Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره آیینی و سنتی در آغازین روز این جشنواره به صورت جداگانه پیامی را برای این رویداد منتشر کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روبط عمومی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در متن پیام داود فتحعلی بیگی دبیر این رویداد هنری آمده است:

«علم گردش آئینی است دیر پا که در برخی از مناطق سرزمین مادری ایرانیان برگزار می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آئین مذکور، پیش از آمدن ماه محرم، عاشقان حسینی ، علمی را گذر به گذر می‌گردانند، چاووشی می‌کنند و صلوات نامه می‌خوانند تا هرکه دل در گرو یارش هست، از سر شیدایی و به دلخواه، به اندازه وسعش از نقد یا جنس، سهمی در برگزاری مراسم ماه محرم داشته باشد.

این علم همه ساله، دست به دست می‌گردید و از نسلی به نسلی سپرده می‌شد تا نشان و اعلانی باشد از برگزاری آئینی به منظور استقبال از بر پائی آئین فراتر به وسعت دل آئین ورزان، ایران زمین.

در سال ۶۷ به بهانه برگزاری نخستین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، فراخوانی منتشر شد و همچو چاووشی صلا در دادیم:

هرکه دارد به دلش شور و نوا بسم الله                            هرکه دارد سر همراهی ما بسم الله

گوئی که آن فراخوان به مثابه علمی شد تا زنان و مردان غیرتمند و عاشق و هنر دوست از گوشه به گوشه خاک وطن، هریک به وسع و میزان تجربه خویش با نثار نقد جان و بذل مال، در برپائی آئینی مشارکت کنند. این جشنواره رفته رفته خود به آئینی بدل شد که سنتها و آئین‌های بومی اقلیم و ملیت‌های مختلف ایرانی را در قالب یک آئین ملی در آغوش گرفت.

در آغاز چند گروه انگشت شمار از نمایشگران به این دعوت لبیک گفتند و رفته رفته، شبیه خوانان و نقالان و خیمه شب بازان و برپا کنندگان معرکه  و آئین ورزان و ... به جمع گردانندگان علم جشنواره پیوسته، تا اینکه در جشنواره نوزدهم شاهد حضور کودک سه ساله تا پیرمرد هشتاد و چند ساله هستیم.

اگرچه این اقبال عمومی بسیار میمون و مبارک و دلگرم کننده است لیکن باید مراقب بود که ادب و آداب آئین و سنت، سنت نمایش بومی، به دست فراموشی سپرده نشود. به همین جهت یادگیری و کوشش در حفظ دست آوردهای پیشینیان و پرهیز از سهل انگاری و خام دستی امری است لازم و حتمی. امید آنکه عَلَم این آئین ملی و با شکوه، همچون کشور عزیزمان ایران، دیرپا و استوار به دست هنرمندان آگاه و کوشا سالیان سال به اهتزاز و گردش درآید.

آمین یا رب العالمین»

در متن پیام شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی آمده است:

«به نام خداوند هنر آفرین

آئین و سنت میراث گران‌بهای فرهنگ و هنر این سرزمین مهر است. تاریخ کهن و فرهنگ شایسته ما در پس تاریخ پرفراز و فرود، تبلور رفتار و ایمان و اخلاق و باور مردمان این دیار است که با هنر آئینی و سنتی عیان خواهد شد. افتخار ما به قدمت فرهنگ و تاریخی است که یادگار مضمون و مفاهیم غنی بشر خاکی برای نیل به زندگی آرمانی و انسانی خواهد بود. حکایت این هنرهمچون قصه بااصالت و پندآموزی است که زندگی این جهان و ایمان به آخرت را با رفتار و شخصیت‌های امیدبخش و آرمانی و لحظات روح بخش و صفات جمیل زندگی یادآوری می‌کند. ایران اسلامی با سنت و هنرهای آئینی و سنتی چون مروارید گرانبهایی در اطلس سرزمین‌های جهان می‌درخشد.

جشنواره آئینی و سنتی فرصتی گرانبها است تا هریک درهر جایگاه ومقام سهم خود را برای حفظ و پاسداشت این سرمایه فاخر اداکرده ولزوم پاسداشت از حیات این میراث را یادآوری کنیم. مجموعه متنوع و پرمعنا که از بخش‌های ایران اسلامی می‌شناسیم و یا آنچه بوده و هست و ما بدان توجه نداشته و حالا این فرصت را داریم تا با جشن تئاتر از آن تجلیل کنیم. آنچه بارها درنوشته‌ها و سخنان اصحاب دلسوز فرهنگ و هنرشنیده و در کردار ارجمندشان دیده‌ایم.

باشد که به یاری تمام دغدغه‌مندان فرهنگ و به یمن این رویداد شریف صحنه‌های نمایش ایران عزیز روشن و روشن‌تر جلوه‌گر شود. همت وتلاش ارزشمند تمام هنرمندان ودست اندرکاران «نوزدهمین جشنواره نمایش‌­های آیینی و سنتی» را صمیمانه ارج می‌­نهم واز پروردگار بزرگ پیروزی وسربلندی شان را خواستار هستم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۴۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه مشکلی برای برگزاری کنسرت و برگزاری جشنواره موسیقی وجود ندارد، گفت: اکنون استان بوشهر از ۹ تا ۱۱ اردیبهشت میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس است. - اخبار استانها -

عبدالرحیم افروغ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا اشاره به وضعیت فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر در سال گذشته اظهار داشت: در این سال 100 برنامه و رویداد فرهنگی در استان بوشهر ثبت شد.

وی تعداد فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر در سال 1402 را افزون بر 185 رویداد اعلام و تصریح کرد: تعداد برنامه‌ها و رویداد رسانه‌ای 5 مورد و تعداد اجراهای موسیقی حدود 100 برنامه و 600 تئاتر بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه مشکلی برای برگزاری کنسرت و برگزاری جشنواره موسیقی وجود ندارد گفت: برخی از کنسرت‌ها نیاز به هماهنگی بین دستگاهی است که کنسرت آرمان گرشاسبی‌ مجوزهای لازم را دریافت کرده بود، ولی لغو آن مشکلات هماهنگی بین دستگاه‌ها بود و این سوء‌تفاهم با صحبت برطرف شد.

افروغ با بیان اینکه مشکلی برای صدور مجوز برگزاری کنسرت وجود ندارد گفت: برگزاری جشنواره موسیقی خلیج فارس 9 تا 11 اردیبهشت یکی از برنامه‌های ماه جاری است.

وی سال 1402 در حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر را سالی فعال، پویا و پر از اجرایی شدن برنامه‌های متنوع دانست و بیان کرد: این مهم با مجموعه همکاران، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه و فعالان حوزه قرآن در سطح استان بوشهر برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: تابلو و نمایی که از این حوزه در استان بوشهر وجود دارد قطعاً نمایی پویا و پر از تحرک، جنب و جوش و پر از نوآوری است و این مهم همه کسانیکه با حوزه فرهنگ و هنر استان ارتباط دارند شاهد و ناظر هستند و بر این فعالیت گواهی می‌دهند.

افروغ بیان کرد: مصادیقی از این مهم در تعداد برنامه‌های برگزار شده گویای این موضوع است.

وی جمیع این برنامه‌ها را گویای فعال بودن حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر دانست و اضافه کرد: این حوزه با همت، تلاش و نوآوری نوجوانان، جوانان، دانشجویان، دانش‌آموزان و همه هنرمندان در سطوح جامعه که نقش‌آفرین هستند انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تدوین برنامه‌های سال جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از برنامه‌های خیلی خوب استان بوشهر برگزاری جشنواره موسیقی خلیج‌فارس در ایام 9 تا 11 اردیبهشت است.

افروغ اختتامیه جشنواره ملی رضوی در بوشهر را از دیگر برنامه‌ها دانست و بیان کرد: این جشنواره در رشته‌های نقالی، پرده‌خوانی، چاووش‌خوانی و امثال آن و امسال ضمن میزبانی از هنرمندان ملی، برنامه‌هایی هم در حوزه قرآنی و هنرهای نمایشی، تجسمی و دیگر عرصه‌ها تدوین شده است.

وی یکی از برنامه‌های خوب و ستودنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشکیل قرارگاه شهید آوینی دانست و گفت: در دل این قرارگاه رویدادهای مختلفی تشکیل شد که برای این اتفاق برای همه شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده و برای هر شهرستان حداقل یک رویداد طراحی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: در این راستا برای هر انجمن هنری و فرهنگی حداقل یک رویداد تعریف شده و غیر از آن چند رویداد در حوزه‌های رسانه، نوجوان و فضای مجازی تدوین شده که ان‌شاءالله با همکاری موسسات، آموزشگاه‌های مختلف و فعالان حوزه فرهنگ تقدیم مردم هنردوست استان بوشهر می‌شود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین شهر برگزار می‌شود
  • نصرت‌الله میرزایی درگذشت
  • دبیر بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه منصوب شد
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری
  • اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری با هدف ترویج فرهنگ نیکوکاری