Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی لوبلاگ در مقاله‌ای با عنوان «نفوذ رو به کاهش محمد بن سلمان» با اشاره به تصمیم امارات برای عقب‌نشینی از یمن نوشت: محمد بن زاید، دوست محمد بن سلمان، ولیعهد ابوظبی و حاکم واقعی امارات عربی متحده، او را رها کرده است تا از پس جنگ برآید. در پی اقدام محمد بن زاید، به نظر می‌آید ستاره بخت محمد بن سلمان در حال افول است و نفوذ او در صحنه بین‌المللی در حال کاهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب آمده است: تلاش‌های مکرر کنگره آمریکا برای متوقف کردن فروش تسلیحات این کشور به عربستان سعودی و پاسخگو قرار دادن بن سلمان به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، شهرت و جایگاه ولیعهد عربستان را خدشه‌دار کرده است. با آنکه کنگره نتوانسته است بر وتوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، فائق آید و این معاملات تسلیحاتی را عملاً مختل کند، اقدام نمادین کنگره پیامد‌های بلندمدت منفی برای محمد بن سلمان دارد.

حمایت دو حزبی سنتی آمریکا از عربستان سعودی، که به (دوران ریاست جمهوری) فرانکلین دِلانو روزولت -رئیس جمهور پیشین این کشور- باز می‌گردد، به علت غرور و سرکوب بن سلمان به رابطه‌ای شخصی بین این دیکتاتور سعودی و رئیس جمهور کنونی آمریکا و دامادش (جرد کوشنر) تنزل یافته است.

در ادامه این مطلب آمده است: این حمایت دوحزبی سنتی کمرنگ شده و ولیعهد عربستان را به حسن نیت و حمایت جایگزین دولت ترامپ وابسته کرده است. اقدامات محمد بن سلمان در عمل، منافع بلندمدت عربستان و حسن نیت مردم آمریکا در قبال این پادشاهی را تضعیف کرده است. چنانچه یک دولت جدید در واشنگتن به قدرت برسد، درخواست‌ها برای پاسخگو قرار دادن بن سلمان برای اقداماتش در یمن و قتل هولناک خاشقجی بار دیگر مطرح خواهد شد. صرف نظر از شکست (کنگره) در غلبه بر وتوی ترامپ، چندین سناتور دیدگاه‌های منفی درباره این مقام سعودی بیان کرده‌اند.

مسئله اسرائیل و فلسطین
شکست طرح «معامله قرن» جرد کوشنر در خصوص اسرائیل و فلسطین در کارگاهی در بحرین در اواخر ماه ژوئن ضربه‌ای دیگر به محمد بن سلمان بود. کوشنر و بن سلمان امیدوار بودند بتوانند سران (کشورهای) عربی را متقاعد کنند در نشست بحرین شرکت کنند و از طرح اقتصادی کوشنر برای فلسطین تمجید کنند. اما سران اردن، مصر، کویت و چندین کشور دیگر حاضر نشدند از این ابتکار عمل حمایت کنند. آن‌ها گفتند بخش اقتصادی هر توافق صلح اسرائیلی-فلسطینی باید همپای بخش سیاسی آن در امتداد مسیر «راه حل دو کشور» حرکت کند. ناتوانی محمد بن سلمان در جلب حمایت عربی برای دوستانش در کاخ سفید، می‌بایست برایش دردناک بوده باشد.

اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در انتخابات ملی ماه آینده (میلادی) پیروز شود و بتواند کابینه تشکیل دهد، انتظار می‌رود وی برای جلب رضایت راست افراطی اسرائیل تلاش کند. سیاست راست افراطی اسرائیل به جای توافق با فلسطینیان در امتداد خطوط فرمول اقتصادی شوم کوشنر، صرف گفتگو درباره الحاق سرزمین‌های اشغالی و انتقال جمعیت فلسطینیان به خارج از اسرائیل خواهد شد. اعتبار محمد بن سلمان، با وجود دوستی‌اش با کوشنر، نزد عرب‌ها مخدوش خواهد شد. رابطه ویژه محمد بن سلمان با کوشنر به وی کمک نخواهد کرد تا تصویر خودساخته‌اش به عنوان یک رهبر مهم عرب را نجات دهد. روابط مخفیانه او با مقامات اطلاعاتی و سیاسی اسرائیل هم به وی در جلب حمایت فلسطینیان کمک نخواهد کرد.

اگر محمد بن سلمان واقعاً به بهبود زندگی فلسطینیان اعتقاد دارد، چرا در تامین مالی توسعه اقتصادی در کرانه باختری و نوار غزه به قطر نمی‌پیوندد و به فلسطینیان ثابت نمی‌کند که وی متعهد به خوشبختی آنهاست؟ 

سرکوب
در ماه‌های اخیر، سناتور‌های آمریکایی بسیاری به خاطر سابقه حقوق بشر سرکوبگرانه محمد بن سلمان، علناً وی را سرزنش کرده‌اند. تعداد فزاینده مخالفان اعدام شده در عربستان سعودی و بحرین -جایی که سعودی‌ها نفوذ زیادی دارند- شهرت و موضع بن سلمان را خدشه دار کرده است. این اعدام‌ها عمدتاً از لحاظ ماهیت، فرقه‌ای و ضد شهروندان شیعه دو کشور و اساساً مبتنی بر بازداشت‌های غیرقانونی، شکنجه، اعترافات اجباری و محاکمه‌های صوری است. رژیم بحرین بر حمایت نظامی عربستان به عنوان ابزاری برای سرکوب اکثریت شیعه خود تکیه کرده است.

با اعلام اخیر این مطلب که نیرو‌های آمریکایی به عربستان سعودی باز خواهند گشت، محمد بن سلمان فشار زیادی را از سوی جناح مذهبی وهابی-سلفی این پادشاهی احساس خواهد کرد. مخالفت مذهبی با حضور نیرو‌های «کافر» در «سرزمین حرمین شریفین» در سال ۱۹۹۱ باعث به راه افتادن کارزار تروریستی اسامه بن لادن بر ضد رژیم عربستان و آمریکا شد. این وِرد افراطی (اعتقاد وهابی‌ها به تک دین بودن سرزمین عربستان) می‌تواند به عنوان کابوسی وحشتناک برای بن سلمان ظاهر شود که مخالفانش به دور آن متحد شوند.

در انتهای این مطلب آمده است: در پی خروج امارات عربی متحده از یمن، محمد بن سلمان مجبور خواهد شد در طراحی بزرگ که وی برای خود و منطقه ترسیم کرده است، بازنگری کند. این طراحی که مرهون گشاده‌دستی اقتصادی اش و حمایت کاخ سفیدِ ترامپ است، در حال از بین رفتن است. آیا محمد بن سلمان این شکست متعاقب را خواهد پذیرفت و پیش از آنکه خیلی دیر شود، اقدام خواهد کرد؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان یمن آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سعودی الشرق امروز سه شنبه در گزارشی مفصل به گام‌های جدید ایران و عربستان سعودی در راستای تقویت و اصلاح روابط دوجانبه پرداخته است.

در این گزارش به ازسرگیری سفرهای حج عمره زائران ایرانی پس از گذشت ۹ سال و همچنین تعیین سرکنسول جدید عربستان سعودی در مشهد اشاره شده است.

در متن این گزارش آمده است: روابط عربستان سعودی و ایران پس از آشتی تاریخی میان دو کشور، گام های جدیدی را در مسیر تقویت و اصلاح بر می دارد. روز دوشنبه هفته جاری فرودگاه مدینه منوره پذیرای نخستین گروه از عمره گذاران ایرانی از سال ۲۰۱۶ تاکنون بود. همچنین «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در ایران از تعیین سرکنسول جدید عربستان در شهر مشهد مقدس خبر داده است.

کد خبر 6086499 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط