Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از مهر، مجموعه‌ چهار جلدی «اسلام ایرانی» حاصل بیش از بیست سال پژوهش هانری کربن درباره‌ ابعاد معنوی و فلسفی اسلام است؛ اسلام آن‌گونه که بر ذهن و ضمیر ایرانی پدیدار شده است. این اثر نه فقط دستاورد تتبعات و تأملات عالمانه در متون، بلکه رهاورد تجربه‌ ژرف نویسنده از عوالم معنوی ایرانیان و ارتباط وجودی کم‌نظیری است که با آن عوالم برقرار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلد اول این مجموعه که به بررسی معنویت تشیع دوازده امامی اختصاص دارد. در جلد دوم عمدتا در پی تبیین حکمت اشراق سهروردی و طرح وی در زمینه ی احیای حکمت پارسیان باستان و به علاوه تلاقی شاخه های اصیل شجره ی حکمت نبوی در سهروردی و دیگر حکیمان اشراقی (افلاطونیان سرزمین پارس) است.

جلد سوم کتاب «چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی» شامل دو دفتر است؛ دفتر نخست، عنوان «خاصان محبت» را دارد که کربن در آن به زندگی «روزبهان شیرازی» پرداخته و عرفان عاشقانه وی را بررسی کرده است. دفتر بعدی این مجلد، «تشیع و تصوف» نام دارد. در این دفتر کربن به سیر زندگی و افکار سیدحیدر آملی، ابن ترکه و علاءالدوله سمنانی پرداخته است که وجوه بارزی از اسلام ایرانی است که این دو به زودی منتشر می شوند.اهمیت جلد سوم این اثر در پرداختن به عشق از منظر عرفان اسلامی است. یکی از بحث های جذاب در فلسفه اسلامی عشق است که کربن در اثر خود به این مساله براساس آثار روزبهان شیرازی پرداخته و آن را بررسی می کند. این دیدگاه در فلسفه اسلام بسیار خاص و بدیع است و خود کربن هم نگاه جذابی به این دیدگاه داشته است.

بخش اول جلد چهارم، حاوی دو دفتر پنجم و ششم از دفترهای هفت گانه این مجموعه است. دفتر پنجم با عنوان مکتب اصفهان، اصیل ترین جریان حکمت شیعی را با محوریت میرداماد، ملاصدرا و قاضی سعید قمی بررسی کرده است. موضوع دفتر ششم مکتب شیخیه است. در این دفتر به زندگی و افکار شیخ احمد احسایی و جانشینان وی پرداخته شده است. مترجم نیز پیشگفتار مفصلی بر این مجلد نوشته است.

بخش اول جلد چهارم چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی شامل مکتب اصفهان، مکتب شیخیه، اثر هانری کربن با تحقیق و ترجمهٔ انشاءالله رحمتی به همت نشر سوفیا به تازگی در ۶۹۳ صفحه و به بهای ۹۸۰۰۰ تومان منتشر شده است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۲۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۴ درصدی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: ۱۹۳ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن پارسال در استان ثبت شد.
شمسی پور از ثبت ۲۰۴ هزار و ۵۰ تماس با اورژانس ۱۱۵ طی سال گذشته در استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۴۳هزار و ۲۸۷ مورد منجر به اعزام آمبولانس به محل حادثه شد
وی همچنین  از ۳۱ مورد غرق شدگی در این مدت خبر داد.

دیگر خبرها

  • هدیه سردار رادان به فرزندان معنویش
  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • میلان همه داشته‌هایش را بسیج کرد: زلاتان هم آمد
  • پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن
  • بقاع متبرک انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • «فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود
  • کاهش ۳۴ درصدی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن
  • نسبت میان علم و فلسفه