Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@14:18:56 GMT

خون بندناف را چه کسانی می‌توانند اهدا کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۴۸۸۹

خون بندناف را چه کسانی می‌توانند اهدا کنند؟

«فابیو تریلو»، کارشناس سلول درمانی از دانشگاه تگزاس در این باره می‌گوید: خون بند ناف به خون جمع‌آوری شده از بند ناف و جفت پس از تولد نوزاد سالم گفته می‌شود. از خون بند ناف می‌توان در درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های خونی از قبیل: لوسمی، لنفوم و کم‌خونی داسی شکل که برای سلامت خود به پیوند سلول‌های بنیادی نیاز دارند استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان همچنین در حال انجام تحقیقاتی روی روش‌های درمانی مبتنی بر خون بند ناف برای بیماری‌هایی از قبیل: فلج مغزی و بیماری دیافراگم مادرزادی هستند.

به گفته محققان پیدا کردن شخص اهدا کننده خون بند ناف که با شرایط بیمار سازگاری داشته باشد مشکل است به همین دلیل لازم است بانک خون بند ناف نسبت به جمع‌آوری آن از مادران اهدا کننده اقدام کرده تا بیماران بیشتری امکان استفاده از آن را داشته باشند.

خون بند ناف اهدا شده فرآوری شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا عاری از هرگونه عفونت، بیماری‌های ژنتیکی، خونی و متابولیک باشد. امکان اهدای خون بند ناف برای تمامی زنان بارداری که زایمان می‌کنند وجود ندارد. به طور مثال زنان مبتلا به سرطان صلاحیت اهدای خون بند ناف را ندارند. همچنین زنانی که دو قلو زایمان کرده‌اند نمی‌توانند خون بند ناف اهدا کنند، زیرا هر بند ناف دارای بافت‌های متفاوت است و این خطر وجود دارد که دو خون بند ناف هنگام جمع‌آوری با یکدیگر ترکیب شده باشند.

منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خون بندناف سلول درمانی اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۴۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار ذخیره‌سازی ۲۲۰ نمونه خون بند ناف در استان مرکزی ارائه شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم جنابی، مدیر مجتمع درمان فوق تخصصی جهاددانشگاهی استان مرکزی درباره ذخیره سازی ۲۲۰ نمونه خون بند ناف در استان مرکزی، توضیح داد: در سال گذشته ۲۲۰ نمونه خون بندناف با هدف بهره‌مندی در آینده در بانک خون رویان تهران ذخیره‌سازی شده است.

وی افزود: پس از تولد نوزاد، خون باقیمانده در بند ناف و جفت به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در حالی که سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان هستند و با گرفتن خون بندناف و با تزریق و جایگزینی آن در مناطقی که به صورت جدی آسیب ‌دیده‌اند، می‌توان به بهبودی آن قسمت کمک کرد.

جنابی گفت: زوج‌هایی که تصمیم به ذخیره خون بندناف نوزاد خود دارند می توانند به صورت اینترنتی در سایت مورد نظر ثبت نام کنند، یا حضوری به جهاددانشگاهی استان واقع در خیابان شهید بهشتی اراک مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: هنگام قرارداد با زوج‌ها مبلغی دریافت و سالانه چهار تا ۶ میلیون ریال بابت هزینه نگهداری از متقاضیان دریافت می‌شود.

مدیر مجتمع درمان فوق تخصصی جهاددانشگاهی استان، ادامه داد: زنان باردار در سی و ششمین هفته از بارداری مشاوره شده و با انجام آزمایش‌های مورد نیاز قرارداد استفاده از خون بندناف با آنان بسته می‌شود.

جنابی افزود: عدم انجام هرگونه تتو، حاشور و بیماری خاص از جمله شرایط فیزیکی برای انعقاد قرارداد با زوجه‌ متقاضی برای استفاده از خون بندناف است.

وی افزود: کارشناس خونگیری با انعقاد قرارداد، هماهنگی لازم با متقاضی را انجام می‌دهد و فلاکس مخصوص در اختیار مادر باردار گذاشته شده تا در هنگام زایمان خون بندناف در فلاکس ذخیره شود.

این مقام مسئول توضیح داد: هنگام درد زایمان و انتقال به مرکز درمانی متقاضی، کارشناس خونگیری را مطلع و در اتاق زایمان کارشناس خونگیری خون بندناف نوزاد را که ۱۰۰ تا ۲۵۰ سی سی است به کیسه منتقل و در داخل فلاکس مخصوص با برچسب مشخصات مهر و موم می‌کند.

مدیر مجتمع درمان فوق تخصصی جهاددانشگاهی استان با اشاره به اینکه با هماهنگی انجام شده، خون بندناف به بانک خون تهران ارسال می‌شود، افزود: محل نگهداری و انجماد خون بندناف در تهران است که در تانکرهای ازت و در دمای ۱۹۶ درجه سانتیگراد زیر صفر حفظ می‌شود.

جنابی ادامه داد: خون بندناف نوزادی که در بانک خون تهران نگهداری می‌شود در صورت ابتلا به بیماری سخت درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین خواهر و برادرهای این نوزاد هم در صورتی که نوع خون آنان با نوزاد سازگار باشد از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مدت قرارداد با والدین برای نگهداری خون نوزاد در حال حاضر ۲۰ سال است، گفت: چنانچه کارایی سلول‌ها حفظ شود، قرارداد تمدید می‌شود.

مدیر مجتمع درمان فوق تخصصی جهاددانشگاهی استان، ادامه داد: سلول‌های خون بندناف ممکن است برای برخی خانواده‌ها هیچگاه استفاده نشود؛ اما برای شخص دیگر در حکم حیات دوباره است.

وی در خصوص سلول‌های بنیادی(STEM CELL) اظهارکرد: این سلول‌ها ابتدایی‌ترین سلول‌های سازنده بدن هستند که در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و تبدیل به سلول‌های بالغ می‌شوند که مسوول ساخت انواع بافت‌های بدن هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی
  • این بیماری در کمین کسانی که زبانشان تلخ می‌شود
  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فراورده‌های خونی
  • پیشنهاد غافلگیرکننده ایلان ماسک/ توییت زدن برای چه کسانی پولی می‌شود؟
  • کله پاچه برای چه کسانی مضر است؟
  • آغاز آماده‌سازی سلول بنیادی درمان پیسی در جهاد دانشگاهی فارس
  • کاهش ذخائر خونی در هرمزگان
  • اعلام زمان هجدهمین جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله | چه کسانی می توانند متقاضیان خرید شمش طلا باشند؟
  • این ۴ دارو می‌توانند طول عمرتان را افزایش دهند
  • آخرین آمار ذخیره‌سازی ۲۲۰ نمونه خون بند ناف در استان مرکزی ارائه شد