Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@21:57:44 GMT

تحریم ظریف، نقض فاحش حقوق بین الملل است

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۸۳۴۷

آفتاب‌‌نیوز :

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در این نامه ضمن اشاره به اینکه علت اصلی و واقعی تحریم دکتر ظریف توسط آمریکا، توانمندی و ظرفیت های بالای ایشان در نمایندگی از مردم کشورش در عرصه بین المللی و همچنین حمایت صادقانه وی از گفتگو، دیپلماسی، صلح و چندجانبه گرایی می باشد، افزود: این اقدام، نمونه بارز دیگری از اقدامات غیرقانونی بی شمار آمریکا در راستای سیاست فشار علیه ایران از جمله از طریق تروریسم اقتصادی و گستاخی جسورانه آمریکا به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل درخصوص برجام می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غریب آبادی با تاکید بر اینکه تحریم وزیر خارجه یک دولت عضو سازمان ملل نقض فاحش اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین الملل از جمله منشور ملل متحد بوده و خدشه ای بر دیپلماسی و چندجانبه گرایی می باشد، اضافه نمود: این تصمیم خودسرانه آمریکا، بار دیگر دوگانگی سابقه دار مقامات این کشور در ارائه اظهارات متناقض را افشاء نمود. این اقدام همچنین در ضدیت با اصول و قوانین تاسیسی حقوق دیپلماتیک و مصونیت مقامات عالیرتبه کشورها می باشد.

این دیپلمات کشورمان با ابراز نگرانی درخصوص اینکه تحریم ظریف یک عقب گرد جدی برای دیپلماسی و همچنین ضربه اسفناک به قوانین و رویه نامه های دیپلماتیک می باشد، این اقدام را تضعیف کننده حرفه دیپلماسی و به خطر انداختن تعاملات دیپلماتیک برای ارتباط دولت ها با یکدیگر دانست. ایشان همچنین با اشاره به محدودیت های اعمالی از سوی دولت آمریکا در تردد و فعالیت های دکتر ظریف در سفر اخیر خود به نیویورک، آن را تعرض حرمت شکنانه به بند دوم ماده ١٠۵ منشور ملل متحد، کنوانسیون ١٩۴۵ مزایا و مصونیت های سازمان ملل، و همچنین اصول عرفی بین المللی مندرج در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ١٩۶١ وین عنوان نمود و چنین اقدامی را نشان دهنده نقض تعهد آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل بر اساس توافقنامه مقر در سال ١٩۴٧ و تمامی قطعنامه های مرتبط مجمع عمومی سازمان در این خصوص دانست. در قطعنامه ٢١٢/٧٣ مجمع عمومی که آخرین نمونه آن می باشد، به صراحت از کشور میزبان می خواهد که محدویت های اعمالی نباید ناشی از روابط دوجانبه کشور میزبان باشد و از میزبان می خواهد تا بدون هیچ وقفه ای، هر گونه محدودیت های اعمالی را برطرف نماید.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با هشدار به مقامات سازمان ملل و سفرای مستقر در وین درخصوص عواقب جدی نقض بی وقفه بنیان های گفتگوی میان دولتی، همکاری بین المللی و چندجانبه گرایی، تحریم وزیر خارجه ایران را توهین به همه دیپلمات ها در سراسر جهان دانست و افزود: دولت آمریکا، اهانت آشکار خود به دیپلماسی را بواسطه تحریم دکتر ظریف، یک دیپلمات مورد احترام در سطح جهانی که نقش بزرگی را در برقراری صلح جهانی از طریق تعاملات حرفه‌ای با دیگران ایفاء نموده، آن هم در زمانی که جهان به شدت به دیپلماسی نیازمند است، نشان داد.

غریب آبادی در پایان با تاکید بر اینکه نیاز است تا جامعه بین المللی این رفتار غیرقانونی آمریکا را به شدیدترین وجه ممکن محکوم نماید، افزود: سازمان ملل، نهادهای فرعی و سازمان های تخصصی آن، و همچنین دولت های عضو آن بایستی در دفاع از اصول تاسیسی حقوق بین الملل و نفی تعصبات جهانی در کنار یکدیگر بایستند؛ چرا که در غیر این صورت، با پیامدهای منفی طولانی مدت برای دیپلماسی و عملکرد حیاتی آن مواجه خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: حقوق بین الملل ظریف تحریم ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۸۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

