Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@23:00:58 GMT

کهکشانی با قطر فضایی

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۰۵۶۶۰

کهکشانی با قطر فضایی

ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری از یک کهکشان دور منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، ناسا اخیرا تصویر کهکشانی را منتشر کرده است که ۴۴ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

شاید با دیدن این تصویر به این فکر کنید که تنها یک نور قرمز معمولی در تصویر قابل مشاهده است اما باید بدانید آن نور قرمز یک کهکشان است که ۴۴ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما غالباً از کهکشان‌ها تصویری همانند بازوهای مارپیچ گسترده یا قرص‌های ضخیم گرد و غبار در ذهن داریم اما همه کهکشان‌ها به آن صورت که ما فکر می‌کنیم نیستند. "تلسکوپ فضایی اسپیتزر" (Spitzer Space Telescope) می‌تواند نور مادون قرمز این کهکشان را تشخیص دهد و به راحتی تصاویر شگفت انگیزی را از تمام زوایا ثبت کند.

نام این کهکشان مشخص نیست و ما تنها می‌دانیم که ۶۰ هزار سال نوری قطر دارد که این میزان قطر کمی بیش از نیمی از قطر کهکشان راه شیری است.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر

تلسکوپ فضایی اسپیتزر (SST) یک تلسکوپ فضایی در طول موج مادون قرمز و چهارمین و آخرین مرحله از پروژهٔ برنامه بزرگ تلسکوپ‌های ناسا است. در حال حاضر تیم نجومی این تلسکوپ تحت سرپرستی دکتر رابرت گوترموث (Dr. Robert Gutermuth) از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیت‌سونیان اداره می‌شود. اسپیتزر در دوشنبه ۲۵ اوت ۲۰۰۳ در ۱:۳۵:۳۹ (EDT) از سکوی پرتاب کیپ کاناورال همراه با موشک دلتا ۲ پرتاب شد. مداری که اسپیتزر دنبال می‌کند مدار معمول زمین‌مرکز نیست بلکه یک مدار خورشیدمرکز است و در نتیجه این تلسکوپ سالانه ۰٫۱ واحد نجومی از زمین دور می‌شود. قطر آینه اصلی آن ۸۵ سانتیمتر است و از برلیم ساخته شده‌است و تا۵٫۵ کلوین سرد شده‌است. بنابر برنامه ریزی‌ها این تلسکوپ در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ بازنشسته خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی اسپیتزر کهکشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۵۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی

ناسا اعلام کرد که یک باکتری جهش‌یافته خطرناک در ایستگاه فضایی پیدا کرده است که عامل عفونت خونی فضانوردان حاضر بوده است. ریزگرانش، تابش خورشیدی، سطح بالای دی‌اکسیدکربن ، رطوبت و تهویه نامناسب در داخل ایستگاه فضایی از عوامل حضور و جهش این باکتری است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ ناسا اعلام کرد که یک باکتری جهش‌یافته خطرناک در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پیدا کرده است که عامل عفونت خونی فضانوردان حاضر بوده است. ریزگرانش، تابش خورشیدی، سطح بالای دی‌اکسیدکربن ، رطوبت و تهویه نامناسب در داخل ایستگاه فضایی از عوامل حضور و جهش این باکتری اعلام شده است.

بد نیست بدانید که به دلیل محدودیت‌های فراوان در ایستگاه‌های فضایی، فضانوردان از سطح بهداشت حداقلی برخوردار هستند. استحمام در شرایط بدون گرانش و استفاده از دستشویی لوله‌ای عجیب و غریب ایستگاه فضایی از سختی‌های زندگی در فضا است.

دکتر کاستوری ونکتسواران؛ محقق اصلی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، گونه‌های باکتری انتروباکتر بوگاندنسیس جدا شده از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را مورد مطالعه قرار داد. 13 سویه از یک باکتری بدنام به دلیل مقاوم بودن به چند دارو، از ISS جدا شد.

تصاویر خیره‌کننده ایستگاه فضایی بین‌المللی از یک منطقه برقی

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که در شرایط مختلف، سویه‌های جدا شده از ISS جهش یافته و از نظر ژنتیکی و عملکردی در مقایسه با همتایان زمینی خود متمایز شدند. سویه‌ها توانستند در طول زمان با فراوانی قابل توجهی در ISS باقی بمانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • نمای سنگ بهتر است یا آجر نسوز نما؟
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم
  • قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)