Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@14:58:44 GMT

مدیریت سدهای کردستان از سوی سایر استانها جای تاسف دارد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۱۹۵۹

مدیریت سدهای کردستان از سوی سایر استانها جای تاسف دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سید مهدی فرشادان ظهر دوشنبه در نشست هماهنگی و هم اندیشی مدیران عامل صنعت آب و برق استان کردستان با مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در بحث مدیریت سدها نیز مدیریت سد تلوار در بیجار و سد گاوشان در کامیاران به استان کردستان داده نشده و این در حالی است که بر اساس دستور محمد حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار بود مدیریت سدهایی که در خاک کردستان هستند به مسئولان این استان واگذار شود و یا اینکه توسط خود وزارت نیرو آنها مدیریت شوند که از طریق شرکت آب منطقه ای باید این مسئله به جد پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این واقعا یک درد است وقتی می بینیم آب سد گاوشان سرریز می کند و در اخبار عنوان می کنند که سد گاوشان کرمانشاه سرریز کرده در حالی که تا این استان ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و این جای تاسف برای نمایندگان مردم و مسئولان استان دارد.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سدی مانند گاوشان در دل کردستان احداث شده و از منابع آبی این استان نیز آب آن تامین می شود اما به نام استانی دیگر از آن نام برده می شود که باید از طریق وزیر نیرو این بحث به نتیجه مطلوب برسد و مدیریت سدهای کردستان به مدیران این استان سپرده شود.

فرشادان یادآور شد: آب زیربنای توسعه است، آب اقتصاد است، آب رونق تولید است و هیچ توسعه ای بدون آب امکان پذیر نیست و اما متاسفانه آبی که در این استان جریان دارد را نمی توانیم در راستای توسعه کردستان از آن استفاده کنیم و امیدواریم روزی برسد که حداقل به میانگین کشوری استفاده از حق آبه برسیم و حق این مردم داده شود.

وی بیان کرد: آمار و ارقامی که در خصوص تخصیص آب ۹۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان اعلام و منتشر شده درست نیست و در اصل ۱۶ هزار هکتار از این میزان از زمان گذشته است که اکنون تخصیص یافته و ۱۳ هزار هکتار آن نیز در سدهایی تعریف شده که هنوز در مرحله احداث هستند و یا اینکه هنوز عملا وجود خارجی ندارند و با توجه به اینکه ممکن است سال ها نیز احداث آنها طول بکشد نمی توان از آنها بهره ای برد.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع تخصیص واقعی که به کردستان داده شده در حال حاضر ۶۷ هزار هکتار است که با ۳۰۰ هزار هکتاری که در سند توسعه کردستان که مسئولان و مدیران کردستان از آن به افتخار نام می برند فاصله بسیاری دارد و وقتی از عملی نشدن این سند حرفی می زنیم عده ای ناراحت می شوند.

فرشادان اظهار داشت: اگر حرف از رونق تولید می زنیم، اگر حرف از ایجاد اشتغال می زنیم و اگر حرف از رفع بیکاری می زنیم باید زیرساخت های آن نیز فراهم شود و اگر مسئولان کشوری تنها حق آبه مردم کردستان را تخصیص دهند بسیاری از مشکلات حوزه اشتغال را با توسعه کشاورزی و دامپروری که شغل اصلی مردم این استان است را می توان حل کرد.

وی افزود: اگر تخصیص آب کردستان به میانگین کشوری نزدیک شود قسمت عظیمی از مشکلات بیکاری این استان حل می شود و دیگر نیازی به صنعت هم آنگونه که باید باشد، نیست.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این کار درآمد خانواده ها افزایش یافته و اقتصاد و معیشت مردم سامان داده می شود اما در عمل می بینیم که بعد از گذراندن هفت خان رستم در وزارت خانه های مختلف تخصیص آبی که حق مردم کردستان است، تحقق نمی یابد.

فرشادان یادآور شد: بحث آب امروز به بحثی تبدیل شده که در محافل مختلف در رابطه با ظلمی که در این حوزه به مردم کردستان شده است، حرف های زیادی زده می شود و مجمع نمایندگان استان به شدت پیگیری احقاق این حق مردم است.

وی بیان کرد: در بحث آبرسانی به روستاها وقتی ما حرف از حاشیه نشینی در شهرها می زنیم باید اول به این نکته توجه کنیم که چه زیرساخت هایی را برای مردم روستاها که عمدتا از روستاهای خود به دلیل نبود زیرساخت هایی مانند آب و برق به شهرها مهاجرت کرده اند، فراهم کرده ایم و بعد به عنوان یک آسیب اجتماعی از آن نام ببریم.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی ما خودمان نمی توانیم زیرساخت های لازم را در روستاها فراهم کنیم نباید انتظار داشته باشیم که روستاییان نیز در روستاها بمانند آن هم در شرایطی که در کنار بسیاری از این روستاها که در جوار سدهای موجود در کردستان قرار دارند به وسیله لوله های عظیمی آب دیگر استان ها تامین می شود اما ما نتوانسته ایم آب آن روستاها را تامین کنیم.

فرشادان اظهار داشت: متاسفانه می بینیم که اجازه استفاده از آب بسیاری از سدهای موجود در کردستان به مردم خود این استان داده نمی شود و حتی نمی توانیم از آب های جاری در مسیر رودخانه های استان نیز بهره برداری کنیم و این واقعا یک درد است.

وی افزود: در بحث مناطق حاشیه شهرها و نواحی که به عنوان نواحی منفصل شهری از آنها یاد می شود باید خدمات به آنها ارائه شود غلیرغم اینکه مشکلات بسیاری مانند ساخت و سازهای غیرمجاز دارند.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم مناطق حاشیه شهرها نیز حق دارند که از حداقل امکانات شهری بهره مند شوند و وقتی نه در روستاها و نه در مناطق حاشیه ای شهرها به این مردم خدمات ارائه نشود این مردم باید چکار کنند.

فرشادان یادآور شد: در زمان جنگ وقتی اردوگاه هایی برای مردم جنگ زده عراق که به ایران پناه آورده بودند احداث شد تمام امکانات رفاهی مانند آب و برق در اختیار آنان قرار گرفت اما امروز می بینیم که برای همشهریان خودمان که جز مردم این استان هستند از ارائه این خدمات دریغ می کنیم.

کد خبر 4685623

منبع: مهر

کلیدواژه: سدسازی نماینده سنندج دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۱۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند

استاندار کردستان گفت: کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها، مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، بر حمایت از این نهاد تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

وی برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات این نهاد مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در کردستان

معصومه حسنی‌خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، تاکید کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

وی افزود: هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی را در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

حسنی‌خونسار با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد که این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: حمایت‌های جنابعالی به عنوان استاندار کردستان از مقوله کتاب و کتابخوانی مایه دلگرمی برای فعالان این حوزه است و بدون شک در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 746838

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • آب‌های کردستان، به کام دیگران
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد
  • اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • پسماند و مشکلات فراوان در کردستان
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند