نگاهی به نمایشهای صحنهای و خیابانی یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۹۰۹۳۲
جزئیات اجراهای نمایشی یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در بخش صحنهای و خیابانی در گزارش زیر میآید. ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶ استانها کرمانشاه نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، جشنواره تئاتر مرصاد هنرمندان 15 استان کشور با 25 اثر برگزیده در دو بخش صحنهای و خیابانی از 12 تا 16 مرداد ماه در دو تالار شهرداری اسلامآباد غرب برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حمیدرضا نعیمی، محمود رضا رحیمی و آرش عباسی به عنوان داوران بخش صحنهای فاطمه رادمنش، پژمان شاهوردی و رحمان هوشیاری داوران در بخش خیابانی یازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد بودند.
نمایش "جانی میان زمین وآسمان " با نویسندگی فرامرز کلانتری و کارگردانی فرامرز کلانتری از استان بوشهر که حکایت برزخ است و آدمهایی که جبهه را جور دیگری دوست داشتند، نمایش " الف آه می کشم " با نویسندگی پارمیدا ناصری با کارگردانی افشین ناصری از استان آذربایجان غربی شهرستان بوکان، نمایش " خان هشتم " با نویسندگی و کارگردانی حجتاله خادم فرد از استان لرستان، شهرستان درود، نمایش " زخمداران " با نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی از استان ایلام، نمایش "رد پا" با نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از استان کردستان، نمایش " صفحه اخر" با نویسندگی مصطفی کولیوندی و کارگردانی سعیده عبداللهی از استان ایلام، نمایش " من بهمنم " با نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از استان فارس، نمایش " تروریست کیست" با نویسندگی و کارگردانی مجتبی خلیلی از استان اصفهان، نمایش " بیف استراگانوف" با نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی رضا سلطانی از استان کرمان، و نمایش " دختر گل فروش " با نویسندگی علیرضا پارسی کارگردانی امین حسینزاده از استان گیلان با موضوع دختر و پسری در خیابان مشغول به گل فروش و نوازندگی هستند به نقطهای رسیده و با یکی از شهروندان برخورد میکنند، شهروند با آنها برخورد تند و زنندهای میکند و در همین حین یکی دیگر از شهروندان به هواخواهی کودکان میآید، نمایش " حمام نمره " با نویسندگی و کارگردانی حسین نادری، بهاره زاهد دوست از استان کرمانشاه که در این اثر به آسیبهای اجتماعی از قبیل طلاق، بیکاری و... پرداخته شد، نمایش " معرکه " با نویسندگی سعید نوروزی و کارگردانی علی حسن نوری ، سعید نوروزی از استان کرمانشاه با موضوع سربازی در روزهای آخر خدمت به اشتباه کولبری را هدف میگیرد و بعد از آن دچار عذاب وجدان میشود برای تامین نیازهای خانواده کولبر معرکهگیری میکند و نمایش " فردایی دیگر" با نویسندگی مریم طرفی و کارگردانی عبدالحسین جلیل نسب از استان خوزستان به جشنواره مرصاد راه یافتند.
از بین 87 اثر ارسالی به دبیرخانه توسط هیات داوران ١٢ اثر به بخش صحنهای جشنواره ملی تئاتر مرصاد معرفی شدند.
نمایش " هاری" با نویسندگی محسن عظیمی و کارگردانی بیژن مرادی از استان کرمانشاه در ساعت 17 تا 18:30 در پلاتو مرصاد و نمایش " تکراریترین بازی دنیا " با نویسندگی ابراهیم رحمتی و کارگردانی یوسف لطفی زاده از استان لرستان در ساعت 20 در سالن آمفیتئاتر در روز شنبه 12 مردادماه به نمایش گذاشته شد.
یکشنبه 13 مردادماه نمایش " زووو" با نویسندگی علی شکری و کارگردانی افسانه محمدی از استان ایلام ساعت 10:30 تا 12 و نمایش"٥٩ " با نویسندگی کاظم عینعلی و کارگردانی سعید میرزایی از استان کرمانشاه در ساعت 17 تا 18:30 در پلاتوی مرصاد و نمایش " به خنده گندم، رویای آرد" با نویسندگی مرتضی شاکرم و کارگردانی محمدرضا حیدری از استان کرمان که این نمایش داستان مردمانی را روایت میکند که با وجود اینکه سالها است که از جنگ میگذرد اما هنوز درگیر جنگ هستند، در معرض دید علاقهمندان قرار گرفت.
نمایش " بی تابی " با نویسندگی و کارگردانی شهرام سلطانی از استان مرکزی در پلاتو مرصاد ساعت 10:30 تا 11، نمایش "سرخ دم" با نویسندگی مجید کاظم نژاد مژدهی و کارگردانی محمد سلیمی از استان هرمزگان شهرستان میناب ساعت 17 تا 18:30 در پلاتو مرصاد و نمایش "نامههای شرجی" با نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی مریم جلیلی از استان تهران ساعت 20 در سالن آمفیتئاتر روز دوشنبه 14 مردادماه به نمایش گذاشته شد.
جشنواره ملی تئاتر مرصاد به لحاظ کیفی و هدفگذاری جای کار داردآثار جشنواره ملی تئاتر مرصاد قابلیت نمایش در رسانه ملی را دارد«اوج لحظه» تئاتر بر دیوار گالری مستقلنمایش " مرگ سپید دو کابوس" با نویسندگی و کارگردانی مصطفی غلامی از استان گیلان در پلاتو مرصاد ساعت 10:30 تا 11، نمایش " پنجشنبه سوری " با نویسندگی و کارگردانی آرش منصوری از استان کرمانشاه ساعت 17 تا 18:30 در پلاتو مرصاد و نمایش " کوچه مختار بود وساسان بود..." با نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی محمود خرم آزادی از شهرستان یاسوج ساعت 20 در سالن آمفیتئاتر روز سهشنبه 15 مردادماه در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.
در نخستین روز جشنواره ملی تئاتر مرصاد هفت گروه نمایش خیابانی همزمان در سه نقطه ی شهر به اجرا پرداختند.
نمایش های خیابانی " فردای دیگر" از سوسنگرد،" تروریست کیست" از اصفهان، "زخمداران" و" صفحه آخر" از ایلام، " حمام نمره" از کرمانشاه،" خان هشتم" از لرستان و " معرکه" از سلام آباد غرب در مکان های پارک ولایت، مسکن مهر و جنب بانک ملت اجرا شدند.
دو نمایش خیابانی" من بهنم"به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی و "" الف آه می کشم"" نوشته پارمیدا ناصری و کاگردانی افشین ناصری نیز در شهرستان دالاهو به اجرا پرداختند.
داستان این نمایشها برگرفته از اتفاقاتی بود که در طول هشت سال جنگ تحمیلی در جای جای کشور اتفاق افتاده و نماد رشارت و استقامت مردم است.
بازیگر نمایش " من بهنم " گفت: این نمایش برگرفته از زندگی قهرمان پارالمپیک بهمن گلبارنژاد که در جنگ یک پای خود را از دست داد و وزنهبردار میشود و ١٣ مدال جهانی کسب میکند و سپس به دلیل آسیبدیدگی از ناحیه کتف وارد عرصه دوچرخهسواری میشود و در ٢٥ شهریور ٩٥ بر اثر سانحهای در پیست دوچرخهسواری رخ میدهد فوت میکند.
همچنین افشین ناصری کارگردان نمایش " الف آه می کشم" در رابطه با موضوع نمایش گفت: این نمایش داستانی را درمورد عروسکهای خیمه شببازی روایت میکند که میخواهد به دنیای آدمها بیاید و زندگی آنهارا تجربه کند و برای همین قضیه جر و بحثهایی با عروسک دیگر دارد تا زندگی و عشق را تجربه کنند به این نتیجه میرسند که دنیای آدمها فقط مخصوص خودشان است و باید به دنیای خودشان برگردند.
در دومین روز از جشنواره ملی مرصاد نمایش "59" بر روی صحنه رفت، این نمایش روایت داستان دو نسل دوراز جنگ و کسانی است که زمان جنگ املاکشان را رها کردند اما زمانی که بازگشتند با خرابهها مواجه شدند.
سعید میرزایی کارگردان این نمایش در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: نمایش" ٥٩" به نویسندگی کاظم عینعلی در دو اپیزود به جنگ و انقلاب پرداخته و هدف اصلی این نمایش نشان دادن دو نسل مختلف جنگ و انقلاب و مقایسه مردم پشت جبهه و کسانی که در بطن جنگ مستقیم قرار داشتهاند است.
میرزایی با اشاره به اینکه در اپیزود اول یک نویسنده دید خارج از مناطق جنگی دارد و درمورد کسانی است که جنگ دور بودند ولی کم آسیب ندیدهاندو به واسطه ی اسم جنگ وحماسه جنگ از راه دور هم حامی مردم مناطق جنگ شده بودند عنوان کرد: .
اپیزود دوم به کسانی میپردازد که وسط جنگ بودند در آن زمان که جنگ شروع میشود ملک و املاکشان را رها میکنند اما موقع برگشتن همه چیز از دستشان رفته با خرابههایی روبه رو میشوند.
در روز سوم نمایش صحنهای «پنجشنبه سوری» به نویسندگی و کارگردانی آرش منصوری به نمایش در آمد.
این نمایش به موضوع یک روز پس از چهارشنبه سوری سال ١٣٦٦ در نزدیکیهای پارک شیرین کرمانشاه مردمی در حال زندگی هستند گروهی با نفوذ در میان مردم آنها رابه پناهگاهی نه چندان ایمن در پارک شیرین هدایت میکنند، موشکی هدایت شونده به سمت پناهگاه شلیک میشود آنقدر دقیق به هدف میزند که وارد هواکش پناهگاه شده و نزدیک ٨ نفر را شهید و حدود ٢ نفر را مجروح میکند، پنجشنبه سوری حکایت همین قربانیان ساده دل بمباران مناطق غیرمسکونی است.
همچنین در روز سوم داستان حضور جوانان و نوجوانان در جبهه های دفاع مقدس در اثر نمایشی «کوچه مختار» به روی صحنه نمایش رفت.
در این نمایش عبدالعظیم معلم با وقار و جا افتادهای که مختار، ساسان و سیمین هر سه دانشآموز او هستند و به شدت از او حساب میبرند. ساسان پسر عبدالعظیم است، ساسان کمتر عبدالعظیم را پدر خطاب می کند، ساسان بیشتر او را آقا خطاب می کند، گویی از ترس است. عبدالعظیم ظاهرا باعث شده مختار به جبهه رفته و شهید شود و همچنین باعث شده همسر و پسرش ساسان با هواپیمای ایرباس به خارج از ایران سفر کند.
نمایش صحنه ای مرگ سپید دو کابوس از رشت ، در سالن پلاتو مرصاد اسلام آباد غرب در روز سوم این جشنواره اجرا شد.داستان این نمایش در مورد دو رفیق که یکی شهید و دیگری اسیر شده و پس از مدتها آزاد شدن و گرفتاری هایی که با آن در دنیای امروزی روبرو میشود است.
نمایش دیگری که در روز سوم این جشنواره در معرض دید علاقمندان بود "نمایش خیابانی تروریست کیست" در رابطه با شهدای مدافع حرم فاطمیون و اولین شهید سرجدای افغانستان، شهید رضا اسماعیلی که در سوریه به شهادت رسیده بود.
انتهای پیام/ ع
R41380/P1494/S6,68/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۰۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنهای خود را کسب میکرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار میشد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.
جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر میشود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن مینشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیدهاند و کنجکاویشان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح میکند و چه حال و هوایی دارد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرینهای خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلیها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین مینشستند. من مجبور شدم در برخی شبها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش میتوانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه میگفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آنها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمعکردن ایدهها و ایدههایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفتوگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.
جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.
وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعهای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار میکند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک میبینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» میتواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه میکنم، این متن برایم خاصتر میشود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن میبینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کمنظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روشهای مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمیآید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسیشده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بیعلت نیست. من نه از سر یک سادهانگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیههای بکت بسیار توصیههای دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.
جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژههای بکت میبینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش میکنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.
کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر میتواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.
کد خبر 6086660 فریبرز دارایی