Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-28@12:16:33 GMT

موج ازدواج هراسی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۵۴۲۳

خرداد؛ امروزه پرونده‌های طلاق به دلایل متعددی تشکیل می‌شود که دلایل فرهنگی، اقتصادی و تغییر در الگوی ازدواج از جمله آنهاست و کارشناسان معتقدند تقویت مددکاری اجتماعی در کنار مراکز مشاوره ضروری است.
امروزه موضوع ازدواج را می‌توان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه جوانان دانست. موضوعی که دستگاه‌های زیادی متولی آن هستند، اما شاید چندان تحرک خاصی هم از سوی آنان برای ایجاد تحول در بالا رفتن آمار ازدواج ندیده باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته اخیر که به مناسبت پیوند آسمانی حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) هفته ازدواج نامیده شده بود، شاهد برگزاری جلسات مختلف در دستگاه‌ها و ارائه گزارش‌های مختلف بودیم.
با این حال آمار‌ها نشان می‌دهد که هر چند موانع اقتصادی و فرهنگی منجر به کاهش آمار ازدواج در مقایسه با سال ۹۶ شده، اما باز هم میزان ازدواج در کشورمان در مقایسه با کشور‌های عربی همسایه از رقم بالاتری برخوردار است.
رسول صادقی جمعیت شناس و استاد دانشگاه تهران در خصوص رایج‌ترین دلایل طلاق در کشور اظهار داشت: متأسفانه ما کمی در ارائه آمار‌ها دچار افراط شده‌ایم به طوری که سازمان ثبت احوال، خطا‌هایی در شاخص انتشار آمار داشت که یک جو «ازدواج هراسی» را در کشور منتشر کرد. یکی از این اشتباهات، مطرح کردن شاخص طلاق نسبت به ۱۰۰ ازدواج بود یعنی هر سال به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، میزان طلاق‌ها اعلام می‌شد این در حالی است که تمامی آن طلاق‌ها، مربوط به ازدواج‌های انجام شده در آن سال نبود.
وی ادامه داد:، اما شاخص درست و استاندارد، ارائه آمار طلاق به ازای هر هزار زن متأهل است. در واقع باید بررسی شود که به ازای هر هزار زن متأهل، چند طلاق رخ می‌دهد. دلیل عدم بررسی این موضوع نسبت به مردان متأهل، احتمال وجود چندهمسری و ایجاد اختلال در آمار‌ها است. به طور مثال سال ۹۵ در تهران اعلام شد که به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۵ طلاق رخ داده است درحالی است که اگر این شاخص را متناسب با استاندارد‌های جهانی و بر اساس هزار زن متأهل در نظر بگیریم، برابر ۸ است. این تفاوت آماری و ارائه آماری‌هایی با شاخص‌های استاندارد موجب می‌شود تا به طلاق به عنوان یک بحران در کشور نگاه نکنیم. 
این جمعیت‌شناس افزود: ما منکر افزایش طلاق در کشور نیستیم. به طور مثال سال ۶۰ به ازای هر هزار زن متاهل، سه طلاق رخ داده که این رقم سال ۹۵ در تهران برابر ۸ بوده است، اما با این وجود باید به سمت میزان تعدیل شده طلاق برویم. خوشبختانه در حال حاضر سازمان ثبت احوال به سمت اعلام آمار‌ها بر اساس این شاخص رفته است.
 دلایل عمده روی آوردن به طلاق چیست؟ 
 صادقی با بیان اینکه با وجود انتشار موجی مبنی بر وضعیت بحرانی طلاق در کشور، همچنان استحکام در خانواده‌ها وجود دارد، تصریح کرد: بنده مدتی به عنوان کارشناس جمعیتی و با مجوز مراجع قانونی، در دادگاه‌های خانواده حضور داشتم و به بسیاری از عوامل موثر در طلاق پی بردم. 
وی تاکید کرد: با وجود افزایش آمار‌های طلاق نسبت به سال‌های گذشته، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که همچنان استحکام در خانواده‌ها وجود دارد و هنوز مسائلی از جمله تشکیل خانواده و فرزند آوری دغدغه افراد و جوانان است. 
این استاد دانشگاه تغییر الگوی ازدواج را عاملی در افزایش طلاق خواند و تصریح کرد: شواهد، پیمایش‌ها و مطالعات کیفری نشان می‌دهد که طلاق به عنوان یک پدیده اجتماعی، عوامل مختلفی داشته که یکی از آنها، تغییر الگوی ازدواج است.
وی در این باره گفت: در گذشته ازدواج‌ها بیشتر با نظر والدین بود، اما در حال حاضر ازدواج‌ها فردی است و خود جوانان درگیر انتخاب می‌شوند. هر چند که در هر دو شیوه سنتی و مدرن، میزان طلاق بالاست. درحالی‌که در ازدواج‌هایی که فرد و خانواده هر دو در انتخاب دخالت داشته باشند، طلاق پایین‌تر است.
  ارتباط با جنس مخالف و افزایش احتمال طلاق
  این استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از دلایل دیگر، افزایش معاشرت افراد با جنس مخالف است. آمار‌های کارشناسانه نشان می‌دهد افرادی که با جنس مخالف پیش از ازدواج معاشرت داشته و این معاشرت منجر به ازدواج نشده، در زندگی مشترک خود، بیش از دیگران در معرض طلاق هستند.
صادقی، شرایط اقتصادی را یکی دیگر از علل طلاق خواند و تصریح کرد: بیکاری، ناامنی شغلی و شرایط اقتصادی نامطلوب، یکی از عمده‌ترین دلایل پرونده‌های خانواده در دادگاه‌ها است البته مهم‌ترین موضوع در زمینه بیکاری، طولانی شدن مدت بیکاری است.
این کارشناس جمعیت یادآور شد: متأسفانه در ایران، آمار بیکاری و طول مدت آن افزایش یافته و این میزان تأثیر بسیار زیادی روی خانواده‌ها گذاشته است به طوری که این طول مدت، اصلی‌ترین دلیل طلاق‌ها شده است.
وی تغییرات فرهنگی را یکی دیگر از عوامل خواند و اظهار داشت: انتشار آمار‌های لحظه به لحظه طلاق در سال‌های گذشته، قبح این موضوع را نسبت به دهه‌های پیشین از بین برده است. ما با نسلی روبرو هستیم که تغییرات فرهنگی در آن رخ داده و طلاق را پذیرفته‌اند. در گذشته خانواده‌ها به اختلافات شدید زوجین ورود می‌کردند و منجر به حل آن می‌شدند، اما در حال حاضر تغییر نگرش‌ها، موجب عادی شدن طلاق در برخی خانواده‌ها شده است.
انتشار آمار‌های لحظه به لحظه طلاق در سال‌های گذشته، قبح این موضوع را نسبت به دهه‌های پیشین از بین برده است. ما با نسلی روبرو هستیم که تغییرات فرهنگی در آن رخ داده و طلاق را پذیرفته‌اند
این جمعیت‌شناس با بیان اینکه فردگرایی یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار فرهنگی در این حوزه است، تصریح کرد: برای نسل قبل، خانواده بسیار اهمیت داشت، اما در حال حاضر فردگرایی در میان افراد بیشتر شده و افراد بیشتر به منافع خود از جمله تحصیل و اشتغال توجه می‌کنند.
صادقی افزود: از دیگر عوامل تأثیرگذار در طلاق، برابری جنسیتی یا حداقل رواج ایده‌های آن در خانواده‌هاست به طوری که نقش‌های جنسیتی در خانه و خانواده، قدری تغییر یافته است. عدم وابستگی مالی به همسر، ظهور ایده‌های فمنیستی در خانواده و ایجاد نقش‌های جدید در زنان، موجب کاهش اهمیت خانواده‌محوری و سست شدن بنیان‌های خانواده شده است.
وی کمرنگ شدن باور‌های دینی را از دیگر عوامل نشأت گرفته فرهنگی در ایجاد طلاق خواند و عنوان کرد: منظور از کمرنگ شدن باور‌های دینی، از بین رفتن اعتقادات نیست بلکه این موضوع به معنای استفاده کمتر از باور‌های اعتقادی در حوزه خانواده است. نسل جوان امروز با نسل قبل متفاوت است و این سرعت، تغییرات اجتماعی را بیشتر کرده است. از سوی دیگر، مسائل اقتصادی باعث شده تا جوانان خواسته‌های خود همچون ازدواج یا فرزندآوری را به تأخیر بیاندازند و پس از عادی شدن دوران تجرد، به این شیوه زندگی عادت کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به عوامل روان‌شناختی مؤثر در کاهش ازدواج تصریح کرد: خشونت‌های خانگی، بیماری‌های روانی، اختلالات شخصیتی و اعتیاد، از جمله مؤثر روان‌شناختی است که موجب می‌شود افراد تمایل کمتری به تشکیل خانواده داشته باشند.
صادقی افزود: در این میان اعتیاد تأثیرگذارترین عامل است. بعد از استان تهران و البرز، در استان کرمانشاه شاهد بیشترین طلاق‌ها به دلیل اعتیاد هستیم. در گذشته اعتیاد‌ها اغلب با مواد سنتی بود و تأثیر زیادی بر نهاد خانواده نداشت، اما امروزه به دلیل استفاده از مواد روان‌گردان و در خطر بودن جان افراد، اعتیاد نقش اساسی در طلاق دارد.
  ماهواره و تاثیر آن در رواج طلاق 
  وی با اشاره به تأثیر ارتباطات و فضای مجازی بر موضوع طلاق عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد تأثیر ماهواره روی تمایل زنان به طلاق، بیشتر از مردان بوده است. درواقع یک سبک فرهنگی در کشور در حال شکل‌گیری است و فرهنگ طلاق را در بسیاری از خانواده‌ها عادی کرده است. بسیاری از برنامه‌های فارسی‌زبان شبکه‌های ماهواره‌ای نیز با هدف تأثیرگذاری بر روی خانواده هستند.
این جمعیت‌شناس گفت: یکی دیگر از عوامل مؤثر بر روی میزان طلاق‌های کشور، نارضایتی جنسی است. به طوری که زوجین به دلیل عدم رضایت از این مؤلفه، با یکدیگر به مشکل برخورده، اما برای درمان آن به متخصص یا مشاور مراجعه نمی‌کنند. همین عامل موجب سرد شدن تدریجی زوجین از یکدیگر و در نهایت ایجاد طلاق می‌شود.
وی تصریح کرد: با وجود افزایش نرخ طلاق در کشور، باز هم در مقایسه با کشور‌های عربی، دارای آمار طلاق پایین‌تری هستیم.
صادقی با توضیح درخصوص برخی ساختار‌های طلاق در کشور، بیان کرد: یکی از عوامل مهم در ساختار طلاق کشور، جوان بودن سن زوجین مطلقه است. متاسفانه حجم تقریبا زیاد رخ دادن طلاق‌ها در سال‌های ابتدایی زندگی یک چالش اساسی است. به طوری که ۱۴ درصد طلاق‌ها در اولین سال‌های زندگی مشترک رخ می‌دهد و درواقع طول مدت ازدواج تا طلاق پایین است.
  تمرکز بر مددکاری اجتماعی، راه کاهش طلاق در سال‌های آغازین زندگی 
  وی خاطرنشان کرد: در گذشته نرخ طلاق در کشور ترکیه در سال‌های ابتدایی زندگی بالا بود، اما در حال حاضر این رقم کاهش یافته و به سه درصد رسیده است؛ در حالی که اغلب طلاق‌های این کشور در سال‌های آتی زندگی رخ می‌دهد. دلیل کم بودن طلاق‌ها در سال‌های آغازین زندگی در این کشور نیز راه‌اندازی و تمرکز روی مددکاری اجتماعی به جای مرکز مشاوره است.
صادقی با تاکید بر اینکه برای کاهش طلاق‌ها در ابتدای زندگی مشترک، باید بر تقویت مددکاری اجتماعی تمرکز کنیم، ابراز داشت: مددکاری اجتماعی به زندگی افراد ورود می‌کند و به صورت رایگان، به حل مشکلات زوجین می‌پردازد. ما نیز در ایران در کنار تمرکز روی مراکز مشاوره، نیاز به تقویت مددکاری اجتماعی داریم.
این جمعیت‌شناس با بیان اینکه یکی از چالش‌ها در حوزه طلاق و آسیب‌های اجتماعی، زنانه بودن جمعیت مطلقه کشور است، گفت: متأسفانه بر اساس فرهنگ کشور، ازدواج مردان پس از طلاق بسیار آسانتر از زنان است. درواقع اغلب جمعیت مطلقه کشور مربوط به زنان ۳۰ تا ۳۵ سال است و این موضوع موجب بروز آسیب‌های اجتماعی و صدمه به زنان جوان کشور می‌شود.
وی استان‌های دارای بالاترین میزان طلاق در کشور را برشمرد و تصریح کرد: تهران، البرز، خراسان‌رضوی، قم، کرمانشاه، کردستان، گیلان و سپس مازندران، دارای بیشترین آمار‌های طلاق در کشور هستند. در نتیجه مسئولین باید در این استان‌ها بیش از نقاط دیگر کشور، برای کاهش معضل طلاق برنامه‌ریزی و توجه کنند. 
منبع: مهر
برچسب ها: طلاق ، ازدواج هراسی

منبع: خرداد

کلیدواژه: طلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۵۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

1403؛سالی پر چالش برای پرستاری کشور

محمد شریفی، مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با پیش‌بینی خود برای وضعیت پرستاری کشور در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: فعل پرستاری یعنی مراقبت در بحران و مردم مراقبت مناسب را دریافت نمی‌کنند. برای این موضوع دلایل زیادی وجود دارد که یکی از آنها موضوع کمبود نیرو کمبود جذب پرستار و درکنار آن ترک شغل است.

وی افزود: بر اساس آمار معاونت پرستاری وزارت بهداشت آمار ترک شغل از سوی پرستاران ۱۵ درصد است، از سوی دیگر موضوع مهاجرت نیز وجود دارد که بر اساس اعلام نظام پرستاری مهاجرت‌ها به ۳ هزار نفر رسیده است.

او با بیان اینکه در پایان سال ۱۴۰۲ یک سلسله تجمع‌های پرستاری وجود داشت، گفت: این تجمع‌ها علامت خوبی برای پرستاری و فعل مراقبت در کشور نیست.  در تمام دستگاه‌های دولتی فوق‌العاده خاص برقرار شده و قرار بود در سال ۱۴۰۳ به پرستاران پرداخت شود، اما در بودجه ۱۴۰۳ این موضوع دیده نشده است.

شریفی مقدم افزود: حقوق کارکنان دولت که ۲۰ درصد اضافه شده است و حقوق کارگران هنوز تعیین نشده و این امکان وجود دارد که افزایش حقوق آنها هم ۲۰ درصد باشد. برخی از پرستاران مشمول قانون خدمات کشوری و برخی دیگر مشمول قانون کار هستند، با توجه به تورم موجود عملا این افزایش حقوق نمی‌تواند مشکلات آنها را حل نکند.

وی تأکید کرد: ما علائم بیماری را در پرستاری کشور دیده و این پیش‌آگاهی خوبی از آینده نمی‌دهد، هنوز موضوع کارانه آنها حل نشده است. از سوی دیگر رقم اضافه کار آنها کم است. برآورد ما این است که اضافه کار یک پرستار ساعتی ۳۰۰ هزار تومان است، اما دولت ساعتی ۲۰ هزار تومان اضافه کار به پرستاران می‌دهد این مبلغ هم ۹ ماه بعد پرداخت می‌شود. همه اینها نشان می‌دهد که ما سال خوبی را برای پرستاری کشور پیش رو نداریم.

شریفی مقدم یادآور شد: متأسفانه آمار‌هایی که داریم مبنی بر این است بسیاری از پرستاران در فکر مهاجرت هستند و این نوید خوبی برای پرستاری کشور نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کردستان فعالیت دارند
  • افزایش ورود پناهجویان به انگلیس رکورد زد
  • خطرات ناشی از ازدواج با تفاوت فرهنگی
  • پوتین: روسیه با هیچ کشوری دشمنی ندارد
  • ویدیو/ کدام جریان‌ها از ترامپ‌هراسی سود می‌برند؟
  • ازدواج و تحصیل اولویت امسال کمیته امداد کشور
  • عکس | ازدواج دوم بهنوش طباطبایی بعد طلاق مهدی پاکدل!
  • 1403؛سالی پر چالش برای پرستاری کشور
  • سامانه «تصمیم»؛ مشاوره تخصصی برای کاهش طلاق‌های توافقی
  • شرایط دریافت ۷۰۰ میلیون تومان وام ازدواج اعلام شد/ شرط مهم برای پرداخت وام سه میلیاردی به خانواده‌های فاقد مسکن/ وام فرزندآوری چند میلیون تومان شد؟