Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@09:18:46 GMT

شهروندان بهبهانی از کیفیت نان گلایه‌مند هستند

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۰۸۹۴۳

شهروندان بهبهانی از کیفیت نان گلایه‌مند هستند

نان یکی از اصلی ترین بسته های غذایی و قوت غالب مردم در ایران به شمار می رود که باید نسبت به سلامت بهداشت آن اقدامات جدی صورت پذیرد و بدون اغماض با متخلفان به شدت برخورد شود. ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهبهان، نان یکی از اصلی ترین بسته‌های غذایی و قوت غالب مردم در ایران به شمار میرود که باید نسبت به سلامت بهداشت آن اقدامات جدی صورت پذیرد و بدون اغماض با متخلفان به شدت برخورد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پخت نان بی شک به عوامل متعددی از زمان کشت گندم آن در مزرعه تا هنگام پخت آرد در نانوایی بسته است که کیفیت آن را تحت تاثیر خود قرار داده و گاها طبق مشاهدات مردمی، از کیفیت مطلوبی به دلایل مختلف اعم از سوختگی، استفاده از جوش شیرین و دیگر مواد گلایه داشته و نگران هستند.

کیفیت همانگونه که گفته شد می تواند یکی از مباحث مطرح شده موضوع نان در بهبهان باشد اما به تازگی شهروندان از رشد قارچ گونه نانوایی‌های بدون مجوز و آموزش لازم گلایه کرده و سلامت خود را در خطر می‌بینند.

آموزش؛ حلقه مفقود میان نانوا داران بهبهان!

یکی از نانوا داران سنتی شهر بهبهان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بهبهان اظهار داشت: از آخرین باری که دوره آموزشی نانوایان از سوی سازمان فنی و حرفه ای در بهبهان برگزار شده بیشتر از یک سال می گذرد.

وی افزود: متاسفانه باتوجه به این که اخیرا بر تعداد نانوایی‌ها افزوده شده و اغلب نانوایان، تازه کار و آموزش ندیده اند می‌توان گفت کیفیت نان در بهبهان مطلوب نیست.

این نانوای کهنه کار بیان کرد: درحال حاضر نانوایان سنگک بهبهان یارانه‌ای پز بوده و این نان را با آرد 15 درصد سبوس گیری شده تولید می‌کنند درحالی که اگر سبوس دار باشد به نفع مردم است.

وی گفت: سهمیه آرد نانوایان بهبهان از کارخانه همین شهرستان تامین می‌شود که متاسفانه در این کارخانه آرد 12 درصد تولید نشده و در سامانه برای نان سنگک فقط آرد 15 درصد توزیع می شود که ما تقاضا داریم آرد با درصد سبوس گیری کمتر در اختیار نانوایان قرار دهند.

تعدد نانوایی یعنی بی کیفیتی!

یکی از شهروندان بهبهانی گفت: متاسفانه رشد قارچ گونه نانوایی‌ها موجب تعدیل کیفیت نان و تمرکز روی فروش شده که نارضایتی مردم را به همراه داشته و کسی پاسخگو نیست.

این شهروند ادامه داد: به همین دلیل است که برخی نانوایی‌های منطقه 60 متری که جفت هم تاسیس شده‌اند علی‌رغم برخورداری از نیروی انسانی و آرد خوب، نانشان کیفیت مطلوبی ندارد.

وی تصریح کرد: تنها انتظاری که از متولیان این مجموعه داریم عدم صدور مجوز نانوایی و واکاوی کیفیت نان این منطقه است و اگر از کیفیت لازم برخوردار نبودند علاوه بر برخورد، محل کسب نیز پلمب شود.

شورای آرد و نان کجایی

یک‌ شهروند بهبهان ضمن تقدیر از برخورد‌های صورت گرفته اخیر با نانوایان متخلف اظهار کرد: خوشبختانه موضوع کیفیت آرد و نان تا حد مطلوبی پیشرفت کرده است و عموما نانوایی‌ها به خود اجازه دست‌کاری در قوت غالب مردم را نمی‌دهند.

وی افزود: اما جای گلایه اول به اندک افراد این صنف است که با دستکاری کیفیت نان به دنبال مال اندوزی هستند و دیگر شورای آرد و نان که تاکنون اقدام مشخصی با این گونه افراد نکرده است و امیدواریم پس از درج این خبر راه چاره‌ای اندیشیده شود.

این شهروند بیان کرد: جای تعجب است که چرا اخبار شورای آرد و نان منتشر نشده و مردم از اجرایی شدن تصمیمات این شورا مطلع نمی‌شوند و برخی اصلا از وجود چنین شورایی اظهار بی اطلاعی می‌کنند که باید رئیس آن به این مسئله پاسخ روشن بدهد.

از حال و روز آرد و نان بهبهان چه خبر؟!

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان بهبهان عنوان کرد: برخلاف آنچه در برخی مواقع عنوان می شود برای افزایش کیفیت نان، تنها استفاده از آرد مناسب تاثیر ندارد بلکه علاوه بر کیفیت آرد، یک سری عوامل دیگر نیز در تولید نان دخیل است تا نان تولیدی کیفیت مناسبی داشته باشد.

غلامرضا بدیعت تصریح کرد: شیوه نگهداری گندم و تبدیل آن به آرد، نگهداری آرد در فضای سیلوها و سپس انبار نانوائی ها، نحوه تخمیر و پخت، دستگاه های پخت نان، میزان و نحوه خرید و نگهداری نان توسط مردم، از جمله عوامل کیفیت نان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به استفاده برخی نانوایان از جوش شیرین و نمک جهت عمل آوری، حجم دهی و طعم دهی به خمیر نان و همچنین نگهداری غلط و بیش از موعد مصرف استاندارد انواع نان، شاهد افراد مبتلا به انواع ناراحتی های گوارشی به ویژه زخم معده و در مراحل اولیه سوزش معده و افزایش اسید معده هستیم.

رئیس اداره غله شهرستان بهبهان با اشاره به این که اخیرا برخی مواد افزودنی جدید برای سفیدی نان در خمیر اضافه می شود، اظهار داشت: نانهای سنتی تولید شده با درصد سبوس بالا، یکی از بهترین نان ها برای مصرف همه گروه‌های سنی حتی کودکان است همچنین هضم سریع و مناسب نان لواش و تافتان، خصوصیت ویژه‌ای است که نمی توان آن را در هیچ نان دیگری سراغ گرفت.

وی افزود: کارخانه آرد بهبهان یک نوع آرد و آن هم آرد خباز و کیفی تر از آردهای مناطق دیگر است پس ما ملاکمان استاندارد سازی بوده و سفیدی نان در درجات پایین تر قرار می‌گیرد همانطور که در مصاحبه پیشین ملاک استاندارد و دلیل تیرگی نان عنوان شد.

خوزستان| گلایه مردم بهبهان از وزن و کیفیت نان پخت شده در نانوایی‌هاتهران| متناسب‌سازی قیمت‌ها برای جلوگیری از کاهش کمیت و کیفیت نان اجرایی شودافزایش 20 درصدی قیمت در ارتقای کیفیت نان در گیلان موثر است

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی بهبهان با اشاره به این که اصلا گندم دامی وجود خارجی ندارد، بیان کرد: اگر چنین چیزی به فرض محال وجود داشته باشد غیر قانونی و مطمنا مراجع قانونی با آن برخورد می‌کنند.

صنعتی یا سنتی!

وی درباره تمایل مردم به نان سنتی یا صنعتی گفت: نان های صنعتی خوب، حجیم و مسائل بهداشتی در آن رعایت می شود اما سلیقه مردم به سمت سنتی است که به لحاظ استاندارد کاملا تایید شده و زیر نظر بهداشت فعالیت دارند.

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی عنوان کرد: هر چه بتوانیم به سمت صنعتی روی بیاوریم مطمئنا بهتر است اما نان ارجح نیست و شهروندان بیشتر سنتی پذیرند اما در سنتی قطعا نان تافتون، بربری و سنگک ارجح تر هستند.

انتهای پیام/ ع

R41468/P1494/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۸۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، در شهر منصوریه سه نوع توت (قرمز با مزه شیرین،   ترش سفید با مزه شیرین و ملس و توت موزی) تولید می‌شود.

سطح باغات شهر منصوریه شهرستان بهبهان ۲۵۰ هکتار می‌باشد که افزون بر ۷ درصد از آنها را درختان توت تشکیل می‌دهد.


روزانه یک تن توت از باغات برداشت و روانه بازار بهبهان و سایر شهر‌های استان خوزستان می‌شود.

 کار برداشت توت تا  اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود افزون بر ۳۵ تن برداشت شود.

 این  میوه مغزی در درمان بیماری‌های کم خونی و دستگاه گوارش بسیارموثراست وبیماران دیابتی نیز آنراخشک و بجای قندمصرف می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ برای اقتصادی شدن پخت نان کامل
  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها
  • مشخص شدن دلیل کیفیت پایین نان خوزستان
  • آمادگی نانوایی‌های کرمانشاه برای پخت نان کامل
  • آسفالت نامناسب خیابان شهید رودکی در ارومیه
  • گلایه عضو شورای اسلامی از احداث نشدن باغات بانوان در سطح شهر شیراز
  • گلایه سپاهان از گزارشگر مسابقه با ملوان
  • گلایه عضو شورای اسلامی شهر شیراز از احداث نشدن باغات بانوان در سطح شهر شیراز