Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@07:19:28 GMT

باهنر: دیدار ظریف با سناتور آمریکایی مخفیانه نبوده

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۴۲۰۰

باهنر: دیدار ظریف با سناتور آمریکایی مخفیانه نبوده

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که دیدار وزیر امور خارجه ایران با سناتور آمریکایی مخفیانه نبوده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدرضا باهنر نماینده ادوار مجلس، فعال سیاسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه شامگاه دوشنبه جهان آرا در پاسخ به این سوال که آیا فضای عمومی کشور را به نفع اصولگرایی می‌بینید اظهار داشت: هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم دو جریان سیاسی مشهور در کشور هستند که با هم رقابت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در نظام مردم سالاری دینی، در غیبت چند حزب قدرتمندِ چارچوب دارِ پاسخگو که نداریم، نگران آینده مردم سالاری دینی هستیم. لازمه این دموکراسی و مردم سالاری وجود احزابِ چارچوب دار، قدرتمند فراگیر و البته پاسخگو است.

باهنر همچنین عنوان کرد: متاسفانه ظرف این ۴۰ سال عملا جریان‌ها و جبهه‌ها با همدیگر رقابت کردند تا اینکه چند حزب باشند. جنس جریان‌ها هم ژله‌ای است و مانند احزاب نیستند که چارچوب تعریف شده ضابطه مندی داشته باشند و با همدیگر رقابت می‌کنند. تلاش بر این است که این رقابت‌ها سالم باشد، اما گاهی از دست در می‌رود و برخی فعالان جبهه سیاسی - چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی- ممکن است ضوابط و مسائل عمومی را رعایت نکرده و حقوق مردم را مواظبت نکنند و گرفتاری‌هایی به وجود بیاید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: این وعده‌ها و صحبت‌هایی که نزدیک انتخابات می‌شود مقداری از آن رجز خوانی است.

در ادامه مجری برنامه پرسید که آیا شما هم رجز خواندید که باهنر در ادامه گفت: نه ببینید گاهی رجز خوانی یعنی بلوف زدن و اقرار به جهل کردن، اما گاهی در میدان‌های کارزار و نبرد هم عموما رجز می‌خوانند.

وی ادامه داد: اکنون یک جنگ اقتصادی سنگینی علیه ما شروع شده و ادامه پیدا کرده، در کنار آن آتش تهیه این جنگ اقتصادی را با یک جنگ روانی و اقتصادی شروع کردند، چون آن‌ها هدفشان به زانو درآوردن ملت ایران است و خواب‌های آشفته می‌بینند و ان‌شاءالله خواب‌های آن‌ها تعبیر نمی‌شود.

در میدان سیاست رجز خوانی جزء کار و لازم و نوعی تبلیغ است

باهنر بر همین اساس یادآور شد: تجربه نشان داده که در میدان سیاست رجز خوانی جزء کار و لازم و نوعی تبلیغ است، اما اینکه چه مقداری از آن واقعیت و چه مقدار از آن بزرگ کردن واقعیت است باید مخاطبین تشخیص دهند.

وی تصریح کرد: ادعای ما این است که اکنون دولت در حال حاضر مورد حمایت جریان اصلاح طلبی قرار گرفته است، اگر چه مدتی است که برخی از آن‌ها فرار به جلو و فرافکنی می‌کنند و کار را به گردن دیگران می‌اندازند، اما در هر صورت افکار عمومی این را نمی‌پذیرد.

باهنر خاطرنشان کرد: ششمین سال است که دولت مورد حمایت اصلاح طلبان کار می‌کند، البته اگر بخواهیم تحلیل عملکرد دولت را داشته باشیم بحث دیگری است و قطعا نکات مثبت و البته نقاط ضعفی هم دارد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم مجلس دست اصلاح طلبان بوده، اما مجلس دهم شاید اولین مجلسی بود که فراکسیون اکثریت نداشت.
برخی نزد من می‌آمدند و می‌گفتند، چون امثال شما دیگر در مجلس نیستید مجلس ضعیف ظاهر شده است، اما پاسخ من این است که در این مجلس آدم‌های قدرتمند، قوی، ریشه‌دار و باسابقه کم نداریم، اما مجلس دهم یک اشکال پیدا کرده که شاید برای اولین بار است و آن اینکه فراکسیون اکثریت ندارد. یعنی سه فراکسیون دارد که هر کدام اقلیت هستند، البته یک حزب هم وجود ندارد که منظم و چارچوب کار کند. برخی نمایندگان هم در پایین فراکسیون‌ها جابجا می‌شوند و شناور هستند.

وی اظهار داشت: عموما در ترمینولوژی حقوق و سیاست در دنیا، دولت‌های ائتلافی و مجالس ائتلافی نمی‌توانند قدرتمند ظاهر شوند و علت آن این است که دستشان روی ساطور همدیگر است.

مجلس دهم نقطه مقابل اصلاح‌طلبان نبود

باهنر گفت: مجلس دهم نقطه مقابل اصلاح‌طلبان نبود. البته اصلاح طلبان می‌توانند بگویند دست ما نبوده، اما مطمئنا نمی‌توانند بگویند دست اصولگرا‌ها بوده است.

وی ادامه داد: اصولگرا‌ها ظرف ۳ سال و اندی سال گذشته در مجلس، و ظرف ۶ سال گذشته در دولت جایگاهی برای مانور نداشتند و اگر عملکردی در کشور اتفاق افتاده است، عملکرد جریان اصلاح‌طلبی است بنابراین وضعیت به گونه است که رضایت عمومی وجود ندارد. حال سوال پیش می‌آید که این نارضایتی واقعی است یا آن را بزرگ می‌کند، اما مبتنی بر این تحلیل می‌توانیم بگوییم مردم در انتخابات اسفندماه رویکرد خوشی به اصلاح طلبان ندارند.

وی بیان کرد: مردم در انتخابات مجلس اصولا نمایندگان را در همه دوره‌ها عوض می‌کنند. در گذشته ۶۵ درصد نمایندگان موجود در مجلس برای دوره بعد رای نمی‌آوردند که دلایل متفاوتی دارد. دراین دوره پیش بینی میکنم که این از دو سوم بالاتر می‌رود و احتمالا ۸۰ درصد از نمایندگان تغییر می‌کنند چرا که این ناشی از احساس نارضایتی عمومی از ناکارآمدی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش در پاسخ به اینکه شما منتقدان و موافقانی در جریان اصولگرا دارید حال سوال این است که مردم چگونه به شما اعتماد کنند و ایده شما برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی چیست، بیان کرد: حدود هشت ماه قبل چهلمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی را گذراندیم، اتفاقاً این یکی از موارد ویژه‌ای بود که رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب و در این قضیه خوب کار کردند. شما را ارجاع می‌دهم به اینکه به هر حال ظرف ۴۰ سال خیلی کار در کشور صورت گرفته است یعنی اگر کسی بخواهد بگوید در گذشته اصلاح طلبان یا اصولگرایان کاری نکردند که انصاف نیست، اما اینکه آیا در تراز این ملتِ بزرگ توانستند ظاهر شوند بله این را قبول داریم به هر حال تقصیر و کوتاهی وجود داشته و در جا‌هایی حتما می‌توانستیم بهتر کار کنیم. برخی شاخص‌های کلان ما کاملاً قابل افتخار است، اما برخی شاخص‌ها قابل اصلاح است.

مردم از نظام در کلان راضی هستند

وی عنوان کرد: مردم از نظام در کلان راضی هستند، این نظام شاخه‌های مختلفی مانند سیاست، فرهنگ و اقتصاد و... دارد. به هر حال در کشور خیلی شاخص‌ها رشد پیدا کرده مانند بهداشت، علم، آموزش، فناوری‌های نو و دیگر موارد که همه این‌ها را نظام به واسطه کارگزارانش و دولت‌ها انجام داده است.

باهنر ادامه داد: اگر کسی بخواهد بگوید فلان دولت کار نکرده است که خیلی بی انصافی است. همه دولت‌ها کار کردند و زحمت کشیدند، برخی قصور و تقصیرات و البته نقاط مثبتی داشتند. تراکم همه این فعالیت‌ها امروز نظام شده است. اگر شما بخواهید وضعیت امروز را با ۴۰ سال قبل مقایسه کنید، اصلاً قابل مقایسه نیست. اینقدر اعداد و ارقام و شاخص‌ها تغییر نجومی کرده است که قابل مقایسه نیست، اما گاهی می‌گوییم آیا حق مردم این بوده که من می‌گویم خیر. حق مردم این نبود صبر، جهادگری و ایثارگری مردم خیلی حقشان بیشتر از این حرف‌هاست که کارگزاران کشور انجام دادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین راستا با اشاره به اینکه برای نظام و دولت و مجلس هم می‌توانید شخصیت مستقل قائل شوید، گفت: مجموعه تلاش ها، کار نمایندگان، مجالس، دولت‌ها و موارد دیگر است. البته مسائل دیگری هم هست که به صورت ویژه تحت نظر مستقیم رهبری است که بحث جدایی است مانند قدرت دفاعی اطلاعاتی و سیاست خارجی ما.

وی در پاسخ به این سوال که مردم وضعیت فعلی و مدیریت برخی را دیده اند و با توجه با ناکارآمدی اصلاح طلبان، مردم چگونه امید داشته باشند، گفت: من نمی‌خواهم به نامزد‌های انتخاباتی مجلس توهین کنم، اما از چند وقت دیگر انتخابات شروع می‌شود. در دوره گذشته ۱۲ هزار نفر در انتخابات مجلس مجلس شرکت کردند و برای امسال هم می‌گویند ۱۶ هزار نفر خود را برای ورود به مجلس گرم می‌کنند. یک نفر می‌آید و می‌گوید دولت‌ها و مجلس‌ها که هیچ کاری نکرده اند من می‌آیم تا همه چیز را درست کنم، اما بعد از ۷ ماه نمایندگی میبینم هیچ کاری نمیکند. من نمی‌توانم مانند یک نامزد تازه وارد کار کنم.

وی در خصوص مسکن گفت: معمولا هر چهار سال یک بار قیمت مسکن نوسان پیدا کرده و بعد دوران سه ساله رکود را گذرانده یعنی خط مسکن یک خط پلکانی است. از زمانی که نفت در اقتصاد کشور جدی شده این بحث وجود داشته است. این اتفاق هم نه مختص دولت روحانی نه دولت احمدی نژاد و نه دولت خاتمی و نه رفسنجانی است.

