Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@22:33:07 GMT

هدف ژاپن از تشکیل واحد نظامی فضایی مهار چین نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۷۲۸۹

هدف ژاپن از تشکیل واحد نظامی فضایی مهار چین نیست

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فاطمه محمدی پور: روزنامه «یومیوری شیمبون» از قصد دولت ژاپن برای ایجاد نیروی نظامی فضایی تا سال میلادی ۲۰۲۰ خبر داد و دلیل آن را حفظ رقابت با سایر کشورهایی عنوان کرد که به استفاده هرچه بیشتر از امکانات فضایی برای برآورده کرن اهداف نظامی خود روی آورده‌اند.

گفتنی است که دولت ژاپن هم‌اکنون نیز روی ساخت یک ردیاب زمین‌پایه فضایی کار می‌کند که مجهز به رادار فوق‌حساس و تلسکوپ نوری است و تا سال ۲۰۲۳ عملیاتی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلی‌ترین وظیفه واحد فضایی ژاپن رصد زباله‌های فضایی و تهدید برخاسته از ماهواره‌های دیگر کشورها عنوان می‌شود.

قرار است ژاپنی‌ها برای آموزش و کسب مهارت‌های لازم، از مستشاران آمریکایی کمک بگیرند. تاکنون آمریکا، روسیه و فرانسه برای احیاء یا ایجاد نیروهای فضایی خود اعلام آمادگی کرده‌اند.

در این ارتباط خبرنگار مهر مصاحبه‌ای با «پروفسور تام لی» استاد علوم سیاسی کالج  پومونا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*روزنامه «یومیوری شیمبون» از قصد دولت ژاپن برای ایجاد نیروی نظامی فضایی تا سال میلادی ۲۰۲۰ خبر داد. دلایل اتخاذ این رویکرد چیست؟

 ژاپن بیش از یک دهه است که در حال توسعه برنامه فضایی است، بنابراین این موضوع چیز جدیدی نیست. فکر می کنم آنها نمی خواهند از مسابقه فضا عقب بمانند. اما این موضوع به هیچ وجه به معنای نظامی کردن برنامه های فضایی آن نیست. احتمالاً بودجه این برنامه  نیز اندک خواهد بود.

*ارتش ژاپن پیش از این نیز ماموریتهای برون سرزمینی را برای خود تعریف کرده است که نشان از تغییر رویکرد ارتش ژاپن به وضعیت تهاجمی است. دلایل این تغییر رویکرد چیست؟

 من با این ارزیابی موافق نیستم. واقعا نمی دانم چگونه برنامه فضایی ژاپن می تواند تهاجمی باشد. با این حال این برنامه متناسب با دکترین صلح فعال آبه است.

*ایا ایفای نقش جدید ارتش ژاپن و ورود به عرصه فضایی نوعی نقش جهت مهار چین با چراغ سبز آمریکا نیست؟

به هیچ وجه یک برنامه فضایی کوچک نمی تواند جهت مهار چین مورد استفاده قرار گیرد. چین را نمی توان محدود کرد. اگر ژاپن می خواست چین را محدود کند، بر برنامه سلاح های هسته ای متمرکز می شد. من معتقدم ژاپن فقط می خواهد از شروط خود محافظت کند و این تضمین را بدهد که این حوزه مهم (برنامه هسته ای) را دنبال نمی کند.

*تاکنون آمریکا، روسیه و فرانسه برای احیاء یا ایجاد نیروهای فضایی خود اعلام آمادگی کرده‌اند. ژاپن نیز با تصمیم خود چهارمین کشور در این زمینه خواهد بود. چرا ژاپنی ها بر این عرصه تأکید دارند؟

 ژاپن یکی از بهترین برنامه های فضایی (از نظر علمی) در جهان را دارد.من فکر نمی کنم هدف ژاپن واقعا نظامی گری باشد و تصور آن بسیار سخت است. چه اقدامی آنها در فضا انجام می دهند که می تواند بازی نظامی در زمین را تغییر دهد؟

کد خبر 4689355

منبع: مهر

کلیدواژه: ژاپن فناوری فضایی چین ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی سوریه فلسطین عراق ایران دونالد ترامپ روسیه عربستان سعودی جنگ 2015 یمن ترکیه افغانستان خلیج فارس آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۷۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هفت» در فضایی نوستالژیک راهی آنتن می‌شود/ پخش از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود؛ با وقفه‌ای کوتاه از فردا شب جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقدسینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقدسینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میان‌برنامه‌های متنوع روی آنتن می‌رود.

همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «هفت» در فضایی نوستالژیک راهی آنتن می‌شود
  • لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد
  • «هفت» در فضایی نوستالژیک راهی آنتن می‌شود/ پخش از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • حریق واحد تجاری در جاده مخصوص مهار شد
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند
  • تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران
  • «عیدیHD»؛ سفری به سرزمین طنز و خلاقیت
  • بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!