Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محسن سعیدیان» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران نیاز سالانه کشور به این مواد را حدود ۱۲۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: تولیدکنندگان این مکمل، نیازمند مواد اولیه از جمله خاک فسفات هستند. در سال ۹۷ این مواد در گروه یک کالایی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار گرفت اما به یکباره به گروه کالایی دو انتقال یافت و همین امر باعث شد تولیدکنندگان این محصول با مشکل جدی در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود روبرو شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت: با وجود پیگیری های فراوان در اواخر سال ۹۷ به طور مجدد کلسیم فسفات جزو گروه یک کالایی برای تخصیص ارز دولتی قرار گرفت اما سازمان دامپزشکی کشور برای واردات مواد اولیه این مکمل ها و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان مجوزی صادر نکرد و به جای آن مجوز واردات محصول نهایی دی کلسیم فسفات و منو کلسیم فسفات را به یکسری وارد کنندگان داد که سود کلانی روی واردات این محصول به جیب می زنند.

این تولیدکننده گفت: با وجود اینکه ثبت سفارش واردات کلسیم فسفات با وزارت صمت است اما واردکنندگان بابت دریافت مجوز واردات محصول نهایی کلسیم فسفات ۱.۶۵ درصد به سازمان دامپزشکی کشور پرداخت می کنند که خود سبب می شود تا بابت واردات هر پرفورم یک میلیارد تومانی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان پول نصیب این سازمان شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه هفت ماه از قرار گرفتن این محصول در گروه کالایی یک می گذرد اما تاکنون هیچ ارزی برای واردات مواد اولیه اختصاص نیافته است.

وی گفت: در حالی که واردکنندگان، محصول نهایی کلسیم فسفات را با ارز ۴۲۰۰ تومانی به قیمت ۲۸۰۰ تومان از کشور چین با حجم بالا خریداری و به قیمت ۴۶۰۰ تومان در داخل کشور می فروشند، بنابراین تولید نهایی کارخانجات ما از لحاظ قیمتی با محصول وارداتی قابل رقابت نیست.

به گفته وی، ۱۰ درصد محصول نهایی دی کلسیم فسفات و منو کلسیم فسفات وارداتی با ارز یارانه ای وارد بازار و ۹۰ درصد آن در بازار آزاد به فروش می رسد که به ضرر تولیدکنندگان دام و طیور تمام شده است. زیرا از نیمه دوم سال ۹۷ مواد اولیه دی و منو کلسیم فسفات تولیدکنندگان داخلی با ارز آزاد وارد کشور می شود بنابراین محصول نهایی تولیدکنندگان داخلی بین ۶۲۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان باید عرضه شود.

دبیر مجمع تولیدکنندگان کلسیم فسفات نیاز سالانه کارخانجات به خاک فسفات را نزدیک ۲۵۰ هزارتن به ارزش ۳۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: پیش از این مواد اولیه این مکمل ها از جمله خاک فسفات از کشورهای تونس، اردن، مراکش، آفریقای جنوبی و سوریه توسط شرکت پتروشیمی رازی تامین می شد که به دلیل مشکلات ارزی اکنون با مشکل واردات روبرو هستیم.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات مذکور کارخانجات تولید کلسیم فسفات ۱۱ ماه است که کارشان به تعطیلی کشیده است و اگر این مشکل تا پایان شهریور حل نشود، تولیدکنندگان ناچار به تعدیل نیرو هستند.

سعیدیان، از دولت خواست اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه تولید داخلی اختصاص نمی دهد پس حداقل ارز دولتی را برای واردات کالاهای نهایی همانند دی کلیسم فسفات و منو کلسیم فسفات نیز بردارد تا تولید داخل و اجناس وارداتی از شرایط برابر برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: دی کلسیم فسفات و منو کلسیم فسفات افزودنی و مکمل خوراک دام و طیور است که به عنوان تامین کننده کلسیم و فسفر پوسته تخم مرغ و استخوان طیور، پرواربندی، زایش و شیردهی دام ها در تولید تاثیر بسزایی دارد. دی کلسیم فسفات دارای ۱۷.۵ تا ۱۸ درصد فسفر و ۲۲ تا ۲۵ درصد کلسیم و منوکلسیم فسفات دارای ۲۲ تا ۲۷ درصد فسفر و ۱۶ تا ۱۹ درصد کلسیم است.

وی یادآورشد: تولیدکنندگان دی کلسیم فسفات و منوکلسیم فسفات از سال ۱۳۶۴ شروع به کار کردند و اکنون ۴۷ کارخانه تولیدی با ظرفیت ۲۷۰ هزارتن و اشتغالزایی هفت هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کارند، پیش از سال ۶۴ این نوع مکمل مورد نیاز خوراک دام و طیور از خارج کشور وارد می شد.

وی اظهارداشت: تولید داخل این کالاها موجب جلوگیری از خروج ۸۵ میلیون دلار ارز از کشور می‌شد که با تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان این پول به جیب دلالان و وارد کنندگانی می رود که هیچ زحمتی برای تولید داخلی کشور نکشیده اند.

وی واردات دی کلسیم فسفات و منو کلسیم فسفات را از چین کیفی ندانست و گفت: کیفیت این کالاهای وارداتی با تولیدات کشورهای اروپایی یا حتی تولید داخل قابل رقابت نیست.

«سید سعید میرصادقی» مدیرعامل شرکت تعاونی مجمع تولیدکنندگان دی کلسیم فسفات گفت: تولیدکنندگان ۱۰۰ تن کلسیم فسفات را به مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان از واردکنندگان خریداری می کنند در حالی که مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان آن را با فاکتور می پردازند و مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان دیگر به صورت غیررسمی به حساب شخصی افراد معتمد و حتی اعضای خانواده آنان می پردازند.

مونو کلسیم فسفات (MCP)،  با فرمول شیمیایی CaH۴P۲O۸ که از واکنش اسید فسفریک با کربنات کلسیم تولید می شود. این محصول به صورت گسترده به عنوان افزودنی غذایی و مکمل برای کلسیم و فسفر در دو بخش انسانی، دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. مونو کلسیم فسفات نقش بسزایی در انعقاد خون، فعالیت فیزیوولوژیکی قلب و دستگاه گوارش و همچنین شکل گیری استخوان، دندان و تخم مرغ برای دام و طیور ایفا می کند. از نوع خوراکی محصول به دلیل خاصیت سایندگی، در تولید خمیر دندان استفاده می شود. همچنین به عنوان خوراک آبزیان به دلیل جذب بهتر توسط آنها استفاده می شود.

فسفر و کلسیم نقش بسیار مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیک و متابولیک دام و طیور دارند. فسفر موجود در اجزای طبیعی تشکیل دهنده خوراک دام و طیور به صورت کامل قابل هضم و جذب و استفاده در سیستم گوارشی نیست و نیاز به تامین آنها به صورت افزودنی‌های همراه خوراک دام و طیور است . تامین کلسیم و فسفر و تنظیم نسبت آنها در جیره نقش بسیار مهمی در رسیدن به حداکثر تولید و بهره وری در گله های دام و طیور دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۷۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

وحید زرگر فرماندار شهرستان آوج در نشست مدیران شعب بانک سپه استان قزوین گفت: بانک‌ها با اعطای تسهیلات به کارآفرینان و تولید کنندگان واقعی و حمایت از تولید کنندگان می‌توانند رشد اقتصادی و رونق کسب و کار‌ها را محقق کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته برخی سهل انگاری‌ها صورت گرفت و منابع تسهیلات مالی در اختیار افرادی قرار گرفت که این منابع را به بازار‌های غیر تولیدی مانند بازار ارز، خودرو و طلا وارد کردند و این در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از تولید کنندگان کشور با کمبود منابع مالی مواجه بودند.

زرگر بیان کرد: بانک‌ها در خصوص تسهیلات تکلیفی مانند وام‌های ازدواج، ودیعه مسکن و فرزندآوری باید طوری عمل کنند که رضایت عموم مردم جلب شود و بستر برای عملیاتی شدن سیاست‌های عمومی نظام فراهم شود.

این مسئول عنوان کرد: تمامی مدیران باید در تحقق شعار سال همت ویژه داشته باشند، چراکه در نظر رهبر معظم انقلاب، جهش تولید و توسعه اقتصادی در کشور با مشارکت و نقش آفرینی آحاد مردم محقق می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد
  • مشخصات ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت
  • مشخصات ردمی 13 5G و پوکو M۷ پرو 5G لو رفت
  • تولید به صادرات گره بخورد/ نادرست بودن قطع برق چاه‌ها
  • محدودیتی برای خرید مازاد تولید مرغ نداریم
  • تاکید استاندار خوزستان بر تامین پوشاک مورد نیاز صنایع استان از تولیدکنندگان داخلی
  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم