Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدکریم شفیعی، شهردار اراک، روز گذشته، ۱۴ مردادماه در آستانه روز خبرنگار در نشست خبری، گفت: شهر و مدیریت شهری تلاش دارد تا اراک به شهری پویا، زنده و رو به توسعه تبدیل شود، شهر موجودی زنده است و نگه‌داشتن، آرایش و پیرایش آن بخشی از وظایف مدیریت شهری است، این مجموعه تلاش دارد در همه حوزه‌های شهری وظایف قانونی و مسئولیت اجتماعی خود را به بهترین شکل عملی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ماحصل خدمت شهرداری به مردم را رضایت‌مندی آنان دانست و با اشاره به اینکه شهرداری تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا رضایت عمومی را جلب کند و اگر رضایت‌مندی محصول تلاش ما نباشد عملکرد باید مورد بررسی، بازبینی و ارزیابی قرار گیرد، اظهار کرد: خط مشی مجموعه شهرداری خط کش رضایتمندی مردم است و تمام مجموعه در راستای رسیدن به اهداف تعریف شده گام بر می‌دارند، اگر رضایت مردم نسبت به خدمات حاصل نشود باید تصمیمات را طوری دیگر رقم زد.

شفیعی تصریح کرد: خدمات عمرانی پروژه‌های شریعتی، تقاطع ورزش، شهید صیدی، کاوه نبیری پس از ۵ تا ۱۱ سال توقف با تدبیر شورای شهر و دستگاه‌های نظارتی بار دیگر احیا شد به طوری که ظرف ۳ ماه اخیر برخی از پروژه‌ها به نتایج مثبت رسیده است.

شهردار اراک در خصوص اتمام عملیات عمرانی پروژه تقاطع ورزش با اشاره به اینکه این پروژه با ۱۰٫۵هکتار پوسته طرح، ۴۵ هزار تن آسفالت، ۶ هکتار فضای سبز در حال انجام است تشریح کرد: انجام عملیات ایمنی، روشنایی و انتقال فاضلاب و معارضان در مراحل پایانی قرار دارد، این طرح همزمان با عید سعید غدیر زیر بار ترافیک رفته و در هفته دولت افتتاح می‌شود. در اقدامی دیگر کار عمرانی پروژه شهید صیدی نیز در دست اقدام است، ۲۱ تکیه‌گاه این پروژه دارای اشکال بود که در حال اصلاح بوده و اقدامات فنی با حساسیت بالا و دقیق در حال پیگیری است.

شفیعی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که بودجه شهرداری در الگوی محلات انجام و ۱۵ اسفندماه نیز به تصویب شورا رسیده باشد که ابتدای سال کار آغاز و زمان از دست نرود، به تصویب طرح جامع اراک و تدوین طرح تفضیلی آن نیز اشاره کرد و گفت: هر طرح باید ارزیابی اقتصادی، فنی، اجتماعی، زیست محیطی و ترافیکی داشته باشد و طرح ۵۸ متری به طور قطع اگر دارای همه ارزیابی‌های مذکور و توجیه اقتصادی بود در طرح جامع لحاظ می‌شد، اما طبق نظر شورای عالی شهرسازی و معماری این طرح فاقد کارکرد ترافیکی است و با لغو آن باید ساختار ترافیکی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی، جلوگیری از ورود خودرو به مرکز شهر و پیاده‌راه‌سازی تغییر یابد و برای کنترل بار ترافیک نیز جایگزینی برای انحراف ترافیک در نظر گرفت.

این مقام مسئول همچنین در خصوص جمع‌آوری سرعت‌گیرهای غیر‌استاندارد؛ از جمع‌آوری ۵۰ تا ۶۰ درصدی سرعتگاه‌های غیراستاندارد سطح شهر اراک خبرداد و بابیان این نکته که شهرداری در زمینه تحقق حقوق شهروندی سامانه عیان و ۱۳۷ را در اختیار شهروندان قرار داده است در خصوص این سامانه گفت: شهروندان اراکی با در اختیار داشتن این سامانه می‌توانند هر گونه نقد و پرسش مدنظر را از طریق این دو سامانه اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز تمام اطلاعاتی که در حال حاضر در اختیار شهردار است در اختیار شهروندان نیز قرار دارد، در راستای اکرام ارباب‌رجوع درب تمام اتاق مدیران شهرداری باید به روی شهروندان باز باشد که این امر به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، در این بخش لحاظ شده حتما تمامی جلسات باید در ساعت غیراداری برگزار شود تا به کار مردم رسیدگی شود.

شهردار اراک پیرامون بهسازی وضعیت بازار تاریخی اراک هم گفت: بازار اراک هویت شهر است و باید بافت آن حفظ شود، در ابتدای ورود بنده به شهرداری و وقوع بارش‌های شدید بهاری بلافاصله جهت جلوگیری از بروز تخریب حدود ۴ هزار متر مربع نایلون ضخیم توسط شهرداری خریداری و بر بام بازار کشیده شد. موضوع اینجاست که بازار در اختیار شهرداری نیست بلکه بخشی از مغازه‌ها شخصی و بخشی اوقافی است، کف‌سازی گذرها و کوچه‌های بازار در حال حاضر توسط راه و شهرسازی و میراث فرهنگی در حال انجام است.

شفیعی در ادامه افزود: علی‌رغم فعالیت‌های صورت گرفته لایحه‌ای جهت مرمت بازار به شورا ارسال شد و ابتدای فرودین ماه ۲ میلیارد تومان جهت مرمت و کاه‌گل شدن سقف بازار مصوب شد تا کار اجرایی و نظارتی توسط میراث فرهنگی انجام شود، با وجود اینکه اعتبار آماده تخصیص است، اما هنوز اقدامی از سوی میراث فرهنگی انجام نشده است که قطعا دلایل و توجیه خاص خود و منطقی دارند.

شفیعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که اراک را شهری افسرده خطاب کرد، اظهار کرد: با نظر شما موافق نیستم، درست است که اراک شهر صنعتی با بافت کارگری است، اما اعتقاد ندارم که فضای شهری افسرده است. المان‌های شهری دارای سه مؤلفه و شاخصه و استاندارد رنگ، نور در شب و مبلمان شهری است، در رنگ بندی باید استاندارد رعایت و در راستای نشاط اجتماعی باشد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر این اقدام به صورت استاندارد انجام نشده است. در بحث مبلمان شهری، سنگ‌فرش‌ها کیفیت مناسب ندارند، بعضاً باید جمع‌آوری شده و سنگ‌فرش‌های جدید جایگزین شود.

وی سال ۹۸ را سال نهضت آسفالت در اراک خواند و تصریح کرد: در سال گذشته ۱۵ هزار تن آسفالت تهیه و توزیع شد، اما در ۳ ماهه نخست سال جاری ۴۵ هزار تن آسفالت مورد استفاده قرار گرفت. قیر مورد نیاز خریداری و ۲ کارخانه آسفالت شهرداری با تمام ظرفیت در حال فعالیت است.

شفیعی اضافه کرد: چند صباحی است پر کردن چاله‌های موجود در سطح شهر اراک در دستور کار قرار گرفته است، پس از پایان کار لکه‌گیری، کار تراش و تسطیح چاله انجام می‌شود، ناگفته نماند مسیرهای ایجاد شده جهت تردد دوچرخه تثبیت می‌شود به طوری که در حال حاضر بخشی از بلوک‌‌ها برداشته شده که با تراش چند سانتیمتری در آسفالت امکان استقرار آن فراهم می‌شود.

شفیعی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی شهرداری در سال جاری، ادامه‌داد: این بودجه برپایه درآمد شهرداری مصوب شورای شهر ۹۰ درصد برآورد شده است، شهرداری بر روی تمام شاخصه‌های درآمدی فعالیت دارد و درآمدزایی از همه ردیف‌ها انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا، مرتضی سورانه، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اراک تأکید کرد: بازآفرینی هویت شهری اراک و شهروندان به دست اهالی قلم رقم می‌خورد، با وجود خبرنگاران تمام وقایع در حافظه تاریخی ثبت می‌شود، بی تردید اگر این هویت به فراموشی سپرده شود حاصل کم‌کاری اهل قلم است.

وی از رو به تخریب بودن بناهای تاریخی اراک ابراز نارضایتی کرد و با اشاره به اینکه سکوت عامل انهدام، تخریب و منقرض شدن بناهای تاریخی اراک است و نباید سکوت کرد، افزود: بازار اراک بزرگترین نماد هویتی مردم این شهرستان است، اما گردوغبار فرسودگی، فرسایش، سوءمدیریت و سست تدبیری باعث شده فرسایش و تخریب روند صعودی داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بلاهای طبیعی همچون سیل، زلزله و حوادث طبیعی دیگر همیشه در کمین هستند و باید از هویت‌ها، رسم و رسوم‌ها و آداب حفاظت کرد افزود: بی‌شک اگر نمادهای هویتی را بازسازی نکنیم قصورهای ما بخشودنی نخواهد بود. همچنین نمادهای هویتی شهر اراک نیازمند حمایت و توجه هستند که با نقد و گفت‌و‌گو می‌توان به بازیابی هویت شهر اراک رسید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنای مرکزی شهردار اراک شفیعی شهردار اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۸۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت درون سازمانی در شهرداری گرگان مطلوب نیست/ گله‌مندی مردم از خدمات‌شهری

بازرس کل استان گلستان با اشاره به گله‌مندی و شکایت جمعی از اهالی گرگان از نحوه خدمات شهری ارائه شده در مرکز گلستان؛ گفت: عملکرد و کارایی نیرو‌های نظارتی درون سازمانی مانند حراست و بازرسی در شهرداری‌های استان مورد انتظار ما نبوده و مطلوب نیست.

عبدالله آقا علیخانی بازرس کل استان گلستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: شهرداری‌ها به سبب نوع ساختار و همچنین نحوه مدیریت تلفیقی (فردی و شورایی) در زمره نهاد‌هایی تلقی می‌شوند که نظارت و پایش عملکرد مدیران دارای پیچیدگی‌های خاص بوده که کارشناسان با تخصص مختلف را می‌طلبد.

وی ادامه داد: وظایف و تکالیف شهرداری‌ها گستردگی بالایی دارد و همچنین این نهاد نسبت به ادارات دولتی از اعتبارات بیشتری برخوردار است به همین دلیل مردم انتظارات و مطالبات متنوعی از این نهاد دارند.

آقا علیخانی گفت: سال گذشته ۲۰۰۰ گزارش مردمی با محوریت وقوع تخلف و یا شکایات ه بازرسی استان گلستان ارسال شده که بخش قابل توجهی از آن به شهرداری‌های استان گلستان مربوط است.

وی افزود: متاسفانه عناصر و نیرو‌های نظارتی درون سازمانی در شهرداری‌ها مانند بازرسی حراست و یا معاونت‌های مربوطه خیلی خوب عمل نمی‌کنند و نتوانستند انتظارات ما را برآورده سازند.

سربازرس استان گلستان ادامه داد: بخش زیادی از شکایات مردمی در خصوص عملکرد شهرداری‌ها به نحوه خدمات رسانی این نهاد مرتبط است و موضوعاتی همچون چگونگی وضع عوارض ساختمانی و مقابله با ساخت و ساز‌های غیر مجاز از دیگر رئوس مطالبات و شکایات مردم هستند.

وی به ضرورت اصلاح و بازنگری در قوانین و آیین نامه‌های شهرداری‌ها و مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: برخی از فساد‌ها و آسیب‌های موجود در مجموعه شهرداری‌ها ریشه در ضعف قوانین دارد؛ حل ریشه‌ای این چالش‌ها نیاز به اصلاح قوانین و ورود جدی مجلس دارد

آثار علیخانی ادامه داد: یکی از گلوگاه‌های فساد خیز در شهرداری‌ها کمیسیون ماده ۱۰۰ است و تا زمانی که مجلس برای اصلاح قانون پیشگام نشود این موضوع برطرف نخواهد شد؛ موضوعی که اقدامی موثری را از سوی مجلس مشاهده نشد.

وی گفت: مثلاً در شهرداری گرگان بیش از ۱۰ مدل قرارداد استخدامی با حقوق‌های مختلف وجود دارد که برای ساماندهی آن‌ها اقدامات تقنینی بالادستی نیاز است

دیگر خبرها

  • نظارت درون سازمانی در شهرداری گرگان مطلوب نیست/ گله‌مندی مردم از خدمات‌شهری
  • تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال ۱۴۰۳ منوط به مشارکت مردم است
  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در ۳۰ فروردین‌
  • بدهی ۳۱ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت اهمیت زیادی دارد
  • زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید باید تقویت شود
  • لزوم تقویت زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید