Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دو هفته پس از توقیف کشتی ایرانی در نزدیکی جبل الطارق توسط انگلستان به اتهام صادرات نفت به سوریه در نقض تحریم های اتحادیه اروپا ، تهران دو نفتکش انگلستان را در خلیج فارس در نوزدهم جولای توقیف کرد. ایران که تهدید کرده بود پاسخ توقیف کشتی خود را خواهد داد، یک کشتی اماراتی را هم به جرم قاچاق توقیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگلستان که با سایر کشورهای اروپایی برای نجات قرارداد برجام با ایران کار می کند، پس از واقعه جبل الطارق هدف تهران قرار گرفت.

مسلما اختلال در حمل و نقل دریایی از طریق تنگه هرمز به نفع هیچ کشوری نیست.

 ولی استراتژی ایران به معدود شرکای تجاری آن هم مثل هند، چین و عراق آسیب می رساند. چندین تن از خدمه کشتی های توقیف شده هندی بوده اند و یکی از کشتی هایی که موقتاً توقیف شد متعلق به چین بود. درست در زمانی که بغداد تبدیل به یک شریک تجاری کلیدی برای تهران و کانال ارتباطی آن با غرب می شود، ایران یک کشتی عراقی را به جرم قاچاق توقیف کرد.

 با کاهش صادرات نفت ایران به خاطر تحریم های آمریکا، اهمیت چین و هند به عنوان شرکای تجاری ایران روز به روز افزایش یافته است. الجزایر روابط دوستانه خود را با ایران حفظ کرده است و مخالف تحریم‌های یک طرف علیه جمهوری اسلامی است.

 نیروهای سپاه پاسداران ایران در نوزدهم جولای وارد کشتی مصدر با پرچم لیبریا شدند ولی بعد متوجه شدند که مالک اصلی این کشتی الجزایر است. تعجب آور تر از همه این بود که این نفتکش طی قراردادی نفت را برای یونیپک، یک شرکت انرژی دولتی چین حمل می کرد.

 این شرکت چینی در میدان نفتی یادآوران ایران سرمایه‌گذاری کرده است . با توجه به این که تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران بزرگترین مشتریان آن در اروپا و هند را عقب رانده است، چین هنوز اصلی ترین خریدار ایران است. چین در ماه ژوئن 208205 بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که یک سوم سال گذشته است.

 یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت :« چین و ایران همکاری دوستانه ای با هم دارند. روابط معمول بین چین و ایران در بخش انرژی قانونی است و ما امیدواریم این حقوق قانونی مورد احترام قرار گیرند و حفظ شوند».

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تنگه هرمز صادرات نفت نفت حمل و نقل دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه هند، از بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف‌شده «ام‌اس‌سی آریز» در ایران به کشورش خبر داد.

به گزارش مشرق، «راندهیر جایسوال» (Randhir Jaiswal) سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد امروز خانم «آن تسا جوزف» یکی از خدمه‌های کشتی توقیف‌شده «ام‌اس‌سی آریز» (MSC Aries) به کشورش بازگشت.

سفارت هند در ایران با حمایت مقامات ایرانی، بازگشت این خدمه کشتی را تسهیل کرد. البته ماموریت برای اطمینان از سلامت ۱۶ خدمه باقی‌مانده با طرف ایرانی ادامه دارد و تماس‌ها برقرار است.

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند اخیرا در گفت‌وگو با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به وضعیت ۱۷ خدمه هندی در کشتی توقیف‌شده از سوی ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار مساعدت از سوی جمهوری اسلامی در این زمینه شده بود.

امیرعبداللهیان نیز در این خصوص گفت: ما در حال پیگیری جزئیات مربوط به کشتی توقیف‌شده هستیم و به‌زودی امکان ملاقات نمایندگان دولت هند با خدمه کشتی مذکور فراهم خواهد شد.

نیروی دریایی سپاه شنبه گذشته کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج‌فارس توقیف کرد.

برخی منابع خبری گزارش دادند که این کشتی باری با نام «ام‌اس‌سی‌ آریز» (MSC Aries) با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • یک زن از خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هندوستان تحویل شد
  • تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند
  • بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف شده در ایران به کشورش
  • بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • ملوان روس کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش باز می گردد
  • ملوان کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش باز می‌گردد
  • بازگشت ملوان کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش
  • ملوان روس کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش باز می‌گردد
  • پرتغال سفیر ایران را احضار کرد