Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مانستر تراک‌ها (Monster Truck) در واقع وانت‌های پیکاپ یا شاسی‌بلندی هستند که سیستم تعلیق، لاستیک‌ها و موتور‌های ارتقایافته‌ای دارند. این خودرو‌ها در مسابقات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و امروزه به یکی از پرطرفدارترین مسابقات خودرویی در آمریکا، کانادا و اروپا تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید: محبوب‌ترین رنگ اتومبیل در جهان کدام است؟

از مهم‌ترین اجزای این خودرو‌ها می‌توان به شاسی‌های توسعه‌یافته اشاره کرد که با وزنی در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم باید در برابر یک میلیون و صد هزار نیوتن نیرو تحمل داشته باشند. بخش قابل اشاره دیگر این خودرو‌ها موتور‌هایی است که در ساخت آن‌ها به کار می‌رود. وانت‌های هیولا معمولا از موتور‌های هشت سیلندر V شکلی استفاده می‌کنند که حجم ۸/۸ لیتری داشته و سوپرشارژ هستند و در نهایت وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها در این نوع خودرو‌ها را گیربکس‌های دو سرعته اتوماتیک به عهده دارند. ارتباط بین همه این اجزا را اکسل‌های بزرگی بر عهده دارند که معمولا از برند Rockwell هستند.

مهم‌ترین بخش وانت‌های هیولا را شاید بتوان فنربندی و کمک‌های بزرگ آن‌ها در نظر گرفت. به طور متوسط هریک از این خودرو‌ها به هشت کمک فنر نیاز دارد که وزن کلی آن‌ها بیش از ۲۰۰ کیلوگرم می‌شود. بدنه اغلب این خودرو‌ها از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شود و علتش هم این است که هم وزن کلی خودرو را کاهش داده و هم برای طراحی بدنه و شکل و شمایل سفارشی آن‌ها قدرت مانور بیشتری را در اختیار طراحان قرار دهد. لاستیک‌های وانت‌های هیولا از اولین چیز‌هایی است که اندازه غیرطبیعی و اغواکننده آن‌ها به چشم می‌خورد. این لاستیک‌ها معمولا ۶۶ اینچی بوده و پهنای ۱۰۹ سانتی‌متری دارند و جالب است بدانید وزن هر چهار حلقه آن‌ها چیزی حدود سه تن است! در ادامه با تعدادی از این هیولا‌های قدرتمند آشنا می‌شویم.

بیگ‌فوت
سال ساخت: ۱۳۵۴/ ۱۹۷۵
این خودرو که پیشگام وانت‌های هیولا به شمار می‌رود از سال
۱۳۵۸/ ۱۹۷۹ در معرض دید عموم قرار گرفت. طراح و مالک بیگ‌فوت (به معنی پا گنده) باب صدلر نام داشت و عنوان اولین نمونه‌ای بود که در تبلیغات تلویزیونی و مسابقات تصادفی خودرویی به کار برده شد. از این نمونه
۲۱ نمونه تولید و موفق شده در چند مسابقه به طور همزمان وارد شوند. تولیدکنندگان این خودرو توانسته‌اند با خودروسازان مطرحی همچون سامیت ریسینگ، فایراستون و مایکروسافت روابط کاری بسیار گسترده‌ای داشته باشند.

بلو تاندر
سال ساخت: ۱۳۷۹/ ۲۰۰۰
این هیولای عظیم‌الجثه نیز اولین بار سال ۲۰۰۰ وارد مسابقات مانسترجام شد. بلو تاندر (به معنی تندر آبی) با رقیب دیگر خود یعنی بیگ‌فوت مشترکات زیادی دارد. این اشتراکات آنقدر زیاد و فراوان است که بسیاری از طرفداران تصور می‌کنند در یک مقطع زمانی بلوتاندر برای جایگزینی بیگ‌فوت طراحی و ساخته شده است.

بلوتاندر در طول زندگی خود و زمانی که رانندگی آن را تاد لدوک برعهده داشت موفق به کسب چند مقام قهرمانی در تورنمنت‌های مهم شد. سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ دل به تغییرات عمده‌ای داد و به بسیاری از تجهیزات کامیون وانت سری اف (F) همچون موتور CI Merlin۵۴۰ مجهز شد. این خودرو در هر سال به طور متوسط توانسته است در بیش از ۲۰ رویداد مهم ورزشی حاضر شده و به افتخارات خود بیفزاید. جالب است بدانید از خودروی بلوتاندر فقط دو نمونه تولید شده است.

گریو دیگر
سال ساخت: ۱۳۶۰/ ۱۹۸۱
یکی از محبوب‌ترین وانت‌های هیولا در تمام دوران «گریو دیگر» (به معنی گورکن) است. راننده اصلی و خالق آن دنیس اندرسون نام دارد. اندرسون توانسته چند دستگاه از این خودرو را همزمان در شرایط آماده مسابقه نگهداری کند تا بتواند در چند رویداد به صورت همزمان رقابت کند. همچنین اندرسون را می‌توان از اولین پیشگامان مسابقات مانستر تراک (Monster Truck) در آمریکا دانست. تا امروز ۳۲ دستگاه «گریو دیگر» ساخته شده و نمونه فعلی آن به یک موتور ۵۵۵ اینچ کوبیک مرلین مجهز است که تقریبا ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

ماکزیمم دیستراکشن
سال ساخت: ۱۳۸۲/ ۲۰۰۳
این هیولای دوست‌داشتنی که اوایل قرن بیستم تولید شد در رده محبوب‌ترین وانت‌های هیولای جهان قرار گرفت. یکی از علت‌های آن شاید همکاری سازندگان ماکزیمم دیستراکشن (به معنی حداکثر تخریب) با شرکت‌های تبلیغاتی همچون کلیر چنل (Clear Channel که حامی تبلیغات میدانی است) و دابلیو. سی. دابلیو (WCW در کشتی قهرمانی جهان) باشد. در حال حاضر سه دستگاه از این خودرو وجود دارد و می‌توانند به طور همزمان در تور‌ها و مسابقات ورزشی شرکت کنند. این خودرو هر سال یکی از رقبای ثابت مسابقات جهانی است و محبوب‌ترین نوع خود در جهان است.

ال‌تورو لوکو
سال ساخت: ۱۳۸۰/ ۲۰۰۱
ال‌تورو لوکو نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین وانت‌های هیولای جهان به شمار می‌رود و طراحی بدنه آن به گونه‌ای است که شبیه سر اسب به نظر می‌رسد. همین طراحی سبب شده طرفداران فراوانی داشته باشد. راننده اصلی آن لوپه سووزا است و از ابتدا که این خودرو به یک موتور شورولت مرلین شورولت ۵۴۰ اینچی مجهز بوده هدایت آن را به‌عهده داشته و تاکنون توانسته یک بار عنوان قهرمانی جهان را به دست بیاورد. این وانت در سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ شاهد پیشرفت چشمگیری بود که یکی از این تغییرات انتقال قدرت به چهارچرخ آن به شمار می‌رود. تغییر دیگر ال‌تورو لوکو نیز مجهز شدن آن به یک گیربکس دو سرعته کوآن (Coan) است.

بتمن
سال ساخت: ۱۳۸۵/ ۲۰۰۶
بتمن یکی از محبوب‌ترین وانت‌های هیولا در رقابت‌های آمریکا به شمار می‌رود. این خودرو که ۱۳ سال پیش ساخته شده توانست در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی به مقام قهرمانی جهان دست پیدا کند. موتور تعبیه شده در این خودرو از نوع شورولت مرلین ۵۴۰ اینچی است و جیسون کودکدر اولین راننده‌ای بود که با آن وارد میدان رقابت شد. بتمن سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ تعمیر اساسی شد و این بار جان سیاسوک هدایت آن را به‌عهده گرفت.

سایبورگ
سال ساخت: ۱۳۶۹/ ۱۹۹۰
اولین نمونه از مانسترتراک‌های سری سایپورگ اوایل دهه ۹۰ ساخته شد و توانست به یکی از محبوب‌ترین‌ها و منحصر به فردترین‌ها در نوع خود تبدیل شود. سایبورگ از این لحاظ
منحصر به فرد است که تنها وانت‌های هیولای دوچرخ برقی است که توانسته وارد مسابقات شود. چرخ‌های جلوی این خودرو به مجموعه گیربکس متصل نیست و نیرو ندارد و همچنین سیستم تعلیق جلوی سایبورگ به طور مستقل عمل می‌کند. سایبورگ متعلق به جک کوبرنا است و به یک موتور شورولت Big Block۴۹۶ مجهز بوده و امروزه نیز در صحنه‌های مسابقات می‌توان از تماشای قدرت‌نمایی‌اش لذت برد.
در اینجا سایبورگ را درحال پرش از روی چند‌خودرو می‌بینید. قدرت بالای موتور، چنین توان شگفت‌انگیزی به این هیولا بخشیده است.

سادن ایمپکت
سال ساخت: ۱۳۶۹/ ۱۹۹۰
این خودرو نیز فعالیت حرفه‌ای خود در زمین مسابقه را در سری مسابقات مانسترجام سال ۱۹۹۰ آغاز کرد و توانست به چهار فینال جهانی برسد. همچنین سادن ایمپکت (به معنی برخورد ناگهانی) اولین نمونه از این سری خودروهاست که توانست به استاندارد‌های مربوط به اطمینان از قطعات یدکی در خودروی سواری کمک کند. حضور هیولای محبوب همچنان ادامه داشت تا این‌که سال ۲۰۱۰ راننده جدیدی به نام بن وینسلو برای آن در نظر گرفته شد و برای دو سال هدایت آن را عهده‌دار بود. از آن زمان نام این خودرو از سادن ایمپکت به گراند پاوندر تغییر پیدا کرد.

زامبی
سال ساخت: ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳
زامبی اولین بار کار خود را در مسابقات مانستر جام سال ۲۰۱۳ آمریکا و با رانندگی شان کوهان آغاز کرد. این خودرو به یک موتور CI Merlin۵۴۰ با قدرت ۱۵۰۰ اسب‌بخار و یک گیربکس دو سرعته کوآن مجهز بود. زامبی از لاستیک‌های ۶۶ اینچی Terra استفاده می‌کند و طراحی کلی خودرو در پاسخ به نظرسنجی آنلاین اینترنتی انجام شد. یکی دیگر از نام‌هایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود سوپرمن بود.

تروپیکال تاندر
سال ساخت: ۱۳۸۶/ ۲۰۰۷
تروپیکال تاندر (به معنی تندر حاره‌ای) نه تنها یک وانت هیولای بسیار جذاب است، بلکه امروزه جزو یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های این رده نیز به شمار می‌رود. این خودرو به یک موتور CI Dart۵۴۰ مجهز است که ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و همچنین یک گیربکس Powerglide از برند کوآن (Coan) نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را در این خودرو بر عهده دارد. تروپیکال تاندر از لاستیک‌های ۶۶ اینچی Terra استفاده می‌کند و در تمام مسابقات مانستر جام یک چهره شناخته شده به شمار می‌رود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

باشگاه هیولا‌ها!

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت خودرو جالبترین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۳۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ مورد از قدرتمندترین موتورهای خودرو که تا به امروز تولید شده‌اند(+عکس)

اتومبیل‌ها اساسا با سه فاکتور مختلف ظاهر، عملکرد و قابلیت‌ها سنجیده می‌شوند. در میان این سه اما قدرت و عملکرد فنی اهمیت بیشتری دارد؛ به‌طوری که اتومبیل‌های با توان فنی بالا معمولا تا مدت‌ها در محور توجهات قرار می‌گیرند.

به گزارش گجت نیوز، در میان خودروهای اسپرت تولید شده در سرتاسر دنیا می‌توان نمونه‌هایی با چهار، شش، هشت، ده یا حتی دوازده سیلندر پیدا کرد که قادرند قدرت، گشتاور، شتابگیری و حداکثر سرعت فوق‌العاده بالایی ارائه کنند.

با این وجود برخی پیشرانه‌های به کار رفته در اتومبیل‌های سوپر اسپرت و هایپرخودروها به‌طور قابل توجهی قدرتمندتر از استاندارد طراحی موتور خودرو در اتومبیل‌های سوپر اسپرت به شمار رفته و نام خود را در تاریخ صنعت خودروسازی جاودانه ساخته‌اند.

در ادامه این متن سعی داریم به معرفی تعدادی از قدرتمندترین موتورهای خودرو که در کلاس‌های مختلف تولید شده‌اند بپردازیم. البته خرید هریک از اتومبیل‌های مجهز به این موتورها نیازمند صرف هزینه‌ای بسیار گزاف خواهد بود. بنابراین کلیت این متن صرفا جهت آشنایی با بزرگترین دستاوردهای صنعت خودروسازی تدوین شده است!

قدرتمندترین موتورهای خودرو در تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی

لیست زیر دربرگیرنده تعدادی از پرتوان‌ترین موتورهایی‌ست که خودروسازان برتر دنیا تا به امروز تولید کرده‌اند. البته شاید بتوان اتومبیل‌های دیگری را پیدا کرد که از روش‌هایی مثل تیونینگ یا دستکاری موتور به قدرتی بسیار بالا دست پیدا کرده باشند.

با این وجود این موارد در لیست زیر جایی ندارند! از سوی دیگر، به‌جای معرفی موتورهای با ساختار مشابه سعی، این متن سعی دارد بهترین نمونه در کلاس‌های مختلف را معرفی کند. از طرف دیگر موتورهای معرفی شده در اینجا همگی همچنان روی خط تولید قرار دارند.

بنابراین نمونه‌هایی مثل موتور HEMI هل‌کت کمپانی دوج علیرغم عملکرد فنی خیره‌کننده‌ای که ارائه می‌دهند به دلیل خارج شدن از خط تولید در اینجا مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

Nettuno 3.0L V6 twin turbo

موتور Nettuno با استفاده از خلاقیت‌های فراوان در طراحی توانسته عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای ارائه کرده و در شمار قدرتمندترین موتورهای V6 تاریخ قرار گیرد. این موتور در مدل 2024 مازراتی MC20 به کار رفته و با حجم سه لیتر موفق به ارائه توان شگفت‌انگیز 621 اسب بخار و گشتاور 730 نیوتن متر شده است.

یکی از رازهای ارائه چنین عملکرد خیره‌کننده‌ای توسط این موتور مازراتی طراحی جدید سیستم احتراق دربرگیرنده یک ناحیه پیش احتراق با بهره‌گیری از آرایش جفتی شمع‌ها برای جرقه زدن است. این سیستم احتراق عجیب اما کاربردی همچنین توسط سیستم توربو دوقلو تکمیل می‌شود تا حداکثر عملکرد فنی ممکن توسط این موتور V6 ارائه شود.

بد نیست بدانید که سیستم توربو دوقلو نخستین بار در سال 1981 توسط خود مازراتی معرفی شده و در خودروی مازراتی بای‌توربو (Maserti Biturbo) مورد استفاده قرار گرفت.‌ البته عملکرد خودروی بای‌توربو در آن زمان زیاد چنگی به دل نمی‌زد و لگ‌های متعدد توربو باعث ایجاد مشکلاتی در آن شده بود.

با این وجود مازراتی با این خودرو نشان داد که استفاده از دو توربو در یک خودرو امکان‌پذیر است و به همین جهت خدمت بزرگی به صنعت خودروسازی نمود! توربوشارژرهای دوقلو به‌طور کلی هوای بیشتری را درون موتور خودرو تزریق کرده و با احتراق بهتر قدرت بسیار بالاتری را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

Magnus McLaren M838T twin turbo V8

نام مک لارن برای علاقمندان به سوپرخودروها و هایپرخودروها بسیار آشناست؛ چراکه این کمپانی تا کنون تعدادی از قدرتمندترین موتورهای خودرو در تاریخ را تولید کرده است! نمونه چهار لیتری V8 توربو دوقلو این کمپانی در مدل 2023 مک لارن 720S کوپه و چندین مدل دیگر به کار رفته و عملکردی استثنایی دارد. توان خروجی این موتور ۷۱۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۷۷۰ نیوتن متر است

. این مشخصات فنی شگفت‌انگیز باعث شده که صفر تا صد این خودرو به عدد خیره‌کننده ۲.۸ ثانیه رسیده و مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در آن کمی بیش از ۵ ثانیه باشد. این خودرو همچنین به لطف استفاده از سیستم توربو دوقلو و ترکیب آن با سیستم انتقال قدرت دو کلاچه قادر به دستیابی به حداکثر سرعت حدود ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت است.

موتور V8 توربو دوقلو M838T نخستین بار در سال 2017 در مدل استاندارد مک لارن 720S قرار گرفت و توانست رکوردهای شتابگیری فراوانی را جابجا کند. این موتور البته توانایی تنظیم و تیونینگ بالایی را داشته و از این طریق موفق به ارائه قدرت و گشتاور بسیار بالاتری شد. با این وجود امتیاز تیونینگ این موتور در اختیار کمپانی مگنوس است!

 Lamborghini 5.2L V10

بی‌انصافی است که لیستی از قدرتمندترین موتور خودروها در تاریخ تهیه کنیم و نامی از گاو خشمگین ایتالیایی در آن نبریم! موتور 5.2 لیتری V10 لامبورگینی اولین موتور معرفی شده در این لیست است که توان خیره‌کننده‌اش را بدون بهره بردن از توربو شارژر به ثبت می‌رساند.

این موتور تنفس طبیعی قدرتی 631 اسب بخاری داشته و گشتاوری معادل با 566 نیوتن متر تولید می‌کند. لامبورگینی با طراحی و ساخت این خودرو سعی کرده در مقابل انقلاب موتورهای توربوشارژ ایستادگی کند؛ چراکه استفاده از توربوشارژر در موتورها را باعث ارائه تجربه رانندگی ضعیف‌تر می‌داند!

لامبورگینی عدم فعال شدن آنی توربوشارژر و تاخیر در ارائه گشتاور بیشتر که با نام «لگ توربو» شناخته می‌شود را دلیل این مساله می‌داند. مدل 2024 لامبورگینی هوراکان که از موتور 5.2 لیتری V10 فاقد توربو استفاده می‌کند، به عنوان نمونه‌ای برای مقایسه موتورهای تنفس طبیعی و توربو شارژ روانه بازار شده و عملکردی بسیار روان را ارائه می‌کند.

یکی دیگر از مشخصات منحصربفرد موتور لامبورگینی غرش و رزنانس فوق‌العاده آن است که منجر به تولید صدایی منحصربفرد از لامبورگینی هوراکان می‌شود. این مساله طبیعتا در خودروهای توربوشارژ قابل رویت نیست؛ چراکه صدای توربوشارژر عموما با صدای خود موتور ترکیب شده و مانع از به گوش رسیدن صدای غرش آن می‌شوند.

بد نیست بدانید که خودروهای V10 در مقایسه با دیگر انواع موتورهای به کار رفته در سوپرخودروها و هایپرخودروها یعنی V6 و V8 کمیاب‌تر به شمار می‌روند. با این وجود موتور ده سیلندر لامبورگینی مزایای فراوانی داشته و در شمار پرتوان‌ترین نمونه‌های تنفس طبیعی تولید شدن در صنعت اتومبیل‌سازی قرار می‌گیرد.

Ferrari 6.4L V12

نوبتی هم که باشد نوبت به فراری و موتور شگفت‌انگیز دوازده سیلندر این کمپانی می‌رسد. این پیشرانه بزرگ و پرتوان 6.4 لیتری فراری هیولایی رام‌نشدنی و V12 به شمار می‌رود که امسال در مدل 2024 فراری GTS812 به کار رفته و ضمن ارائه توان 789 اسب بخاری، گشتاور 718 نیوتن متر را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد.

این خودرو همچنین صفر تا صد را در مدت 2.8 ثانیه پر کرده و حداکثر سرعت باورنکردنی 340 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. بد نیست بدانید که این موتور نیز همانند نمونه 5.2 لیتری لامبورگینی تنفس طبیعی بوده و فاقد هرگونه توربوشارژر است.

در حال حاضر بسیاری از خودروها بر موج ساخت اتومبیل‌های هیبریدی سوار شده‌اند و انتظار می‌رود سایر اتومبیل‌سازان هم دیر یا زود به این موج بپیوندند. به همین دلیل عمر موتورهای پرتوان احتراق داخلی فراری، لامبورگینی و دیگر اسامی ماندگار در این زمینه رفته رفته رو به پایان است! در عین حال هنوز زمان زیادی برای وقت گذراندن با این هیولای تنفس طبیعی فراری وجود دارد.

همانند موتور V10 فراری، صدای موتور 6.4 لیتری فراری نیز در حالت درجا و سرعت‌های پایین عمق و تیز است؛ اما در دور موتورهای بالا شاهد غرشی کرکننده همراه با افزایش قابل ملاحظه جی‌فورس هستیم. مدل GTS812 همچنین از سیستم انتقال قدرت اتوماتیک دو کلاچه بهره برده و برای ارائه بهترین عملکرد فنی بهینه‌سازی شده است.

Bugatti 8.0L W16

موتور ۱۶ سیلندر منحصربفرد بوگاتی نمونه‌ای استثنایی در دنیای اتومبیل‌سازان به شمار رفته و با بهره بردن از چهار توربوشارژر فرصت عرض اندام از هر موتور دیگری را گرفته است! این هیولا در مدل ۲۰۲۴ بوگاتی شیرون سوپر اسپرت به کار رفته و قدرت ۱۵۷۸ (درست خواندید! ۱۵۷۸ اسب بخار!) را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

بوگاتی شیروان سوپر اسپرت قادر است صفر تا صد ۲.۵ ثانیه‌ای را ثبت کرده به حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این موتور هشت لیتری ۱۶ سیلندر نخستین بار در مدل ویرون به کار گرفته شده و همچنان در هایپرخودروهای بوگاتی مورد استفاده قرار دارد.

البته ساخت این موتور با سختی‌های فراوانی همراه بوده و سال‌ها زمان برده است. علاوه بر این، هزینه زیادی صرف طراحی، ساخت و تست این موتور شده است. با این وجود نتیجه کار تبدیل به یکی از قدرتمندترین موتورهای خودرو در صنعت اتومبیل‌سازی مدرن شده و احتمالا در تاریخ این صنعت ماندگار خواهد شد.

این موتور W16 بوگاتی همچنین وزنی هم‌تراز یک موتور V12 معمولی دارد و چندان از آن سنگین‌تر نیست. در نتیجه این اتفاق، بوگاتی شیرون سوپر اسپرت با موتور 16 سیلندرش وزنی حدود 2 تن دارد که معادل با وزن متوسط یک خودرو در آمریکاست! این مساله ارزش کار بوگاتی را دوچندان می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تصادف و آتش‌سوزی خودرو با ۴ فوتی و ۲ مجروح در جهرم
  • سورپرایز تازه پژو در بازار؛ ایران‌خودرو از فروش محصول محبوب صرف‌نظر کرد؟
  • تصادف و حریق خودرو با ۴ فوتی و ۲ مجروح
  • زورگیری به‌خاطر هیجان و عشق به موتورسواری
  • آخرین پیش‌بینی اینشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای خودرو!
  • قیمت باورنکردنی پیکان وانت؛ اجاره ماهی ۱۵ میلیون!
  • آخرین پیش‌بینی انیشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای برای خودرو
  • آخرین پیش‌بینی اینشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای برای خودرو
  • سعید آقاخانی چطور «نون‌خ۵» را محبوب نگه می‌دارد؟
  • ۵ مورد از قدرتمندترین موتورهای خودرو که تا به امروز تولید شده‌اند(+عکس)