Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:51:29 GMT

خبر آمد دلیل آگاهی

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۹۹۷۹۸

خبر آمد دلیل آگاهی

روز خبرنگار یکی مثل همه اتفاقات این سرزمین، مناسبتی چندوجهی است و بهانه آن رویدادی است که هم سیاست را در برمی‌گیرد، هم اجتماعی است و خبرنگارانی که روایت ماجرا را به اتفاقی فرهنگی تبدیل می‌کنند. این روزها که گوشی‌های تلفن همراه به یک ابزار چندرسانه‌ای تبدیل‌شده‌اند، تنها خبردار بودن، ویژگی یک خبرنگار نیست، خبرنگار در جهانی که اطلاعات در ثانیه مخابره می‌شود باید توان تحلیل داشته باشد و اخبار حقیقی را از میان همهمه بیرون بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مناسبت این روز، می‌توانید کتاب‌های خبری بخوانید که چندتایی را پیشنهاد می‌کنیم.

فلسفه خبر؛ بی‌خبر شو که خبرهاست در این بی‌خبری

  آلن دوباتن فیلسوفی است که درباره زندگی امروز و اتفاقات آن می‌نویسد، او در میان روزمرگی‌ها هم به دنبال حقیقت فلسفی ماجرا می‌گردد و می‌خواهد از آنچه پشت همه این اتفاقات است، صحبت کند.

دوباتن کتاب خبر، راهنمای کاربران را هم به همین دلیل نوشته که درباره حقیقت خبر سخن گفته باشد، او در پیش‌درآمد می‌گوید «برای خبر خواندن دستورالعملی وجود ندارد چون قرار است ساده‌ترین کار ممکن باشد مثل پلک زدن اما این کار خطرناک‌تر از آن است که به نظر می‌رسد!» دوباتن در این کتاب می‌خواهد بگوید با خواندن حجم عظیمی از اخبار روزانه، چه اتفاقی برای اندیشه ما می‌افتد و اگر این کار را آگاهانه انجام بدهیم چقدر می‌توانیم به‌سوی زندگی بهتری قدم برداریم.

او کتابش را گزارشی از مواجهه افراد با اخبار می‌داند و تحلیلی پیچیده از گزارش‌های ساده خبری ارائه می‌دهد، کتاب خبر، راهنمای کاربران به عقیده دوباتن می‌خواهد عادتی که ساده و به هنجار به نظر می‌رسد را پیچیده کند.

کتاب خبر (راهنمای کاربران)، نوشته آلن دوباتن با ترجمه شقایق نظرزاده در نشر فرمهر به چاپ رسیده و ۱۸۸صفحه دارد.

  شهروند-خبرنگاران؛ اهل خبر را چه خبر؟

شاید عبارت شهروند-خبرنگار، برای جامعه امروز آشنا و باورپذیر باشد، در روزگاری که کیفیت دوربین‌های تلفن همراه کم‌کم می‌تواند با دوربین‌های حرفه‌ای رقابت کند و کیفیت تصویری کم‌نظیری را بسازد یا هر شخصیت مشهور در صفحه اجتماعی‌اش راه ارتباطی واضحی برای مخاطبان معرفی کرده است، خبرنگار بودن کار سختی به نظر نمی‌آید.

کتاب شهروندخبرنگارها را یک حقوق‌دان دانشگاه لیدز نوشته است، پروفسور یان کرم، نقش قانونی شهروندانی که می‌کوشند خبری را ثبت کنند را با ارائه چند مثال از پرونده‌های اروپایی و آمریکایی بیان می‌کند.

این کتاب درباره تأثیر دوره‌های رواج اینترنت در پیگیری جزایی اتفاقاتی است که سند رسمی آن اخباری است که شهروندان گردآوری و منتشر کرده‌اند. این کتاب ۶ بخش دارد که قانون اهانت، بیان بی‌نام و پرخاشگر، افترای آنلاین، افشای اجباری منابع خبرنگارها، تحقیقات آنلاین خصوصی توسط اعضای هیأت منصفه و تحلیل کاربرد قوانین پیش از وب را شامل می‌شود.

کتاب شهروندخبرنگارها (رسانه‌های نو لحظات جمهوریت و قانون اساسی)، نوشته پروفسور یان کرم را نادر قبله‌ای ترجمه کرده و موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در ۲۷۰ صفحه به چاپ رسانده است.

تاریخ مطبوعات ایران؛ از ورطه ما خبر ندارد، آسوده که بر کنار دریاست

 سید فرید قاسمی، پژوهشگر مطبوعات است، معلمی که همه آنچه بر مطبوعه این سرزمین از آغاز تاکنون گذشته را به‌خوبی می‌داند، او در کتاب کوچکی که شاید درس‌نامه به نظر برسد همه این تاریخ را به‌طور خلاصه بازگو کرده است.

 تاریخ مطبوعات ایران، درباره فراز و فرود تاریخ مطبوعات ایران از آغاز پیدایش نشریات و روند آن تا سال‌های اخیر است. قاسمی در این اثر کوشیده روایت مستدلی از آنچه بر اهالی مطبوعات گذشته است به مخاطبان ارائه بدهد و کار خود را در ۱۰بخش از دوره ناصرالدین‌شاه قاجار، آغاز کرده و این روند را تا دوره پهلوی و انقلاب اسلامی بررسی می‌کند.

در فصل پایانی این کتاب نیز، یونس شکر خواه استاد رشته علوم ارتباطات اجتماعی، درباره پیشینه مطبوعات جهان، مطالب جالب‌توجهی را بازگو کرده است.

تاریخ مطبوعات تألیف سید فرید قاسمی، با همکاری یونس شکر خواه، در ۱۹۳ صفحه توسط نشر ثانیه به چاپ رسیده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز خبرنگار کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۹۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«احمد» در هند جایزه گرفت

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزای علم و فناوری آنا، این دوره از جشنواره در بخش مستندهای 60 دقیقه ای به مستند «احمد» به تهیه کنندگی یوسف ترابی‌نژاد و کارگردانی اعظم مرادی جایزه داد، پرتره جوانی به نام «احمد» که علی‌رغم محدودیت‌های فیزیکی، ذهنی بلندپرواز و همتی بلند دارد و داستان زندگی‌اش به معجزه می‌ماند.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های معلولین we care هند هر ساله باهدف افزایش آگاهی در مورد مسائل مربوط به معلولیت، برطرف‌کردن تصورات غلط و تعصبات در مورد افراد معلول و ایجاد تغییرات نگرشی و رفتاری برگزار می‌شود.

این جشنواره بر اساس کنوانسیون سازمان ملل به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های بین‌المللی یونسکو قلمداد شده که باهدف افزایش سطح آگاهی درباره حقوق معلولان سراسر جهان و تشویق نهادها، سازمان‌ها و هنرمندان در حوزه‌ معلولان فعالیت می‌کند.

«احمد» پیش‌ازاین نیز در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته و منتخب پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حقیقت، جشنواره بین‌المللی بیگ سین لندن، ‌ یازدهمین جشنواره مستند بنگلادش، پنجمین جشنواره فیلم مارتینیک فرانسه و منتخب پنجمین دوره از جشنواره Over-the-Rhine International Film Festival آمریکا بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۶ اردیبهشت
  • کشف جسد مرد جوان در قهوه‌خانه‌ای در جنوب تهران
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۴ اردیبهشت
  • کشف جسد زن ۵۹ ساله در تالش
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • «احمد» در هند جایزه گرفت
  • نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