Web Analytics Made Easy - Statcounter

یادزهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در حالی برگزار می‌شود که با کمبود اعتبارات و زیرساخت‌های بسیاری مواجه است. ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲ استانها کرمانشاه نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، یکی از این وقایع مهم در تاریخ ایران اسلامی جنگ هشت ساله دفاع مقدس است و مرصاد نقطه پایان منافقان در اسلام‌آباد غرب و از لحظه‌های حساس تاریخ دفاع مقدس است و به همین دلیل مقاومت جایگاه ممتازی در ایران معاصر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حماسه مرصاد و چهره منفور منافقان باید برجسته و مطرح شود؛ منافقینی که رد پای ترور و جنایات آن‌ها نه تنها در ایران اسلامی بلکه در عرصه بین‌المللی هنوز مشهود است و در این راستا هنر و ابزارهای هنری مانند رسانه تئاتر بهتر از هر ابزار دیگر می‌توانند نقش‌آفرینی داشته باشند.

بی‌شک جشنواره ملی تئاتر مرصاد یکی از ابزارهایی است که توانسته است بخشی از رسالت این حماسه بزرگ را به دوش بکشد و بهترین ابزار هنری برای انتقال ارزش‌های این حماسه در کشور باشد و توانسته با تمام تنگناها و مشکلات خود را در سطح ملی مطرح کند.

شهر شهیدان مرصاد تاکنون میزبان 10 دوره برگزاری جشنواره شامل سه دوره استانی، پنج دوره منطقه‌ای، یک دوره نمایشنامه‌نویسی و یک دوره ملی در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای بوده است.

این جشنواره از آغاز تاکنون کاستی‌ها و فراز و فرودهایی از بی‌مهری مسئولان استانی و شهرستانی تا حمایت تمام قد مسئولان شهرستان اسلام‌آباد غرب از نخستین دوره ملی شدن این جشنواره را داشته است.

امسال نیز در حالی فراخوان برگزاری یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد اعلام شده است که نه تنها بودجه آن تعیین نشده است بلکه چراغ مشکلات برگزاری جشنواره ملی دوره دهم همچنان روشن است.

کمبود زیرساخت‌ها مهمترین چالش جشنواره تئاتر مرصاد است

رسول نادری دبیر یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد و رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان درباره برگزاری جشنواره اظهار داشت: این جشنواره جایگاه خود را در بین هنر‌مندان، مسئولان و مردم پیدا کرده است و تجربه برگزاری ادوار گذشته سبب شد تا مشکلات و اجرایی جشنواره در دوره گذشته به حداقل ممکن برسد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته همکاری و هماهنگی بسیار عالی بین مسئولان شهرستان و حضور آن‌ها برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره بودیم که امسال هم این هماهنگی و همکاری تداوم داشت‌.

دبیر انجمن تئاتر مرصاد و رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان بیان کرد: این جشنواره هر سال نسبت به سال گذشته سیر رشد و بازدهی خود را طی می‌کند که عمده مشکل جشنواره کمبود زیرساخت‌ها و کمبود اعتبارات از جمله سالن مختص اجرای نمایش و کمبود هتل جهت اسکان است که هر چند با تلاش دبیرخانه جشنواره و مسئولان شهرستان امکانات رفاهی مناسبی جهت اسکان شرکت‌کنندگان فراهم شده است.

نادری یکی از ویژگی‌های برجسته جشنواره سال گذشته را اضافه شدن بخش خیابانی به جشنواره دانست و عنوان کرد: بخش تئاتر خیابانی جهت ارتباط مستقیم با مخاطب و اجرای نمایش در نقاط مختلف شهرستان یکی از آثار رشد و ارتقایاِ جشنواره محسوب می‌شود و امسال در تلاش هستیم تا با دعوت از مسئولان کشوری و استانی و اساتید و هنرمندان شناخته شده و مطرح تئاتر کشور جهت حضور در جشنواره یازدهمین شاهد برگزاری باشکوه‌تر این دوره باشیم.

