مرمت تابوت فرعون اسرارآمیز آغاز شد + عکس
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۲۴۹۱
ایسنا نوشت: این اولین باری است که دولت مصر پس از کشف مقبره این فرعون جوان در سال ۱۹۲۲ اقدام به مرمت تابوت طلایی توت عنخ آمون میکند.
روند مرمت این اثر باستانی مهم پس از انتقال تابوت به موزه بزرگ مصر در قاهره آغاز شد.
مقامات مصراعلام کردند، این تابوت طلایی در کنار دیگر آثار باستانی مقبره «توت عنخ آمون» پس از افتتاح موزه جدید و عظیم مصر در سال آینده به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گمان میرود روند مرمت این اثر باستانی تا هشت ماه ادامه داشته باشد.
تابوت چوبی ۲.۲۳ متری طلاکاری شده که به عنوان تابوتدان مورد استفاده قرار گرفته و تصویر فرعون جوان همراه با نمادهای سلطنتی همچون عصا بر روی آن نقش بسته نیز از جمله آثاری است که در جریان این پروژه مرمت خواهد شد. تابوت چوبی بزرگ تاکنون از مقبره خارج نشده بود. این درحالی است که دو تابوت دیگر که در داخل تابوت چوبی قرار میگرفتند بارها به نمایش گذاشته شده بودند. این سه تابوت برای اولین بار در کنار یکدیگر در نمایشگاه سال آینده در موزه بزرگ مصر به نمایش گذاشته خواهد شد.
به گفته کارشناسان، گذر زمان، دمای بالا و رطوبت مقبره سبب ایجاد ترک و شکستگی قابل توجه، خصوصا در سقف و کف این تابوت چوبی نه چندان مشهور شده است.
بیانیه مقامات مصر در رابطه با نمایش عمومی آثار باستانی مقبره توت عنخ آمون در موزه بزرگ مصر درحالی منتشر شد که این کشور چندی پیش از بازگرداندن مجسمه سه هزار ساله «توت عنخ آمون» یکی از مهمترین آثار مقبره این فرعون باز ماندند.
حراجی کریستیز لندن، سردیس سنگی «توت عنخ آمون» را اوایل ماه جولای به قیمت ۶ میلیون دلار به یک خریدار ناشناس فروخت. دولت مصر پس از به فروش رسیدن این مجسمه سه هزار ساله، از پلیس اینترپل خواست تا این اثر باستانی را به مصر بازگرداند.
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۲۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
نقشبرجسته آنوبانینی، که در حدود ۴ هزار سال پیش بر صخرهای در شهر سرپلذهاب باقیمانده است، از مهمترین یادگارهای تاریخ ایران به شمار میرود. این نقش که همراه با کتیبههایی از اقوام لولوبی ثبت شده، نگاهی به زندگی در کوهستانهای غرب ایران در گذشته میاندازد.
به گزارش بیتوته، شاه پیروز آنوبانینی با ریش بلند، کلاهی بر سر، و اسلحه در دستان، به عنوان یک شاه بومی باستان حاکم بر سرزمینی که اقوام «لولوبی» در آن ساکن بودند، نمایان شده است.
در مواجهه با این نقش، آثار دیگری از اقوام لولوبی، از جمله سنگنگارهای از «نرامسین»، پادشاه امپراتوری «اَکد» در عراق، که ایشان را به عنوان اسیران خود به تصویر کشیده، باقی مانده است. اما مهمترین اثر باقیمانده از این قوم، سنگنگاره «آنوبانینی» است.
در این آثار، شاه پیروز به همراه ایزدبانوی باستانی به نام «ایشتار» ترسیم شدهاند. ایشتار، خدای مهم منطقه بینالنهرین، که برای اَکدیها و آشوریها نماد برکت و پیروزی بوده و قبل از آنها با نام «اینانا» برای اقوام سومری ایزد جنگ و باروری بوده است.
این نقش با اهمیت تاریخی خاصی همراه است؛ زیرا نخستین سنگنگاره به جا مانده از تاریخ ایران است که داستان پیروزی یک شاه بر اسیران را به تصویر میکشد. در تصویر، شاه آنوبانینی پای خود را بر شکم یکی از اسیران گذاشته و شش اسیر دیگر دستبسته در زیر او دیده میشوند. یکی از این اسیران کلاهی متفاوت دارد، که احتمالاً نمایانگر قومی خاص است.
ایزدبانو نیز در تصویر دو اسیر زانوزده را به دست راست گرفته و با دست چپ یک حلقه به شاه نشان میدهد، که در ایستار خدایان باستان به معنای فرمانروایی بر زمان تعبیر میشود.
همچنین، خدای خورشید و عدل به نام «شَمَش» نیز ناظر این صحنه است و کتیبهای به خط اکدی زیر پای ایشتار آمده که توضیح میدهد: «آنوبانینی پادشاه توانای لولوبی نقش خود و الهه ایشتار را در کوه پاتیر رسم کرده است و هر کس که این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتوم، بَعل، بَلیت، رامان، ایشتار، سین و شَمَش گرفتار باد، و نسل او بر باد رود».
آنوبانینی تاکنون سالهاست که روی یک کوه در شهر سرپلذهاب قرار گرفته و سنگنگارهای به گفته پژوهشگران، الهامبخش داریوش هخامنشی در نقر سنگنگاره بیستون شده است. این نقش، نمادی از تاریخ ایران باستان است که در طول زمان، نقشش کمرنگ و محو میشود، اما همچنان به عنوان یک شاهکار هنری و تاریخی از ارزش فراوانی برخوردار است.
سوالات متداول درباره نفرین شاه باستانی ایران۱. نفرین شاه باستانی ایران چه نقشی در تاریخ این کشور داشته است؟
نفرین شاه باستانی ایران، نمادی از پیروزی و حکومت در دورهای حدود ۴ هزار سال پیش را نمایان میکند. این شاهکار هنری بر روی صخره در شهر سرپلذهاب قرار گرفته و داستان پیروزی او در جنگ و اسارت اسیران را به تصویر میکشد.
۲. اقوام لولوبی چه نقشی در تاریخ باستانی ایران داشتند؟
اقوام لولوبی در زمانهای باستان در مناطق کوهستانی غرب ایران، به ویژه در بخشهایی از کرمانشاه، کردستان و آذربایجانغربی ساکن بودند. آثار نفرین شاه نیز از پیروزی این اقوام بر روی دشمنان خود خبر میدهد.
۳. چه اهمیتی به نظر میرسد داستان نفرین شاه برای مردم باستانی ایران داشته باشد؟
داستان نفرین شاه باستانی ایران، علاوه بر نماد پیروزی و حکومت، نقشی در تقویت ایمان و اعتقادات مردم داشته و از اهمیت فرهنگی و مذهبی برخوردار بوده است. این نقشها در تاریخ و هویت مردم باستانی جامعه را تقویت میکرده است.
۴. آیا نفرین شاه باستانی ایران تاثیراتی در هنرها و معماری باستانی این منطقه گذاشته است؟
بله، نفرین شاه باستانی ایران تاثیرات قابلتوجهی در هنرها و معماری باستانی این منطقه داشته است. این آثار به عنوان یکی از مهمترین نمونههای هنر سنگنگاره در ایران باستان شناخته میشوند و تأثیرات آن در سبکهای هنری دیگر نیز قابل مشاهده است.
سخن پایانی مقاله دربارهی نفرین شاه باستانی ایرانبا کاوش در داستان نفرین شاه باستانی ایران، به یک سفر در زمان میرویم و از عظمت و شکوه فرهنگ و تمدن این سرزمین باخبر میشویم. این نقشبرجسته باقیمانده در سرپلذهاب، به ما یادآور میراث باستانی ایران میشود و نشاندهنده روزگاری است که شاهان بر اساس اراده و هنر خود، به عنوان نمادهای افتخارآفرین بر تاریخ نقش میزدند. با این نظر به گذشته، ما درک عمیق تری از فرهنگ و هویت کنونی پیدا خواهیم کرد.