Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری در هر شرایطی جوابگو نخواهد بود، گفت: در برخی از شرایط خاص ممکن است که فرمول‌های حاکم بر عرضه و تقاضا باعث برهم خوردن تعادل موجود در بازار برخی از کشور‌ها شود که دولت‌ها جهت رفع نیاز‌های اساسی مردم در بازار ناگزیر به کنترل و نظارت بر قیمت کالا‌ها خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: 11:47 - 15 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۳۹۴۴۰ محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری به هیچ عنوان در هر شرایطی پاسخگوی نیاز‌های موجود در بازار نیست، اظهار کرد: آشفتگی‌های اقتصادی در بازار‌های مختلف، عموما از اعمال سیاست‌های دستوری نشات می‌گیرد و باید به این نکته تاکید کرد که تعیین قیمت‌های دستوری برای کالا‌ها برای بلندمدت سیاست درستی نیست و رانت‌های میلیاردی را برای عده‌ای خاص ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر نقش بورس کالا در تنظیم بازار‌های مختلف، گفت: باید کل زنجیره تولید محصولات کشاورزی، صنایع و سایر کالا‌ها در بورس مورد معامله قرار گیرد تا همواره تعادل عرضه و تقاضا در بازار برقرار باشد و از بروز رانت جلوگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بورس کالا سازوکار شفاف و مناسبی برای کشف واقعی قیمت‌ها دارد، تصریح کرد: باید توجه داشت که به جای قیمت گذاری دستوری، می‌توان بیش از گذشته از کارکرد‌ها و ظرفیت‌های بورس برای شکل گیری معاملات شفاف و براساس واقعیت‌های اقتصادی استفاده کرد.

کوهکن تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری، علاوه بر اینکه باعث برهم خوردن نظم و تعادل بازار می‌شود، بازار را هم دچار تنش‌های فراوان می‌کند؛ این در حالی است که با توجه به عملکرد بورس کالا به‌عنوان بازاری شفاف در کشور، نیازی به قیمت‌گذاری دستوری نیست، بلکه قیمت‌ها می‌تواند در بورس و در مقابل دیدگان همه کشف شده و ضمن نظارت بر معاملات، می‌توان از طریق عرضه محصولات مختلف در بورس، بازار‌های کالایی را تنظیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه کشف قیمت عادلانه در بورس‌های کالایی، از ایجاد رانت جلوگیری می‌کند، بیان کرد: اصل عرضه کالا‌ها از طریق بورس اقدامی درست و کارشناسی بوده و عرضه انواع محصولات و کالا‌ها از طریق بورس کالا از سوی نمایندگان مجلس مورد حمایت است.   عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در برخی از شرایط خاص ممکن است که فرمول‌های حاکم بر عرضه و تقاضا باعث برهم خوردن تعادل موجود در بازار برخی از کشور‌ها شود که دولت‌ها جهت رفع نیاز‌های اساسی مردم در بازار ناگزیر به کنترل و نظارت بر قیمت کالا‌ها خواهند بود.   کوهکن خاطر نشان کرد: اما در شرایط کلی اجرای این سیاست در بلندمدت پیشنهاد نمی‌شود. ضمن اینکه با توجه به عملکرد بورس کالا به‌عنوان بازاری شفاف در کشور، نیازی به قیمت‌گذاری دستوری نیست.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دستوری قیمت تنظیم بازار معاملات شفافیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۹۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ ارزان شد/ قیمت جدید را ببینید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی یوسف‌خانی از پایین بودن مقطعی قیمت مرغ خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده در هر کیلو به ۵۴ هزار تومان کاهش یافته در حالی که پیش‌تر ۶۰ هزار تومان در هر کیلو بوده است.

وی در گفت وگو با ایلنا افزود: کاهش قیمت مرغ زنده به کاهش قیمت گوشت مرغ و رسیدن آن به ۸۰ هزار تومان در هر کیلو انجامیده و این در حالیست که این قیمت‌ها به سود تولیدکننده نیست و می‌تواند در میان‌مدت به کاهش جوجه‌ریزی و افزایش قیمت مرغ در بازار بینجامد.

یوسف‌خانی ادامه داد: در حال حاضر مرغ با کیلویی ۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و البته فروشندگان مجاز هستند که قیمت آن را تا ۸۵ هزار تومان در هر کیلو بالا ببرند اما از آنجا که این روزها بازار مرغ با مازاد عرضه نسبت به تقاضا روبه‌رو شده این کالا در برخی فروشگاه‌ها با اندکی پایین‌تر از این قیمت نیز فروخته می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی خاطرنشان کرد: به طور معمول در نیمه دوم فروردین هر سال رکود شدیدی برای بازار مرغ حاکم می‌شود که البته موقت است و در ادامه سال با افزایش تقاضا قیمت بالا می‌رود تا تولیدکننده هم متضرر نشود.

وی اظهار کرد: تامین خوراک مرغ به خوبی صورت می‌گیرد و همین موضوع نیز عاملی است که به تقویت عرضه و کاهش قیمت کنونی انجامیده است.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896874

دیگر خبرها

  • حداکثر کشتار دام در طول سال ۸ میلیون راس است
  • مرغ ارزان شد/ قیمت جدید را ببینید
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • جهش تولید با مشارکت مردم، از درون جشنواره‌های مردمی شکل می‌گیرد
  • قیمت جدید مرغ در بازار
  • دولت به جای مداخله قیمتی در بازار ارز مداخله مقداری کند
  • شکوه و عظمت ایران از وجود رهبری دینی و سربازان شجاع نشات می‌گیرد
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی
  • با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود
  • پتانسیل صادرات بیش از ۶۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد