Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،حواس پنجگانه از جمله نقاط مشترک بین انسان و حیوانات است که برخی از این حواس در برخی از حیوانات قوی تر از سایرین است و از این جهت آن ها را بعضا به حیواناتی خارق العاده تبدیل می کند که در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به معرفی برخی از حیوانات و حواس شگفت انگیز آن ها بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه حسی چیست؟

دستگاه حسی بخشی از دستگاه عصبی پیرامونی محسوب می شود که اطلاعات مربوط به محرک‌های محیطی را جمع‌آوری کرده و برای پردازش به مغز و نخاع منتقل می کند.

جالب است بدانید؛ این وظیفه توسط گیرنده‌های حسی انجام می‌گیرد ، هر چند گیرنده‌های حسی در اکثر نقاط بدن یافت می‌شوند، اما بیش‌تر در اندام‌های حسی (چشم، گوش، زبان، بینی و پوست) متمرکز شده‌اند و این اندام ها، مسئول حواس پنجگانه ما هستند.

این مطلب را از دست ندهید: بررسی دلایل مهاجرت جانوران/ حیوانات چطور مسیرشان را در زمان مهاجرت پیدا می‌کنند؟

بینایی ؛ درک نور توسط موجود زنده. نور قسمتی از امواج الکترومغناطیس است. شنوایی ؛ درک صدا. صدا همان جنبش هوا با فرکانس‌های مختلف است. بویایی ؛ درک وجود ذرات معلق در هوا. بعضی اجسام بوی شدیدتری دارند. یعنی ذرات بیشتری از خود متصاعد می‌کنند. چشایی ؛ درک مولکول‌های خاصی در مواد است. در موجودات زنده به مولکول‌های خاصی حساسیت وجود دارد مثلاً ترش بودن یک ماده یعنی وجود حالت اسیدی در آن؛ و شوری یعنی وجود نمک (کلرید سدیم) در مواد. لامسه حسی مکانیکی - حرارتی است؛ که شامل حس گرما و سرما و زبری و سختی و فشار است. خارش نیز جزو همین حس است. حس‌های قوی در حیوانات

حس بینایی

عقاب و شاهین برای شکار کردن از قدرت بینایی شان استفاده می‌کند.

چشم‌های آن‌ها درست مانند یک دوربین شکاری عمل می‌کند. عقاب و شاهین علاوه بر دید عمومی شان یک لنز خاص نیز در میان چشمشان دارند که روی شکار مورد نظرشان تنظیم می‌شود و آنرا بسیار نزدیک و با کیفیتی خوب و دقیق مشخص می‌کند

ببینید: تصاویری دیدنی و زيبا از رفتار حيوانات

حس شنوایی

برخی دیگر از جانداران برای شناسایی طعمه خود و شکار آن از حس شنوایی شان بهره می‌گیرند. ساختار شنوایی و گوش این قبیل جانوران به مراتب پیشرفته‌تر، کاملترو دقیق‌تر از انسان است. برای مثال، پرنده‌ای مانند جغد نه تنها قدرت شنوایی اش فوق العاده بالاست، بلکه می‌تواند گوش خود را صرفا” روی صدا‌های مختلفی که توسط طعمه اش ایجاد می‌شود متمرکز کند و کاری به کار دیگر صدا‌های محیط نداشته باشد. با یک چنین حس شنوایی قوی یی، جغد می‌تواند تکان خوردن هر موجودی روی زمین، لایه‌های زیر زمین و حتی زیر آب را بخوبی بشنود و موقعیت آن را تشخیص بدهد.

حس لامسه

جانورانی مانند بند پایان از طریق لمس زمین، آب، گیاهان و ...، می‌توانند حضور یا عبور و مرور شکار خود را حس کند. برای مثال رطیلی می‌تواند راه رفتن و تکان خوردن حشرات مختلف را شناسایی کند و محل دقیق حضور طعمه اش را نیز مشخص کند و در واقع پا‌های این قبیل جانوران مجهز به نوعی لرزه نگار بسیار پیشرفته است.

حس گرما بینی

حس شگفت انگیزی که در برخی از جانوران هست و در انسان نیست، حس گرما بینی است. به این ترتیب که این جانوران قادرند در تاریکی مطلق نیز طعمه‌های خون گرم خود را به شکل واضحی ببینند،  مار‌ها از این جمله اند. سیستمی که امروزه به عنوان سیستم مادم قرمز و دید در شب از آن استفاده میشود در واقع نسخه برداری از همین توانایی مارهاست.

این مطلب را از دست ندهید: حس بویایی این حیوان حیرت انگیز است

حس بازخوردگیری

حس بازخوردگیری نیز برای انسان قابل درک نیست، اما بسیاری از جانوران از آن برای شناسایی و شکار طعمه شان از آن استفاده می‌کنند. بازخوردگیری به این شکل است که حیوانی مانند خفاش، دلفین و یا نهنگ ابتدا صدایی را با فرکانسی بسیار بالا در محیط خود (چه در دریا، چه خشکی و چه در هوا) پخش می‌کنند. این صدا‌ها پس از برخورد با اجسام مختلف، منعکس شده و به گوش جانور باز می‌گردند. اینجاست که خفاش یا دلفین متوجه میشوند که شکارشان دقیقا” در کجا و در چه موقعیتی قرار دارد. سیستم رادار‌هایی که امروزه از آن بهره می‌بریم نیز بطور کامل با الهام گیری از همین حس اختراع و ساخته شده اند.

حس بویایی

بسیاری از حیوانات برای ارسال پیام به همنوعان خود یا برای نشانه گذاری‌های مختلف، موادی یا بوی خاصی را از بدن خود ترشح می‌کنند. بو‌های مختلف در واقع علائم یا رد پا‌هایی هستند که در هوا بجا می‌مانند. از طرفی دیگر، بسیاری از حیوانات هم از طریق بوکشیدن می‌توانند نقطهء حضور یا محل تردد طعمه شان را شناسایی کنند و یا آنرا تعقیب کنند و در نتیجه حس بویایی ابزاری بسیار کارساز برای شناسایی شکار است. برای مثال، حس بویایی روباه در مقایسه با انسان فوق العاده قوی‌تر و پیشرفته‌تر است و با همین توانایی است که غذا و شکار خود را می‌یابد.

سایر حیوانات چه می‌کنند؟

برخی دیگر از حیوانات شکارچی از یک چنین توانایی‌هایی که در بالا ذکرشان رفت محرومند و در نتیجه مجبورند برای شکار کردن طعمه‌های خود و ادامهء بقایشان به راه‌های دیگر متوسل شوند. بطور مثال؛ حیوانی همانند یوزپلنگ از قدرتی که در سریع دویدن دارد استفاده می‌کند. او ناگهان به سمت شکاری که در نظر گرفته است با نهایت قدرت و سرعت می‌دود. اگر توانست آنرا به چنگ آورد، برده است اما اگر شکار از دستش گریخت، دیگر از نفس می‌افتد و نمی‌تواند به سراغ شکاری دیگر برود.

برخی دیگر از جانوران قادر به دویدنی با سرعت یوزپلنگ نیستند، در نتیجه ترجیح می‌دهند که خود را استتار کنند و برای شکارشان در کمین بنشینند. آن‌ها همین که طعمهء خود را نزدیک دیدند، بسوی آن می‌جهند. ماهر‌ترین جانوری که در کمین شکارش می‌نشیند، پلنگ است اما شیر هر دو خصوصیت را با هم دارد. یعنی آنکه هم بعد از یوزپلنگ سریع‌ترین شکارچی دنیاست و هم اینکه بعد از پلنگ کمین کار‌ترین جانور عالم محسوب میشود.

گروه دیگری از جانوران به تنهایی قادر به شکار طعمه شان نیستند در نتیجه بطور جمعی به شکار می‌روند. گرگ‌ها از آن جمله اند. برخی از جانداران نیز مسلح هستند و با نیش خود طعمه شان را می‌کشند، یا بی حس می‌کنند و سپس آنرا می‌خورند. برخی از مار‌ها و نیز همهء عقرب‌ها نمونه‌هایی از این دست جانوران هستند.

این مطلب را از دست ندهید: حشرات چطور راه خانه شان را پیدا می‌کنند؟

آیا حیوانات حواس خاصی دارند؟

بسیاری از حیوانات همانند انسان از حواس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه برخوردارند. اما چون محیط و شیوهی زندگیشان با انسان فرق دارد، برخی از آن‌ها برای درک اطرافشان در برخی حواس قویترند و بسیاری از آن‌ها حواس دیگری نیز دارند که انسان از آن‌ها محروم است.

بطور مثال؛ بویایی سگ فوقالعاده است. بسیاری از ماهیها امواج الکتریکی ساطع شده از آبزیان را حس میکنند و همه آن‌ها ارتعاشات داخل آب را با قسمتی از سطح خارجی بدنشان تشخیص می‌دهند. کوسه بوی خون را از چند صدمتری تشخیص می‌دهد.

نوعی افعی پرتو‌های فروسرخ یا همان گرمای ساطع شده از بدن شکار را حس می‌کند. بعضی از پروانه‌ها میدان مغناطیسی را درک می‌کنند. نوعی روباه صحرایی صدای حرکت سوسکها روی شن را از چند متری تشخیص می‌دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۴۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟

مردم استان مازندران طی سال‌های اخیر شاهد صحنه‌هایی از جانوران حیات وحش در محل سکونت خود بودند که چندان بی شباهت با صحنه فیلم‌های سینمایی و هالیوودی نبوده است.

به گزارش ایرنا، هیچگاه خاطره هیجان انگیز و البته ترسناک پرسه پلنگ در یکی از خیابان‌های شلوغ و پررفت و آمد شهر قائمشهر در اردیبهشت ۱۴۰۱ از اذهان مردم مازندران پاک نمی‌شود. صبحی که مردم خیابان کارگر این شهر در مسیر رفتن به سر کار و یا بردن فرزندانشان به مدرسه بودند که صحنه‌ای خارج از حالت معمول را مشاهده کردند.

پلنگ وارد محیط زندگی آن‌ها شده بود و خودش را به در و دیوار می‌زد تا از میان انسان‌هایی که او را احاطه کرده بودند، فرار کند. از سوی دیگر هم آدم‌های گوشی به دستی که سعی می‌کردند فیلم خوبی از این پلنگ به یادگار بگیرند، حضور داشتند و این پلنگ نگون بخت که در میان ازدحام جمعیت گیر کرده بود و از در و دیوار بالا می‌رفت تا راهی برای فرارش پیدا کند، از ترس قالب تهی کرده بود.

خیلی زود فیلم‌های پلنگ فراری که از دیوار بانک هم حتی بالا می‌رفت و روی اسپلیت بانک جا خوش کرده بود، در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. پلنگ که گیر افتاد ابتدا خبر زنده‌گیری او منتشر شد. اما یک ساعت بعد خبر‌ها تیتر دیگری را به نمایش گذاشتند، پلنگ مازندران تلف شد. خبر برای آن‌ها که با محیط‌زیست و حیات‌وحش آشنایی بیشتری دارند، دردناک‌تر شد.

ماجرای دیگر از این دست اتفاقات مربوط به سرگردانی چند هفته‌ای یک میمون نر آن هم حیوان غیر بومی ایران در مرداد ۱۴۰۲ در باغات روستا‌های هریکنده بابل، قراخیل و حاجی کلا منطقه جاده نظامی قائمشهر این سوال در اذهان خطور می‌کند چطور هراز گاهی این حیوانات سر از خیابان و باغ‌های استان در می‌آورده‌اند؟

آبان ماه پارسال بار دیگر در اتفاق خارق العاده حیات وحشی در مازندران رسانه‌ای شد که مشاهده مار پیتون در سطل زباله یکی از مناطق شهری آمل بود. درهمان زمان فیلم کوتاهی نشان می‌دهد شهروند آملی در حال خالی کردن زباله در سطل متوجه حضور مار پیتون در آن می‌شود.

در ادامه این دست رخدادها، فردی در روز‌های اخیر با انتشار و به نمایش گذاشتن تصاویر حیوانات کمیاب و نادر از جمله شیر و ببر در فضای مجازی با هدف فروش انواع گونه‌های جانوری اقدام کرده است که ان موضوع از چشم حافظان محیط زیست مازندران دور نمانده است و با توجه به اینکه بر اساس قانون شکار و صید، جرم محسوب می‌شود، با شکایت رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران این فرد به دستگاه قضایی معرفی شد.

بنا به اعلام محیط زیست مازندران، این فرد در حوزه شکار و صید سابقه دار بوده که در سال‌های گذشته در زمینه خرید و، فروش و نگهداری حیوانات وحشی، محکومیت کیفری داشته است.

در تازه‌ترین اظهار نظر از سوی اداره کل محیط زیست مازندران اعلام کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست ساری درپی انتشار تصاویری از یک توله شیر درفضای مجازی، اقدام به شناسایی متخلف کرد و با همکاری ماموران نیروی انتظامی و با داشتن حکم قضایی یک قلاده توله شیر را که به صورت غیر مجاز در خانه باغ (مخفیگاه) متخلف نگهداری می‌شد، کشف و ضبط کردند.

در این گزارش آمده است که فرد متخلف به جرم نگهداری غیر قانونی حیوانات وحشی به مراجع قضایی معرفی و حیوان نیز به صورت موقت به پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال داده شد تا به یکی از مراکز مجاز باغ وحش تحویل داده شود.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، بیش از ۳۵۵ گونه پرنده، ۱۷ گونه خزنده، ۹ گونه دوزیست، ۲۷ گونه مار، سه گونه لاک پشت، ۶۳ گونه پستاندار و ۷۰ گونه ابزیان آب‌های داخلی تنوع جانوری این استان است.

دیگر خبرها

  • کشف شیر وحشی از یک ویلا + جزئیات
  • حیوانات وحشی در تهران؛ روباه و شغال و گرگ در پایتخت چه می‌کنند؟
  • (ویدئو) آزار حیوانات گران می‌شود!
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در مهریز 
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • ‌ماجرای حیوانات عجیب تهرانپارس!
  • این حیوان عجیب برای زنده ماندن باید در خواب هم غذا بخورد! (+عکس)
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار گازگرفتگی از سوی حیوانات در گلستان
  • پیگیری قضایی محیط زیست مازندران از قاچاقچی حیات وحش در فضای مجازی
  • تلاش دانشمندان برای رمزگشایی از زبان حیوانات + فیلم