Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@12:29:17 GMT

هوادهی آثار موزه فرش آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۲۶۹۰

هوادهی آثار موزه فرش آغاز شد

پریسا بیضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:سنت هوادهی فرش به لحاظ اهمیت حفاظت و غبار روبی و بررسی آسیبهای احتمالی دست بافته های داخل مخزن موزه همه ساله در ایام تابستان انجام می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به آنکه حدود ۱۵۰۰ تخته دست بافته قالی، گلیم و پشتی داخل مخزن مد نظر است افزود: جابه جایی و انتقال آنان به فضای باز به منظور آفتاب دهی عمل دشوار و سختی بوده که امسال با فراخوانی که توسط موزه فرش در سطح ایران مخصوصا جامعه علاقمندان، هنرمندان، پژوهشگران و دانشجویان صورت گرفت تعدادی از افراد داوطلب جهت یاری در این حرکت بزرگ و ضروری ثبت نام کرده و اعلام آمادگی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر موزه فرش تصریح کرد: هوا دهی فرش و انتقال آثار از مخزن به محوطه موزه فرصت بسیار عالی برای مشاهده دست بافته های موجود در انبار، مطالعه و بررسی همه جانبه بوده که پژوهشگران و کارشناسان را به انجام این کار ترغیب می کند.

به گفته بیضایی موزه فرش ایران از دوستداران هنر فرش ایران دعوت می کند تا از این ضیافت رنگارنگ در محوطه موزه فرش بازدید به عمل آورند.

وی همچنین از برگزاری کارگاه های آموزشی موزه فرش ایران با موضوعیت مرمت بافت ها از گذشته تا حال، ساپورت بافته ها، مراحل مقدماتی مرمت ریشه، تجربیات مرمت از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ مردادماه در این محل خبر داد که این کارگاه مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفت.

موزهٔ فرش، یکی از موزه‌های استان تهران و طراح بنای آن، عبدالعزیز فرمانفرمائیان است که در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ با هدف پژوهش در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی آغاز به کار کرد.
در این موزه، فرش های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است به نمایش گذاشته شده است.
ساختمان موزه ۳۴۰۰ متر مربع مساحت دارد و آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه دار قالی طراحی شده است.
موزه فرش در خیابان کارگر شمالی- تقاطع دکتر فاطمی قرار دارد که در نیمه اول سال علاقه مندان می توانند از ساعت ۹ تا ۱۹ از این محل دیدن کنند.

تهرام/۷۲۴۷//۱۳۴۸

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف ۲۲ بهمن جامعه فرش مد موزه قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتگری ۴۲ دوره تاریخی ایران در یک موزه

ایسنا/یزد موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده اثری باقی مانده از دوران قاجار است که با همت و پشتکار استاد «حسین حیدرزاده» یکی از استادان و متخصصین علم سکه شناسی در خانه زیبای عرب زاده در «محله فهادان» قدیمی‌ترین محله شهر یزد واقع شده است.

اشیاء این موزه توسط استاد حیدرزاده از سال ۱۳۳۵ جمع آوری شده و در سال ۱۳۸۳ با تخصیص این خانه توسط میراث فرهنگی رسماً در معرض دید و تماشای عموم علاقمندان قرار گرفت.

این موزه دارای مجموعه‌ای از سکه‌های قدیمی مختلف از جنس‌های طلا، نقره، مس و برنج است که مربوط به ۴۲ دوره تاریخی از دوره هخامنشیان تا عصر حاضر می‌باشد.

در این موزه بالغ بر پنج هزار عدد سکه نگهداری می‌شود که از معروف‌ترین این سکه‌ها می‌توان به سکه طلا و نقره «عباس بن مامون» و «احمد بن علی سامانی»، سکه جلوس «کریم خان زند» و سکه «نادرشاه» با شعار «شیعی» اشاره کرد.

این موزه ارزنده در خانه عرب واقع شده؛ ورودی این خانه در ضلع جنوب شرقی بنا قرار دارد که به یک هشتی باز می‌شود و در سمت چپ هشتی راهی برای رسیدن به پشت بام ساخته شده و همچنین در قسمت پایین آن اصطبل قرار گرفته است.

در سمت راست هشتی راهرویی ساخته شده که به حیاط منتهی می شود. این حیاط با حوضی بزرگ در میانش جلوه خاصی را به بنا بخشیده است.

از دیگر ویژگی‌های این بنا می‌توان به گچ‌بری‌های زیبا با نقش‌های اسلیمی منقوش به اشعار مذهبی واقعه کربلا، تالار بزرگ، اتاق‌های سه دری و پنج دری، گنجینه‌های زیبای چوبی و سقف کریاس اشاره کرد.

حسین حیدرزاده اشیایی نظیر انواع سکه، مسکوکات تاریخی، ابزار و وسایل مرتبط با زندگی مردم گذشته، زیورآلات نقره، اسناد، نسخ خطی و دیگر اشیایی از این قبیل جمع آوری کرده و به همین ترتیب این خانه از سال ۱۳۸۳ شمسی به موزه تغییر کاربری داده شده است

گفتنی است؛ این مکان در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۷۶۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روایتگری ۴۲ دوره تاریخی ایران در یک موزه
  • وضعیت نامناسب پل میربهاءالدین زنجان+فیلم
  • تصاویر| موزه شوش در ایام نوروز
  • موزه تخصصی ایلخانی کشور در مراغه میزبان ۴ هزار گردشگر
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • رفت و آمد ۲۷ هزار مسافر از گذرگاه مرزی دوغارون خراسان رضوی
  • رفت و آمد ۲۷ هزار مسافر در مرز دوغارون خراسان رضوی
  • کشور داری، برنامه و حواس جمع می خواهد
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • چشمه علی در شهرری تمدنی مهم از پایان عصر نوسنگی