Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «مجید تخت روانچی» طی نامه‌ای در این مورد به دبیرکل این سازمان، با اشاره به اینکه حسب اعلام مقامات دولت فعلی آمریکا، این تحریم‌ها به دلیل نقش و جایگاه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اعمال شده است، اعلام داشته که این امر به خوبی نشان می‌دهد که رژیم ایالات متحده از دیپلماسی که یکی از بزرگترین دستاوردها برای حفظ صلح و امنیت میان ملل به حساب می‌آید، بیزار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرده است این محدودیت غیرقانونی بخشی از سیاست کلی آمریکا در زمینه اجرای تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران و اعمال فشار بر نمایندگان آنها است.

 

نماینده ایران همچنین این اقدام غیرقانونی آمریکا را نقض آشکار اصول اساسی حقوق دیپلماتیک، بویژه اصل نقض ناپذیری مصونیت مقامات عالی رتبه خارجی، از جمله مصونیت وزرای امور خارجه، به عنوان یک هنجار و قانون پذیرفته شده جهانی دانسته است.

 

روانچی با اشاره به محدودیت‌های تحمیل شده در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به نیویورک برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل، اعلام کرده است که اقدامات آمریکا نقض فاحش ماده 105 منشور سازمان ملل متحد، کنوانسیون مزایا و مصونیت‌های سازمان ملل و موافقتنامه مقر سازمان ملل بوده و همچنین هرگونه محدودیتی در انجام وظایف وزرای امور خارجه مغایر با اصول عرفی تثبیت شده مندرج در کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک است.

 

نماینده ایران به مغایرت این اقدام آمریکا با بسیاری از قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز اشاره کرده که بر تعهدات حقوقی آمریکا مبنی بر رعایت مزایا و مصونیت‌های هیئت‌های اعزامی به سازمان ملل متحد تأکید داشته و تصریح می‌کنند که این تعهدات نباید مشمول محدودیت‌های ناشی از روابط دوجانبه کشور میزبان سازمان ملل باشد. این قطعنامه‌ها همچنین از آمریکا می‌خواهند که بلادرنگ هرگونه محدودیت اعمال شده علیه هیئت‌های اعزامی به سازمان ملل را رفع کند.

 

وی اضافه کرده است که اقدام آمریکا علاوه بر نقض جدی اصول اساسی حقوق بین الملل، تهدیدی علیه چندجانبه‌گرایی بوده و روشی است برای کسانی که می‌خواهند به جای اتحاد، بین ملتها تفرقه ایجاد کنند.

 

روانچی در نامه خود اعلام کرده است جامعه جهانی باید رفتار غیرقانونی آمریکا را محکوم کند و سازمان ملل و اعضای آن نیز با دفاع از اصول اساسی حقوق بین الملل، در مقابل این اقدام آمریکا ایستادگی کنند.

 

وی همچنین خواستار ایفای نقش فعالانه دبیرکل سازمان ملل در برخورد با این روند خطرناک برای حقوق و روابط بین‌الملل، چندجانبه‌گرایی و یکپارچگی سازمان ملل شده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ازدواج روز خبرنگار ازدواج جوانان خبرگزاری شبستان ازدواج آسان کانون های مساجد سالروز ازدواج حضرت علی ع و حضرت فاطمه س شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد تخت روانچی سازمان ملل آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۰۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران

به گزارش خبرآنلاین کنعانی تصریح کرد نهادهای آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهادهای ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشورها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسئولانه رفتار نمایند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899054

دیگر خبرها

  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • واکنش نماینده ایران به کشف گور‌های جمعی در خان یونس
  • سفیر ایران در ژنو: نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری