Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:01:20 GMT

استفاده ایران از بیشترین سطح دریای خزر

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۷۸۲۶

استفاده ایران از بیشترین سطح دریای خزر

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مردادماه سال ۱۳۹۷ در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان امضا شد که بر اساس آن کشورهای اطراف آن با در نظر گرفتن فضای همکاری، حسن همجواری و تفاهم متقابل بین طرف‌ها، با پیروی از تمایل به تعمیق و گسترش روابط مبتنی بر حسن همجواری بین طرف‌ها، با در نظر گرفتن این واقعیت که دریای خزر برای طرف‌ها دارای اهمیت حیاتی است و اینکه فقط آنها از حقوق حاکمه نسبت به دریای خزر و منابع آن برخوردار هستند، بر حل مسائل مربوط به دریای خزر در صلاحیت انحصاری طرف‌ها تاکیدکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، حقوق و تعهدات کشورهای طرف‌ ( کشورهای اطراف دریای خزر) در مورد استفاده از منابع موجود در دریای خزر شامل آب‌ها، بستر، زیربستر، منابع طبیعی و فضای هوایی بر فراز دریا تعیین و تنظیم می‌شود که از آن پس کشورها باید بر اساس آن در این عرصه آبی فعالیت کنند.

هم‌زمان با امضای این کنوانسیون نظرات متفاوتی مبنی بر تقسیم شدن دریای خزر مطرح شد که بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران گفته بود که این کنوانسیون به معنای تقسیم دریای خزر نیست، در واقع موضوع تقسیم خزر میان کشورها و تعیین خط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در این کنوانسیون مطرح نیست.

همچنین روابط عمومی وزارت امور خارجه درباره ویژگی‌های کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توضیح داده بود که ما و کشورهای ساحلی با الگوبرداری از رژیم حقوقی سایر دریاچه‌ها و استفاده از مفاد کنوانسیون حقوقی دریاها و تطابق آنها با وضعیت دریای خزر، یک رژیم حقوقی خاص و منحصر به فرد برای خزر تنظیم کرده‌ایم، در مجموع، این یک کنوانسیون بسیار مهم است که ما را یک قدم به جلو می‌برد، اگر چه هنوز مسائل بسیار مهمی برای آینده باقی می‌مانند.

امیر سرتیپ دوم مجید فخری روز چهارشنبه در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه مسئولیت مذاکرات حقوقی دریای خزر بر عهده وزارت امور خارجه است، گفت: این مذاکرات در حال انجام است اما هنوز نهایی نشده است.

وی ادامه داد: مباحث مختلفی برای مطرح شدن در مذاکرات نوشته شده است تا طرحی که بیشترین سود و منفعت را برای کشور دارد، انتخاب و در نهایت منعقد شود، سازمان جغرافیایی با توجه به مسئولیت حاکمیتی و فنی خود به مذاکرات ورود کرده تا بهترین طرح را بر اساس ارقام و ملاحظات مرزی تدوین و به وزارت امور خارجه ارائه کند.

رئیس سازمان جغرافیا با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ سناریو بررسی شده است، اظهار داشت: سازمان تمامی منافع موجود و عوارض دریایی (پستی و بلندی‌های موجود در دریاها) که برای محاسبه خط مبداء یا آب‌های سرزمینی از قبیل جزایر، عوارض، لبه‌های ساحل، تاسیسات بندری، خلیج‌ها و منبع انرژی حائز اهمیت است را بررسی کرده تا بهترین آنها انتخاب شود.

وی تصریح کرد: در زمان پایان مذاکرات که سهم کشورها مشخص می‌شود، به طور یقین قسمتی از آن، آب‌های مشاء خواهد بود که مورد استفاده تمام کشورهای ساحلی قرار می‌گیرد و قسمت‌هایی از آن نیز مانند آب‌های سرزمینی و داخلی است که قوانین خاص خود، متناسب با شرایط خزر را داشته و استفاده از آن با مذاکره مشخص می‌شود.

رئیس سازمان جغرافیای نیروهای مسلح ادامه داد: تا پیش از موضوع کنوانسیون، طبق قراردادهای بین ایران و شوروی سابق و عهدنامه­‌های پیشین اندازه حق مالکیت و حاکمیت متفاوت بوده است که بر اساس آنها نیز نمی‌توان رقم دقیقی را برای مساحت قابل استفاده دریای خزر مشخص کرد.

فخری تصریح کرد: شایعات مطرح شده درباره دریای خزر و این کنوانسیون تسویه حساب‌های برخی گروه‌های داخلی و خارجی است که مخالفان نسبت به جمهوری اسلامی دارند، دولت، سازمان‌ها و نهادهای مربوطه تلاش می‌کنند تا منافع جمهوری اسلامی حفظ و رعایت شود.

وی در ادامه گفت: طبق پروتکل تعریف شده دریای خزر، ایران نیز مانند سایر کشورها اجازه بهره برداری از دریای خزر را دارد، همچنین استفاده از منابع دریا بر اساس پروتکل جداگانه‌ای که در آینده تنظیم می­‌شود نیز صورت خواهد گرفت، البته بیشتر کشورهای اطراف دریای خزر در محدوده خود کار بهره‌برداری را از دیرباز تاکنون انجام می‌دادند و هیچ‌گاه نشده که شناورهای ایران به آب‌های داخلی سایر کشورها در حوزه آب‌های سطح دریا ورود کنند.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص بهره‌­برداری از منابع موجود در دریا نیز با کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکمنستان قراردادها و مذاکراتی صورت گرفته و بهره‌­برداری در محدوده‌­هایی که مورد ادعای دو طرف بوده با تعامل در حال انجام است.

فخری تصریح کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، کشور ما نسبت به بهره‌برداری از آب‌­های دریا توجه لازم را ندارد و به اندازه کافی از این منابع استفاده نمی‌­کند. قسمت‌­های عمیق دریا که برای ماهیگیری و ماهیان خاویاری مناسب است در اختیار ایران قرار دارد که به طور کامل نیز از آنها بهره‌برداری نمی‌شود و نیاز به توجه بیشتر دارد.

رئیس سازمان جغرافیا نیروهای مسلح همچنین  اضافه کرد: عمیق‌ترین و پر منابع‌ترین قسمت دریای خزر در سمت ایران قرار دارد که می‌توانیم با برنامه‌ریزی اصولی و دقیق از بیشترین سطح دریای خزر استفاده کنیم اما برای استفاده از سایر قسمت‌­های دریا ترغیب نشده‌ایم.

الزام تعیین خطوط مبداء آب‌های سرزمینی در خزر

مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور نیز در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تنها مورد مهم در خصوص دریای خزر تعیین «خط مبدا» است که سازمان نقشه‌برداری طی نامه‌ای این موضوع را با وزارت خارجه در میان گذاشته است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه کنوانسیون دریای خزر در مردادماه سال گذشته، افزود: تعیین خط مبداء به طور صحیح موضوع مهمی برای محاسبه آب‌های سرزمینی و محدوده‌های پهنه‌های آبی کشور است تا دچار مشکل نشویم.

شفیعی تصریح کرد: هنوز کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر درصدی برای استفاده کشورها از دریا تا زمانی که خط مبداء و تعیین محدوده‌های استفاده کشورها با کشورهای مجاور و سهم آنها مشخص شود، تعیین نکرده است، به طور مشخص در آینده از دریای خزر بهره‌برداری مشترک صورت خواهد گرفت و جای نگرانی از سهم کشورها وجود ندارد.

رئیس سازمان نقشه برداری ادامه داد: اکنون به دلیل محاسبه نشدن خط مبداء نمی‌توان عددی را برای استفاده از دریای خزر بیان کرد، همچنین بر مبنای رژیم حقوقی، آب‌های سرزمینی از خط مبداء محاسبه می‌شود که هنوز خط مبداء اجرا نشده است بنابراین نمی‌توانیم میزان اندازه پیشرفت و مساحت آب‌های سرزمینی را محاسبه کنیم.

شفیعی اظهار داشت: مکاتباتی برای تعیین خط مبداء با وزارت امور خارجه انجام شده است، همچنین رژیم حقوقی دریای خزر به طور کاملا هوشمندانه تنظیم شده و  حقی از کشورها ضایع نمی‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریای خزر سازمان نقشه برداری کشور ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۷۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر رسیدن به سرزمین های بهشتی ایران از کجاست

سفر به شمال از آن دسته پیشنهاداتی است که کسی جواب رد به آن نمی‌دهد! اصلا مگر می‌شود که پای دریا و کوهستان و طبیعت شمال و غذاهای خوش عطر و طعمش در میان باشد و کسی دست رد به سینه آن بزند؟ در این خطه سرسبز، ده‌ها جاذبه گردشگری برای سلیقه‌های مختلف وجود دارد! از کوهستان‌های پردرخت و دریای پهناورش بگیرید تا بازارچه‌های قدیمی که در محله‌های کوچک شهر برپا می‌شوند و مردم در آنها کالاهای بومی خودشان را به فروش می‌گذارند! ضمن اینکه پیدا کردن ویلا و امکان رزرو اقامتگاه در این منطقه با یک آب خوردن مهیا می‌شود!

خلاصه که شمال، شامل هر شهری که باشد، دیدنی است و سفر به آن چیزی شبیه به یک ماجراجویی هیجان انگیز خواهد بود. 

 

لذت قایق سواری بین نیلوفر های آبی

برای همه آن‌هایی که به استان گیلان سفر می‌کنند، سر زدن به تالاب انزلی و قایق سواری در میان نیلوفرهای آبی‌اش یک تفریح جذاب و منحصر به فرد است. این طبیعت بکر و دیدنی که در جنوب غربی ساحل دریای خزر قرار دارد،  هر سال میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی را به‌ سوی خود جذب می‌کند. اما چرا تالاب انزلی تا این حد محبوب است و همیشه پاتوق گردشگران و طبیعت دوستان شناخته می‌شود؟

بد نیست که بدانید بسیاری از کارشناسان با بررسی و تحقیق روی رسوب‌های ته نشین شده تالاب، زمان شکل گیری آن را به ۱۵ هزار سال پیش نسبت می‌دهند. اصلا به همین دلیل است که این مرداب از سال ۱۳۵۴، به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی، تحت حفاظت قرار گرفته است.

اما چطور تالاب انزلی تا امروز پابرجا مانده است؟ در اطراف تالاب، رودخانه‌های متعددی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها بعد از آبیاری مزارع به داخل تالاب جاری می‌شوند. جاری بودن این رودخانه‌ها و بارندگی‌های متعدد در این منطقه باعث شده است تا مرداب انزلی همچنان به عنوان یک جاذبه طبیعی، پابرجا بماند.

آب تالاب انزلی هم در نهایت با عبور از کانال‌های کشتیرانی به دریای خزر می‌ریزد و گیاهان موجود در آب مانند دستگاه تصفیه، از عبور زباله‌ها و دیگر مواد شیمیایی به داخل دریا جلوگیری می‌کنند. گیاهان این تالاب به سه دسته غوطه ور، گیاهان شناور و گیاهان حاشیه‌ای تقسیم می‌شوند و هرکدام نقش متفاوتی در طبیعت این منطقه بازی می‌کنند.

در حال حاضر تالاب انزلی زیستگاه بسیاری از آبزیان، حیوانات و گیاهان در حال انقراض شناخته می‌شود! البته که محبوب‌ترین گیاه این مرداب، نیلوفر آبی است که در فصل بهار با گلبرگ‌هایی درشت و صورتی رنگ در گوشه و کنار تالاب به چشم می‌آید.

نیلوفرهای آبی تالاب انزلی اغلب در رنگ‌های سرخ، سفید و کبود دیده می‌شوند. جالب است که بدانید این گل‌ها در بسیاری از ادیان و باورها، به عنوان نماد پاکی شناخته می‌شوند و بسیاری دیدن آن‌ها را به شانس و یا خوش یمنی تعبیر می‌کنند. شاید به این دلیل که این گل تنها در روزهایی خاص و با سختی از گل و لای بیرون می‌آید و رشد دوباره‌اش، به معنای زندگی دوباره است.

تفریحات موجود در تالاب انزلی

در تالاب انزلی به جز دیدنی‌های طبیعی‌اش، امکانات تفریحی متنوعی هم برای مسافران فراهم شده است! در قسمتی از تالاب انزلی اسکله چوبی ساخته شده که آن را با نام آبکنار می‌شناسند. این پل چوبی تا بخش‌های عمیق تالاب کشیده شده است و راه رفتن روی آن، لذت غیر قابل وصفی دارد. بخصوص اگر هوا مه باشد و یا آفتاب، در حال غروب کردن. 

قایق‌سواری از دیگر تفریحات این تالاب است که مسافران را به خوبی با زیبایی‌های مرداب انزلی آشنا می‌کند. خوشبختانه در اسکله تالاب، انواع مختلفی از قایق‌ها وجود دارد و انتخاب آن‌ها به عهده خود شماست. بعد از سوار شدن به قایق، قایقرانان با توجه به سرعت دلخواهتان شما را به گوشه و کنار تالاب برده و زیبایی‌های وصف نشدنی این طبیعت را نشانتان می‌دهند. بعضی از قایق‌ران‌ها در بهار و تابستان شما را تا نزدیکی گل‌های لاله مردابی و نیلوفرهای آبی هم خواهند برد.

 

 

 

از دیگر تفریحات نسبتا جدید تالاب، می‌توان به کایاک سواری اشاره کرد!کایاک قایقی تک‌نفره یا دونفره است که با پارو زدن هدایت می‌شود. سواری با این قایق‌ها به کمی دقت، هماهنگی و مهارت نیاز دارد؛ با این حال می‌توان با کمی تمرین به آن‌ها مسلط شد. اگر اهل ورزش و تجربه‌های جدید هستید، کایاک سواری و چرخیدن با آن‌ها در تالاب انزلی قطعا برایتان جذاب و لذت بخش خواهد بود.

تالاب و یا مرداب انزلی در شهر بندرانزلی و در فاصله ۴۰ کیلومتری از رشت قرار دارد. شما می‌توانید با اجاره ویلا انزلی در این شهر ساحلی ساکن شوید و بعد بازدید از دیدنی‌هایش را آغاز کنید! خیالتان هم از بابت پیدا کردن ویلا انزلی راحت باشد چرا که در این شهر ساحلی انواع خانه، سوئیت، ویلا و اقامتگاه بومگردی برای تمام سلیقه‌ها وجود دارد.

 

تجربه هیجان انگیز تفریحات آبی در دریای چالوس

اغلب مسافران شمال سفر به این طبیعت را به شرط سر زدن به دریا و سواحل جذابش شروع می‌کنند! مخصوصا اگر یکی از این سواحل، ساحل دریای چالوس باشد!

خوشبختانه دریای چالوس سواحل متعددی دارد که از شهرهای مختلف قابل دسترسی هستند! یکی از معروف‌ترین این سواحل، ساحل نمک آبرود است که در آن امکانات متنوعی برای تفریحات آبی مسافران فراهم شده است.

 

 

 

این ساحل امکانات بسیار کاملی برای ورزش‌های آبی و موتوری فراهم کرده است و محلی ایده‌ال برای تمام افرادی است که دوست دارند در پهنه دریای خزر، آدرنالین خونشان را بالا ببرند! جت اسکی، هاورکرافت و شاتل دریایی از جمله این تفریحات شناخته می‌شوند.

در این ساحل امکانات دیگری مانند پلاژ مخصوص بانوان و آقایان، سایبان‌، دوش‌ آب، سرویس‌های بهداشتی، اسکله برای قایق سواری و کافه و رستوران هم تعبیه شده است. تنها کافی است تا با اجاره ویلا چالوس در این شهر مستقر شوید، خودتان را به حاشیه شمالی شهرک نمک آبرود برسانید و از امکانات این ساحل بهره‌مند شوید. خوشبختانه رزرو ویلا چالوس در وبسایت‌ها و پلتفرم‌های اجاره اقامتگاه تنها با یک کلیک امکان پذیر خواهد بود.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد
  • مسیر رسیدن به سرزمین های بهشتی ایران از کجاست
  • سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ
  • حمله ایران به اسراییل تاثیری بر ماموریت ما در دریای سرخ نداشت
  • ناصر هادیان: اسرائیل در حمله به کنسولگری ما کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض کرد/ با فرستادن پهپاد و موشک نشان دادیم هم توان و هم اراده پاسخگویی داریم/ این عملیات به لحاظ استراتژیک موفقیت‌آمیز بوده است
  • ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • دیپلمات آمریکایی ادعاها درباره نقش ایران را در منطقه تکرار کرد