Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@09:16:23 GMT

سهم واقعی در تحولات روابط بین‌الملل نداریم

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۱۴۸۵

سهم واقعی در تحولات روابط بین‌الملل نداریم

سیده‌صدیقه حسینی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه تلاش عربستان برای بهبود روابط با ایران بیشتر نوعی تغییر تاکتیک محسوب می‌شود، اظهار کرد: روابط بین‌الملل عرصه واقع‌گرایی بوده و عربستان با وجود اینکه نظام دینی‌اش مبتنی بر وهابیت است، ولی اخیراً اقدام به ایجاد کازینو کرده و از خواننده‌های معلوم‌الحال برای اجرای کنسرت در آن دعوت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور عربستان با چنین دیدگاهی دست به چنین اقداماتی می‌زند، چون به این نتیجه رسیده است که باید مطابق با تغییر و تحولات روز پیش برود.

وی افزود: مشکل ما در عرصه روابط بین‌الملل این است که واقعیت‌ها را در نظر نمی‌گیریم، مسئله اصلی ما با آمریکاست و عربستان متحد اصلی این کشور در خاورمیانه محسوب می‌شود، بنابراین عربستان بنا به درخواست آمریکا و شرایطی که در خاورمیانه وجود دارد، یک‌سری تغییرات تاکتیکی در پیش گرفته، ولی استراتژی اصلی‌اش که همان دشمنی با ایران محسوب می‌شود، تغییری نکرده است.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید با بیان اینکه بعید است اختلافات اساسی میان ایران و عربستان حل‌وفصل شود، گفت: عربستان کشوری است که حاضر نیست از منافع خود در یمن بگذرد و استراتژی‌اش در قبال ایران را تغییر دهد. ممکن است تاکتیک خود را تا حدی عوض کند، ولی بعید است که استراتژی‌اش را تغییر دهد. اختلاف اصلی عربستان با ایران در زمینه مسائل مربوط به شیعیان است، ولی آیا عربستان حاضر می‌شود استراتژی‌اش را در این زمینه تغییر دهد؟ یا اینکه از منافعش در یمن چشم‌پوشی کند؟ معلوم است که نه، چون یمن از نقاط استراتژیک برای عربستان محسوب می‌شود.

حسینی ادامه داد: کسانی که امسال به زیارت خانه خدا مشرف شده‌اند، می‌گویند شاهد تغییر رفتار کشور میزبان با زائران ایرانی هستند، ممکن است عربستان به صورت مقطعی تغییراتی را در رابطه با ایران اعمال کند، ولی در اصل مسئله تغییری ایجاد نخواهد شد.

وی درباره دلیل تغییر تاکتیک عربستان در برابر ایران بیان کرد: یک دلیل آن به توصیه آمریکا برمی‌گردد که به دلیل برگ‌های برنده ایران در خاورمیانه و عدم اطمینان از دستیابی ایران به سلاح اتمی، از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواسته تا فعلاً یک‌سری تغییرات تاکتیکی در پیش بگیرند تا ببینند اینها باعث تغییر رفتار ایران می‌شود یا خیر.

این استاد دانشگاه مفید بیان کرد: ایران نیز باید بر اساس واقعیت‌های نظام بین‌الملل اقداماتی را انجام دهد. مشکل ما در سیاست خارجی این است که سهم واقعی در تحولات روابط بین‌الملل نداریم و سهم ما فقط بر اساس دیدگاه شخصی خودمان است، در صورتی که سهم ما باید بر اساس فرصت‌ها و چالش‌های نظام بین‌الملل باشد. اگر شناخت صحیحی از نظام بین‌الملل داشته باشیم، می‌توانیم منشأ یک‌سری تغییرات باشیم؛ در غیر این صورت، همان سیاست خارجی قبلی با شکست‌های پی در پی را خواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان ایران عربستان آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۱۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباهات نتانیاهو کاتالیزور تحولات مهم

هیمنه نظامی اسرائیل با عملیات "وعده صادق" فرو ریخت و این برای رژیم بی ریشه، یعنی مرگ. اسرائیل در ماجرای غافلگیری "طوفان الاقصی"، ظرف یک روز، ضربه عمیقی خورد و شش ماه بعد را به معنای واقعی کلمه دست و پا زد تا شاید هیبت از دست رفته را ترمیم کند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، محمد ایمانی در یادداشتی نوشت: درماندگی سرویس های امنیتی و ارتش اسرائیل، به علاوه وضعیت بحرانی نتانیاهو در داخل، موجب شد که وی دست به قمار بزرگ تری بزند؛ حملات گاه و بیگاه به سوریه، و ترورر برخی مستشاران نظامی ایران طی سه ماه گذشته. تلقی او این بود که به واسطه انفعال محتمل ایران، تحقیر شدگی در برابر غزه مظلوم را می پوشاند. شتابزده رفتار نکردن ایران، توهم نتانیاهو را غلیظ تر کرد، به ویژه این که آمریکا و برخی دولت های غربی هم به صف شده بودند تا با ترکیبی از فریب و تهدید، ایران را از مجازات اسرائیل منصرف کنند.

ایران اما به جای انتقام و مجازات موردی، عملیاتی راهبردی را ترتیب داد؛ با اعلام قبلی که همه ببینند و قابل سانسور هم نباشد: با متوسط ترین توانمندی هایش و نه مدرن ترین آنها، از خاک خود و نه متحدان، با حداقلی از تسلیحات و نه به شکل حداکثری، و در حفاظت شده ترین مناطق نظامی رژیم صهیونیستی، با تحقیر سامانه راداری و پدافندی چند لایه غربی- عبری که ظاهرا آماده مهار آبشار ضربه ایران بود! رویداد مهم موازی که در این میان مغفول ماند، غنیمت گیری چند ساعت قبل ایران در تنگه هرمز بود. توقیف کشتی تجاری صهیونیست ها، ضربه عمیق و دردناکی بود که جای هیچ انکار یا واکنشی را باقی نمی گذاشت.

صهیونیست ها هنوز از شوک این ضربت بیرون نیامده بودند که صاعقه موشک های ایران، بر دو پایگاه نظامی و یک پایگاه جاسوسی اسرائیل فرود آمد. مقامات صهیونیست چهار روز است نمی دانند درد شان را قورت بدهند و بلافند که "هیچی شان نشده"؛ یا عربده بکشند و بگویند اقدام ایران را تلافی می کنند، در حالی که می دانند ایران، رودربایستی را کنار گذاشته و سرش برای چکاندن ماشه بعدی -فراتر از قلق گیری و دست گرمی اخیر- درد می کند.

 

صهیونیست ها می دانند که عملیات شنبه شب، در حد تمرین و دست گرمی بوده، و ایران حتی ده درصد توانمندی های خود را رو نکرده است. آنها این بار در صورت گلاویز شدن، با ضربات عمیق تر و پیچیده تری خاکمال خواهند شد. آنان هر روز می گویند کابینه نظامی شان جلسه گذاشته و تصمیم گرفته چنین و چنان کند. رسانه های غربی هم، خاکستر این جلسات را باد می زنند تا بگویند دولت نتانیاهو برای زدن ضربه ای ولو محدود جدی است. این که صهیونیست ها اقدامات تروریستی یا حمله نقطه ای را در خیال خود مزه مزه کنند، یک بحث است؛ این که ما چه باید بکنیم، موضوع مهم تری است.

رژیم صهیونیستی، رژیم متعارفی نیست که بشود با او بر اساس معادلات متعارف دنیا (مثلا توقف یا کاهش تنش) رفتار کرد. بهترین تاکتیک در چهارچوب راهبرد کلی، تداوم ضربات و نابود کردن تتمه اعتماد به نفس نتانیاهو است. سگ هار اسرائیل را نباید آرام گذاشت و مجال تمرکز به وی داد. بهترین کار برای تثبیت پیروزی های اخیر، نه پدافند صِرف، بلکه تداوم هوشمندانه عملیات آفندی است. محدود و نقطه ای، اما عمیق و موثر و گیج کننده. همان که به شکل محدودترش را حماس و حزب الله و انصارالله و مقاومت عراق، ظرف چند ماه گذشته در هماهنگی کامل انجام داده اند. باید رمق را از نتانیاهو گرفت و بیش از قبل برای حامیانش در غرب و اتباع اسرائیل در داخل سرزمین های اشغالی روشن کرد که قمار ها و ماجرا جویی های وی، چیزی جز هزینه و خسارت به دنبال نداشته است.

رفتار های نتانیاهو، آن قدر فلاکت بار شده، که یائیر لاپید نخست‌وزیر سابق گفته: «این دولت و این نخست‌وزیر، به تهدید وجودی اسرائیل تبدیل شده‌اند. بازدارندگی اسرائیل را نابود کردند». نکته بسیار مهم بعدی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، به جوش و خروش در آمدن ظرفیت "بیداری اسلامی" در منطقه، پس از حماقت های نتانیاهو (از غزه تا سوریه و لبنان) و عملیات غرور آفرین ایران است. به عنوان یک نمونه، اسرائیل و آمریکا در ماجرای عملیات اخیر ایران، با نشاندن شاه اردن در موضع خیانت، خشم ملت اردن را که پس از جنگ غزه شعله ور شده، به اوج رساندند. این خشم می تواند با فوران اعتراضات در آن سوی مرز اردن ترکیب شود و مصیبتی بزرگ را برای اسرائیل رقم بزند.

کرانه باختری در فلسطین اشغالی، هم اینک آماده انفجار است. ویژگی دوره اخیر بیداری اسلامی در منطقه بر خلاف ده سال قبل، تعمیق و ترکیب شدگی آن با منطق مقاومت اسلامی (مسئله اول انگاری اسرائیل) است. خبط ها و اشتباهاتی که نتانیاهو مرتکب شده، کاتالیزوری (کُنش‌یار/ شتاب‌دهنده) برای تسریع در تحولات مهم به نفع امت اسلامی است، ان شاء الله.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات
  • اعلام آمادگی ایران برای کمک به امارات
  • تحولات اوکراین|اوضاع در جبهه نبرد به نفع مسکو تغییر کرده است
  • اشتباهات نتانیاهو کاتالیزور تحولات مهم
  • تغییر قوانین هواداران فوتبال در عربستان
  • درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد