Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش یورونیوز، بر طبق فرمان رئیس‌جمهور هند، خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» در شمال این کشور، که دارای اکثریت مسلمان است، پیشتر توسط ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند تضمین شده بود از این پس اعتبار نخواهد داشت.

بنابر قانون پیشین دولت هند نوعی جایگاه ویژه برای این ایالت کشمیر قائل بود و به جز در امور دفاعی، امور خارجی و همچنین ارتباطات منطقه‌ای؛ مابقی اختیارات حکمرانی را به یک نهاد قانونگذاری محلی تفویض کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال نخست‌وزیر هند لایحه‌ای را به مجلس برده است که مطابق آن، بخش شرقی جامو و کشمیر موسوم به «لادخ» که اکثریت بودایی در آن سکونت دارند، از آن جدا خواهد شد. از سوی دیگر عنوان رسمی «ایالت فدرال» جامو و کشمیر که شامل دو بخش جنوبی با اکثریت هندو و شمالی با اکثریت مسلمان است از این منطقه سلب خواهد شد و این ناحیه ذیل عنوان «منطقه ارضی اتحادیه» درخواهد آمد. این بدین معنی است که دهلی‌نو به صورت مستقیم اداره ناحیه را برعهده خواهد گرف و تقریبا هیچ خودمختاری دیگری وجود نخواهد داشت.

لغو خودمختاری کشمیر یکی از قدیمی‌ترین وعده‌های انتخاباتی ملی‌گرایان هندو به رهبری نارندا مودی نخست‌وزیر این کشور بود که در بهار امسال برای بار دوم به این مقام رسید.

در پی این تصمیم، برگزاری تجمع در دره سرینگر کشمیر ممنوع اعلام شده است و تنها نظامیان در خیابان‌ها حضور دارند. دولت هند دهها نفر از سران محلی را بازداشت کرده است و ارتباطات مخابراتی در منطقه را قطع کرده است.

محبوبه مفتی، مدیر اجرایی سابق جامعه‌الکشمیر در توییتی با غیرقانونی خواندن اقدام جدید دولت هند نوشت: «امروز روز سیاه دموکراسی هند است.»

پاکستان در واکنش این اقدام هند را شدیدا محکوم کرده است.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام‌ کرد: «به عنوان طرفی از این منازعه بین‌المللی، پاکستان تمام گزینه‌های ممکن را برای مقابله با این گام‌های غیرقانونی می‌آزماید.»

هر دو دولت هند و پاکستان مدعی تملک کامل کشمیر هستند. با این حال هر یک تنها بخشی از آن را تحت کنترل دارد.

دهلی نو، اسلام آباد را به حمایت مسلحانه از شبه‌نظامیان و نیز گروهای غیرمسلحی متهم می‌کند که در پی جدایی کشمیر از هند هستند. پاکستان با رد اتهام هند می‌گوید که از جنبش جدایی‌طلبی در کشمیر حمایت دپیماتیک و معنوی می‌کند.

دهلی نو اخیرا ۳۵ هزار سرباز و نیروی جدید به کشمیر گسیل کرده است. کشمیر به لحاظ شمار زیاد نظامیان حاضر در آن، یکی از مناطق به شدت نظامی جهان است.

کد خبر 450598 برچسب‌ها هند کشمیر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هند کشمیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۲۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد.

لاگارد به فایننشال تایمز گفت: «من چهار طرح یا پیشنهاد مختلف برای دور زدن آنچه که بسیاری از وکلا به عنوان یک مانع قانونی بسیار جدی می‌دانند، دارم چراکه واگذاری دارایی‌های روسیه به اوکراین می‌تواند به عنوان نقض قوانین بین‌المللی تلقی شود».

اتحادیه اروپا دارایی‌های روسیه را به ارزش بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار مسدود کرده است. واشنگتن پیشنهاد می‌کند از آنها برای انتشار اوراق قرضه استفاده کند که بعداً به نیرو‌های مسلح اوکراین کمک خواهد کرد.

وزیر دارایی روسیه پیشتر هشدار داد چنانچه اتحادیه اروپا تصمیم به گام برداشتن در این مسیر بکند مسکو با اقدامات متقابل به آن پاسخ خواهد داد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشور‌های غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشار‌های اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. دولت آمریکا تاکنون چندین و چند بسته کمک نظامی به متحدش اوکراین کمک کرده است.

 یکی از ریشه‌های اصلی تنش‌ها میان روسیه و اوکراین به ابراز تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو بازمی‌گردد. روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین‌های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد
  • ایکس در پاکستان فیلتر شد
  • انتقاد دیپلمات طالبان در کراچی از عدم همکاری دولت پاکستان
  • پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد
  • «ایکس» در این کشور فیلتر شد
  • شبکه اجتماعی « ایکس » در پاکستان فیلتر شد
  • افزایش همکاری‌های امنیتی و ضد تروریسم محور دیدار مقامات ایران و پاکستان
  • برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت سمیکو
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است
  • پاسخ ایران به جنایت اسرائیل شجاعانه، منطقی و قانونی بود