Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@23:26:53 GMT

کارگاه های صابون سازی مراغه احیا می شود

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۰۱۷۶۹

کارگاه های صابون سازی مراغه احیا می شود

به گزارش ایرنا، حمید شکری روز پنج شنبه در بازدید از کارخانه تولید صابون سنتی مراغه گفت: در حال حاضر ۳ واحدتولید کننده صابون مراغه در این شهرستان فعال هستند در حالی که در گذشته نه چندان دور بیش از ۲۵ واحد تولید کننده صابون سنتی مراغه در این شهرستان فعالیت می کردند.
وی گفت: مشکلات زیست محیطی و برخی مشکلات موجود در تولید این صابون از اصلی ترین دغدغه های تولیدکنندگان در زمان حاضر است که بزودی این مشکلات با تعامل و همکاری مطلوب بین دستگاه های اجرایی شهرستان رفع خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن صابون مراغه در این شهرستان تولید و بیش از ۴۰۰ تن به کشورهای آسیای میانه، شرق آسیا و آذربایجان و افغانستان صادر می شود.


وی با حمایت قاطع از تولید کنندگان صابون سنتی مراغه گفت: صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از ۲۰۰ سال قدمت معروفترین صابون سنتی کشور بوده و سوغات اصلی و ارزشمند این شهرستان محسوب می شود.  
وی اضافه کرد: صابون مراغه تا پیش از تولید صابون‌های صنعتی، مورد استفاده بیشتر مردم شهرهای ایران بود و هم اکنون نیز در بازارهای سنتی همه شهرهای ایران به وفور یافت می شود و طرفداران زیادی دارد.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این واحدهای تولیدی مشغول فعالیت هستند که با احیا و توسعه کارگاه های تولیدکننده در شهرستان ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی دارند.
وی افزود: در حال حاضر شعبه ای از صابون سنتی مراغه در کشور آذربایجان توسط تولیدکنندگان مراغه ای مشغول فعالیت است.
به گزارش ایرنا، صابون مراغه از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل‌شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.  
امروزه با وجود رواج صابون‌های صنعتی، این نوع صابون همچنان به عنوان یکی از شوینده‌های سنتی رایج میان خانواده‌های ایرانی مورد استفاده است و شهرت جهانی هم دارد.  
زمان زیادی صرف تولید این صابون می‌شود به طوری که ۶ ساعت برای مخلوط شدن مواد آن و ۳ ساعت نیز برای تبدیل شدن این مواد به صابون صرف می‌شود.  
صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می‌شود و معروفترین نوع آن صابون زرد بوده و نسبت به بقیه بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرد.
تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آن‌ها بوده ولی صابون سیاه از ضایعات این صابون‌ها بوجود می‌آید و قدرت پاک کنندگی آن نسبت به بقیه پایین‌تر است.
در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه سدر و رنگ حنا اضافه می‌شود که در این صورت صابونی مناسب برای رفع شوره سر، ریزش مو و تقویت پیاز مو است.
۹۸۸۰/۳۰۷۷

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف خانواده دستگاه های اجرایی زیست محیطی مو مواد شیمیایی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۱۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی نوری عصر چهارشنبه در آئین رونمایی از مرکز توسعه کار آفرینی کردستان اظهار کرد: کردستان دارای مرز مشترک با کشور عراق بوده و نیاز است از دانش فناوری ارتباطات برای کمک به ایجاد زیرساخت استفاده کنیم.

وی افزود: در سنوات قبل در زمینه نرخ بیکاری کردستان عمدتاً در رتبه‌های یکم تا پنجم نرخ بیکاری کشور بودیم اما در تابستان سال قبل بهترین عملکرد را در کاهش نرخ بیکاری داشتیم.

وی تصریح کرد: توجه به زیرساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات در راستای افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری مهم است و باید زیرساخت‌ها تقویت شوند.

نوری ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را لازمه توسعه استان دانست و خاطرنشان کرد: براساس دستور رئیس جمهور باید به اشتغال فارغ التحصیلان زاگرس‌نشین بیشتر توجه شود تا در زمینه اشتغال و توسعه کردستان قدم مثبتی برداشته شود.

معاون اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: کردستان استانی صنعتی نیست و توجه به تولید در توسعه کردستان مهم است و در این راستا سال قبل هر هفته یک روز را به نام «دوشنبه‌های تولید» نامگذاری کردیم که ۷۰ واحد تولیدی به عرصه تولید بازگشت.

وی اضافه کرد: امسال «شنبه‌های تولید» را راه‌اندازی کردیم که در راستای احیای واحدهای تولیدی بویژه واحدهای تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز قدم برخواهیم داشت و هدفگذاری کردیم تا بتوانیم موفق عمل کنیم.

نوری به وضعیت معادن استان پرداخت و گفت: کردستان در حوزه معدن رتبه یکم تولید طلای کشور را دارد و در حوزه ذخیره این ماده معدنی رتبه دوم کشور را داراست.

وی اعلام کرد: در حوزه کشاورزی و تولید توت فرنگی، گندم و انار رتبه‌های خوبی در کشور داریم و در حوزه صادرات و واردات نیز جا برای توسعه وجود دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان اذعان کرد: اگر نتوانیم علم روز را به این حوزه‌ها وارد کنیم مسیر توسعه و تحول را نخواهیم دید بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها در استان بهره ببریم.

نوری خاطرنشان کرد: به مدیران و مسؤولان دستگاه‌های مختلف اجرایی تاکید شده که ۲۰ درصد از تسهیلات را به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: انتقال دانش‌های فناوری به کشور عراق نیز از اولویت‌هایی است که مورد توجه خواهد بود.

کد خبر 6088063

دیگر خبرها

  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد