Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@08:19:43 GMT

راز اصلی صعود اقتصادی چین

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۰۰۸۹

راز اصلی صعود اقتصادی چین


فرارو- روایت متعارف درباره صعود اقتصادی چین، سرمایه‌داری دولتی این کشور را برجسته می‌کند. به این معنی که دولت چین، به دلیل برخورداری از دارایی‌های عظیم می‌تواند سیاست‌های صنعتی‌سازی گسترده‌ای را دنبال کند و ریسک‌ها را هم کمتر کند. اما یک کارشناس اقتصادی چین می‌گوید این روایت از اساس اشتباه است و صعود چین، مدیون برنامه‌ریزی بلندمدت و قدرت دولت در اجرای این برنامه‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش فرارو، ظرف چند دهه، چین از یک کشور فقیر و ضعیف، به یکی از بزرگترین قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل شد. تا قبل از صعود چین، اکثر ابرقدرت‌های اقتصادی جهان، دمکراتیک و غربی بودند، اما چین با تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی در جهان، الگوی جدیدی از توسعه اقتصادی را مطرح کرد که شباهتی با دمکراسی‌های متعارف غربی ندارد. از این رو، صعود چین، توجه متفکران و صاحبنظران را جلب کرد. بسیاری معتقدند که چین با در پیش گرفتن الگوی «سرمایه‌داری دولتی» به توسعه اقتصادی دست یافت. اما یک اقتصاددان چینی دلیل دیگری برای ظهور چین به عنوان یک قدرت برتر اقتصادی ارائه کرد.
ژانگ جان، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه فودان و مدیر اندیشکده مرکز مطالعات اقتصادی چین در شانگهای، معتقد است «دلیل اصلی» صعود چین، چیزی جز برنامه‌ریزی بلندمدت و ظرفیت اجرایی قدرتمند نیست. او طی یادداشتی در وبگاه تحلیلی «پراجکت سیندیکیت» نوشت: «صعود اقتصادی سریع چین در دهه‌های اخیر، جهان را شگفت‌زده کرد. اما دلایل پیشرفت این کشور، به شکل درستی فهمیده و تفسیر نشده‌اند. غالبا، رویکرد سرمایه‌داری دولتی علت صعود چین معرفی می‌شود. رویکردی که در آن، دولت، که از دارایی‌های عظیمی برخوردار است، می‌تواند سیاست صنعتی گسترده‌ای را تعقیب کند و برای تسهیل ریسک‌ها، مداخله کند. بر این اساس، موفقیت چین، اول از همه، ناشی از "کنترل" دولت بر کل اقتصاد است.»
این اقتصاددان افزود: «این تبیین از اساس نادرست است. درست، این است که چین از داشتن یک دولت دارای ظرفیت اجرای موثر سیاست‌های جامع و مکمل منتفع شده است. رهبری مرکزی چین با برخورداری از مقاماتی که مانند دمکراسی‌های غربی، تابع دور‌های انتخابی کوتاه مدت نیستند، می‌تواند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت جامع و دارای چشم‌انداز را دنبال کند. طرح‌های پنج‌ساله چین، نمونه‌ای از این برنامه‌ریزی‌هاست.»
به نوشته این کارشناس، دولت چین، ظرفیت اجرایی خود را تقویت کرده است. ظرفیتی که بسیار بزرگتر از اغلب اقتصاد‌های درحال توسعه است. دولت قدرتمند – در کنار ثبات سیاسی و اجتماعی – در پیشرفت سریع چین در حوزه‌هایی مانند آموزش، بهداشت، زیرساخت و تحقیق و توسعه، نقش اساسی داشت. اما واضح است که چین از این برنامه‌ریزی بلندمدت و ظرفیت اجرایی نیرومند، نه برای تقویت سرمایه‌داری دولتی، بلکه برای پیشبرد لیبرالیزه کردن اقتصاد و اصلاحات ساختاری استفاده می‌کند. علت اصلی رشد اقتصادی سریع چند دهه‌ای چین، همین استراتژی بلندمدت است. این استراتژی، به رغم برخی موانع و انحرافات کوتاه مدت، ثابت باقی ماند. جالب آنکه، برخی عناصر این استراتژی مستقیما از کشور‌های پیشرفته اخذ شده است. طی چهار دهه از عادی سازی دیپلماتیک با آمریکا، سرمایه‌داری از نوع آمریکایی در چین، از جمله میان نخبگان روشنفکری و تجاری، رسوخ کرد. بنابراین، دولت چین، در عین اینکه همیشه ثبات را در اولویت اول خود قرار داد، برای گرفتن بهترین تجارب جهانی در بسیاری از زمینه‌ها، مانند نحوه اداره شرکت‌ها، مسائل مالی و مدیریت اقتصاد کلان تلاش کرد. با این حال، این فرآیند لیبرالیزه کردن اقتصاد و اصلاح ساختاری، به طور منحصر به فرد جنبه چینی هم دارد. فرآیندی که بر رقابت و آزمایش در سطح محلی تأکید کرده و این امر به نوبه خود از نوآوری نهادی از پایین به بالا حمایت کرده است. در نتیجه، عملا یک فدرالیسم مالی و عامل قدرتمند تحول اقتصادی شکل گرفت.   بخوانید: سرانجام جنگ تجاری آمریکا و چین
به گفته جان، ثمرات این رویکرد غیرقابل انکار است. در دهه اخیر، نوعی از شرکت‌های خصوصی مالی و فناوری چینی ظهور کردند که برخلاف شرکت‌های مشابه دولتی، خود را به عنوان پیشگامان نوآوری در جهان مطرح کردند. در گزارش اخیر مجله «فورچون» درباره ۵۰۰ شرکت پردرآمد جهانی در سال ۲۰۱۹، شرکت‌های چینی از شرکت‌های آمریکایی هم بیشتر بودند. از ۵۰۰ شرکت جهانی لیست فورچون، ۱۲۹ شرکت چینی و ۱۲۱ شرکت آمریکایی هستند. غول‌های تجارت الکترونیکی مانند علی بابا (Alibaba) جی دی دات کام (JD.com) و تن سنت (Tencent) و هواوی (Huawei) از جمله شرکت‌های چینی بودند که نام‌شان در لیست یادشده فورچون آمده است. علیرغم کارزار ترامپ علیه هواوی، این شرکت نسبت به سال گذشته، ۱۱ پله صعود کرده است. شیائومی (Xiaomi)، شرکت نه ساله سازنده تلفن هوشمند، با ورود به لیست فورچون به عنوان جوان‌ترین شرکت، تاریخ‌ساز شد. صعود خیره‌کننده این شرکت‌ها و رونق و رقابتی که ایجاد کردند، اساسا به دلیل سیاست‌های صنعتی بالا به پایین اتفاق نیفتاد. بلکه به دلیل لیبرالیزه کردن اقتصاد و نوآوری پایین به بالای ناشی از آن، اتفاق افتاد. در شرایطی که آمریکا، چین را به استفاده از ابزار‌های سرمایه‌دارانه دولتی – مانند پرداخت یارانه به شرکت‌های داخلی و ایجاد موانع برای شرکت‌های خارجی- به منظور دستیابی به امتیاز ناعادلانه متهم می‌کند، شایسته است که میزان وابسته نبودن موفقیت اقتصادی چین به چنین سیاست‌هایی مورد تاکید قرار گیرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: رشد اقتصادی چین اقتصاد چین شرکت های بزرگ چینی توسعه اقتصادی چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۰۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است

ایسنا/خراسان جنوبی فرماندار بیرجند گفت: با ورود مردم بنیه اقتصادی ایجاد و تقویت می‌شود و ستون فقرات اقتصاد مصون‌سازی شده چرا که تجربیات جهانی نیز گواهی می‌کند که اقتصاد توسعه یافته محصول هم‌افزایی دولت و ملت بوده که در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و هم‌افزایی مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی را ندارد .

علی فاضلی فرد، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ۱۷ سال است که مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال بر موضوع اقتصاد تأکید دارند که در ۶ سال اخیر کلیدواژه نامگذاری کلمه تولید بوده است.

وی بیان کرد: هدف تنها توجه آحاد جامعه و مسئولین به جنگ عظیم اقتصادی و توجه صرف به این موضوع نیست بلکه بیان حساسیت و خطرات این جنگ و نوع آرایش جنگی که باید در مقابل آن داشته باشیم است.

فاضلی فرد اظهار کرد: تجربه نشان داده در موضوع نامگذاری سال، که یک نقشه راهبردی برای جهت گیری دولت بوده در جاهایی بیشتر موفق بوده‌ایم که موضوع به یک اراده و خاص عموم تبدیل شده است و حرکت عمومی کشور اعم از مسئولین معطوف به موضوع شده و جامعه نخبگان رسانه‌ها و تریبون‌های اصلی بر موضوع تمرکز کرده و به یک فهم مشترک رسیده‌اند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه دشمن طی سال‌ها پس از پیروزی انقلاب از طریق مختلف قصد فروپاشی نظام را داشته و با تمام توان و ظرفیت تلاش کرده و موفق نشده‌اند و از طریق جنگ اقتصادی قصد فروپاشی داشته است، اظهار کرد:  ورود به موضوع اقتصاد توسط مردم که توصیه اکید رهبر انقلاب است در واقع ورود به خط مبارزه با دشمن بوده همانگونه که جنگ تحمیلی با ورود مردم به این عرصه پیروز شد در عرصه جنگ اقتصادی نیز این حرکت مردمی باید اتفاق بیافتد.

وی افزود: باید حلقه‌های میانی در حوزه اقتصادی ورود پیدا کنند و ظرفیت‌ها را شناسایی و به مردم معرفی و زمینه ورود و ظهور مردم را فراهم سازند که در یک بسیج عمومی مردم پای کار آمده و جای خود را بر اساس توانمندی‌ها و قابلیت‌ها پیدا کنند و دولت نیز در این زمینه تسهیل‌گری را انجام دهد.

فاضلی‌فرد گفت: با ورود مردم بنیه اقتصادی ایجاد و تقویت می‌شود و ستون فقرات اقتصاد مصون‌سازی شده چرا که تجربیات جهانی نیز گواهی می‌کند که اقتصاد توسعه یافته محصول هم‌افزایی دولت و ملت بوده که در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و هم‌افزایی مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی را ندارد چرا که مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: در قانون اساسی به بخش تعاون بسیار تاکید شده است و قوانین بالادستی در این حوزه به خوبی بر نقش مردم تأکید داشته است که تجربیات مردمی سازی اقتصاد در چند ساله بعد از انقلاب با فراز و نشیب‌هایی مواجهه بوده که خصوص‌سازی بنگاه‌های اقتصادی دولتی، واگذاری سهام عدالت، تسهیل صدور مجوز کسب و کار راه‌اندازی سامانه جامعه و ملی مجوزهای کسب‌وکار از تجربیات این حوزه بوده‌اند که با همه اینها مشارکت مردم در اقتصاد قابل قبول نبوده و با موانع جدی روبه‌رو بوده است.

وی بیان کرد: توجه ویژه به موضوع اقتصاد از سوی دولت لازم بوده تا تسهیل‌گری انجام و با رفع موانع سرمایه‌گذاری و حمایت از واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش زمینه برای مشارکت مردم در اقتصاد، تولید و رونق تولید معین شود.

فاضلی‌فرد بیان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ۶ سال اخیر به مسئله تولید برخی از واحدهای تولیدی در زمینه کاری خود با مشکلاتی مواجه هستند و سیستم بانکی کشور با تسهیل‌گری و حمایت از بخش تولیدی سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق داد تا کمکی به رونق تولید شود.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: نامگذاری شعار سال ۱۴۰۳توسط رهبر معظم انقلاب و تأکید به هیجده‌امین سال بر موضوع اقتصاد و در ۶ سال اخیر بر تولید حکایت از فاصله طولانی بر وضعیت اقتصاد با شرایط مطلوب دارد هر چند که دولت اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اما عقب‌ماندگی‌ها بسیار فراتر از این موضوع است.

وی افزود: کم‌کاری‌های زیادی در دهه ۹۰ صورت گرفته که فقط با جهش تولید رفع آن امکان پذیر است و تحقق این مهم باور جامعه نخبگانی و دانش بنیان به عرصه اقتصاد و تولید به صورت تخصصی میسر است 

فاضلی‌فرد بیان کرد: نگاه به تجربه اقتصادی بعضی از کشورها به روشنی نشان می‌دهد که فعال شدن ظرفیت و توان عظیم مردمی در اقتصاد ملی می‌تواند دستاوردهای مهم و ماندگاری را به همراه داشته باشد که این تجربه در دوسال فراگیری کرونا در کشور داریم که بخش‌های مردمی و جهادی به کمک دولت شتافتند و شرکت‌های دانش بنیان و فناور کمک کردند در تولید ماسک و تجهیزات و در حوزه طراحی و تولید واکسن کرونا که خروجی آن تولید ۵ نوع واکسن با موفقیت جهانی روبه‌رو شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا دردی دوا نمی‌شود؟
  • منوچهر متکی: دولت باید اقتصاد را رها کند
  • گیر و گور اقتصاد ایران چیست؟
  • افزایش تولید ملی با مشارکت مردم از مهمترین راهکار‌های رفع مشکلات اقتصادی
  • مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است
  • افزایش تولیدملی با مشارکت مردم مهمترین راه رفع مشکلات اقتصادی است
  • وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • تلخ و شیرین اقتصاد در ۱۴۰۲
  • دولت مراقب تله‌های ارزی باشد