئله نیازمند آن است که دانشگاهیان نسبت به موضع مسئولیت اجتماعی دانشگاه دغدغه پیدا کرده و در این جهت حرکت کنند. در همین زمینه با دعوت از اساتید مطرح در حوزه مباحث نظری آموزش عالی و دانشگاه وضعیت حال حاضر آموزش عالی کشور و راه های تقویت آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

وی با بیان این که مراکز علمی کشور در گام دوم انقلاب باید تبیین مفهوم آزادی را در راس اقدامات خود قرار دهند، گفت: این مفهوم بستر رشد علمی در هر جامعه ای است چرا که آزادی فکری اگر در جامعه گسترش پیدا نکند رشد علمی هم امکان پذیر نیست.

معاون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: در بیانات رهبر معظم انقلاب هم بارها به بحث آزادی فکری و لزوم گسترش کرسی های آزاد اندیشی تاکید شده است. در همین زمینه همانطور که اشاره کردم برای گسترش این کرسی ها و ترویج گفت وگوی های آزاد علمی پیگیر برگزاری مناظره و گفت وگو بین اساتید علوم انسانی کشور هستیم.

معتمدی تاکید کرد: برای برداشتن گام محکم در چله دوم انقلاب نیازمند رشد علمی و فکری در جامعه هستیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۰۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: یک‌هزار نیروی انسانی کمبود داریم که شامل ۴۰۰ پرستار، ۴۹۰ نیروی حوزه سلامت خانواده، ۲۰۹ کارشناس اورژانس و تعدادی نیز در حوزه بهداشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مهدی مصری در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قم همزمان با هفته سلامت برگزار شد، گفت: سلامت خانواده در دولت سیزدهم به‌صورت ویژه مورد تأکید است که شاخص‌های سلامت مورد توجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: طرح سلامت خانواده ثبت جهانی شده است و سال گذشته طرح سلامت خانواده از پردیسان شروع شده و تا پایان تیر تا 200 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار خواهند کرد.

وی بیان کرد: در طرح سلامت خانواده نگاه مشارکتی و مردمی‌سازی سلامت است که باید پیاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: یکپارچه‌سازی سلامت مورد نظر طرح سلامت خانواده است؛ بستر هوشمندسازی و الکترونیکی شدن نسخ باعث شده بتوانیم به یکپارچه‌سازی در بحث سلامت برسیم و در موضوع سرطان نیز یکپارچه‌سازی در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح سراج با توجه به ارتقای سلامت اجتماعی و روانی جامعه سرمایه اجرا می‌شود، گفت: امید آفرینی، نشاط اجتماعی، بهداشت روان، تعامل اجتماعی و سلامت اجتماعی و افزایش کیفیت درمان و ایمنی بیماران مدنظر طرح سلامت خانواده است.

مصری بیان کرد: در استان قم با کمبود متخصص درمانی مواجه هستیم که باید برنامه‌ریزی‌های برای افزایش این متخصص صورت بگیرد که کارهایی انجام شده است و در برخی از تخصص‌ها در یک سال اخیر اتفاقات خوبی در استان قم رخ‌داده است.

وی خاطرنشان کرد: بین 23 تا 27 رشته تخصصی در چند سال آینده به دانشگاه علوم پزشکی استان قم اضافه خواهد تا باعث ارتقای سلامت در شهر شود. اکنون 300 هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان قم وجود دارد که برنامه‌ریزی صورت‌گرفته  ظرف دو سال آینده به 400 نفر هیأت علمی برسد.

وی افزود: همچنین یک‌هزار نیروی انسانی کمبود داریم که شامل 400 پرستار، 490 نیروی حوزه سلامت خانواده، 209 کارشناس اورژانس و تعدادی نیز در حوزه بهداشت می‌شود.

مصری در ادامه گفت: در سرانه تخت، قم بین استان‌های آخر قرار دارد و تلاش داریم با جایگزینی تخت‌های قدیمی و ایجاد تخت‌های جدید این کمبود را جبران کنیم. در این راستا 250 تخت مادر و کودک در مجموعه بیمارستانی شهید بهشتی احداث خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که به زودی 12 خودرو وارد ناوگان اورژانس 115 می‌شود، اضافه کرد: 35 هزار مترمربع فضای آموزشی کمبود داریم؛ از سوی دیگر نیاز است دانشکده توانبخشی و داروسازی در استان احداث شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه در حوزه پسماند هم برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و برنامه مدونی تهیه تدوین شده است، ادامه داد: در جوانی جمعیت نیز دانشگاه علوم پزشکی قم شاخص‌های خوبی کسب کرده است‌.

مصری با اشاره به سیاست جوانی جمعیت، گفت: با تلاش مسوولان، شاخص فرزندآوری در سال جاری نسبت به پارسال،‌ نیم‌ واحد در استان قم ارتقا یافت و دلیل آن زیست بوم فرهنگی و مذهبی استان است؛ این رشد شاخص خوبی است و باید ارتقا یابد.

وی تاکید کرد: جوانی جمعیت سلامت‌ساز است و باعث بالندگی اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • باید دیوارکشی‌های میان رشته‌های مختلف را برداریم
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه آزاد چه گفتند؟
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه ازاد چه گفتند؟
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است