Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن سعدالدین، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان در گفت و گو با ایکنا از سمنان، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی ترکیبی از دو واژه جهاد و دانشگاه است، وقتی دانشگاه و قرینه‌های دانشگاه‌ها مانند پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری با کلمه ای عجین  می شود، انتظاری جز پژوهش و آموزش و توسعه فناوری نداریم اظهار کرد: اصطلاح جهاد نیز ناظر به بحث ارزش‌ها و فرهنگ ماست، وقتی اصطلاح جهاد در کنار دانشگاه و پژوهشگاه قرار می ‌گیرد، انتظارمان این است که کار حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر صورت بگیرد وکار با سرعت وکیفیت وبازدهی وبهره وری زیاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: جهاددانشگاهی استان در سال‌‌های فعالیت خود، برنامه‌‌های اثربخشی را در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و كارآفرينی داشته كه قابل‌تقدير است و اميدوارم با اتکا به روحیه جوان و تعهد و سبقه جهادی همچنان در پيشبرد اهداف خود در اين زمينه‌ها موفق بوده و ياری‌رسان دولت باشد.
سعدالدین با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در شرایط سخت تحریم می‌تواند در حوزه‌های مختلف، نقش سازنده‌ای داشته باشد گفت: آن دسته از تجهیزات و امکاناتی را که در اثر تحریم در کشور اندک است شناسایی و برای تأمین این تجهیزات اقدام کند که به طور مثال در تأمین تجهیزات پزشکی و امکانات توسعه‌ای نقش جهاد دانشگاهی می‌تواند پررنگ باشد و نیز نظر به داشتن نیروهای متخصص، می‌تواند نقش ارزشمندی در رونق تولید داخلی کشور ایفا نماید.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی هم جنبه علمی قوی باید داشته باشد هم از لحاظ اجرایی نیرویی جهادی وانقلابی متذکر شد: در راستای رونق تولید هم باید با شناخت مشکلات به دنبال مسئله یابی در این حوزه وارائه راه حل برای بخشهای مختلف جامعه باشد زیرا بسیاری از تجهیزات وابزار مورد نیاز رونق تولید متاسفانه به دلیل خوی استکباری واستبدادی غرب مورد تحریم قرار گرفته است ونقش جهاد دانشگاهی در این زمینه بسیار حساس است .
این مقام مسئول در استانداری سمنان اذعان کرد: کار جهادی با کارهای عادی متفاوت است و دارای نشانه‌های مهمی از جمله سخت کوشی، توکل، نظم، پوشش دادن و تقویت همدیگر، دور بودن از حاشیه‌ها و بی‌توجهی به حواشی، امانت دانستن امکانات و مسؤولیت‌ها و نقش‌های محول‌شده است. لذا، جهاددانشگاهی توانسته با کار جهادی و کار تخصصی در زمینه پیشرفت علم و فناوری کشور، کمک‌های شایانی انجام دهد.
به گفته وی؛ البته ما در این بخش نیز ما با نوعی فرهنگ‌سازی مواجه هستیم که این فرهنگ‌سازی بیشتر متوجه متولیان امر است؛ یعنی اگر جهاد دانشگاهی بتواند ذهن مدیران دولتی اعم از مدیران بخشی و فرابخشی را به سمت مقوله فناوری و تقویت فناوری و تقویت نهادهایی همچون پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی که در عرصه فناوری فعال هستند هدایت کند، نقش موثری را ایفاء خواهد کرد.
سعدالدین در پاسخ به این سوال که با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور در تاریخ 25 تیر98 که فرمودند: «الان مراجعه به جوان هایی که اهل ابتکار هستند از طرف دستگاه های گوناگون دولتی از جمله جهاددانشگاهی زیاد شده است جوانهای مجموعه های جوان مثل جهاددانشگاهی که جوانهای خوبی هستند و توانایی زیادی دارند»، این عنایت مهم و ارزشمند معظم له را برگرفته از چه ویژگیهایی در جهاد می دانید گفت: این سخنان نشان می‌دهد که سابقه و عملکرد جهاد دانشگاهی این امیدواری را ایجاد کرده که بیشتر از نیروهای جوان برای پیشرفت و اعتلای کشور استفاده شود و نکته بعدی اینکه فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان یک برنامه کاری و سیاست‌گذاری کلان می‌تواند مورد توجه مسئولان جهاد دانشگاهی قرار گیرد تا با توسعه علوم نوین و استفاده از جوانان نقش سازنده خود را ارتقا دهد.
وی رسالت اصلی جهاددانشگاهی را الگوسازی توان کشور در رسیدن به پیشرفت و نهایتاً ایجاد خودباوری در نسل جوان و شکوفا شدن استعداد‌ها دانست و گفت: این امر خطیری است ضمن اینکه خاستگاه جهاددانشگاهی از سوی جوانان نخبه و خلاق بوده که در اوایل انقلاب عده‌ای از جوانان مبتکر، خلاق و افراد علاقه‌مند با انگیزه و روحیه کارهای انقلابی جهاد دانشگاهی را تأسیس کردند که در این راستا در صورتی که جهاد‌دانشگاهی بخواهد با انگیزه، روحیه و با شرایط سابق به حیات خود ادامه داده، و به صورت پویا و انقلابی حرکت کند، باید از جوانان خلاق، مبتکر و دانشمند استفاده کرده و به آن‌ها فرصت شکوفایی دهد.

به گفته سعدالدین از طرف دیگر اعلام این الگو برای سایر بخشهای جامعه ،دانشگاهها وسازمانهای دولتی وپارکهای علم وفناوری وشرکتهای دانش بنیان است که باید از جهاد دانشگاهی الگو پذیری داشته باشند.
وی در خصوص ظرفیت‌های موجود در جهاددانشگاهی استان سمنان یاداور شد: جهاد دانشگاهی توانسته در مقاطعی از زمان خلاء‌هایی را که در بحث توسعه دانش بوده پر کند و در کل عملکرد جهاد دانشگاهی در 39 سال گذشته مثبت بوده که بر این اساس پشتیبانی طرح‌هایی که به نیروهای دفاعی ایران در جنگ کمک کرد از مهم‌ترین خدمات این نهاد بوده و همچنین در تولید سلول‌های بنیادی و آموزش دوره‌های کوتاه مدت بسیار خوب ظاهر شده است.
سعدالدین با تاکید بر اینکه ظرفيت‌های اميدبخش جهاد‌دانشگاهی و فعالیت‌های رسانه‌ای خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا می‌تواند در كمك به تحقق بيانيه گام دوم انقلاب نقشی تعيين‌كننده داشته باشند اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش‌های کاربردی بسیار موفق عمل کرده و نهادها و ادارات و سازمان‌ها می‌توانند ضمن همكاری و حمايت از اين نهاد انقلابی، از دستاوردهای تخصصی و علمی و آكادميك اين مجموعه در بخش‌های مختلف بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه جهاد‌دانشگاهی در زمينه آموزش عالی و آموزش مهارت‌های تخصصی و فوق‌تخصصی و ضمن‌خدمت كاركنان دولت در سطح استان، بسيار موفق عمل كرده افزود: مطمئناً اين نهاد با نیازسنجی می‌تواند خلأهای علمی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه‌ها را در اين زمينه شناسایی و براساس آن برنامه‌ریزی کند.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان خاطرنشان کرد: ابتكارات و نوآوری‌های چشمگير جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف همواره مورد توجه مديران دولتی در استان بوده و اميد است همكاری‌های دولت و جهاددانشگاهی در استان همواره رو به افزايش باشد که بر این اساس.پیشنهاد می‌شود بدنبال انتشار بیانیه گام دوم انقلاب وتاکید مقام معظم رهبری در جهاد دانشگاهی کشور ستادی تشکیل وبرالگوی استفاده از نیروهای جوان متمرکز وبه تمامی نهادهای کشور تسری یابد که در این زمینه یک راهکار عملی برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها وظرفیت‌های جهاد در 40 ساله انقلاب اسلامی است.

به گفته این مقام مسئول در استانداری سمنان ظرفیت‌هایی که بخشهای اجرایی وتولیدی کشور می‌توانند به آن اعتماد وحتی مشکلات خود را با آن حل نمایند ، وجود نیروهای خلاق در جهاد امید بخش روزهای پر افتخار دیگری خواهد بود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۶۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به مرحله نهایی جوایز اجلاس جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۲۴ راه یافت

زاهدی از برگزیده شدن پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به عنوان یکی از پنچ پروژه منتخب در بخش جوایز اجلاس جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۲۴، خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدهادی زاهدی مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت: پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی از میان ۲۰ پروژه که در بخش E-Science شرکت کرده بودند در میان پنج پروژه منتخب برای مرحله نهایی برگزیده شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی اظهار داشت: رقبای ایران در این رویداد، کشور‌هایی نظیر ایالات متحده امریکا، چین، فرانسه، اسپانیا، روسیه، لهستان، لوکزامبورگ، مالزی، پاکستان، هندوستان، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و الجزائر بوده‌اند که از این میان و در مرحله نهایی می‌بایست با کشور‌های ایالات متحده امریکا، اسپانیا، چین و هندوستان رقابت کند.

وی افزود: اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۲۴ با شعار «جوامع اطلاعاتی و دانش‌بنیان در جهت اهداف توسعه پایدار» بزرگترین گردهمایی جهانی سالانه در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت توسعه جوامع محسوب می‌شود. در این اجلاس فرصتی برای تبادل اطلاعات، خلق دانش و به اشتراک‌گذاری روش‌ها و همچنین شناسایی روند‌های در حال ظهور و بهبود مشارکت، با توجه به تکامل جوامع اطلاعاتی و دانش بنیان فراهم می‌شود.

زاهدی گفت: در این راستا کشور‌ها می‌توانند برنامه‌ها و پروژه‌هایی را که در جهت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خود یا در سطح بین‌الملل مطابق با اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار تعریف و به اجرا گذاشته‌اند را در ۱۱ خط مشی (Actin –Line) مشتمل بر ۱۸ دسته (Category) معرفی و ارائه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تشریح این جایزه گفت: در این راستا، هر ساله مسابقات جهانی WSIS با هدف ارزیابی پروژه‌ها و فعالیت‌هایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت توسعه پایدار استفاده شده است، برگزار می‌شود. کشور‌های متعددی به منظور ارائه ظرفیت‌ها و موفقیت‌های خود در این مسابقات شرکت می‌کنند. در حال حاضر افزون بر کشور‌های پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات که همواره در این اجلاس و مسابقات فعال بوده‌اند، کشور‌های دیگری مانند مالزی، مکزیک، برزیل، ترکیه، کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس و هند نیز حضور دارند. گرچه حضور پروژه‌ها از هر نهادی در این مسابقات میسر است، اما به دلیل مدیریت و هماهنگی بیشتر مسابقات، اغلب پروژه‌ها از طریق دولت در این مسابقات شرکت داده می‌شوند.

وی ادامه داد: ایران همواره سعی کرده است در این مسابقات مشارکت داشته باشد و از سال‌ها قبل حضور پررنگی داشته است و در مواردی نیز موفق به کسب جایزه نهایی جامعه اطلاعاتی WSIS شده است. در سال ۲۰۲۴، ایران با سه پروژه در حوزه‌های e-Government، e-Enviroment و E-Science، مشارکت داشتند نماینده ایران در حوزه علمی پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی بوده است.

این مقام مسئول در وزارت علوم اظهار داشت: خوشبختانه با مشارکت جامعه دانشگاهی کشور در رای‌گیری عمومی این پروژه به عنوان تنها انتخاب نامزد برنده کشور ایران، انتخاب شده است که باعث افتخار و مباهات حوزه فناوری اطلاعات آموزش عالی است. امید می‌رود که این پروژه در نهایت به عنوان پروژه برنده نهایی در مراسم اصلی اجلاس نیز مورد تقدیر قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد؛ آمادگی برای انجام یک کار بزرگ در کشور/ جلوگیری از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام
  • پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به مرحله نهایی جوایز اجلاس جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۲۴ راه یافت
  • پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به مرحله نهایی جوایز اجلاس جامعه اطلاعات راه یافت
  • قطارهای تندروی ژاپن توان رقابت در بازارهای بین المللی را ندارند
  • تحقق شعار سال با بهره‌گیری از ظرفیت جهاد دانشگاهی، بنیاد نخبگان و پارک‌های علم و فناوری
  • حضور ۶۸ گروه دانشگاهی کشور در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴
  • راه‌اندازی دبیرخانه مالکیت فکری و بورسیه دانشجویی در پارک علم و فناوری البرز
  • بازار کار، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های اشتغال در گیلان
  • پیگیری توسعه شهرک و پردیس فناوری در شهرک‌های صنعتی سمنان
  • سیاست‌های چین برای آموزش باکیفیت در همه سطوح / 10 میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال 2022