Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: از سال 91 تاکنون شیب ازدواج کاهشی بوده است و در سال جاری 550 هزار ازدواج ثبت شده است که نسبت به شش سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است، در حالیکه جمعیت رو به افزایش بوده است و آمار جوانان در سن ازدواج نیز کاهش پیدا نکرده است.

به گزارش ایسنا و بهنقل از جامعه ایمانی مشعر، امیرحسین بانکی پور فرد، دکتری فلسفه غرب و استاد معارف اهل بیت در افتتاحیه یازدهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، عنوان کرد: در سال 91، یازده میلیون مجرد در سن ازدواج وجود داشت که در آن سال حدود 900 هزار ازدواج ثبت شده بود که در آن زمان زنگ خطر به صدا در آمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: طبق آخرین سرشماری، یک میلیون و 400هزار دختر بالای سی سال در کشور وجود داشته است و همچنین 700هزار زن مطلقه زیر 50سال در کشور هستند که در معرض آسیب جدی هستند و مشکلات بسیاری دارند.

وی ادامه داد: سال 72 در کشور معادل حدود هر 16 ازدواج یک طلاق ثبت می‌شد ولی در وضعیت کنونی معادل هر 3 ازدواج، یک طلاق ثبت می‌شود که نشان دهنده یک شیب افزایشی و وضعیت خطرناک است؛ البته این آمار بدین معنی نیست که 30درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود؛ آمار ازدواج برای سال جاری است ولی آمار طلاق ممکن است مربوط به ازدواج‌های سال‌های قبل باشد و با این حساب تنها 3 درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود و نباید پیام غلط به جامعه داد.

بانکی پور فرد تصریح کرد: خانواده سلول بنیادی جامعه است و اگر آسیب ببیند کل نظام اجتماعی صدمه خواهد خورد، بر همین اساس حفظ و استحکام خانواده بسیار با اهمیت و اثرگذار است.

وی اضافه کرد: برای حل مسائل جامعه بهترین راهکار استفاده از مشارکت‌های مردمی است و مردمی ترین تشکیلات جامعه، هیأت است و بزرگترین شبکه در کشور هستند که می‌توانند به بهترین شکل سرمایه اجتماعی را برای حل معضلات اجتماعی جمع کنند. هیچ تشکل مردمی به اندازه هیآت نمی‌توانند قدرت تاثیرگذاری داشته باشند و از همین جهت مقام معظم رهبری هیآت را مامور به توجه و آگاه سازی در حوزه خانواده کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اولین گام برای حل معضلات خانواده، ایجاد حساسیت است اجتماعی است و نیاز است در این خصوص فرهنگ سازی مناسب با استفاده از ظرفیت هیئت، انجام شود؛ جامعه تا حد زیادی با مصائب و فضائل اهل بیت آشناست و اکنون نیز است اخلاق اهل بیت برای جامعه تبیین شود و به این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بانکی پور فرد تاکید کرد: وجود نداشتن اخلاق اهل بیت در جامعه باعث ایجاد مشکلات اجتماعی شده است؛ لازم است سخنرانان و مداحان به نکات اخلاقی روایات و ادعیه توجه ویژه داشته باشند تا زندگی اهل بیت و روابط خانواده در این خاندان با عظمت، به عنوان یک الگو برای جامعه تبیین شود.

این استاد دانشگاه گفت: به دلیل فضای رسانه‌ و وضعیت کنونی، سن بلوغ جنسی در جوانان کاهش پیدا کرده است و تنها راهکار برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مختلف برای جوانان، کاهش سن ازدواج است؛ لازمه کاهش سن ازدواج، کاهش سن بلوغ عقلی است و با آموزش دادن به نوجوانان و افزایش مسئولیت پذیری در آنان، سن بلوغ عقلی کاهش پیدا می‌کند و برای ازدواج در سن پایین آماده می‌شوند.

وی افزود: همچنین باید به دنبال مدل‌هایی از ازدواج بود که ازدواج و تشکیل خانواده از هم تفکیک شود، جوان در سن پایین به دلیل مسائل مالی، شاید آمادگی برای تشکیل خانواده نداشته باشد، ولی برای ازدواج آمادگی دارد، جوانان می‌توانند در سن پایین ازدواج کنند و بعد از مدتی با ایجاد شرایط مناسب، تشکیل خانواده دهند.

بانکی پور فرد عنوان کرد: هیآت مذهبی در فرهنگ سازی برای پایین آمدن سن ازدواج، معرفی گزینه‌های مناسب به خانواده‌ها و تسهیل گری ازدواج می‌توانند اقدامات مناسبی را اجرایی کنند؛ روابط فامیلی در جامعه کاهش پیدا کرده است و هیآت بهترین مکان برای روابط اجتماعی است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی ادامه داد: هیآت مذهبی ظرفیت بسیار مناسبی برای تسهیل گری ازدواج جوانان دارند و باید از این ظرفیت بهره گیری مناسب شود؛ نمونه‌هایی از تسهیل گری ازدواج در هیآت مذهبی به طور موفق انجام شده است که باعث کاهش بسیار زیاد هزینه‌ها می‌شود و موانع ازدواج بسیاری از جوانان رفع می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: توزیع محصولات فرهنگی و ارزنده در حوزه ازدواج و خانواده در هیآت مذهبی برای فرهنگ سازی مناسب، بسیار اثر گذار است؛ همچنین ایجاد غرفه‌هایی برای ارائه مشاوره‌های خانواده توسط متخصصان متعهد در هیآت مذهبی می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات خانواده‌ها، اثرگذار است.

وی اضافه کرد: همچنین ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه برای ارائه وام‌های ازدواج جوانان در هیآت مذهبی اقدام بسیار مناسبی در جهت تسهیل گری ازدواج جوانان است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کاهش ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۱۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

آزمون مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد دانشجویی کشور صبح و بعدازظهر در ۱۰ منطقه دانشگاهی کشور برگزار می‌شود.


المپیاد دانشجویی در منطقه ۶ کشور شامل دانشگاه‌های استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری، به مرکزیت دانشگاه اصفهان، در دو حوزه دانشگاه اصفهان و دانشگاه یزد به صورت همزمان با سایر مناطق ده گانه کشور برگزار می شود.

در این آزمون ۳۰۱ داوطلب از دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، یزد، کاشان، شهرکرد، میبد، دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، علوم و قرآن اصفهان، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فیض الاسلام و دانشگاه اردکان شرکت دارند.


پنج نفر برتر در هر رشته به همراه منتخبین مرحله اول المپیاد متمرکز (آزمون کارشناسی ارشد) که اسامی آنها از طریق درگاه مرکز المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام خواهد شد، می‌توانند در آزمون تشریحی مرحله دوم (نهایی) المپیاد علمی دانشجویی کشور در اوایل مرداد ماه سال ۱۴۰۳ شرکت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان
  • کاهش ۳۵ درصدی سرقت در شهرستان ارومیه
  • کاهش ۳۵ دردصدی سرقت در شهرستان ارومیه
  • ۳.۶ میلیون تن‌کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد
  • قیمت طلا و سکه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • تجلیل از دست‌اندرکاران رویداد کشوری جامعه پرداز در همدان
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است