جشنواره ملی تئاتر مرصاد به لحاظ کیفی و هدف‌گذاری جای کار داردآثار جشنواره ملی تئاتر مرصاد قابلیت نمایش در رسانه ملی را داردکرمانشاه|جشنواره ملی تئاتر مرصاد کار خود را آغاز کرد

مرصاد یک برند و نماد برای مقاومت مردم و شهیدان است

مظفر تیموری معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: مرصاد یک برند و نماد مقاومت مردم و شهیدان مرصاد و یادواره شجاعت مردان شهید ایران اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی تئاتر مرصاد یکی از اتفاقات خوب فرهنگی کرمانشاه و کشور است عنوان کرد: جهت برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر مرصاد بین مسئولان یک وفاق و همدلی خوبی صورت گرفت و همه مسئولان با تمام توان و دلسوزانه برای برگزاری جشنواره تلاش کردند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: برای برگزاری جشنواره‌های ملی یکی از مهمترین موضوعات کمبود زیرساخت‌ها است.

تیموری با بیان اینکه اسلام‌آباد غرب قابلیت و توانمندی برگزاری این جشنواره را دارد گفت: این شهر از نظر نمایش، هنرمندان و انجمن نمایشی برجسته‌ای دارد و در یازدهمین جشنواره شاهد ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تئاتر مرصاد بودیم و سال گذشته به برکت تئاتر مرصاد شاهد ایجاد یک پلاتوی تخصصی نیز بودیم که نیاز است در اسلام‌آباد غرب این پلاتوهای تخصی توسعه یابد.

وی افزود: امسال با حضور رئیس انجمن‌های نمایشی کشور که فرزند اسلام‌آباد غرب است و دبیر دبیرخانه تئاتر خیابانی، جشنواره آسیب‌شناسی شد و الزاما با سر فصل قرار دادن اعتبارات بودجه‌ای جشنواره با برنامه‌ریزی بهتری درصدد تأمین اعتباراتش هستیم.

اداره کل ارشاد باید بودجه‌ بیشتری را به جشنواره مرصاد اختصاص دهد

سیروس عبدی معاون سیاسی فرمانداری اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه مشکلات تئاتر مرصاد را بررسی و شناسایی کرده‌ایم اظهار داشت: مشکل ما در دو بخش بودجه و اسکان شرکت‌کنندگان است.

وی عنوان کرد: اداره کل ارشاد اسلامی استان به عنوان برگزارکننده اصلی این جشنواره باید بودجه بیشتری را برای ارتقای سطح جشنواره در اختیار مسئولان جشنواره قرار دهد.

عبدی افزود: اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اسلامی در نظر دارد از جشنواره حمایت کند اما هنوز تفاهم‌نامه‌ای در این سو منعقد نشده است که با توجه به این مساعدت باید یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد را با نقص خیلی کمتر برگزار کنیم.

جشنواره ملی تئاتر مرصاد نیازمند نگاه مدیران ارشد استان است

خسرو تمری رئیس اداره ارشاد اسلامی اسلام آباد غرب و مسئول اجرایی دهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد درباره جشنواره اظهار داشت: به دلیل مجموعه حمایت‌هایی که از جشنواره صورت گرفت به اذعان مسئولان جشنواره ملی دهمین تئاتر مرصاد یک تجربه موفق را پشت سر گذاشته است.

وی عنوان کرد: برای جشنواره دهم حدود 220 میلیون تومان هزینه شد که 65 درصد بودجه را ادره فرهنگ ارشاد اسلامی اسلام‌آباد غرب با همکاری شورای اداری تأمین کردیم و حدود 50 میلیون هنوز بدهکار هستیم.

تمری افزود: این رویداد با توجه به موضوعیت آن با جریان منافقین در آن مقطع زمانی و اقدامات، خیانت‌ها و تجاوز آن‌ها به سرزمین ملی ما و حضور منافقین در عرصه بین‌المللی این جشنواره یکی از زنده‌ترین جشنواره‌ها در عرصه دفاع مقدس و مقاومت است و به دنبال آن هستیم که در یک افق چند ساله آن را در«سطح بین المللی» مطرح کنیم.

وی با اشاره به توجه مسئولان به این جشنواره گفت: انتظار داریم که استانداری و سایر نهادها در مرکز استان از جمله سپاه نبی اکرم(ص)، حوزه هنری استان، اداره کل ارشاد اسلامی، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس نگاه ویژه‌تری به این جشنواره داشته باشند.

تمری افزود: همانطور که استانداری کرمانشاه برای جشنواره ایثار که جشنواره‌ای ملی است و توسط سازمان بنیاد شهید برگزار می‌شود حدود200 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده است، انتظار می‌رود یک اعتبار ویژه سالیانه به این جشنواره که از بطن استان است تخصیص دهد تا بتوانیم جشنواره را در سطح کیفی بالاتری برگزار کنیم.

وی با اشاره به کمبود بودجه جشنواره و نیاز به یک سالن تخصصی با ظرفیت حداقل 300 نفر برای اجراها و یک هتل برای اقامت هنرمندان شرکت‌کننده گفت: چنانچه استانداری اعتبار سالیانه‌ای برای جشنواره قرار بدهد بزرگترین اتفاق در راستای پیشبرد اهداف بعدی جشنواره رقم خواهد خورد که یکی از پیامدهای این اتفاق این است که جشنواره را به سمت بین‌المللی شدن سوق خواهیم داد.

مشکلات جشنواره تئاتر مرصاد مربوط به بودجه است

مسعود نریمانی کارگردان اصفهانی و کارشناس ارشد تئاتر که با نمایش «نقل معبر سرخ» سابقه حضور در دهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد را داشته است اظهار داشت: مشکلات جشنواره بیشتر بودجه‌ای است و در بخش صحنه‌ای نیازمند تجهیزات بیشتری است.

کارگردان نقل معبر سرخ با اشاره به اینکه جشنواره باید یک سالن تخصصی تئاتر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهد افزود: پلاتو آن‌ها کوچک و هزینه‌های ورودی جشنواره هم کم است.

وی با بیان اینکه اجراها از طرف مردم مورد استقبال خوبی قرار گرفت عنوان کرد: بعضی اجراها به دلیل حضور کثیر تماشاچیان و شلوغی زیاد سالن دو بار یعنی یک بار برای داوران و یک بار برای عموم مردم برگزار می‌شدند.

نریمانی گفت:در سال 97 این جشنواره با توجه به امکانات موجود در ارائه تئاتر خیابانی موفق‌تر بود زیرا مشکلاتی از جمله سالن، نور، صدا و ازدحام تماشاگر را نداشت.

امکانات جشنواره ملی تئاتر مرصاد در حد جشنواره ملی نبود

حسن نوری رئیس شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان و کارگردان تئاتر که با نمایش «تنهایی» در جشنواره دهم شرکت کرده بود در خصوص مشکلات برگزاری اولین جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت: این جشنواره اسم مرصاد را یدک می‌کشد و مسئولان باید دینشان را به شهدای مرصاد ادا کنند.

وی عنوان کرد: جشنواره دهم تنها از طرف چند نهاد از جمله شورای شهر اسلامی، شهرداری، آموزش و پرورش و شبکه بهداشت جهت برگزاری حمایت شد و این کافی نیست.

نوری با بیان اینکه بدهی مسئولان جشنواره هنوز تسویه نشده است گفت: امکانات ما در حد جشنواره ملی نیست اما آثاری که به دهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد ارسال شده بودند در حد جشنواره ملی تئاتر بود.

این جشنواره برای تداوم و معرفی هر چه بیشتر نیازمند حمایت راسخ مدیران استانی، اختصاص اعتبار ویژه، ایجاد مکان مناسب برای اجراها است و امید است که در جشنواره یازدهم شاهد وفاق و همدلی بیشتر بین مردم، مسئولان سطح شهرستان، استان و حتی کشور باشیم و مسئولان با اختصاص بودجه‌ای در حد جشنواره ملی گامی بزرگ در راستای اهداف بلند جشنوار مرصاد بردارند.

انتهای پیام / ع

R41380/P1494/S6,68/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۲۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه قلوهای رادکانی در انتظار حمایت مسئولان + فیلم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، تولد دو، سه، چهار یا پنج نوزاد شبیه هم که همزمان ساکت می‌شوند، گریه می‌کنند، شیر می‌خواهند برای آدم‌های خارج از خانواده، جذاب و نمکی است، اما زن و مردی جوان که یکباره صاحب خانواده‌ای بزرگ شده‌اند، بیشتر دست‌ تنهایی‌های چندقلوداری را می‌بینند.

داشتن فرزند چندقلو اگر چه نعمتی بزرگ و زیباست ولی نباید فراموش کنیم که مشکلات هم در چنین خانواده‌هایی چندقلو می‌شود و اگر یاری مسئولان نباشد قامت والدین دارای فرزند چند قلو زیر بار زندگی خمیده می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تشریح جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • اعلام جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • برگزاری 12 ویژه برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 2
  • برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه
  • سه قلوهای رادکانی در انتظار حمایت مسئولان + فیلم
  • با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد
  • اجرای ۳۰ برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان/ برگزاری جشنواره «نون و نمک» در فرهنگسرای کوثر
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر