Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@18:54:52 GMT

تعیین مبلغ مورد معامله در قراردادهای بین‌المللی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۱۰۷۵

مطابق ماده ۳۳۸ قانون مدنی، بیع عبارت است از «تملیک عین به عوض معلوم» و بر این اساس ثمن باید در حین معامله معلوم باشد والا قرارداد باطل است. در قراردادهای بین‌المللی با توجه به اینکه موضوع معامله اصولا کالا است، تعریف بیع عبارت است از «عقدی که فروشنده به‌وسیله یک قرارداد فروش، مالی را که به‌صورت کالا است در مقابل عوضی به‌عنوان قیمت کهپول است به خریدار انتقال می‌دهد یا توافق به انتقال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» براساس کنوانسیون بیع بین‌المللی، بیع کالا زمانی جنبه بین‌المللی پیدا می‌کند که محل تجارت طرفین قرارداد در کشورهای مختلف باشد. مطابق ماده ۵۵ کنوانسیون مذکور، «هرگاه قرارداد به نحو صحیح منعقد شده باشد ولی ثمن به‌طور صریح یا ضمنی تعیین نشده یا مقرراتی برای آن وضع نشده باشد، در صورت فقدان هرگونه دلیل مخالف، چنین فرض می‌شود که طرفین به‌طور ضمنی روی ثمنی که عموما در زمان انعقاد قرارداد برای چنان کالای فروخته شده‌ای که اوضاع و احوال مشابه در تجارت مربوط، رایج است توافق کرده‌اند.» اگر ثمن بر حسب وزن کالا تعیین شده باشد، در صورت بروز تردید، وزن خالص ملاک تعیین ثمن است. هر چند در ماده ۱۴ کنوانسیون گفته شده که پیشنهاد انعقاد قرارداد بیع زمانی یک پیشنهاد مشخص تلقی می‌شود که کالا معین و مقدار آن و ثمن نیز صریحا یا تلویحا معلوم باشد و عده‌ای از حقوقدانان معتقد به‌وجود تعارض بین دو ماده مرقوم هستند، لکن در این نوشتار محل بحث ما نیست. خریدار باید به ترتیبی که در قرارداد و کنوانسیون مقرر شده است، ثمن را بپردازد و کالا را قبض (دریافت)کند. تعهدات خریدار دائر بر تامین ثمن، شامل اقدامات و رعایت تشریفاتی است که حسب قرارداد یا هر نوع قانون و مقررات دیگر، برای امکان تادیه ثمن لازم دانسته شود. پس از انجام معامله، طرفین ملزم هستند بلافاصله نسبت به تحویل مبیع و ثمن اقدام کنند، ماده ۳۴۱ قانون مدنی تعیین مدت از سوی متعاملین برای تادیه ثمن را جایز دانسته است. در قراردادهای بین‌المللی با توجه به توافقات طرفین و کنوانسیون، خریدار مکلف است ثمن را در موعد مقرر یا قابل تعیین به وسیله قرارداد تادیه کند و هرگاه او ملزم به تادیه ثمن در زمان دیگری نباشد، مکلف است در زمانی که فروشنده، کالا یا اسناد استیلای بر آن را طبق قرارداد و کنوانسیون در اختیار او قرار می‌دهد، ثمن را تادیه کند. تا زمانی که خریدار فرصت بازرسی کالا را نیافته است، ملزم به تادیه ثمن نیست، مگر اینکه نحوه تسلیم یا تادیه مورد توافق متعاملین، با قائل شدن چنین فرصتی برای او منافات داشته باشد. هرگاه قرارداد متضمن حمل کالا باشد، فروشنده می‌تواند کالا را با قید این شرط که تسلیم کالا یا اسناد آن به خریدار، موکول به تادیه ثمن باشد، ارسال کند. در قراردادهای بیع داخلی مطابق ماده ۳۹۴ قانون مدنی، خریدار مکلف است ثمن را در محل معین به فروشنده تحویل دهد و در صورتی که در قرارداد پیش‌بینی نشده باشد یا عرف و عادت محل، روش خاصی را مشخص نکرده باشد، مخارج تادیه ثمن بر عهده خریدار است. در قراردادهای بین‌المللی، اگر خریدار مکلف نباشد که ثمن را در مکان ویژه‌ای تادیه کند، باید در محل تجارت فروشنده یا اگر پرداخت در مقابل تحویل کالا یا اسناد باید صورت گیرد، در جایی که تحویل صورت می‌گیرد، تادیه کند. در نوشتارهای آینده سعی می‌کنیم به فراخور موضوعات مبتلابه، مطالب را جهت استفاده خوانندگان بیان کنیم.

علیرضا صالحی/ یوسف یعقوبی
قضات دادگاه تجدیدنظر استان تهران

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۱۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ کل فروش بلوک سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمود قامت معاون سازمان خصوصی سازی کشور درباره جزئیات فروش بلوک ۸۵ درصدی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: امروز متقاضیان خرید دو باشگاه از طریق فرا بورس اجازه حضور در رقابت پیدا کردند. ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال ایران توسط کنسرسیومی از هلدینگ شرکت‌های صنایع پتروشیمی معامله شد. قیمت هر سهم پایه معادل ۳,۰۴۶ ریال بود که در سامانه معاملات وارد سیستم کردند که سپس خریداری شد و این معامله قطعی شد. ارزش کلی مبلغ حدود ۲ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان بود.

برای سهام شرکت پرسپولیس هم کنسرسیومی از بانک‌ها اقدام به خرید کردند. قیمت هر سهم پایه ۳,۵۸۰ ریال اعلام شد. ارزش کل این معامله که شامل ۸۵ درصد از سهام بود نیز رقمی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شد.

او افزود: با توجه به ضرب الاجلی که AFC تعیین کرده است خریداران باید ۱۰ درصد از مبلغ خرید را واریز کنند و سپس انعقاد قرارداد انجام شود. سپس تشریفات معمول انجام می‌شود و متعاقبا انتقال سهام از وزارت ورزش و جوانان به خریداران جدید صورت می‌گیرد و با این خرید مطالبه میلیون هواداران دو باشگاه پاسخ داده می‌شود.

کد خبر 6085396 مهدی مرتضویان

دیگر خبرها

  • خرداد ماه امسال اولین قرارداد خریدو فروش در سامانه خودنویس رونمایی می‌شود
  • تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
  • توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد!
  • سقف قرارداد فوتبال زنان در ایران یک میلیارد تومان است
  • خریدار پرسپولیس پول را واریز کرد
  • چترنور: سقف قرارداد فوتبال بانوان یک میلیارد تومان است
  • فوری: خریدار پرسپولیس پول را واریز کرد
  • مبلغ کل فروش بلوک سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد