Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@04:35:23 GMT

تلنگری به خودمان؛به بهانه روز خبرنگار!

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۵۷۲۷

تلنگری به خودمان؛به بهانه روز خبرنگار!

آری... دوباره از راه رسید مناسبت خبرنگار، تا برخی مدیران با برگزاری جلساتی نخ‌نما و خشک و بی‌روح و تهی از ذوق، آن را به خبرنگاران تبریک بگویند و مراسمی برپا دارند و آنان که چهل سال است فقط حرف زده‌اند، در این روز نیز دوباره میکروفن به دست بگیرند و خودی نشان دهند و ما را اندرزها گویند...

اما حالا که این فرصت تکراری را در پیش داریم، بد نیست اگر تلنگری به خودمان بزنیم؛ زیرا متأسفانه برخی از همین «خودمان»ها شأن و منزلت این جایگاه را چنان به زیر کشیده‌اند که به شوق دریافت یک کارت هدیه یا هدیه‌یی ناچیزتر از آن، به دنبال حضور مستمر در جلسات‌اند تا اخبار مدیرانی را بنگارند که چربی دیدارشان از هدایای رنگین‌تر بچکد و درد مردم را از یادها بزداید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این معضل آن‌قدر عُرف و عادی شده است که انگار دیگر هیچ خبرنگاری از آن رنج نمی‌بَرَد و عرق شرم را بر پیشانی آرمان‌هایش نمی‌بیند. گویی فراموش شده است که خبرنگار گر چه امروزه غرق در نیازهای مادی و مالی‌ست اما گدا نیست. او مسؤولیت و تعهداتی بر عهده دارد که کم‌تر از وظایف استان‌دار و شهردار و فرمان‌دار نیست. البته اگر خبرنگاری را عشق بدانیم اما شوربختانه برخی از خودمان جایگاه این حرفه شریف را به‌قدری پایین آورده‌ایم که دست برخی از مسؤولان برای نهایت سوءاستفاده و رفتارهای تحقیرآمیز باز شده است.

هستند مسؤولانی که نبودِ سامانه و آمار خبرنگاران را بهانه می‌کنند تا به ما چپ بنگرند یا بتازند و حتی بکوشند تا قلم ما را به شکل دل‌خواه خودشان بتراشند؛ غافل از این‌که خبرنگاران نه احتیاج به سامانه دارند و نه آن‌که به هر قیمت حاضرند نام‌شان برای گرفتن اندک تسهیلات ثبت و سیاهه شود. خبرنگاران واقعی عاشقان خدمت به جامعه و مردم‌اند و هم‌چون رزمندگان دفاع مقدس، جان بر کف برای منافع نظام و جامعه و مردم سر از پا نمی‌شناسند و در این راه هیچ هراسی ندارند از این‌که در تیررس تهمت‌ها قرار بگیرند؛ چرا که خود را از روز انتخاب این مسیر، وقف خبررسانی و آگاهی مردم کرده‌اند.

با این احوال اما در این حرفه نیز خبرنگارنماهایی وجود دارند که با گرفتن یک رپرتاژ، مجیزگو می‌شوند یا با یک سفر، چشم بر تمام مشکلات مردم می‌بندند. چگونه ممکن است که یک خبرنگار با درآمدی اندک و بی آن‌که ارث و میراثی به کف آورده باشد اما دارای خودروی گران‌بها، ویلا در شمال کشور و املاک بسیار باشد؟ اینان همان کسانی‌اند که چونان روزگار دفاع مقدس، فقط به دنبال جمع‌آوری غنائم بودند و شِمش روی شِمش چیدند و به خیال خودشان بُردند و دیگران باختند.

اگر ما خبرنگاران به وظیفه اصلی خود عمل می‌کردیم و زوایای مشکوک و پُرخطر را به‌موقع و به‌درستی می‌کاویدیم، امروزه شاهد این‌همه اختلاس و نارسایی و مشکلات در جامعه نبودیم و مردم همیشه در صحنه ناچار نبودند تا صورت خود را با سیلی صبوری سرخ نگه دارند. اگر ما واقعاً به حرفه خودمان عشق می‌ورزیدیم و حق و حرمتش را پاس می‌داشتیم و شهدا و آرمان‌های آنان را از یاد نمی‌بردیم، برخی افراد بی‌سواد و فاسد این‌گونه اموال مردم را به تاراج نمی‌بردند و ویرانی به بار نمی‌آوردند.

از همکارانم پوزش می‌طلبم که در این روز ارجمند، تلنگری زدم تا فراموش نکنیم که در کجا قرار گرفته‌ایم. تلخی این انتقاد را به شیرینی روزتان ببخشایید. فرصت خدمت بسیار اندک است. فرصت را دریابیم

46

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف جامعه دفاع مقدس عشق مشکلات مردم خودمان قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۵۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمسایی: باید مراقب سلامت بازیکنانمان باشیم/پله به پله جلو می‌رویم

به گزارش خبرنگار مهر، وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان در گفت و گو با دوربین کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از دیدار برابر کویت گفت: ۲ بازی اول را با پیروزی پشت سر گذاشتیم و هدف ما صعود به مرحله یک چهارم نهایی بود. در این مسابقات پله به پله جلو می‌رویم. کویت تیم قابل احترامی است و ما از گروه صعود کرده ایم و باید مراقب بازیکنانمان برای مرحله بعد باشیم. قطع به یقین تلاش می‌کنیم در این بازی برنده شویم و سعی می‌کنیم بهترین خودمان باشیم.

وی ادامه داد اینکه کویت تا کنون شکست نخورده است برای ما مهم نیست و ما کار خودمان را می‌کنیم و ایده‌های ذهن خودمان را در زمین پیاده می‌کنیم.

تیم ملی ایران با ۶ امتیاز صدر نشین گروه است و از ساعت ۱۷:۳۰ در سومین دیدار به مصاف کویت خواهد رفت تا برای کسب صدرنشینی رقابت کند.

کد خبر 6085740

دیگر خبرها

  • محیط زیست به مثابه تمام دولت/تلنگری به طرفداران گفتمان سازش/نگرانی تمام‌نشدنی یک واگذاری
  • شمسایی: به هدف اول خودمان رسیدیم/ حذف ژاپن شگفتی نبود
  • فیلم| تیراندازی به دختر فلسطینی به بهانه تلاش برای حمله
  • ماسیمیلیانو الگری: انتقادها؟ تقصیر خودمان است که نیم‌فصل اول فوق العاده‌ای داشتیم
  • شمسایی: از حذف ژاپن ناراحتم/ می‌جنگیم که شرمنده خودمان نباشیم
  • شمسایی:به شکلی می جنگیم که شرمنده خودمان نباشیم
  • شمسایی: باید مراقب سلامت بازیکنانمان باشیم/پله به پله جلو می‌رویم
  • انواع درد دندان‌ و علل آن | خودمان برای تسکین درد چه کار کنیم؟ | چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟
  • اگر نمی‌خواهید صعود کنیم به خودمان بگویید!
  • ما ریشه در زمین داریم