Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@06:07:20 GMT

چگونه واشنگتن با هسته‌ای شدن کشورها کنار می‌آید؟

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۹۰۷۴

چگونه واشنگتن با هسته‌ای شدن کشورها کنار می‌آید؟

آن چه که آقای ظریف در سخنان چهارشنبه خود با عنوان قرارداد موسوم به «یک دو سه» یاد کرده، بند ۱۲۳ از قانون انرژی اتمی آمریکا است که شرایط و دستورالعمل‌هایی را برای همکاری‌های هسته‌ای بین این کشور و سایر کشورهای جهان تعیین می‌کند.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز چهارشنبه 16 تیر 1398 در همایش بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد در صبحت‌هایی گفت: «یک راکتور هسته‌ای برای ایران در دهه 50 میلادی بر اساس طرح آیزنهاور ساختند در مورد اتم برای صلح ساختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان برای این راکتور سوخت 90 درصد در نظر گرفتند. بعد از انقلاب به 20 درصد تبدیل کردند و در سال 90 میلادی به ما گفتند "نمی‌توانید از ما اورانیوم غنی‌سازی 20 درصد بخرید"، خواستیم از یک کشور دیگر بخریم مانع شدند و بعد گفتند ایران دیگر نمی‌تواند برنامه هسته‌ای خودش را دنبال کند، خیال کردند ما چشم می‌گوییم چون عادت به این گفتمان دارند. علت اینکه از ما دلخور هستند این است که این گفتمان را نپذیرفتیم، عادت کرده‌اند بگویند به دوستانشان «یک دو سه»، قراردادی دارند به اسم قرارداد «یک دو سه».

بیشتر بخوانید: پمپئو: ایران را مجبور به مذاکره می‌کنیم اوباما سکوت در قبال ترامپ را شکست

این قرارداد 9 شرط دارد که اگر شما می‌خواهید برنامه هسته‌ای داشته باشید باید این 9 شرط  را اجرا کنید. یکی از این 9 شرط نیز این است که غنی سازی اورانیوم نداشته باشید و با 49 کشور هم که برنامه هسته‌ای دارند این قرارداد را امضا کرده‌اند. خیال کردند ایران هم چشم می‌گوید و می‌آید و این قرارداد «یک دو سه» را امضا می‌کند. اخیرا هم سناتور گراهام که آقای ترامپ ازش خواسته گفته است که به ایران می‌خواهم بگویم که «یک دو سه» را اجرا کند. خب اگر می‌خواستیم «یک دو سه» را اجرا کنیم که الان اینجا نبودیم. ما اصلا در آن گفتمان نیستیم که امنیت و پیشرفت‌مان را واگذار کنیم.»

صحبت‌های ظریف درباره قرارداد «یک دو سه» ما را برآن داشت تا مروری بر این قرارداد داشته باشیم که این قرارداد چیست.

در بند 123 (Section 123) از قانون انرژی هسته‌ای آمریکا مصوب 1954 میلادی، شرایط و ضوابط خاصی برای همکاری هسته‌ای ایالات متحده با سایر کشورهای جهان تنظیم شده است و برای آن که یک کشور بتواند وارد توافقنامه هسته‌ای با ایالات متحده شود، باید 9 معیار مربوط به عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را رعایت کند. تا 15 ژانویه 2019 میلادی آمریکا وارد 26 توافقنامه هسته‌ای شده است که همکاری اتمی با 49 کشور جهان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تایوان را تنظیم می‌کند.

این 9 معیار مهم عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای به شرح زیر است:

مواد و تجهیزات هسته‌ای انتقال یافته به کشور باید به طور دائم تحت مراقبت و نظارت‌های امنیتی باقی بماند. شرکایی که فاقد تسلیحات هسته‌ای هستند باید تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشند و همه تاسیسات هسته‌ای مهم آنها تحت نظارت آژانس باشد. ضمانت مربوط به تجهیزات، مواد و فناوری هسته‌ای منتقل شده، هیچ گونه نقشی در توسعه تسلیحات هسته‌ای یا هرگونه هدف نظامی نخواهد داشت، به استثنای همکاری با کشورهایی که تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارند. در صورتی که یک شریک غیرهسته‌ای به یک وسیله هسته‌ای دست پیدا کند یا توافقنامه‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض کند، ایالات متحده این حق را خواهد داشت تا هرگونه تجهیزات، مواد و فناوری منتقل شده به این کشور را بازگرداند. رضایت و موافقت آمریکا برای هرگونه انتقال مجدد مواد و اطلاعات طبقه بندی شده لازم و ضروری است. مواد هسته‌ای منتقل شده یا تولید شده در نتیجه توافقنامه هسته‌ای، مشمول امنیت فیزیکی کافی خواهد بود. آمریکا حق موافقت با غنی سازی یا بازفرآوری مواد هسته‌ای تولید شده در نتیجه توافقنامه را در اختیار دارد. دستیابی به توافقنامه جدید برای غنی سازی و بازفرآوری مواد هسته‌ای با استفاده از تجهیزات و مواد تامین شده از سوی آمریکا، نیازمند مذاکره جداگانه با واشنگتن است. معیارهای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای که در بالا ذکر شد، برای همه مواد و تاسیسات هسته‌ای تولید شده یا ساخته شده در چارچوب توافقنامه، کاربرد خواهد داشت.

بند 123 از قانون انرژی اتمی آمریکا، وزارت خارجه این کشور را ملزم می‌کند تا با انتشار بیانیه ارزیابی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای، توضیح دهد که توافقنامه همکاری هسته‌ای چگونه شرایط و معیارهای فوق الذکر را رعایت می‌کند.

کنگره نیز 90 روز فرصت دارد تا توافقنامه هسته‌ای ایالات متحده با سایر کشورها را مورد بررسی قرار دهد و پس از این مدت زمان، توافقنامه هسته‌ای به صورت خودکار به قانون تبدیل می‌شود مگر آن که کنگره با تصویب قطعنامه مشترکی با آن مخالفت کند.
 

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: دادگاه نجفی بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی ترامپ محمد جواد ظریف تسلیحات هسته ای توافق نامه هسته ای واشنگتن ظریف آژانس بین المللی انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۹۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب

به گزارش خبرگزاری مهر، با اعلام شورای نظامی حاکم بر نیجر در ماه گذشته میلادی درباره پایان توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا، وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که در حال خارج کردن بیش از یک هزار نیروی نظامی باقیمانده خود از این کشور آفریقایی است.

در همین ارتباط، نشریه انگلیسی فایننشال تایمز در پی اقدام پنتاگون از عقب نشینی نظامی از این کشور استقلال یافته از استعمار خارجی در تحلیلی اعلام کرد که خروج نیروهای نظامی آمریکا از نیجر به مثابه پیروزی راهبردی دیگری برای روسیه در مقابل غرب است.

پایگاه خبری روسیا الیوم چهارشنبه شب گزارش داد که نشریه فایننشال تایمز در تحلیلی از تبعات عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از خاک نیجر پس از آغاز حاکمیت سیاسی جدید در این کشور آفریقای نوشت: ترک ارتش آمریکا از این کشور به مثابه پیروزی راهبردی دیگری برای مسکو در منطقه ساحل آفریقا است.

همچنین، این نشریه انگلیسی در ادامه افزود: کشورهای آفریقایی دیگری نیز به شکل چشمگیری با چرخش سیاست خارجی خود در حال قطع تماس‌های دیپلماتیک خود با شرکای غربی سنتی خود و اقبال به سمت افزایش همکاری‌های نظامی و سیاسی با روسیه هستند.

در همین ارتباط پیشتر، وزیر کشور نیجر اعلام کرد که این کشور در تلاش برای بیرون کردن نیروهای آمریکاست و قصد خرید سلاح از روسیه را دارد.

گفته می‌شود هم‌اکنون کمی بیش از هزار نظامی آمریکا در دو پایگاه در مناطق مرکزی نیجر مستقر هستند.

در پی تظاهرات مردمی در نیجر، شورای نظامی جدید حاکم بر این کشور توافق‌نامه امنیتی ۱۲ ساله با آمریکا را لغو کرد و خواستار خروج نیروهای آمریکا از این کشور شد.

اواخر اسفند پارسال سخنگوی شورای نظامی حاکم در نیجر از اقدام این شورا در لغو فوری توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا پس از گذشت نزدیک به ۱۲ سال از امضای آن میان دو کشور خبر می‌دهد.

بر پایه این گزارش، شورای حاکم در نیجر یک روز پس از سفر سه روزه مقامات ارشد آمریکایی به نیامی، پایتخت این کشور توافقنامه همکاری نظامی (۲۰۱۲) خود با واشنگتن را «به طور یک جانبه» لغو کرد.

همچنین، پایگاه خبری روسیا الیوم پیشتر گزارش داده بود که شورای حاکم در نیجر موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن»، توافقنامه همکاری نظامی با واشنگتن را لغو کرده و حضور نیروهای آمریکایی در خاک نیجر را غیر قانونی و مغایر با منافع این کشور برشمرده است.

در همین ارتباط، آمادو عبدالرحمان، سخنگوی شورای موسوم به شورای محافظت از وطن در بیانیه‌ای که در تلویزیون ملی این کشور قرائت شد، گفت: «دولت نیجر با تمسک به آرمان‌ها و منافع ملی این کشور، با مسئولیت کامل خود تصمیم گرفته است به شکل فوری و یکجانبه توافق نظامی خود را درباره حضور نظامی نیروها و پرسنل اداری وابسته به وزارت دفاع آمریکا در خاک این کشور را لغو کند.»

کد خبر 6088237

دیگر خبرها

  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • واکنش ایران به درخواست آرژانتین از سایر کشورها برای بازداشت وزیر کشور
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • لوکاشنکو: پرستیژ بین‌المللی واشنگتن و لندن در حال افول است
  • تعطیلی شنبه یا ۵شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند