Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد با اشاره به زنان که ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و طرح این پرسش که آیا زنان در تمام ساعات شبانه‌روز می‌توانند در همه مکان‌های شهر رفت‌و آمد کنند، تاکید کرد مدیریت شهری باید فکری به حال این شرایط کند.

سید محسن حسینی‌پویا در همایشی با عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و نشست تبیین منشور حقوق شهرنشینی مشهد که در فرهنگ‌سرای انتظار برگزار شد، افزود: شهر مشهد نیاز به گفت‌وگو و مدارا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر دارای بیش از چند صد هزار نفر اتباع خارجی بوده و انواع سلایق در آن وجود دارد. افزون بر آن شهر مشهد دارای قومیت‌ها و چند صد هزار مذاهب و ادیان مختلف است. بنابراین در چنین شهری باید مبنا و مانیفست مشترکی وجود داشته باشد.

اگر در مشهد گفت‌وگو ایجاد شود میزان خشونت کاهش می‌یابد

وی افزود: درواقع بایستی در این شهر گفت‌وگو شکل بگیرد و اگر این مدارا و گفت‌وگو ایجاد شود خشونت و مسائل اجتماعی دیگری که مشهد در آن رتبه اول دارد را کاهش داد. باید توجه داشت که مبنای حقوق بشر اسلامی، کرامت انسانی است که در حقوق بشر ملل نیز همین موضوع مطرح است؛ بنابراین فرقی ندارد که فرد از چه نژاد و دینی باشد از آنجا که او دارای کرامت انسانی بوده، دارای حقوق نیز هست.

حسینی‌پویا ادامه داد: در این راستا نمی‌توانیم مردم مشهد را دو دسته کنیم و برای برخی حقوق در نظر بگیریم و برای برخی دیگر قائل به حقوقی نباشیم. بنابراین در این منشور همه مردم مشهد دارای حق هستند و میان مجاور و زایر هیچ فرقی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت: درواقع این منشور برای همه افراد حاضر در مشهد درنظر گرفته شده است. ما باید این عادت را کنار بگذاریم که همه افراد را به دو گروه تقسیم کرده و تنها یک گروه را مدنظر قرار دهیم. باید توجه داشت که وظیفه مدیریت شهری فراهم کردن امنیت برای همه مردم است و نباید جایی که به زعم مدیریت شهری مردم ایمان بیشتر دارند امنیت بهتری را فراهم کند و جای دیگر این کار را انجام ندهد.

منشور حقوق شهرنشینی باید سریعاً به مرحله اجرا درآید در غیر این صورت تبدیل به شعار می‌شود

حسینی‌پویا با بیان اینکه حقوق بشر جهان شمول بوده و فراتر از مرزهای ایران است توضیح داد: در تدوین منشور حقوق شهرنشینی مشهد، منشور حقوق بشر ملاک نبوده است؛ چراکه این شهر سالانه ۳۰ میلیون زائر دارد و باید شامل آن‌ها نیز شود. نکته دیگر درباره منشور حقوق شهرنشینی این است که باید سریعا به مرحله عمل درآید، چرا که در غیر این صورت تبدیل به شعار می‌شود و مانند منشور شهروندی ریاست جمهوری تبدیل به کالای تزیینی می‌شود.

وی تصریح کرد: شورای شهر درصدد طراحی شهر همگان است تا مباحث مربوط به کودکان و حقوق آن‌ها مطرح شود، چراکه باید جامعه را برای پذیرش کودکان آماده کنیم. بحث دیگر که باید به آن توجه داشت موضوع معلولان، جانبازان و کم‌توانان است. بیش از ۱۰ درصد مردم مشهد معلولند و باید مسائل مربوط به آن‌ها برای تسهیل حضورشان در شهر فراهم شود.

حسینی‌پویا با اشاره به بحث پیاده‌محوری افزود: نکته دیگر بحث پیاده‌مداری است، مبنی براینکه باید در شهر اولویت به اشخاص و افراد داده شود نه به خودروها، بنابراین نیازمند ایجاد توازن بین عابران، ماشین‌ها و دوچرخه‌سواران هستیم.

وی ادامه داد: مباحث مربوط به شفافیت و اطلاع‌رسانی از موضوعات زیرمجموعه منشور حقوق شهرنشینی بوده و امید است که عملی شود تا نمونه‌ای عملی در کشور داشته باشیم. گفتنی است که در دیگر شهرها این آمادگی وجود دارد تا مشابه این منشور را تدوین کنند.

ضمانت اجرای منشور حقوق شهرنشینی اطلاع مردم است

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر در رابطه با ضمانت اجرایی منشور حقوق شهرنشینی گفت: ضمانت اجرای این منشور اطلاع مردم است، چراکه اگر مردم نسبت به آن اطلاع داسته باشند، مطالبه‌گری هم خواهند داشت. این شرایط منجر به سامان شدن شهر خواهد شد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۲۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه شدیداللحن وزارت حقوق بشر یمن در مورد جنایات اسرائیل در غزه

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، وزارت حقوق بشر یمن در بیانیه شدیداللحنی بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی در مواجهه با جنایت مداوم رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه که منجر به یک بحران انسانی وخیم با پاکسازی قومی، گرسنگی، آوارگی و تعداد تلفات سرسام‌آور شده است را محکوم کرد.
 
این بیانیه بر تلفات سنگین این درگیری، نزدیک به 200 هزار نفر، از جمله شهدا، مجروحان و مفقودین که اکثر آنها کودکان و زنان بی گناه هستند، تاکید کرد.
 
در این بیانیه همچنین علاوه به وضعیت اسف‌بار بیش از یک میلیون آواره و شرایط وخیم گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان باردار و بیماران سرطانی به دلیل فقدان خدمات بهداشتی ضروری اشاره شده است.
 
رژیم صهیونیستی در مدت 200 روز بیش از 75 هزار تن مواد منفجره استفاده کرد که باعث تخریب گسترده منازل و زیرساخت‌های حیاتی شد و غزه را عملا غیرقابل سکونت کرد.
 
وزارت حقوق بشر یمن همچنین تشدید حملات عمدی رژیم صهیونیستی و تشدید قتل عام و جنایات آن در ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر را تحریکی آشکار علیه احساسات امت اسلامی خواند.
 
این بیانیه حمله عمدی رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها و پرسنل پزشکی و همچنین حملات بی‌رویه آن به سازمان‌های بین‌المللی فعال در منطقه و همچنین همدستی برخی کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده در تداوم چرخه خشونت از طریق معاملات تسلیحاتی و حمایت سیاسی که مانع از تلاش‌ها برای آتش‌بس می‌شود را محکوم کرد.
 
این وزارتخانه از نقش برخی رژیم‌های عربی در تجاوزات صهیونیستی انتقاد کرد و خواستار همبستگی بیشتر جامعه جهانی با آرمان فلسطین شد. این سازمان از فعالان جهانی خواست به قدرت‌های غربی فشار بیاورند تا به حمایت خود از اشغالگران پایان داده و با مردم مظلوم فلسطین اعلام همبستگی کنند.
 
از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در 7 اکتبر 2023 تا کنون بیش از 34 هزار فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 77 هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.
 

دیگر خبرها

  • بیانیه شدیداللحن وزارت حقوق بشر یمن در مورد جنایات اسرائیل در غزه
  • گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • یک سال است که رستوران‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی می‌کند
  • سپاه پناه مردم و مستضعفان است