نباید شاخص‌ها را غیرعادی مطرح کنیم

در ادامه برنامه، مجری سوال کرد که مردم می‌گویند پس اصولگرا و اصلاح طلب چه فرقی با هم دارند، که باهنر پاسخ داد: اگر بخواهیم بگوییم آن‌ها صفر هستند و ما ۱۰۰ هستیم که رجز خوانی است. آن‌ها یک سری کار کردند و ما هم کار‌هایی انجام می‌دهیم. اختلافات در صددرصد و ۸۰ درصد نیست. ممکن است ما ۵ درصد از آن‌ها بهتر باشیم لذا نباید شاخص‌ها را غیرعادی مطرح کنیم.

وی گفت: از این ۱۵ هزار نفری که برای مجلس ثبت نام می‌کنند بالای ۹۰ درصد آن‌ها اصلا نمی‌دانند اختیار یک نماینده چیست، به هر حال ۳۰۰ نفر از این‌ها رای می‌آورند. بعد از ۶ ماه هم این‌ها می‌فهمند که آن خبر‌ها نیست.

وی تصریح کرد: همین الان ما به تعابیر مختلف ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دولتی داریم. نمایندگان دو توقع از دولت دارند که می‌گویند این دولت این پروژه‌های منطقه ما را تمام کند و همچنین، چون منطقه محروم داریم باید چند پروژه دیگر شروع کند. حال دولت در این سال‌ها که مشکلات بودجه‌ای هم دارد سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی می‌گذارد که اگر همه آن تخصیص داده شود ۳۰ یا ۴۰ هزار میلیارد تومان در مقابل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یک بیستم می‌شود. نهایتا دولت حداکثر ۳ درصد از وعده‌هایی که به مردم داده می‌تواند ظرف ۴ سال انجام دهد.

باهنر بر همین اساس یادآورد شد: اینکه من بگویم یک میلیون مسکن می‌سازم یا آن را کنترل میکنم که درست نیست. دولت آقای هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی باهمدیگر خیلی متفاوت بوده است و مردم باید تحلیل کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند تفاوت گفتمانی شما و امثال شما فرقی با آقای روحانی ندارد، بیان کرد: ما درباره دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی حرف میزنیم. فرض کنید در جریان اصولگرایی یک ستون آدم به طول ۱۰۰ متر وجود دارد. به ۲۰ متر اول آن‌ها اگر بگوییم کلاه بیاورید انقد تند و تیز هستند که سر می‌آورند. ۲۰ متر ته جریان اصولگرا هر چند اصولگرا هستند، اما انقدر محافظه کار هستند که در گوش شما می‌گویند اصولگراییم، اما به کسی نگویید. یک سری که تند و تیز هستند هم می‌گویند آن ۲۰ متر اول و آن ۳۰ متر آخر را بیرون بیندازید و با آن ۵۰ متر وسط کار کنید که من می‌گویم این یک عملکرد سیاسی جذاب نیست.

وی بیان کرد: هنر این است که جریان سیاسی به گونه‌ای ارائه شود که هم ۱۰ نفر اول را بخواهد و هم نفر آخر را نگه دارد و حتی به جریان ته صف رقیب طمع کند و بتواند از آن‌ها استفاده کند، حذف و رد کردن که خیلی ساده است.

وی ادامه داد: این که می‌گویید جریان اصولگرایی با برجام مخالف بوده است! من این را قبول ندارم. شما فکر می‌کنید اگر برجام مخالف جدی در سطح بالای نظام داشت اصلا کسی این اجازه را داشت که برجام را امضا کند؟

رهبری به طور مشروط برجام را پذیرفتند

در ادامه امیرحسین ثابتی مجری برنامه پاسخ داد: من فکر میکنم که رهبر معظم انقلاب بزرگ‌ترین مخالف برجام بودند که باهنر گفت: آن وقت چه شد؟ نتوانستند جلوی آن را بگیرند؟

مجری برنامه در همین حال پاسخ داد: ایشان به طور مشروط برجام را پذیرفتند.

باهنر گفت: خیلی وارد این بحث‌ها نشویم.

مجری ادامه داد: چرا؟ باهنر گفت: شما فکر می‌کنید رهبری با این برجام مخالف بودند، اما نتوانستند جلوی آن را بگیرند؟

در ادامه ثابتی گفت: عین صحبت رهبر انقلاب است که من به مذاکرات خوشبین نیستم.

باهنر پاسخ داد: شما فکر می‌کنید حضرت آقا اگر در مملکت اگر نهایتاً تصمیمی بگیرند کسی هست که بتواند خلاف آن عمل کند؟ ناراضی بودن و رضایت کامل نداشتن با مخالف بودن خیلی فرق می‌کند.

مجری برنامه در ادامه این سخنان باهنر گفت: ولی وزیر امور خارجه ما مخفیانه با سناتور دیدار می‌کند و بعد خبر آن منتشر می‌شود.

باهنر گفت: مخفیانه نبوده است.

ثابتی مجری برنامه پاسخ داد: خودشان گفته اند که مخفیانه بوده است.

باهنر گفت: این مخفیانه از دیدگاه نظام یا از نظر کوچه و بازار؟

در همین حال مجری برنامه گفت: قرار شد مجلس پیگیری کند که مخفیانه از دید نظام بوده است یا خیر.

نظام ما خوشبختانه موفق است

باهنر اظهار داشت: این ظلم به رهبری و نظام است. نظام ما خوشبختانه موفق است و طرفدار در کشور دارد. من فکر می‌کنم شما از آن ۱۰ متر اولیه هستید که اگر بگوییم کلاه بیاورید سر می‌آورید.

باهنر ادامه داد: نظام یک استراتژی دارد و با یاری خدا همانگونه که رهبری فرمودند: رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده دیگر نمی‌تواند ادامه دهد، اما این به این معنا نیست که فردا همه چیز را با موشک خراب کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر مجلس CFT و پالرمو را تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. تحلیل شما این است که کل جریان اصولگرایی با آن مخالف هستند. بنده می‌گویم خیر، آن ۲۰ متر اول مخالف هستند.

وی در پاسخ به این سوال که اختلاف اساسی که آقای باهنر با دولت دارد چیست، گفت: دولت آقای روحانی خدمات زیادی را انجام داده است، اما دو سه اشتباه استراتژیک داشت.

وی افزود: دولت آقای روحانی اعلام کرد که من تلاش می‌کنم تا چرخ‌های اقتصاد و چرخ‌های سانتریفیوژ‌ها با هم بچرخد. از همان اول فکر می‌کنم دولت آقای روحانی اشتباه کرد که این حرف را زد. روشن‌تر بگویم، آقای روحانی یک تورم ۴۰ درصدی اقتصادی را تحویل گرفت و یک استراتژی داشت که تورم را تک رقمی کند و ظاهر قضیه این بود که اگر دولت ۴۲ درصد را تک رقمی می‌کرد همه باید خوشحال می‌شدند. یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین منتقدان این استراتژی من بودم و گفتم اگر ۴۰ درصد تورم را هم بتوانید تک رقمی کنید، تبعاتی دارد.

باهنر بیان کرد: اگر ما در رکود تورمی اگر خواستیم درصد تورم را اصلاح کنیم باید هدف گذاری را روی ۲۰ درصد داشته باشیم. روی ۱۰ درصد زمانی که هدف گذاری می‌کنید اشکالات متعددی در آینده پیش می‌آید که مشخص است.

دولت آقای روحانی تورم را پنج سال سرکوب کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت آقای روحانی تورم را پنج سال سرکوب کرد و ظاهرا کار خوبی بود. یعنی تا قبل از دی‌ماه سال گذشته همه اصولگرایان و افراد اقتصادی می‌گفتند تورم در کشور ۱۲ درصد شده است و بحث بین ۱۰ و ۱۲ درصد بود. اما ما به دولت گفتیم این طور که شما تورم را سرکوب می‌کنید رکود را به‌شدت گسترش می‌دهد و همچنین این تورم در جایی می‌ترکد.

باهنر گفت: آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۷۴ درصد تورم ۴۹ و نیم درصدی را رکورد زد. در دوره دوم دولت اصلاحات تورم داشت اوج می‌گرفت، اما چون پارس جنوبی و عسلویه شروع شد، تورم در محدوده ۳۰ درصد کنترل شد. در دوره دوم احمدی نژاد دلار ۳۲۰۰ تومانی ۳۴۰۰ تومان شد و در دوره دوم روحانی دلار ۳۶۰۰ شد مثلا ۱۰ هزار تومان.

در ادامه برنامه مجری گفت: البته که قیمت ۱۰ هزار تومانی برای دلار یک رویا شده و اکنون نرخ آن در بازار بیشتر است.
باهنر پاسخ داد: نه. رویا نیست. اتفاقا من معتقدم اگر سیاست‌هایی که اکنون دولت شروع کرده اگر منسجم پیش ببرد می‌تواند قیمت دلار را کنترل کند. من معتقدم قیمت واقعی دلار ۹ تا ۱۰ هزار تومان است و مازاد بر آن روانی است. البته تا ۱۸ هزار تومان هم رفت و حتما ۴۲۰۰ تومان هم حرف بی ربطی بوده و هست و ۱۹ هزار تومان هم روانی بود لذا این یکی از اشتباهات استراتژیک روحانی بود.

باهنر عنوان کرد: در دوران احمدی نژاد و روحانی گفتم که مشکلات اقتصادی کشور از تحریم حدود ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد آن مربوط به کم کاری دولت است. هم تحریم‌ها موثر است و مشکل ایجاد می‌کند، اما تاثیر آن در اقتصاد فعلی کشور حدود ۳۵ درصد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه دولت روحانی تمام تخم‌مرغ‌ها را در این سبد برجام گذاشت و فکر می‌کرد که همه چیز نجات پیدا می‌کند و این از اشتباهات استراتژیک آقای روحانی بود.

وی ادامه داد: زمانی که رئیس جمهور قبلی (احمدی نژاد) خانه نشینی کرد، یک سری از دوستان تند او گفتند عدم کفایت سیاسی او را مطرح کنیم و باید او را زمین بزنیم. اما بنده با این که از مخالفین احمدی‌نژاد بودم، اما می‌گفتم به هیچ وجه نباید این اتفاق بیفتد.

باهنر در همین رابطه گفت: دولت روحانی هم در اواخر دوره اول و اوایل دوره دوم عده‌ای می‌گفتند چرا باید بگذاریم تا ۱۴۰۰ بماند و باید قضیه را تمام کنیم، که بنده می‌گویم از این اصل عدم کفایت رئیس جمهور بعد از انقلاب یک دفعه استفاده کردیم که آن هم برای بنی‌صدر بود که نوش جانش و حقش بود، اما معتقدم تا زمان ظهور امام زمان (عج) دیگر از این اصل استفاده نکنیم.

در حال حاضر از برجام دفاع می‌کنم

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در حال حاضر بنده از برجام دفاع می‌کنم. همین امروز هم بنده معتقد هستم ما از برجام خارج نخواهیم شد مگر زمانی که به این جمع‌بندی برسیم که منافع برجام کمتر از هزینه‌های آن است و، چون هنوز به این نقطه نرسیده ایم از آن خارج نمی‌شویم. زمانی که به این نقطه برسیم ما و نظام تصمیم می‌گیریم از برجام خارج شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش بیان کرد: سیاست خارجی ما در عرصه دیپلماسی فعال بوده و معتقدم آقای ظریف جزو بهترین وزرای خارجه کشورمان است، اما معتقدم سیاست خارجی ما یک اشتباه استراتژیک کرد و آن این بود که تمام سبد ظرفیت اجرای خود را در مذاکرات با ۵ کشور گذاشت، در حالی که ما ۲۰۰ کشور داریم یعنی وزارت خارجه باید با کشور‌های دیگر همسایه و شرقی نیز مذاکره می‌کرد. اما زمانی که برجام نتیجه داد و تحریم‌ها داشت از بین میرفت آقایان دوباره به سمت غرب خیز برداشتند.

وی با اعلام اینکه کلیه متن برجام را مطالعه کردم و آن را یک اتفاق جامع می‌بینم، گفت: اگر ما برجام را امضا نکرده بودیم همه تحریم‌ها پابرجا می‌ماند. البته من تخصصی در سیاست خارجی ندارم بلکه می‌گویم یک شاکله‌ای به نام برجام داریم که اگر وارد آن نشده بودیم کلیه تحریم‌ها وجود داشت. این دروغ است که در قلب راکتور اراک بتن ریخته شده است. ما نشان دادیم که اگر قرار باشد از برجام خارج شویم در یک مدت زمان مشخص می‌توانیم به قبل از برجام برگردیم و کسی در آن تردیدی ندارد. اما اگر در برجام نرفته بودیم یک اتفاق و وحدت جهانی بر علیه ما وجود داشت که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است.

وی افزود: اکنون ممکن است که اروپا، چین و شوروی به ما کمک‌هایی انجام دهند، اما هیچکدام نیستند که بگویند در این جریان حق با آمریکا است. همه می‌گویند حق با ایران است. آن وحدت جهانی علیه ما دیگر وجود ندارد.

باهنر گفت: یک زمانی دولت حاکم در کشورمان میگفت این قطعنامه‌ها ورق پاره هستند، در تحریم آن زمان هم می‌خواستند فروش نفت ما را به صفر برسانند که ما تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت فروختیم، اما اکنون ما نباید این را در رسانه‌ها اعلام کنیم که چقدر می‌فروشیم.

در ادامه، مجری جهان آرا عنوان کرد: اخیرا آقای زنگنه وزیر نفت در نامه سرگشاده خود به یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی گفته که قبل از برجام روزانه ۱ تا ۱ میلیون و نیم نفت می‌فروختیم.

باهنر پاسخ داد: من این اظهارات را ندیدم. آن‌ها می‌خواستند فروش نفت ایران را به صفر برسانند و رهبری بار‌ها دستور دادند و آرزو کردند که زمانی به نقطه‌ای برسیم که نیاز به فروش یک بشکه نفت هم نداشته باشیم، اما اینکه شما می‌گویید اگر برجام نبود وضع آن موقع بهتر بود بگذارید شنوندگان خودشان قضاوت کنند.

مجری در همین حال گفت: این حرفی است که آقای زنگنه زده.

باهنر گفت: اشتباه برداشت میکنید. ممکن است ممیز‌ها و اعداد را اشتباه بخوانید. آقای زنگنه خیلی حرفا می‌زند. شما این رویه‌ها را در رسانه ملی شروع نکنید. ممکن است آقای زنگنه صد‌ها جمله گفته باشد. ما برای مخاطب خارجی مان باید بگوییم شما هیچ غلطی نکردید برای مخاطب داخلی مان باید بگوییم آیا کاری شده است یا خیر.

باهنر خاطرنشان کرد: امروز اگر ما روزی ۲ میلیون بشکه نفت هم بفروشیم نباید بگوییم و نباید در رسانه‌ها اعلام کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن ارزیابی خود از گام‌های متقابل ایران در رابطه با بدعهدی‌های آمریکا و اروپا گفت: گام‌هایی که برداشته شد بسیار مثبت بوده است. در سه ماه گذشته ما دستمان بالای دست آمریکا بود و خوشبختانه توفیقات بسیار خوبی پیدا کردیم و آنقدر در مذاکرات گفتگو‌ها و رفت و آمد‌ها همین آقایان تند و تیزی که بر علیه ما ناجوانمردانه در می‌آیند از نظر مواضع انقدر کوتاه آمدند که اگر یک فرصت معمولی بود می‌توانست به عنوان یک پیروزی بزرگ ملی جشن گرفته شود. البته ما به هیچ وجه این کوتاه آمدن‌های آمریکا و اعوان و انصار آن هیچ امیدی نداریم. اما ما می‌گوییم در یک جنگ روانی که این‌ها علیه ما شروع کردند ظرف سه چهار ماه گذشته موفقیت‌های خیلی خوبی داشتیم و خیلی صریح و روشن آقای ترامپ و یارانش از مواضع گذشته خود عقب‌نشینی کردند.

