Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@03:46:32 GMT

سفیر چک در ایران استعفا کرد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۹۸۱۹

سفیر چک در ایران استعفا کرد

«اسواتوپلوک چومبا» سفیر جمهوری چک در ایران هفته جاری در پی اتهاماتی مبنی بر فروش ۴۰۰ روادید کوتاه مدت به تاجران ایرانی به پیشنهاد اتاق بازرگانی چک-اسلوواکی-ایران از سمت خود استعفا کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی روادید شنگن گزارش کرد، بازرس کل وزارت امور خارجه چک، پیش از این، سفارت خود در تهران را برای مشارکت در تجارت روادید با صد‌ها ایرانی مورد ارزیابی و بررسی قرار داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق گزارش بازرس کل وزارت امور خارجه چک، «یان کاوان» و «ازدینیک زیبیتک» از اتاق بازرگانی چک-اسلوواکی-ایران، پیشنهاد صدور روادید شنگن را برای ۴۰۰ تاجر ایرانی مطرح کرده بودند و خیلی فوری سفارت چک در تهران برای افراد پیشنهادی روادید شنگن صادر کرده بود.

چومبا ضمن رد برخی گزارش‌ها مبنی بر دریافت پول برای صدور روادید شنگن، بدون آنکه جزئیاتی ارائه دهد، گفت: «صحت دارد، من در صدور روادید برای کارآفرینان ایرانی میانجیگری کردم».

بنا به گفته «توماس پتریچک» وزیر امور خارجه چک، هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر معامله روادید در سفارت چک در تهران وجود ندارد و در این خصوص گفت: «ما هیچ شواهد مستقیمی درباره هرگونه تجارت (در خصوص روادید شنگن) نداریم، گزارش حسابرسی در وهله اول بر آن فرایند‌های مربوط روادید متمرکز بوده است. ما به (ارتکاب) یکسری اشتباهات پی بردیم و گام‌های مناسب را در این مسیر انجام می‌دهیم».

از طرف دیگر، «یان کاوان» وزیر سابق امور خارجه و رئیس فعلی اتاق بازرگانی چک، اسلوواکی-ایران تأکید کرد که سفارت چک هیچ‌گونه اشتباهی در صدور این روادید‌ها مرتکب نشده است.

با اینحال وی در مصاحبه با پایگاه irozhlas.cz, تأکید کرد که اتاق بازرگانی، ۴۰۰ درخواست روادید برای کارآفرینان ایران ارسال کرده است و تأکید کرد که گزارش بازرس کل وزارت امور خارجه چک، حاوی چندین اشتباه بوده است.

کاوان توضیح داد: «چندین اشتباه در این گزارش وجود دارد که با سرتیتر اصلی آغاز می‌شود که در آن گفته شده است آقای چومبا به دلیل روادیدها، خیلی فوری تحت کنترل قرار گرفته است. این صحت ندارد، این مسئله به سادگی قابل تشخیص است. این گزارش، به منابع عالیرتبه ناشناسی استناد کرده است که جرئت بیان نام خود را نداشته‌اند».

وی تصریح کرد، در حالیکه سفیر چک در تهران هیچ قوانینی را زیر پانگذاشته است، تنها ا. شتباهی که بازرس کل وزارت امور خارجه می‌تواند از آن نام ببرد، «استفاده بیش از حد یا استفاده مکرر از اختیاراتی است که یک سفیر در اختیار دارد».

روادید شنگن که توسط جمهوری چک صادر می‌شود، به دارندگان این روادید مجوز ورود به منطقه شنگن از طریق چک و سفر به ۲۶ کشور عضو این منطقه برای کار‌های تجاری را می‌دهد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: چک سفیر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۹۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید

به گزارش «تابناک» به نقل از یورونیوز، کاتز در این ویدیو که در آن گروهی از شهروندان در حال مراسم عزاداری محرم هستند تاکید می‌کند که خطر ایران بسیار نزدیک است و باید هرچه سریعتر مقابل این کشور ایستاد. او همچنین در این پست توییتری به سه زبان انگلیسی، عبری و فرانسوی جمله «همین حالا ایران را متوقف کنید پیش از آنکه خیلی دیر شود» را نوشته است.

مشخص نیست ارتباط این ویدیو به ایران چیست و حضور گروهی از شهروندان در مراسم عزاداری و سینه‌زنی با خطرات برآمده از ایران چه ارتباطی دارد. 

او در پایین پست خود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و همچنین وزرای امور خارجه کشورهای فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و آلمان را نیز منشن کرده است. 

در این ویدیو وزیر خارجه اسرائيل تلاش کرده ایران را به عنوان خطری بزرگ برای جهان به تصویر بکشد و در آن تصاویری از برج ایفل دیده می‌شود در حالی‌که گروهی از مسلمانان فریاد الله اکبر سر می‌دهند.

دیگر خبرها

  • زالوژنی سفیر اوکراین در انگلیس شد
  • وزیر امور خارجه انگلیس در نقش آشپز (فیلم)
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات ذی‌ربط احضار سفیر سوئیس به سپاه را تکذیب کردند | تبادل پیام با آمریکا
  • ارتباط مستمر با سفیر سوئیس برای تبادل پیام با آمریکا
  • احضار سفیر سوئیس به سپاه؟ | پاسخ سخنگوی وزارت خارجه
  • استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینه
  • ابراز امیدواری سفیر ایران از تداوم جریان آب هیرمند به سیستان