«فقر مطلق در دوره فعالیت دولت قبل سه برابر شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه ایران در گزارشی با بیان این که در دولت سابق ۱۱ میلیون نفر زیر خط فقر رفتند، نوشتند: در حالی که تمام گزارش‌های مراجع داخلی و جهانی از سقوط شاخص‌های مربوط به فقر و رفاه اجتماعی در دوره هشت‌ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم و بهبود این شاخص‌ها در دولت سیزدهم حکایت می‌کند، برخی از مسئولان دولت قبل با ادعای دلسوزی برای مردم از بلندشدن صدای خرد شدن استخوان مردم گفته‌اند. گویی فراموش کرده‌اند که آمارها سخن می‌گویند و نمی‌توان صدای آن را نادیده گرفت. گویی فراموش کرده‌اند که از دهه ۱۳۹۰ که ۸۰ درصد آن به دوره فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم مربوط است به‌عنوان دهه از دست رفته اقتصاد یاد می‌شود. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با انتقاد از شرایط فعلی اعلام کرده است که «صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد. از سال ۹۷ تا الان مردم با تورم حدود ۴۰ درصد روبه‌رو هستند، الان تورم دی ماه نسبت به دی ماه سال قبل،

۴۳ و اندی درصد است و حتماً تا پایان سال هم بالاتر می‌رود. فرهنگی و کارمند ناراضی می‌شوند. حقوق کم می‌شود، کارگر ناراضی می‌شود، سفره مردم کوچک می‌شود. دومین موضوعی که خواهم گفت این است که مسئله معیشت مردم را جدی بگیرید. صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد.»

جدای از سخنان مسئولان دولت قبل که عمدتاً رنگ و بوی سیاسی دارد، با نگاهی به آمارهای رسمی می‌توان گفته‌های آنها را راستی‌آزمایی کرد تا مشخص شود در چه دولتی سفره مردم کوچک شده و تعداد فقرا افزایش یافته است. هر چند به طور قطع دولتمردان سیزدهم نیز از شرایط امروز اقتصاد کشور که ریشه در ناکارآمدی و کژی‌های دهه قبل دارد؛ رضایت ندارند، اما به گواه آمار رسمی، تلاش‌های دولت برای تغییر این شرایط و بازگرداندن قطار اقتصاد به ریل اصلی نتایج مثبت ملموسی به همراه داشته است. بررسی آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که شاخص‌های توزیع درآمد نیز سقوط کرده است. فقر مطلق در این دوره سه برابر شده است.

رشد سه برابری فقر مطلق در دولت قبل در حالی است که شاهد کاهش شدید آن در دولت ماقبل دولت روحانی بوده‌ایم. در سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) حدود ۶.۲ درصد جمعیت ایران با فقر مطلق مواجه بوده‌اند. این رقم در سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) تقریباً نصف می‌شود و به ۲.۹ درصد کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۵) نیز با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نسبت افراد دارای فقر مطلق به کل جمعیت ایران تقریباً یک پنجم می‌شود و به ۰.۶ درصد می‌رسد. این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۰.۲ درصد کاهش می‌یابد که کمترین رقم ثبت شده برای فقر مطلق در ایران در آمار بانک جهانی است.

علاوه ‌بر بانک جهانی، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی به پدیده فقر مطلق در دهه گذشته پرداخته است. براساس این گزارش، نرخ فقر مطلق با روندی افزایشی از ۱۹.۴ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۴.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید و طی این مدت بیش از ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

بیش از ۱۱ میلیون نفر زمانی به زیر خط فقر سقوط کردند که بارها به دولت روحانی هشدار داده می‌شد که کشور را معطل برجام نکند و با اتخاذ سیاست‌های مناسب و اصولی اقتصادی مانع از افزایش تورم و گرانی‌ها شود. اما روحانی در آن ایام حتی مشکلات آب خوردن مردم را هم به برجام و تحریم گره زده بود! نکته مهم اینجاست که با افزایش قیمت مواد غذایی بخصوص از سال ۱۳۹۷ و کاهش درآمدها، خانوار مجبور شده تا سهم بیشتری از هزینه‌هایش را به خوراک اختصاص دهد؛ از این‌رو سهم خوراک از هزینه‌های خانوار از ۲۹ درصد در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۳۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. سهم مسکن از کل هزینه‌های خانوار به‌عنوان دیگر کالای ضروری نیز از ۲۳ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۲۷ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

دیگر خبرها

  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد
  • عفو بین‌الملل: اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود
  • انصراف آمریکا از تحریم گردان جنایتکار ارتش اسرائیل
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد 
  • هیاهو برای هیچ؛ آمریکا گردان اسرائیلی را تحریم نمی‌کند
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • عفو بین‌الملل: آلمان ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند
  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • انتقاد کوبا از گزارش ۲۰۲۳ آمریکا درباره حقوق بشر کشورها