وی ادامه داد: ما حتما با این عقب نشینی‌ها قانع نیستیم چرا که ظلم کردند و حرف زیادی زدند و باید به نقطه اول شان برگردند بنابراین این داستان گام‌های بعدی را هم ادامه می‌دهیم، اما ما اراده کردیم که گام‌های بعدی را برداریم؛ اگر به نقطه‌ای رسیدیم که آمریکا نه در گفتار - چرا که به گفتارشان به هیچ وجه اعتماد نداریم- بلکه در عمل گفت که غلط کردم دیگر قدم را بر نمی‌داریم.

وی تصریح کرد:خیلی دور از ذهن نمیبینم که آمریکا در فاصله نه چندان دوری از غلط‌هایی که کرده پشیمان شود و دست ایران دست بالایی است. اما اینکه بگویید ما گام‌های بعدی را برمی‌داریم تا از برجام خارج شویم اصلاً قرار ما این نیست قرار ما این است که ما زودتر جلو رویم تا دشمن و متخاصم را سرجای خودش بنشانیم و اگر موفق شدیم بحث را ادامه می‌دهیم.

باهنر در بخش دیگری از سخنانش درباره انتخابات مجلس گفت: ما اکنون جریانی و جناحی عمل می‌کنیم و حزب مشخصی نداریم، متاسفانه جریان‌های سیاسی به هر دوره‌ای از انتخابات که نزدیک شویم بخش عمده‌ای از وقت و توان ما صرف وحدت درون تشکیلاتی می‌شود و این حیف است. یعنی این بهره وری را بسیار پایین می‌برد.

وی ادامه داد: زمانی که انتخابات شروع می‌شود جلسه می‌گذاریم که با هم تفاهم کنیم. چشم‌انداز ما برای وحدت و امیدمان آن قله است، اما در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است و گاهی به ۷۰ و ۸۰ درصد می‌رسید و هنوز هم که هنوز است به ۱۰۰ درصد نرسیده ایم، اما قله و چشم انداز ما این آن نقطه ۱۰۰ درصدی است.

این فعال سیاسی بر همین اساس اضافه کرد: امسال همه تجربیات گذشته را در وحدت به کمک گرفتیم، البته این جمنا نیست، اما پیشرفته ترِ آن است. اگر در گذشته وحدت ما به ۷۵ درصد رسیده بود امسال آن را به ۸۰ درصد می‌رسانیم. البته قله ما صد درصدی است، ولی امید داریم به ۸۵ درصد جلو رویم. یک اشکال اساسی هم وجود دارد که عمده انرژی را صرف وحدت داخلی می‌کنیم و زمانی که می‌خواهیم با رقیبمان رقابت داشته باشیم ۲۰ درصد انرژی باقی مانده که این از اشکالات جریان ما است

باهنر عنوان کرد: ما در حال حاضر نمی‌توانیم به آن وحدت گفتمانی برسیم. اگر هم برسیم شکست قطعی است. ما در دموکراسی یکی از مشکلات‌مان همان آقایانی که پایه و اساس دموکراسی را در فلسفه بنا نهاده اند یک سری از اشکالات دموکراسی را گفته اند که در دموکراسی آرا را میشمارند و وزن نمی‌کنند.

وی بیان کرد: اگر زمانی در تمام کشور هیچ اختلافی هم نداشته باشیم برای خودمان رقیب درست می‌کنیم تا بگوییم انتخابات یعنی رقابت.

در انتخابات باید صالحی را بیاوریم که بتواند رای بیاورد

وی بیان کرد: در انتخابات باید صالحی را بیاوریم که بتواند رای بیاورد و کسی می‌تواند رای بیاورد که بیش از ۵۰ درصد از آرا و افکار عمومی جامعه را داشته باشد. اگر قرار باشد ما اینجا بنشینیم و حرف‌هایی بزنیم و بعد بگوییم به جهنم که مجلس و دولت تحویل رقیب داده می‌شود؛ ما این را از آن افرادی می‌بینیم که کمتر تجربه دارند.

وی گفت: اگر قرار باشد خودمان را در آن ۱۰ یا ۲۰ متری اول جریان اصولگرایی بگذاریم می‌توانستیم یک گروه انقلابی باشیم و به هیچ وجه زمانی به منافع قدرت دست پیدا نکنیم، اما در انتخابات باید تلاش کرد و مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را گرفت و فکر انقلابی و جهادی را اعمال کرد.

باهنر در پاسخ به سوال دیگری درباره حصر گفت: بنده نه شورای عالی امنیت ملی هستم و نه در آنجا شرکت می‌کنم. حس من این است که مسئله حصر دارد کمرنگ می‌شود و خبر‌هایی که می‌شنویم آقایان محصور می‌توانستند امکانات بیشتری و رفت و آمد داشته باشند. در آن زمان آقایان بیانیه بلند و طولانی و مفصل صادر کردند که من می‌گویم که کار او (کروبی) نیست، چون او را می‌شناختم و این پوست خربزه‌ای بود که زیر پایه او انداختند.

وی بیان کرد: تصور من این است که یک عده از مقوله حصر نان می‌خورند یعنی بار‌ها گفته‌ام حتی می‌توانم حدس بزنم که آقایان چه راه‌هایی برای تمام شدن حصر طی می‌کنند. هر زمانی که قرار است این حصر تمام شود آقایان یک ترتیباتی می‌دهند، ولی در هر حال مسئله حصر آنقدر پیچیده نیست و قابل حل است.

باهنر افزود: در فتنه دو نفر بیشتر نداشتیم و همان دو نفر (موسوی و کروبی) بودند. عده‌ای می‌خواستند این تعداد را بیشتر کنند و تصور من این است که هر چه تعداد شریک جرم را بیشتر کنیم محدوده جرم پایین‌تر می‌آید. آن هم به نفع آن دو نفر است؛ بنابراین اعتقاد و تعصب دارم که سران فتنه فقط آن دو نفر هستند. دوستان ما اعتقاد دارند که بگویند این دو نفر بشوند سه تا یا تا پنج تا. حتی عده‌ای اعتقاد داشتند که هاشمی رفسنجانی را هم جزو سران فتنه کنند که من این را اعتقاد ندارم. موسوی و کروبی مواضع مناسبی نگرفتند و حالا باید به گونه‌ای جبران شود.

این نماینده ادوار مجلس خاطر نشان کرد: محور گفتمانی فتنه‌گران این بود که در آن زمان تقلب شده است. حال باید این تقلب را ثابت کنند یا بگویند نشده است این حداقلِ قضیه است. گفتم اگر این را جبران کنند می‌توانند وارد فضای سیاسی شوند که برخی روزنامه‌های اصلاح طلب سوءاستفاده کرده بودند و "اگر" بنده را حذف کرده اند.

باهنر در پاسخ به سوالی، انتخابات ۱۴۰۰ را غیرقابل پیش بینی دانست و گفت: گفت: نمی‌توانم در مورد حضور آقای لاریجانی نظری بدهم که حضورشان مفید است یا خیر. شاید سه ماه مانده به انتخابات از او بخواهم که در انتخابات باید بیاید یا نیاید، اما عوامل محیطی، زمان و مکان است که مرا به جمع‌بندی می‌رساند، اما اکنون هیچ نظری در این خصوص ندارم.

وی با اشاره به مناظره‌ها در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مناظره‌ها خوب است، اما مشکل اساسی دارد. مثلا می‌بینیم که طرف با یک جمله میخواهد طرف مقابلش را اصطلاحا لوله کند. من معتقدم اگر شورای نگهبان یک مقدار کوتاه بیاید با این مناظره‌ها در دوره آینده حتما یک شومن رئیس جمهور می‌شود.

باهنر ادامه داد: البته شومن بودن فی نفسه هیچ مذمتی ندارد، ولی این مناظره‌ها با این شیوه باعث می‌شود که هر کس طرف مقابلش را لوله کند یا گازانبری حمله کند و گاهی با یک جمله چند میلیون رای به کسی اضافه یا از کسی کم می‌شود در حالیکه معیار انتخاب باید تجربه ها، برنامه ها، عملکرد‌ها و کارنامه‌ها باشد.

وی تصریح کرد: الحمدلله آنقدر کاندیدا‌های ریاست جمهوری زیاد شده اند که می‌توان آن‌ها را صادر کرد. بعضی‌ها خیلی تشنه خدمت به مردم هستند میخواهند حتما مسئولیت سطح بالایی بگیرند.

این فعال سیاسی درباره محمد باقر قالیباف و ایده نو اصوگرایی اظهار داشت: من خیلی متوجه نشدم که نواصولگرایی چیست. من به فعالین سیاسی توصیه می‌کنم که وقتی واژه‌ای را رها می‌کنند چارچوب آن را تعریف کنند. رئیس دولت اصلاحات هم یک واژه را رها کرده بود به اسم جامعه مدنی؛ بعضی‌ها می‌گفتند این جامعه مدنی همان مدینه فاضله ارسطو است، بعضی‌ها می‌گفتند مدینه النبی است، بعضی‌ها هم جامعه لایک را مطرح می‌کردند. الان هم هر کسی یک واژه مطرح می‌کند. جریانات اصولگرایی و اصلاح طلبی باید یک مانیفست ارائه بدهند. آقای قالیباف کلمه نواصولگرایی را مطرح کرده‌اند قاعدتاً خودشان باید این موضوع را بشکافند.

وی درباره گلایه‌های قالیباف از جمنا اظهار داشت: من به جمنا کمک می‌کردم، اما عضو شورای مرکزی نبودم. ایراداتی هم به آن وارد می‌دانستم الان هم وارد می‌دانم، اما احساس می‌کنم جمنا در حال برطرف کردن برخی ایرادات اساسی خود است.

باهنر افزود: این ایرادات آقای قالیباف یک مقدار کم لطفی است. جمنا یک هنر بسیار خوب داشت که ۴ رای ۱۲ درصدی سال ۹۲ را تبدیل کرد به یک رای ۴۰ درصدی.

وی در پاسخ به این سوال که خودتان اشاره کردید، رای را می‌شمرند، وزن نمی‌کنند، افزود: یک زمانی آقای روحانی در مجلس گفته بود درست است من ۵۰.۹ درصد رای آوردم، اما نفر بعد از من مثلاً ۱۲ درصد آورده و فاصله رای من با نفر بعدی مثلا حدود ۳۰ درصد است من همان جا یادداشت دادم به ایشان گفتم که رقیب شما ۴ نفر بودند که روی هم ۴۹ درصد رای آوردند.

باهنر گفت: موقعی که رای‌ها با هم تجمیع شود هم دولت می‌فهمد که یک رقیب قدرتمند منسجم دارد و هم خود رقیب می‌فهمد که ما ۴۰ درصد را داریم و اگر چند اصلاح گفتمانی انجام دهیم می‌توانیم این را به ۵۲ درصد برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در مورد کنار رفتن رئیسی به نفع قالیباف یا بالعکس هم نظرات مختلفی وجود داشت که من وارد نمی‌شوم.

اگر رای نمایندگان علنی باشد، مفاسد بیشتری دارد

باهنر در پاسخ به سوالی درباره علت مخالفتش با شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: در همه جای دنیا پذیرفته شده است که رای مردم باید مخفی باشد و در افشا شدن رای مردم یک هزینه‌های وجود دارد؛ اگر رای نمایندگان علنی باشد، مفاسد بیشتری دارد اگر رای نماینده علنی باشد باید حساب همه اطراف قضیه را بکند به صورت میانگین تصمیم بگیرد که چه رایی بدهد یعنی هم حوزه انتخابیه هم مسئولان و هم دولت را باید در نظر بگیرد و از چارچوب حق منحرف می‌شود، ولی وقتی رای مخفی باشد بین خودش و خدای خودش تصمیم می‌گیرد و این فلسفه در دموکراسی قابل دفاع است.

مجری برنامه پرسید آیا غیر شفاف بودن آرا باعث برخی کاسبی‌ها نمی‌شود که باهنر پاسخ داد: اگر رای مخفی نباشد کاسبی نمی‌کنند؟ اتفاقاً در رای علنی خیلی کاسبی‌های بیشتری می‌توان کرد و نمی‌توانند تصمیم نزدیک به حق بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره قضاوت از چهار دولت هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی گفت: ما گاهی مزاح می‌کردیم و می‌گفتیم ما یک دولتی داشتیم که فقط کار می‌کرد، اما فکر نمی‌کرد الان هم دولتی داریم که فکر می‌کند، ولی کار نمی‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: باهنر نماینده ادوار مجلس ظریف وزیر امور خارجه برجام آمریکا عباس بابایی مناسک حج شیخ زکزاکی محمود صادقی کراسنویارسک بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۴۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانی: رهبری موافق وزارت ظریف بودند /جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود /سردار سلیمانی درخواست کرد وزیر دفاع سپاهی باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی روز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد به سؤالات آن‌ها درباره مهم‌ترین وقایع دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم پاسخ داد که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد.

آنگونه که سایت روحانی روایت کرده، یکی از سؤالاتی که از دکتر روحانی پرسیده شد، درباره جلسه فرماندهان سپاه پاسداران با او پس از انتخابات ۹۶ بود که روایت‌های مختلفی از آن شده است. اما روایت رئیس‌جمهور پیشین این‌طور است:

آن جلسه برای صلح و صفا پس از انتخابات بود. برای این آمده بودند بگویند شما که انتخاب شده‌اید ما هم کنار شما هستیم، با هم می‌خواهیم کار کنیم. موقع خداحافظی سردار شهید سلیمانی درخواستی داشت که بقیه فرماندهان هم تکرار کردند که وزیر دفاع سپاهی باشد. در دولت یازدهم وزیر از اعضای سپاه بود. من گفتم بعید می‌دانم اما همچنان دارم فکر می‌کنم. وزیر دفاع هم جزو وزرایی است که در نهایت باید رهبری موافقت کنند. من قبل از این جلسه به مقام معظم رهبری گفتم که از نظر شما فرق می‌کند که یک ارتشی وزیر دفاع شود یا یک سپاهی؟ گفتند: نه. من از ارتش سه نفر را مطرح کردم یکی از آن‌ها آقای حاتمی بود که گفتند ایشان خوب است.

البته برخی وزرا مانند وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی با مقام معظم رهبری معرفی می‌شوند. در دولت دوازدهم به دلایلی انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با رهبری هماهنگ شد. با این وجود من تمام وزرای دولت را بدون استثنا با ایشان چک کردم. درباره بعضی وزرا ایشان نظری نمی‌دادند اما مثلا از آقای حجتی در وزارت جهاد کشاورزی راضی بودند. ابتدای دولت یازدهم وقتی به ایشان گفتم آقای حجتی را می‌خواهم معرفی کنم، ایشان گفتند خیلی خوب است. دولت دوازدهم آقای حجتی قبول نکرد. فرد دیگری را برای وزارت تعیین کرده بودم. وقتی به رهبری گفتم، ایشان گفتند چرا آقای حجتی نیست؟ گفتم آقای حجتی خودش قبول نکرد. گفتند نه صدایش کنید و خودتان به او بگویید. دوباره آقای حجتی را خواستم و پذیرفت، البته سال ۹۸ استعفا داد.

دکتر روحانی در پاسخ به سؤالی راجع به دکتر ظریف گفت: در ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم که وزرا را با رهبری چک کردم، ایشان موافق وزارت آقای ظریف بودند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888658

دیگر خبرها

  • حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
  • روحانی: رهبری موافق وزارت ظریف بودند /جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود /سردار سلیمانی درخواست کرد وزیر دفاع سپاهی باشد
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • معین پنهانی و مخفیانه به ایران آمد!
  • درخواست سناتور آمریکایی برای مشروط کردن صادرات سلاح به تل آویو
  • سناتور آمریکایی: نتانیاهو از تصویب قطعنامه آتش‌بس ناراحت است
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!
  • چرا ظریف جلسه مذاکره با این زن را بهم زد؟
  • چرا دکتر ظریف جلسه مذاکره با این زن را بهم زد؟
  • سناتور آمریکایی: نباید به نتانیاهو اعتماد کرد و دولت او باید مورد تحقیق قرار گیرد