Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مواد پلاستیکی رها شده در دریا‌ها به اشکال مختلف حیات در کره زمین از انواع گونه‌های خرچنگ و نهنگ گرفته تا باکتری‌ها و انسان‌ها آسیب می‌زنند.

در ادامه به گونه‌هایی اشاره  شده که بیشترین آسیب را از رها شدن مواد پلاستیکی در دریا‌ها متحمل می‌شوند:

پرندگان دریایی: هفته گذشته محققان دانشگاه تاسمانی در استرالیا در گزارشی اعلام کردند: بلعیدن مواد پلاستیکی تاثیر منفی بر سلامت کبوتر دریایی پاگوشتی از گونه‌های پرنده دریایی در معرض خطر انقراض دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطالعه آمده است که بلعیدن مواد پلاستیکی بر روند رشد پرندگان تاثیر گذاشته و عملکرد کلیه‌های آن‌ها را از کار می‌اندازد. بلعیدن مواد پلاستیکی موجب از بین رفتن بسیاری از گونه‌های جانوری شده و برآورد‌ها نشان می‌دهد سالانه بیش از یک میلیون پرنده دریایی به این دلیل جان خود را از دست می‌دهند.

لاک‌پشت‌های دریایی: مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ در دانشگاه اکستر انگلیس نشان داد هرساله صد‌ها لاک‌پشت دریایی پس از گیر افتادن در اشیاء پلاستیکی تلف می‌شوند. سال گذشته نیز محققان این دانشگاه میکروپلاستیک‌هایی را در روده‌های گونه‌های لاک‌پشت‌های دریایی در اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و دریای مدیترانه مشاهده کردند.

نهنگ‌های دندان‌دار: نهنگ‌های دندان‌دار اغلب و به طور تصادفی هنگام شکار تکه‌های بزرگی از پلاستیک را بلعیده که موجب بسته شدن دستگاه گوارش آن‌ها می‌شود. اوایل سال جاری گروهی از محققان فیلیپینی در معده و روده گونه‌ای نهنگ ۴۰ کیلوگرم پلاستیک پیدا کردند. همچنین محققان در ایالت فلوریدا کیسه‌های پلاستیکی را در معده گونه‌ای دلفین پیدا کردند.

خرچنگ‌ها: تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۴ توسط گروهی از محققان دانشگاه اکستر نشان داد میکروپلاستیک‌ها از طریق آبشش و بلع وارد بدن خرچنگ‌ها می‌شود. به گفته محققان این مورد در رابطه با دیگر موجودات دریایی از جمله ماهی‌ها نیز وجود دارد. وارد شدن میکروپلاستیک‌ها از طریق آبشش خطر نفوذ آن به زنجیره غذایی و انسان را افزایش می‌دهد.

باکتری‌ها: بررسی محققان استرالیایی نشان می‌دهد آلودگی پلاستیکی همچنین بر باکتری‌های دریایی اثر می‌گذارد. آزمایشات حاکی از آن است قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ناشی از آلودگی پلاستیکی در روند رشد آن‌ها، فتوسنتز و تولید اکسیژن پروکلوروکوکوس‌ها اثر می‌گذارد. این باکتری‌ها ۱۰ درصد اکسیژن مصرفی را تولید می‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۰۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تبریز گفت: طرح پاکسازی گسترده و خودجوش به مناسبت هفته سلامت و زمین پاک با هدف حمایت از پویش "امروز من، بدون کیسه پلاستیکی" اجرا شد.

رحمت الله کریم زاده اظهار کرد: پاکسازی اتوبان شهید کسایی اقدام مشترک بین مرکز بهداشت استان، حفاظت محیط زیست، شهرداری، هیات‌های ورزش همگانی و گروه‌های دوستدار محیط زیست بود.

وی هدف از این حرکت مشترک را تاکید بر لزوم توجه به زمین و آلودگی‌های ناشی از رهاسازی پسماند و زباله‌های پلاستیکی در محیط و فضا‌های عمومی عنوان کرد که می‌تواند باعث به خطر انداختن سلامت جامعه و صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست شود.

کریم زاده افزود: برگزاری این برنامه گسترده پاکسازی در حاشیه اتوبان شهید کسایی و محور اصلی مواصلاتی کلانشهر تبریز، تنها به منظور جمع آوری زباله نیست، بلکه حساس سازی و آموزش چهره به چهره با اولویت فرهنگ سازی برای جلوگیری از تولید زباله و پخش آن در طبیعت، رودخانه‌ها و محیط‌های شهری است.

 سوم تا نهم اردیبشهت ماه به عنوان هفته زمین پاک در کشور نامگذاری شده است.

۲۲ آوریل به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است که در کشور ما هفته‌ای به همین عنوان از سوم تا نهم اردیبهشت گرامی داشته می‌شود و شعار جهانی امسال "سیاره زمین در مقابل پلاستیک" و در ایران نیز شعاری با مضمون " مشارکت مردم در برابر پلاستیک و نجات زمین" انتخاب شده است.

 

دیگر خبرها

  • اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی پاکسازی شد
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • پاکسازی اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • پاکسازی محدوده شهر قم از زباله‌های پلاستیکی توسط دانش آموزان
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • مرگ ۱۷۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!