Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:29:57 GMT

«استعدادیابی» تدبیر اُمید بخش وزارت ورزش

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۹۲۱۳

«استعدادیابی» تدبیر اُمید بخش وزارت ورزش

موفقیت ورزش قهرمانی در گرو عواملی نظیر استعداد ذاتی مناسب، شرایط روانی مطلوب و تسلط به مهارت‌های تکنیکی خلاصه می‌شود. با توجه به اهمیت و ضرورت ورزش قهرمانی و تاثیر این امر بر شناسایی ملت‌ها و فرهنگ آنان و ضرورتی که این مساله بر روابط دیپلماتیک کشورها دارد، امروزه توجه به استعدادیابی پایه ورزشی در سطح کودکان و نوجوانان به خوبی احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورزش ایران هم در این زمینه مستثنی نیست و برای بقای خود باید به این سمت گام بردارد زیرا  کشف افراد با استعداد و گزینش آنها در سنین پایین و سپس هدایت، کنترل و ارزیابی آنها در صعود به بالاترین سطح از مهارت اهمیت زیادی دارد و امروزه، کشورها دریافته اند که توسعه ورزش قهرمانی و بهره گیری از مزایای مستقیم و غیر مستقیم آن بدون برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب میسر نیست و با پیشرفت علم و صنعتی شدن ورزش در دنیا، پدیده مدیریت استعدادیابی هم بیش از پیش مورد توجه همگان در عرصه ورزش مدرن قرار گرفته است.

حال با توجه به پیشینه این موضوع در ورزش ایران باید گفت که مساله استعدادیابی به عنوان یک طرح ملی از سال های گذشته مطرح شده است اما وزارت نوپای ورزش و جوانان در سال ۹۵ در نخستین گام جدی با تدوین نظام جامع استعدادیابی ورزش کشور و ابلاغ تاسیس کانون‌های استعدادیابی ورزشی با هدف نهادینه کردن توسعه پایدار، ارتقاء ورزش قهرمانی از طریق گسترش و بهبود فعالیت‌های مربوط به فرآیندهای نظام ملی استعدادیابی، توسعه قابلیت های جسمانی، پرورش استعدادهای ورزشی و استفاده از فناوری های نوین ورزشی برای کشف و شناسایی مستعدین ورزشی و برگزاری جشنواره همگانی استعدادیابی در ۳۱ استان در آبان همان سال مسئولیت آن را برعهده گرفت.  

با توجه به اینکه استعدادیابی فرایندی علمی و هدفمند است، کودکان و نوجوانان از طریق برخی آزمون‌ها و معیارهای استاندارد ارزیابی می‌شوند و با شرکت در رشته‌های ورزشی مناسب که امید موفقیت بیشتری از آنها می‌رود، تشویق و هدایت شده ور برآورد میزان ماندگاری و ادامه کار این مستعدان ورزشی صورت می‌گیرد.

یکی از ملاکهای شناسایی استعدادها به شیوه مستقیم از طریق مشاهده حضوری متخصصان در رویدادهای ملی و استانی است که ورزشکار نوجوان و جوان شناسایی می شود؛  همان کاری که  دفتر استعدادیابی ورزشی این وزاتخانه ماموریت یافت تا با سیاست‌گذاری متناسب با شاخص های مورد نظر و با در اختیار گذاشتن فدراسیون های ورزشی جدی‌تر به آن بپردازد. به همین منظور در سال ۹۷ با برپایی نخستین المپیاد ورزشی با مشارکت ۳۷ فدراسیون و مشارکت ۱۸ هزار و ۴۹ ورزشکار در ۲ بخش دختران و پسران ۲ هزار و ۳۲۱ مستعد در رشته های مختلف شناسایی شدند که این حجم از افراد کم هم نیست.

هرچند وزارت ورزش و جوانان در این طرح ملی گام خوبی را آغاز کرده است اما حفظ و نظارت و حمایت از این استعدادها برعهده فدراسیون های ورزشی است تا به طور تخصصی‌تر در بازسازی تیم‌های ملی سرمایه گذاری کنند چرا که ادامه و تداوم آن می‌تواند ذخیره افتخارات ورزش کشور را در عرصه بین المللی برای ارتقا جایگاه کشور و افزایش سطح مناسبات و تعاملات دوچندان کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استعدادیابی المپیاد کارآمدی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان سرآمد در ورزش رزمی موی تای

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ این رشته رزمی حالا پس از گذشت ۳۰ سال از حضورش در ایران به عنوان یک انجمن ورزشی مستقل کار خود را در کشور آغاز کرده است.
مسئول هیئت موی تای استان اصفهان با بیان اینکه موی تای یک ورزش رزمی با قابلیت‌های بالایی است، گفت: این رشته ورزشی از سال ۱۳۷۸ ازاصفهان فعایت خود را به صورت رسمی در ایران آغاز کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


یوسف محرابی افزود: این رشته جذاب ورزشی با فنون خاص رزمی آمیخته شده که متشکل از ضربات، دست، آرنج و پاست که سال‌ها زیر نظر چند انجمن و کمیته ورزشی بود ولی با پیگیری‌های به سرانجام رسیده موافقت وزارت ورزش و جوانان این ورزش رزمی به صورت یک انجمن ورزشی مستقل کار خود را در ایران آغاز کرده است.
محرابی گفت: موی تای دارای فدراسیون جهانی است و ورزش آن از قوانین و مقررات کامل و استاندارد پیروی می‌کند. وی در ادامه و با بیان اینکه استان اصفهان یکی از پایگاه‌های این ورزش در ایران است.
وی افزود: چه در حوزه قهرمانی و چه همگانی اصفهان در موی تای پیشتاز کشور است. مسئول هیئت موی تای استان اصفهان گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار نفر در استان اصفهان در رشته موی تای فعالیت می‌کنند که تعدای از آنها با حضور در تیم‌های ملی نشان‌های بین الملی و جهانی زیادی را برای کشور به ارمغان آورده اند.

دیگر خبرها

  • بانوی ورزش ایران: جایزه ای که از مردم بگیری چیز دیگری است
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده
  • بانوان پلیس؛ مامن زنان آسیب دیده/ کسب ۴۰ مدال ورزشی
  • کیومرث هاشمی: اساس نظام جمهوری اسلامی بر پایه مسائل فرهنگی است
  • برگزاری مسابقات فوتبال خیابانی در قزوین
  • اصفهان سرآمد در ورزش رزمی موی تای
  • برگزاری مسابقات فوتبال خیابانی
  • آشنایی باشگاه‌های ورزشی با اصول باشگاه داری نوین
  • بین فوتبال و رشته‌های ورزشی تبعیض زیاد است